izek_mendez Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Hei, Jeg skal designe cd-cover for et lokalt band. Før jeg gjør foto opptakene vil jeg gjerne vite størrelsen på et cd-cover så jeg komponerer bildet på riktig måte. Mads Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Jeg er helt sikker på at du har minst ei CD/DVD-plate liggende, og jeg er ganske sikker på at du har et/en målband/lineal... Lenke til kommentar
izek_mendez Skrevet 24. november 2006 Forfatter Del Skrevet 24. november 2006 (endret) Det har jeg allerede gjort, men ønsker i tillegg å vite om det finnes noen standard og hva denne eventuelt er på mm. Edit: Kom frem til 12x12cm da jeg målte Endret 24. november 2006 av .:stinky:. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Det du måler, er standarden, og forsida er kvadratisk, ja. Bruker du et trykkeri, samarbeider du med dem til dere blir enige om bildeutsnitt osv., skal du skrive dem ut sjøl, sørger coverprogrammet for at utskriftene passer i CD-coveret. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 (endret) Når du lager CD-cover, booklet og alt det andre, må du lage det litt for stort. De ekstra milimetrene (vanligvis ca 3mm) i alle retninger kalles "bleed" og er til for at man skal være sikker på at motivet dekker hele etter trykk. I tillegg er det noen gaidlinjer som bør være med for bla kutting og bretting samt at tykkeriene foretrekker CMYK. Kortversjon. Ops, så først nå at det kun gjaldt for fotografering. Men siden et CD-cover/booklet er såpass lite og hvis ikke bildene skal brukes i promoteringen av utgivelsen i etterkant, vil du uansett ha nok pixler til å beskjære litt i etterkant. Hvis bildene derimot også skal brukes i promoteringen er det selvsagt et stort poeng å ha så mange pixler tilgjengelig som mulig. Endret 24. november 2006 av Oceanborn Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Finnes det ikke en forhånds innstilling for "cd cover" når du åpner en ny fil i ps? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Finnes det ikke en forhånds innstilling for "cd cover" når du åpner en ny fil i ps? 7351163[/snapback] Men når man tar bildet er det en fordel å vite, for å kunne komponere ordentlig med minst mulig kutting i etterkant. Lenke til kommentar
Håkki Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Tror Nero har et CD-cover program, last ned her Lenke til kommentar
paalwa Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 (endret) 12x12 cm i front 11,8 x 15 cm bak. Anbefaler også et cover print prog som heter Coverpro (7.1.5). Der setter man str på det cover som skal printes. Dvd, cd osv. Å selv om ditt cover er meget hvitt så printer den en tynn sort strek rundt som gjør at du har noe å kutte/klippe etter. Endret 28. november 2006 av paalwa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå