Vaio Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 (endret) Hei! Jeg har tenkt å investere på et nytt minne, men før det, trenger jeg professonelt hjelp. Hva skal jeg med en (DDR2) pc2 8888 minner når kortet ikke støtter slik hastighet? Kan jeg oppgradere hastigheten i biosen? hvordan virker det? Og hva er bedre: høyere frekvenser eller lavere CL tid? Jeg er ikke med hel på forskjellen mellom de dere 2.2.2.5 og MHz Trenger en expert forklaring. Gjerne kort og godt! Takk! Endret 24. november 2006 av Vaio Lenke til kommentar
pertm Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Vet ikke om du skal klokke da kan minne som takler høyere hastiget være lurt og eventuelt stammere timming med lavere hastighet. Det er nok PC2-8888 og ikke PC-8888 som jeg tviler på at eksisterer, siden det ville vært utrolig rask DDR ram. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 24. november 2006 Forfatter Del Skrevet 24. november 2006 Jeg trenger råd og fakta, ikke korreksjon av mine skrivefeil.. Takk Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 som sagt trenger du først og fremst minne med mye Mhz hvis du har tenkt å klokke. Hvis du ikke har tenkt å klokke fungerer i grunnen det meste av minne på markedet i dag. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 24. november 2006 Forfatter Del Skrevet 24. november 2006 Any good ideas? please? Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Kommer helt ann på ossen prosessor du skal ha. Skal du ha Intel core 2 duo, så trenger du MHZ ikke CL Skal du ha AMD 64 prosessorene så øiker de CL fremfor MHZ Så hva skal du ha? intel eller amd Vil personelig anbefale Intel Core 2 Duo på set sterkeste. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 26. november 2006 Forfatter Del Skrevet 26. november 2006 Kommer helt ann på ossen prosessor du skal ha. Skal du ha Intel core 2 duo, så trenger du MHZ ikke CL Skal du ha AMD 64 prosessorene så øiker de CL fremfor MHZ Så hva skal du ha? intel eller amd Vil personelig anbefale Intel Core 2 Duo på set sterkeste. 7355095[/snapback] Vel takk for alle svarene, men jeg fant ut fra Xbit.com hva er forskjellen mellom MHz og CL.. Det ser ut at for alle prosessorene vi tjener mer på en høyere minnebåndbredde (MHz) enn lavere responstid. Fordi FSB gi en hvis samsvar i ytterelsen i forhold med MHz enn CL.. Om det er Core2 eller Fx-2 har det ikke noe å si. Begge fikk bedre score i yttelsen tester med minner i høyere frekvens enn lavere responstid. Så mitt valg blir en Dominator PC2-8888 CL4, og et Nforce 680i Striker vel uansett takk for alle som prøvde og håper at mine svar hjelper til andre med spørsmålet. Vaio Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Skal du ha så sabla kraftig oppsett? De brikkene er jo noe av de beste og det dyreste du får, og der hk er jo beregnet for at du kan kjøre 8800 i SLI, og hvist du ikke har planer om det, så er det mange tusen bortkasta kroner i det oppsetet der.. Men hvist du skal klokke hver eneste mhz ut av prosessoren og kjøre 8800 i SLI, så anbefaler jeg deg i å kjøpe det du har der. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 26. november 2006 Forfatter Del Skrevet 26. november 2006 Skal du ha så sabla kraftig oppsett? De brikkene er jo noe av de beste og det dyreste du får, og der hk er jo beregnet for at du kan kjøre 8800 i SLI, og hvist du ikke har planer om det, så er det mange tusen bortkasta kroner i det oppsetet der.. Men hvist du skal klokke hver eneste mhz ut av prosessoren og kjøre 8800 i SLI, så anbefaler jeg deg i å kjøpe det du har der. 7363847[/snapback] Mitt kjøp er økonomisk strategisk. Først å fremst støtter kortet prosessorene som kommer ut, ut året, ikke minst må jeg har kraftig minner til VISTA... jeg tror kortet kommer til å dra ut livet til PC min minst 5år før jeg skifte noe som helst igjen... Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Vaio: Så lenge det ikke finnes prosessorer som utnytter høyere bushastighet enn 1333 (altså DDR667 / PC5300) er rett og slett Dominator PC8888 _OVERKILL_. Det vil heller ikke komme prosessorer som kjører høyere FSB de neste 18 mnd fra Intels side, og du vil aldri få utnyttet minnebrikkene du blakker deg på. -- MED MINDRE du derimot har planer om å overklokke da... Og at du må ha kraftig minne til Vista er rett og slett bullshit. Kjøp deg noen PC6400 C4-brikker istedet, mye bedre, samt du har fortsatt rom for å overklokke en del. Jeg vil derfor påstå at du begår økonomisk selvmord kontra det du skriver - at det er økonomisk strategisk. Link til brikker - Disse koster forøvrig 3000 kroner mindre og gir deg langt mer for pengene. 3000 ekstra du kan bruke på å kjøpe deg en bedre PSU, CPU, GPU eller whatever. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Mitt kjøp er økonomisk strategisk. Først å fremst støtter kortet prosessorene som kommer ut, ut året, ikke minst må jeg har kraftig minner til VISTA... jeg tror kortet kommer til å dra ut livet til PC min minst 5år før jeg skifte noe som helst igjen... 7363937[/snapback] Problemmet er at da kan du få minne til god del lavere pris, har du uflaks kan den ha synket så mye at du får kjøpt passende minne nå og til neste år når disse nye cpuene kommer til samme pris som du må ut med det dyre minnet nå. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 27. november 2006 Forfatter Del Skrevet 27. november 2006 Mitt kjøp er økonomisk strategisk. Først å fremst støtter kortet prosessorene som kommer ut, ut året, ikke minst må jeg har kraftig minner til VISTA... jeg tror kortet kommer til å dra ut livet til PC min minst 5år før jeg skifte noe som helst igjen... 7363937[/snapback] Problemmet er at da kan du få minne til god del lavere pris, har du uflaks kan den ha synket så mye at du får kjøpt passende minne nå og til neste år når disse nye cpuene kommer til samme pris som du må ut med det dyre minnet nå. 7365819[/snapback] Det er det sikkert, men da har sikkert noe bedre kommet ut.. Ikke sant? Tingene er at de minnene varer lengst Lenke til kommentar
Paco Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Det er det sikkert, men da har sikkert noe bedre kommet ut.. Ikke sant? Tingene er at de minnene varer lengst 7368019[/snapback] Hør nå på folk som har peiling da! Hvis du ikke overklokker kan du like godt kjøpe pc 4200 minne. Og at de "varer lengre" er også piss. Kan det hende du bare har veldig lyst å ha "de minnene" i signaturen din? Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Vaio: Nei, de minnene varer ikke lengst, de varer faktisk ikke noe lengre enn PC6400 vil gjøre fordi FSB-hastigheten IKKE VIL STIGE TIL DE FREKVENSENE DE BRIKKENE HAR! Den dagen vi får se 2222MHz FSB skal jeg heller holde kjeft, men inntil da - Dropp det... Dessuten vil DDR3 komme om ikke lenge, riktignok blir de sannsynligvis pin-kompatible med DDR2, men da ville jeg heller gått for DDR3 med lavere strømforbruk, høyere spenninger og andre latencier. Som sagt - Å bruke 5900 kroner på ett sett minnebrikker du ikke kommer til å utnytte mer enn 60% av NOENSINNE de neste 18 mnd er rett og slett dumskap, dårskap og idioti. Men det er dine penger Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 27. november 2006 Forfatter Del Skrevet 27. november 2006 Vaio: Nei, de minnene varer ikke lengst, de varer faktisk ikke noe lengre enn PC6400 vil gjøre fordi FSB-hastigheten IKKE VIL STIGE TIL DE FREKVENSENE DE BRIKKENE HAR! Den dagen vi får se 2222MHz FSB skal jeg heller holde kjeft, men inntil da - Dropp det... Dessuten vil DDR3 komme om ikke lenge, riktignok blir de sannsynligvis pin-kompatible med DDR2, men da ville jeg heller gått for DDR3 med lavere strømforbruk, høyere spenninger og andre latencier. Som sagt - Å bruke 5900 kroner på ett sett minnebrikker du ikke kommer til å utnytte mer enn 60% av NOENSINNE de neste 18 mnd er rett og slett dumskap, dårskap og idioti. Men det er dine penger 7368258[/snapback] God argument, skal tenke over det. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 27. november 2006 Forfatter Del Skrevet 27. november 2006 Det er det sikkert, men da har sikkert noe bedre kommet ut.. Ikke sant? Tingene er at de minnene varer lengst 7368019[/snapback] Hør nå på folk som har peiling da! Hvis du ikke overklokker kan du like godt kjøpe pc 4200 minne. Og at de "varer lengre" er også piss. Kan det hende du bare har veldig lyst å ha "de minnene" i signaturen din? 7368251[/snapback] Ræva argument De dere folkene som har peiling kunne ikke engang svare på spørsmålet mitt.. Signaturen min er hva det står... trenger ikke å skryte fordi jeg har større Txxx enn deg. er ikke min ting.. Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Vaio: Nei, de minnene varer ikke lengst, de varer faktisk ikke noe lengre enn PC6400 vil gjøre fordi FSB-hastigheten IKKE VIL STIGE TIL DE FREKVENSENE DE BRIKKENE HAR! Den dagen vi får se 2222MHz FSB skal jeg heller holde kjeft, men inntil da - Dropp det... At FSB har like høy overføringshastighet som begge minnekanalene til sammen, er overhodet ingen forutsetning for å tjene på høyere minneklokke. Jeg tror ærlig talt at dobbel matematisk I/O-rate på minnet er det optimale for nyere Intel-brikkesett, av den enkle grunn at minnekanalene ikke alltid adresseres samtidig. Men jeg er for den saks skyld enig i at dyrt minne er en dårlig investering for de aller fleste. Dessuten vil DDR3 komme om ikke lenge, riktignok blir de sannsynligvis pin-kompatible med DDR2Nei, de blir ikke slot-kompatible. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Quintero: Fair enough, men tester, både egne og andres, viser at å kjøre minnet på høyere hastighet enn FSB gir deg få ytelsesgevinster pr krone, det er snakk om prosenter. Og de få prosentene gir ikke minnet 3 års lengre levetid kontra andre brikker som kjører 1:1... Jeg har for ordens skyld testet dette på både P965, 975X og 680i SLI. I tillegg viser det seg at spesielt på P965-chipset yter CL4 bedre enn CL3. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå