mamli Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Hei, I forbindelse med min masteroppgave har jeg utviklet et anbefalingsystem for musikk. Målet er å teste tre teknikker som benyttes i slike systemer, og se hvor god presisjon teknikkene kan oppnå på anbefalinger. Brukerdelen av systemet er en web-basert musikkavspiller, som utfra brukerens evalueringer vil motta anbefalinger fra en server som har tilgang på tilsammen 10.000 sanger. Systemet er delt inn i tre varianter. Hver variant skal testes i to uker. De tre variantene fungerer slik: 1 - En person - anbefaling Gir anbefaling på grunnlag av den aktive brukers evaluering og sjangervalg. I tillegg til å gi anbefalinger, skal denne varianten bygge bruker-profiler som skal benyttes i de andre variantene, for å gi bedre anbefalinger. 2 - Flere personer - anbefaling Gir anbefaling basert på likesinnede brukeres evaluering av sanger. Her benyttes evalueringer fra første variant som utgangspunkt for utvikling av bruker-profiler. 3 - Flere personer - kontekstbasert anbefaling I de første to variantene vil sanger bli klassifisert utfra humør. I denne varianten vil brukernes kollektive klassifisering av humør bli tatt i betrakting ved beregning av anbefalinger. I forbindelse med eksperimentet trenger jeg personer som kan teste dette systemet. For å kunne gi anbefalinger i andre og tredje variant krever systemet profiler som overlapper hverandre. Dette stiller igjen visse krav til antall evalueringer som gjøres av brukeren. Hvis du hører regelmessig på musikk, vil dette være en god mulighet til å få anbefalt musikk du liker men kanskje ikke har hørt før. Systemet krever Mozilla Firefox, og popups fra vserver.cs.uit.no må aksepteres i browseren. Mer info finnes på: http://vserver.cs.uit.no/readme mvh Magnus Lenke til kommentar
thelomen Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Systemet krever Mozilla Firefox, og popups fra vserver.cs.uit.no må aksepteres i browseren. 7351467[/snapback] Hey, fint interface til å være versjon 1.0 eller no Fungerer finfint for meg, også i Opera (build 8660). Hvor blir musikken hentet fra? Kan jeg bare rate enten positivt eller negativt? Anbefaler flere å teste denne tjenesten The Lenke til kommentar
mamli Skrevet 25. november 2006 Forfatter Del Skrevet 25. november 2006 Hey, fint interface til å være versjon 1.0 eller no Fungerer finfint for meg, også i Opera (build 8660). Selv om Opera ser ut til å virke, kan det oppstå problemer med kommunikasjon mellom klientapplikasjonen og server. Derfor anbefales Firefox fremfor Opera og Internet Explorer. Hvor blir musikken hentet fra? Musikken blir spilt av direkte fra en datamaskin som har et utvalg med sanger hentet fra en musikksamling. Kan jeg bare rate enten positivt eller negativt? Ja, kun positivt eller negativt. Selv om en numerisk evaluering kunne gitt mer informasjon om grad av å like/ikke like, vil binær evaluering antagelig gjøre det enklere for brukerne a teste systemet. I tillegg til å rate sanger kan sangene klassifiseres ut i fra hvilket humør sangen forbindes med. Denne informasjonen skal benyttes til å gi mer presise anbefalinger i siste variant av systemet som legges ut om rundt to uker. Anbefaler flere å teste denne tjenesten Takk! Jeg må informere om at denne spilleren egentlig ikke kan klassifiseres som en tjeneste, men heller et forskningsprosjekt som har som mål å finne ut hvordan ulike teknikker som benyttes i slike systemer, påvirker kvalitet/presisjon på anbefalinger som blir gitt. All bruk av systemet vil være under kontrollerte former, der et visst antall brukere får tilgang til systemet i en begrenset periode. Jeg håper ikke at dette skremmer bort noen forsøkskaniner Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå