Skavold Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Jeg har vent meg til å dra i brekket hver gang jeg er ferdig med kjøreturen. Ser ikke noe problem i det, egentlig. Setter som regel bilen i revers, siden det er mest hensiktsmessig der jeg parkerer, og drar i brekket. Ikke noe stress Lenke til kommentar
DidzisK Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Jeg parkerer alltid i "P". Jeg får ikke ut nøkkelen når bilen er i "R". Bruker parkeringsbrems (den betjenes med foten i Mersa) bare i veldig bratte skråninger. OK, slutt på offtopicen her. Som regel har førstegir (på Lada, Golf, Audi 80, Sierra) fungert like bra som revers for meg. Personlig har jeg brukt førstegir oftere, da det er mer "praktisk" og da får jeg hoppe ut av bilen 100 millisekunder raskere, fordi det er ofte litt kronglete å sette i revers. Lenke til kommentar
smalfjord Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 I "gamle" dager brukte man ikke brekket om vinteren fordi brekket ofte frøs. Grunnen til det er i dag ikke så aktuelt, da færre biler har trommelbremser bak. De er "lukkede" bremser, som ofte ble fuktige og våte pga oppvarming under kjøring. Morgenen etter var stort sett bremsene fastfrosset. Dagens biler har stort sett skivebremser, noe som reduserer faren for frysing. Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Håndbrekket er vel fremdeles vanligvis trommeler? Jeg for eksempel, har skivebremser foran og bak vetts, men selve håndbrekket ligger som trommelbremse.. Vet ikke om det er fremdeles tilfellet jeg? Vil ikke forlenge vaiern min jeg.. Håndbrekk er tull Nesten alltid. Lenke til kommentar
Nazgarot Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Håndbrekket er vel fremdeles vanligvis trommeler? Jeg for eksempel, har skivebremser foran og bak vetts, men selve håndbrekket ligger som trommelbremse.. Vet ikke om det er fremdeles tilfellet jeg? Vil ikke forlenge vaiern min jeg.. Håndbrekk er tull Nesten alltid. 7384498[/snapback] Det var noen bilmerker som prøvde seg med håndbrekk rett på skive (slutten av 80 tallet og litt opp på 90 tallet), men de fleste er gått tilbake til å ha egene tromler for håndbrekk så vidt jeg vet... Når det gjelder parkering på gir, så er 1. gir nesten uten untak det laveste giret på bilen, og således bør man parkere i 1. gir uansett om det er mot eller unna bakke. Untaket gjelder gamle gamle diselbiler, hvor du risikerer at motoren tenner dersom den ruller motsatt vei av det som er tiltankt (parker med revers i unnabakke og det var gjort...), og "stikker av". Men da snakker vi biler, spesielt lastebiler, fra 60 - 70 tallet. Lenke til kommentar
Xiphac Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Jeg hadde en bil med defekt håndbrekk en gang og brukte 1 gir som "brekk". Det rare var at enkelte ganger så kunne den finne på å bevege seg litt bakover selv om den sto i 1 gir og hellinga der bilen sto var ikke stor i det hele tatt. Hvorfor skjer dette? Er det snakk om dårlig kompresjon i motor? Vanskelig å forklare,men den gikk bakover med 2 - 3 sakte rykk før den stoppet. Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 har du turbomotor kan du glemme begge deler, så vidt det er oppoverbakke så triller bilen min nedover uansett gir. Skal ikke mange graders bakke til før det triller av gårde. Begge brekkvaierene mine røyk, så da var det rett på værste. Lenke til kommentar
Nazgarot Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Jeg hadde en bil med defekt håndbrekk en gang og brukte 1 gir som "brekk". Det rare var at enkelte ganger så kunne den finne på å bevege seg litt bakover selv om den sto i 1 gir og hellinga der bilen sto var ikke stor i det hele tatt. Hvorfor skjer dette? Er det snakk om dårlig kompresjon i motor? Vanskelig å forklare,men den gikk bakover med 2 - 3 sakte rykk før den stoppet. 7415555[/snapback] Dette er helt normalt, men kommer selvsagt ann på helningsvinkelen osv. Bilen står noen ganger med motoren i en "uheldig posisjon", dvs en silynder ligger akkorat på tenningspunktet, og det kan medfører at stemplet dras over topp, noe som vil gi bilen nokk energi til å kunne dra flere stempel over topp, men etter et par tre stempel er dratt over vill ikke bilen ha nokk energi til å dra neste stempel over topp, dersom det ikke er svært bratt helling. Samme kan skje dersom bilen får en plutselig hard dytt i rulleretning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå