Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Grafikk kort feil, konflikt med noe

Anbefalte innlegg

Jeg skulle plugge inn en ny skjerm i går. Pc'en har stått av et par dager, jeg plugget inn skjermen og startet pc'en. Den ville ikke gå inn i windows, windows loading kom opp men ikke velkomstskjermen. Så restartet jeg den og den gikk rett inn. Jeg kom inn i windows og skulle endre opp oppløsningen fra det som var på den tidligere skjermen min. Bildet nedenfor måtte meg. Når jeg ser på avanserte grafikkdetaljer (eller hva det heter, kommer dette opp

Conflict devicing list

Input/Output Range 03B0 - 03BB used by:

PCI standard PCI-to-PCI bridge

Input/Output Range 03C0 - 03DF used by:

Memory Range 000A0000 - 000BFFFF used by:

Så jeg avinstalerte drivere og skulle installere nye, men NVidias program fant ikke grafikkortet mitt. Pc'en har virket fint i et år, men ikke nå. Har funket helt fint med den nye skjermen før også.

Jeg tror bildet sier det meste av det jeg har funnet ut. Har prøvd å kjøre system mechanic sin registry fixer uten hell.

EDIT: AMD 3500+ Venice, XFX 6600gt, 2*512mb corsair cmx, 200gb samsung hdd, MSI K8N Sli-F

Endret av micke090
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nice nice nice...

Har aldri sett lignende, men vi får da prøve å hjelpe alikevel.

Det første jeg kan si er at :

Conflict devicing list

Input/Output Range 03B0 - 03BB used by:

Input/Output Range 03C0 - 03DF used by:

Memory Range 000A0000 - 000BFFFF used by:

er et problem. Dette betyr at du har en konflikt da både skjermkortet og PCI-to-PCI bridge'en på hovedkortet har lyst å bruke samme minneområde av en eller annen grunn.

Normalt skal PnP ta seg av dette og forhindre/omgå slike problemer.

Dette KAN KANSKJE løses ved å resette BIOS'en, og håpe på at PnP vil gjøre jobben bedre neste gang den prøver.

Men la oss vente litt med det. Det jeg ville ha gjordt først er følgende :

(Hadde vært fint med et screenshot av enhetsbehandling også :) )

1. Åpne enhetsbehandling.

2. Sjekk at du ikke har noen "? Andre enheter" som kan være skjermkortet ditt.

3. FJERN (Avinstaller) skjermkortet dersom det er listet opp noen steder.

4. Enten vil windows finne "ny maskinvare" med en gang da, eller

så må du ta en reboot.

5. Windows vil så detektere ny maskinvare, og du kan velge drivere e.l.

HELST vil du installere et Standard VGA kort, også etterpå kjøre ny install på nVidia.

Sånn.. Dette er hvertfall det første jeg ville ha prøvd. Kan være du har gjort det allerede, i såfall så får vi prøve noe annet.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd alle de tingene du ahr sagt nå, men etter at jeg kjørte noe program som tok full surface scan på hdd og ikke fant noen feil, samt en deep scan av registry, igjen uten feil, så kunne man plutselig instalere drivere, og problemet løste seg. Det var så rart, for det skjedde når jeg satte inn den nye skjermen.

Men etter å ha installert driverne fra cd'en fem ganger med restart mellom hver gang så virket det plutselig. Jaja, har sett flere med samme prob på nett, men ingen bra svar.

PS: Jeg gikk gjennom registry manuelt og slettet alt som ble returnert av nvidia software. Det kanskje også hjalp.

Takk for gode forslag i hvert fall da :)

EDIT: Jeg synes i ettertid at det ene vinduet ser ganske festlig ut når alle alternativer står som unavailable

Endret av micke090
Lenke til kommentar

Ok... ved 23tiden i går ble alt plutselig verre igjen, en blåskjerm og restart med 640*480 oppløsning og 4bit farger. Hver gang jeg prøver å endre noe blir skjermen svart og pc'en rebooter. Nå begynner jeg å bli lei... Det ser ut som om det virker greit i vista, men pga key expiration så er det litt håpløst å få sjekket det ordentlig.

I dag fjernet jeg alle drivere igjen og installerte fra cd. Det virker som om det er den eneste fungerende driveren, men alle andre har fungert før, men ikke nå

Endret av micke090
Lenke til kommentar
hva med sjermen?

kan jo være pga at det er ny sjerm med for høye oppløysning.

vet ikke!

7355168[/snapback]

Vi snakker om en max mulig oppløsning på 640*480 på en relativt moderne maskin. Jeg har brukt skjermen før, + andre med enda høyere oppløsning uten problem.

Lenke til kommentar

Skjermkortet ditt er nok defekt. Har ikke noe med ressurskonflikter får du får grafikk feil. Går viften på skjermkortet ditt? Mange 6600 kort med dårlige vifter osv.

Er uansett en garanti sak om du levere/sender kortet tilbake.

(når du får grafikk feil som på bilde, og restarter får du det da i bios/dos osv også?)

Lenke til kommentar
Skjermkortet ditt er nok defekt. Har ikke noe med ressurskonflikter får du får grafikk feil. Går viften på skjermkortet ditt? Mange 6600 kort med dårlige vifter osv.

Er uansett en garanti sak om du levere/sender kortet tilbake.

(når du får grafikk feil som på bilde, og restarter får du det da i bios/dos osv også?)

7356142[/snapback]

Bildet er komprimert i .gif så det er der de svarte strekene kommer fra. Skjermkortet har load temp på 50-55c så det er ikke problem. Den virker som den skal med driverne fra cd'en. Men jeg får en del blåskjermer nå når jeg spiller.

Men som sagt virker alt som det skal med driverne fra cd'en. Det eneste med de er at de ikke er så bra på ytelse som de nyere jeg har. Når jeg skal oppdatere med nvidia sine programmer fungerer det ikke, den sier at den ikke finner noe kompatibelt hardware. Men når jeg bruker windows sin add hardware så kan den det, men etter det så fucker maskina seg med samme symptomer som på bildet, bare UTEN konflikter.

Har også nyeste driver og bios til hovedkort.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

En liten BUMP kanskje?

Ringte komplett, en veldig hyggelig fyr svarte at han aldri hadde hørt om noe liknende, han sa at jeg burde sende mail til XFX, eller sende in systemet til test. Men siden det er selvbygg er det maks 3 deler. Han anbefalte GPU, hovedkort og minne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...