pekki Skrevet 15. november 2002 Del Skrevet 15. november 2002 Jeg har et chieftec kabinett med dør foran og en audigy bay med fjernkontroll. Lurte på om jeg kunne lage et lite vindu i døren slik at jeg kunne bruke fjernkontrollen selv om døren er lukket. Men skulle gjerne vist om strålene går gjennom et lite plastvindu Noen som vet.. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 15. november 2002 Del Skrevet 15. november 2002 De gjør nok det ja :wink: Prøv med fjernkontrollen for tv`n din f.eks. Lenke til kommentar
Papirpose Skrevet 15. november 2002 Del Skrevet 15. november 2002 IR = Infrarødt lys, så jeg tror nok det går helt flott :smile: Lenke til kommentar
Nicroman Skrevet 15. november 2002 Del Skrevet 15. november 2002 Skal gå greit det, innenfor visse grenser så klart.. men brytningen i vanlig vinduglass klarer nok ikke å hindre IR lys.. med mindre det er sånn glass som alle besteforeldre har i stuedørene sine da, med masse rugglete glass.. :smile: Lenke til kommentar
alexio Skrevet 15. november 2002 Del Skrevet 15. november 2002 nå er ikke jeg noen ekspert på sånt, men glass skal den nok fint klare... men det spørs mer på plast, det er jo lys vi snakker om her..... du bør vel heller bare bore et lite hull elns for å være sikker.... pass også på at glasset er tynt og at glasset står rett, med tanke på lysbrytning og sånn mvh alexio Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. november 2002 Del Skrevet 15. november 2002 Veldig mange IR sendere og mottagere har jo et rødt plastdeksel foran, så det er ikke tvil om at IR kan gå gjennom plast. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 15. november 2002 Del Skrevet 15. november 2002 Skal fungere bra det ja. Et lite eksempel fra hverdagen for å illustrere :wink: (jeg er i skrivehumør i dag). Om du sitter med fjernkontrollen til stereo annlegget i stua kan du rette den mot hvor som helst i rommet, og den fungerer likevell. Grunnen er at lyset reflekteres av veggen, taket, etc. Men hvis du derimot retter den mot et vindu, så funker det ikke. Grunnen er at vinduet ikke reflekterer lyset, men slipper den rett gjennom. Forøvrig har jeg akkurat nå en stor plast mugge med vann forann ir-sensoren på annlegget, og fjernkontrollen fungerer fortsatt :wink: Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 16. november 2002 Del Skrevet 16. november 2002 Quote: Den 2002-11-15 15:24, skrev Nicroman:Skal gå greit det, innenfor visse grenser så klart.. men brytningen i vanlig vinduglass klarer nok ikke å hindre IR lys.. med mindre det er sånn glass som alle besteforeldre har i stuedørene sine da, med masse rugglete glass.. :smile: IR går fint i gjennom sånt glass. Har prøvd :wink: Ta forresten et videokamera og demp lyset i rommet. Så kan man leke seg med fjernkontrollen. En liten ting kan nevnes. IR-lys påvirkes negativt av for mye lys fra lysrør. I praksis kan det bety at vinduslys og lignene kan svekke signalene fra fjernkontrollen. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 16. november 2002 Del Skrevet 16. november 2002 Hehe, alle(nesten) IR mottakere har jo et lite "plastvindu" foran selve IR-dioden. Burde vel kunne dra noen slutninger fra det. Lenke til kommentar
GalFisk Skrevet 16. november 2002 Del Skrevet 16. november 2002 Plast er jo ikke bare plast da, det finner tonnevis av forskjellige typer, men det er jo egentlig bare å skaffe seg en bit og teste om fjernkontrollen funker igjennom. Det finnes også svart plast som er laget for å være IR-gjennomsiktig, hvis det ikke finnes å kjøpe finner man den i endel fjernkontroller og fjernkontrollerte apparater, i form av en blank, svart plastbit (muligens såvidt gjennomsiktig hvis den holdes opp mot lyset) foran IR-LED/fotodiode. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 17. november 2002 Del Skrevet 17. november 2002 Har du ikke prøvd å ta med fjernkontrollen fra din egen tv, løpe over til naboen, stå utenfor vinduet og bytte kanal. Alltid like artig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå