Gå til innhold

sosial dumping: et reelt problem?

Anbefalte innlegg

synes det er på tide med en debat om begrepet sosial dumping.

sosial dumping kommer ukentlig opp som tema i debatter på både radio og TV, men nesten utelukkende er det fagorganiserte håntværkere som tar opp temaet.

er sosial dumping et reelt problem i norge eller er det bare norske håntværke som bruker det som argument for for å slippe konkuranse?

hva mener dere?

Endret av cyberPanda
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

'Sosial dumping' er et negativt begrep som brukes som stempel for å gjøre det vanskelig å ta et standpunkt for at man skal kunne betale folk fra andre land lavere lønn.

Personlig heller jeg til at nummer to, proteksjonisme, er en av grunnene til at man er så imot å importere billigere arbeidskraft. Man ønsker ikke konkurransen.

Jeg mener også at på sikt så må lønnsforskjellene utgjevnes mellom naboland, tollmurer må bygges ned og internasjonal handel må foregå på likere vilkår mellom alle nasjoner. Det er på sikt eneste måten å få en varig verdensomspennende økning i levestandarden, og bekjempe grunnlag for krig, undertrykkelse og terrorisme.

Jeg er derfor positiv til sosial dumping. Men gjerne en gradvis tilnærming, slik at vi setter en minstelønn i dag, men faser ut denne over tid.

Det jeg ikke er positiv til, når vi snakker om byggebransjen osv., er når man utnytter folks fra fattige lands 'desperasjon' og lavere krav når det gjelder arbeidsforhold til å spare på sikkerhetstiltak. Det er viktig å utgjevne lønnsforskjeller over tid. Men det er ikke riktig å utnytte folk ved å utsette dem for farlige situasjoner nordmenn ikke ville akseptert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...