Gå til innhold

360 skraper spill - hvem erstatter nytt?


StaBBer

Anbefalte innlegg

Skal gjøre denne historien så kort som mulig.

 

Jeg har en Xbox 360 som lager striper i discer. Konsollen ble kjøpt for en måned siden, og mitt første spill var Gears of War. Konsollen ligger flatt, og jeg har ikke vært i nærheten av å flytte konsollen. Jeg har bare puttet i spillet på lanseringsdagen, og spilt siden det. Det gikk fint de første dagene, rundet spillet 2 ganger. Så begynner jeg å få DDE-errors, men kan restarte og spille litt av gangen før det samme skjer igjen. Nå derimot, kan jeg ikke spille i det hele tatt uten å få DDE-error. Så kikker jeg på discen, og ser en enorm stripe som dekker nesten halve discen, og har samme diameter fra sentrum. 360en lager med andre ord sakte men sikkert striper, til spillet er ødelagt.

 

Har tatt kontakt med MS, og jeg skal få ny konsoll. Ingen problemer der.

Men så over til problemt, som gjelder spillet: EBGames nekter å erstatte det ødelagte spillet, siden det er konsollen sin feil. Fikk beskjed om å ringe MS, noe jeg nettopp har gjort. De har vistnok en policy, som gjør at de ikke kan erstatte spill når dette skjer. De mener at jeg har flyttet på konsollen, noe jeg ikke har gjort. Ringte også en gang til og snakket med en dame som påstår at det er butikken som må erstatte spillet.

 

Hvem har rett? Har jeg virkelig kjøpt et spill til 649, og kan ikke få nytt når maskinen min er faulty? Må jeg virkelig kjøpe et nytt?

 

Hilsen frustrert 360-eier.

 

Edit: noen skrivefeil.

Endret av StaBBer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Er dette ditt første spill? skjer det med andre spill?

 

Jeg har hatt samme problemet med to spill henholdsvis Fifa world cup og Fifa 07. jeg har 4 andre spill ingen med samme problemet.

 

Jeg ringte MS og sa xboxen ripet opp spillet (dette var i sommer med world cup, fifa 07 for en mnd siden)

 

MS snakket om hvis jeg forandret xboxens posisjon mens den leste fra dvden ville den lage riper. Siden dvden spinner med 12x eller hva det nå var. Dette er jo latterlig, spill til så masse også er det en viss fare for at de blir ødelagt,

 

Iallefall så sa de at jeg skulle ta kontakt med produsenten av spillet. I dette tilfellet EA, sendte spillet inn med en forklaring på hva som hadde skjedd. en uke senere får jeg nytt spill tilbake. Ingen problemer her. samme gjorde jeg med fifa 07.

 

Hvis du ikke får erstattet spillet ditt, ringer du både MS og produsenten av spillet og truer med å skaffe deg en chip og spiller nedlastede spill-->GRATIS.

 

Skal du lide fordi folk ikke klarer å lage skikkelige produkter?

 

 

Hilsen alex!

Lenke til kommentar

Takk for et bra svar. :)

 

Har fått den forklaringen jeg også, at jeg ikke skal forandre posisjon på maskinen. Dette viste jeg lenge før jeg kjøpte maskinen, og har selvsagt ikke gjort dette med Gears of War.

 

Så da får jeg prøve å kontakte leverandøren. Hvem er leverandør her i Norge for Gears of War tro?

Endret av StaBBer
Lenke til kommentar
Hei,

 

Er dette ditt første spill? skjer det med andre spill?

 

Jeg har hatt samme problemet med to spill henholdsvis Fifa world cup og Fifa 07. jeg har 4 andre spill ingen med samme problemet.

 

Jeg ringte MS og sa xboxen ripet opp spillet (dette var i sommer med world cup, fifa 07 for en mnd siden)

 

MS snakket om hvis jeg forandret xboxens posisjon mens den leste fra dvden ville den lage riper. Siden dvden spinner med 12x eller hva det nå var. Dette er jo latterlig, spill til så masse også er det en viss fare for at de blir ødelagt,

 

Iallefall så sa de at jeg skulle ta kontakt med produsenten av spillet. I dette tilfellet EA, sendte spillet inn med en forklaring på hva som hadde skjedd. en uke senere får jeg nytt spill tilbake. Ingen problemer her. samme gjorde jeg med fifa 07.

 

Hvis du ikke får erstattet spillet ditt, ringer du både MS og produsenten av spillet og truer med å skaffe deg en chip og spiller nedlastede spill-->GRATIS.

 

Skal du lide fordi folk ikke klarer å lage skikkelige produkter?

 

 

Hilsen alex!

7350887[/snapback]

 

Du er vel den som ville klødd deg i skrittet med en motorsag mens den var på og du da?

Lenke til kommentar

Det er, uten tvil, Microsoft som er ansvarlig for å erstatte spill som blir ødelagt i en konsoll. Forutsatt at det ikke skyldes brukerfeil selvsagt. Det står veldig tydelig i en-eller-annen-lov (Sikkert forbrukerkjøpsloven, men orker ikke lete frem). Hvis en vaskemaskin ryker og ødelegger klær er også vaskemaskinprodusenten erstatningspliktig. Se om du finner lov/paragraf, så kan du bruke det neste gang du ringer MS. Det er vel også Microsoft sitt ansvar å påvise at feilen skyldes brukerfeil, ikke motsatt, så de kan ikke uten videre bare si at det er du som har flyttet på konsollen.

Lenke til kommentar

"WTF! Jeg får riper i disken når jeg rister på Xboxen mens den er på! What gives?"

Litt på spissen, men jeg mener det sier seg selv at man ikke flytter på konsollen mens den går. Jeg sier ikke at du har gjort det, men jeg reagerer litt på "Skal du lide fordi folk ikke klarer å lage skikkelige produkter?". En konsoll er ikke lagd for å være støtsikker. Det gjør den ikke mindre "skikkelig".

Lenke til kommentar

Utifra normal tankegang så vet jo alle at 360'n ikke er støtsikker...

Det gjelder jo normalt bruk...

Uansett så er det mulig å flytte konsollen rundt i rommet, dette bør den jo tåle. Man bærer den jo hjem fra butikken... Man slipper den ikke akkurat ned fra empire state building... så syns støtsikkerteorien var litt "mongo" ivellios :D

Lenke til kommentar
Det er, uten tvil, Microsoft som er ansvarlig for å erstatte spill som blir ødelagt i en konsoll. Forutsatt at det ikke skyldes brukerfeil selvsagt. Det står veldig tydelig i en-eller-annen-lov (Sikkert forbrukerkjøpsloven, men orker ikke lete frem). Hvis en vaskemaskin ryker og ødelegger klær er også vaskemaskinprodusenten erstatningspliktig. Se om du finner lov/paragraf, så kan du bruke det neste gang du ringer MS. Det er vel også Microsoft sitt ansvar å påvise at feilen skyldes brukerfeil, ikke motsatt, så de kan ikke uten videre bare si at det er du som har flyttet på konsollen.

7352365[/snapback]

 

For å være helt nøyaktig står dette i forbrukerkjøpslovens § 34, produktskader:

 

"Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstlling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk."

 

Dette gjelder fra selgers side. Men her er det snakk om produsent, altså Microsoft, og man kan gå til lov om produktansvar av 23. desember 1988 nr. 104 (produktansvarsloven), § 2-1:

 

"Produsenten pliker å erstatte skade som hans produkt volder og som skyldes at det ikke byr den sikkerhet som en bruker eller allemennheten med rimelighet kunne vente (heretter kalt sikkerhetsmangel). Ved vurderingen av den sikkerhet som kunne ventes, tas hensyn til alle forhold som har sammenheng med produktet, dets presentasjon, markedsføring og påreknelige bruk."

 

Begynner de å mase om at det ikke gjelder, kan du referere til § 2-6 samme lov:

 

"Avtale som innskrenker eller begrenser ansvar etter loven er ugydlig".

 

og:

 

§ 2-2 (unntak fra ansvar):

 

"Produsenten er uten ansvar dersom han sannsynliggjør:

(a) at han ikke har satt produktet i omsetning som ledd i sin virksomhet, eller

(b) at sikkerhetsmangelen ikke forelå da produktet ble satt i omsetning, og mangelen eller skaden heller ikke burde vært avverget eller avhjulpet etterpå......"

 

Uansett, Microsoft (evt. selger) må sannsynliggjøre at du har flyttet på boksen mens den har stått med plata i... bevisbyrden ligger hos de, og ikke hos deg.

Ved at Microsoft sier at de tar inn boksen din til rep/bytte, vedtar de at det er en feil med boksen som ødelegger spillene dine. Og da har de et problem om de skal sannsynliggjøre at du har flyttet på boksen og det skal være grunnen til at det har kommet riper i spillet ditt.

 

Håper det var til litt hjelp!

Lenke til kommentar
Utifra normal tankegang så vet jo alle at 360'n ikke er støtsikker...

Det gjelder jo normalt bruk...

Uansett så er det mulig å flytte konsollen rundt i rommet, dette bør den jo tåle. Man bærer den jo hjem fra butikken... Man slipper den ikke akkurat ned fra empire state building... så syns støtsikkerteorien var litt "mongo" ivellios :D

7354179[/snapback]

Det han mente var: Mens man spilte.

Lenke til kommentar

Tviler på at du får erstattet spillet desverre. Da viser isåfall Microsoft goodwill.

 

Men det er selger i siste leddet av kjøpsprosessen (enten Xboxen eller spillet) som skal avklare erstatning av spillet ved følge av "defekt" enhet med Microsoft. Uansett om selger vil eller ei, har du krav på å få en tilbakemelding av produsent via dem.

Lenke til kommentar
Tviler på at du får erstattet spillet desverre. Da viser isåfall Microsoft goodwill.

 

Men det er selger i siste leddet av kjøpsprosessen (enten Xboxen eller spillet) som skal avklare erstatning av spillet ved følge av "defekt" enhet med Microsoft. Uansett om selger vil eller ei, har du krav på å få en tilbakemelding av produsent via dem.

7355751[/snapback]

 

Selv om Microsoft ikke vil, så har det lite å si. De må forholde seg til lover og regler her i landet, og de lovene og reglene sier at de må erstatte spillet. Går ikke det, ta kontakt med Forbrukerrådet, og da blir det fart i sakene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...