Gå til innhold

Maks Hertz på LCD?

gardso

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror du skal begynne med å lese om de forskjellige typene teknologi før du begynner å blande en masse utrykk sammen :thumbup:

flatpanels.dk - Historien om LCD

Wikipedia TFT-LCD

Wikipedia - LCD

TFT er altså en teknologi for å lage LCD skjermer. Men man begynte ikke å bruke TFT før på 90'tallet. Så for oss i dag er som regel TFT og LCD begreper som henger sammen. Du kan også lese om aktiv og passiv matrise. Det er sikkert noen på forumet her som har hatt en pc skjerm med passiv matrise en gang i tiden, da helst bærbar litt tidlig på 90'tallet.

Men om du lurer på forskjellen på forskjellige LCD panel typer så kan du også lese om det på flatpanels.dk. De har en veldig god oversikt over alle typer paneler. For det er en hel mengde med forskjellige typer paneler, les: TN, IPS, VA, MVA, P-MVA, PVA, S-PVA, SA-SFT, ASV, ACE.

Endret av NoWiSee
Lenke til kommentar
lcd skjerm er blitt nesten blitt en fellesbetegnelse for flatskjermer.

tft er hvertfall en type skjerm som brukes i high-end mobiler, brukes sikkert til mer.

7351504[/snapback]

Å..

Jeg så på noen bærbare pcer på PCData, og på noen stod det xx" TFT, og andre xx" LCD. Men TFT på bærbare og eventuellt flatskjermer kommer altså under LCD?

Lenke til kommentar
lcd skjerm er blitt nesten blitt en fellesbetegnelse for flatskjermer.

tft er hvertfall en type skjerm som brukes i high-end mobiler, brukes sikkert til mer.

7351504[/snapback]

Å..

Jeg så på noen bærbare pcer på PCData, og på noen stod det xx" TFT, og andre xx" LCD. Men TFT på bærbare og eventuellt flatskjermer kommer altså under LCD?

7351558[/snapback]

Som sagt. I dag brukes TFT og LCD stort sett om hverandre. De fleste vet ikke forskjellen og det kan nok forklarer hvorfor PSdata også blander utrykkene. Jeg tipper PSdata bare får et ark med info av produsentet og så legger de infoen rett ut på siden. Men skulle vi vært pirkete så kunne vi sagt det at LCD ikke er helt rett, for du kan da også inkludere skjermer som ikke har TFT. Og skjermer uten TFT er på ingen måte egnet som skjermer for bærbare pcer anno 2006.

Lenke til kommentar

Ja da lærte jeg noe nytt folkens. flatpanels.dk ga meg også litt bedre innsikt.

Tusen takk :)

Men når vi er inne på LCD, så lurer jeg også på om det er, og hva som er; maks oppdateringsfrekvens på LCD-skjermer?

Jeg har 60hz, og trodde det var eneste oppdateringsfrekvens (har ikke sett annet) på bærbare - og da tenkte jeg også på alle flatskjermer. Men så fortalde noen meg de hadde 75hz på en bærbar, i tillegg til at jeg kom på dette med at det ved alle skjermer som blir sellt står, 8MS/4MS/2MS osv. og om dette var det samme som hertz?

Endret av gardover
Lenke til kommentar
Ja da lærte jeg noe nytt folkens. flatpanels.dk ga meg også litt bedre innsikt.

Tusen takk :)

Men når vi er inne på LCD, så lurer jeg også på om det er, og hva som er; maks oppdateringsfrekvens på LCD-skjermer?

Jeg har 60hz, og trodde det var eneste oppdateringsfrekvens (har ikke sett annet) på bærbare - og da tenkte jeg også på alle flatskjermer. Men så fortalde noen meg de hadde 75hz på en bærbar, i tillegg til at jeg kom på dette med at det ved alle skjermer som blir sellt står, 8MS/4MS/2MS osv. og om dette var det samme som hertz?

7351621[/snapback]

Man kunne jo godt oppgitt oppdateringsfrekvens i ms hvis man ville, da ville 16.667 ms vært det samme som 60 Hz. LCd skjermer kjører i utgangspunktet på 60Hz, men noen klarer også f. eks. 75. Flere Hz er derimot ikke spesielt viktig på en LCD, da bildet på TFT skjermer er rolig og behagelig uansett.

Når man oppgir ms, sikter man til responstid, som er den tiden en piksel bruker på å skifte farge. Det er veldig vanskelig å måle, og mange jukser litt, så det er vanskelig å se reel responstid utifra tallene. Høy responstid fører til etterslep, at fargene henger igjen, som igjen fører til uskarpt bilde ved stor bevegelse.

Flatpanels.dk er en av de bedre nettsidene jeg har sett.

Endret av watercool:)
Lenke til kommentar

Les denne artikkelen om 100Hz LCD TV. De har også en forklaring på forskjellen på 60 og 75Hz helt på slutten av artikkelen.

Det er nok veien å gå om du skal fortsette å bygge videre på LCD. Men jeg har mer tro på SED. SED har større potensiale når det gjelder kontrast, oppfriskningshastighet og fargegjenngivelse en det LCD pr i dag har. Wikipedia - SED

Endret av NoWiSee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...