Gå til innhold

Hva i huleste? - Galt å være nasjonalist?!

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en diskusjon med en gammlelæreren for litt siden. Hun sa at det var galt å være nasjonalist, at det var noe nazistene var.

Men i svarteste?! Det er jo stor forskjell på ekstrem nasjonalisme, og det å være nasjonalist i den forstand at du elsker landet ditt.

Er det virkelig sånn at det er galt å elske landet ditt? Er det plutselig blitt galt å si at en er nasjonalist, bare fordi det av personer som ikke vet bedre, forbinder det med Hitler og nazityskland?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en diskusjon du hadde med en annen person og veldig vanskelig for oss å si hvem av dere som var objektive, eller hvem som "tok av".

Hva du mener er "vanlig" nasjonalisme og hvilken setting du har satt det i kan for andre oppfattes som ekstreme holdninger. Du skriver her at du mener du har en vanlig holdning, men noen av ordene og skrivemåten du bruker forteller meg at du kan komme frem litt brå og bryskt. Noe som igjen kan tolkes som at du har ekstreme holdninger.

Jeg vil ikke si noe om deg i noen som helst rettning, bare hvordan ting kan oppfattes forskjellig av forskjellige mennesker og uten å ha begge sider av diskusjonen med læreren så er det umulig for oss å være enig eller uenig i din definisjon.

Men jeg er enig i at å være stolt av landet sitt, feire nasjonaldagen og synes vi har det bra er en sunn holdning. Usikker på om jeg vil definere det som nasjonalistisk, men heller bare "nordmann".

Vi kan se på den nøyaktige definisjonen i følge Blå ordbok:

nasjonalist -en, -er

1 tilhenger av nasjonal selvstendighetspolitikk: de irske nasjonalister

2 tilhenger av nasjonalisme 2

nasjonalisme -n

1 ideologi el. politikk som sterkt fremhever det nasjonale (el. nasjonalitetsprinsippet)

2 nasjonalfølelse som får uttrykk i en aggressiv el. nedvurderende holdning til andre nasjoner

AKIRA

Lenke til kommentar

Hvis Nasjonalist = Nazisme....ja! Det er jo åpenbart.

Du har hørt begrepet Høyre nasjonalister...det er jo et pent ord for Nazisme.

Ordet har vel siden sin opprinnelse blitt skittnet til av de som har tatt bekreget ut i det ekstrem.

Samme med ordet fundamentalisme. Ett ord som i utgangspunktet er ganske konservativt og skulle tro ikke kunne skape noe konflikt. Men du vet like godt som meg at ordet har blitt hengt på en del relegiøse utøvere og da får det plutselig en veldig negativ undertone.

Quisling var jo før 1940 bare ett navn....nå er det ensbetydende med noe av det verste du kan gjøre.

Språk er organisk, det forandrer seg over tid.

AKIRA

Lenke til kommentar
Du har hørt begrepet Høyre nasjonalister...det er jo et pent ord for Nazisme.

7349445[/snapback]

Nazisme = nasjonalsosialisme.

Det til side. Problemet med begrepet nasjonalisme er at de som har kalt seg nasjonalister de siste årene er, eller har blitt ansett å være, rasister. Dermed er ordet blitt synonymt med disse gruppene. Så hva ordet betyr avhenger av sammenhengen.

Lenke til kommentar
Forskjell på å være nasjonalist og patriot. Du mener vel sansyneligvis at du er patriot. Selv om jeg også mistenker at det er mange nordmenn som er nasjonalister, og har en nedlatende holdning til andre land.

7349452[/snapback]

Patriotene som var helter for Norge under andre verdenskrig ble på den tiden sett på som på som nasjonalister. Problemet er, som nevnt, at ordets betydning har endret seg de siste årene fordi de som benytter begrepet om seg selv som regel er grupper som er, eller blir ansett for å være, rasister.

Lenke til kommentar

Jeg kaller meg selv nasjonalist. Ikke fordi jeg elsker Norge og fremhever norske kvaliteter, men fordi jeg tror på nasjonalitetsprinsipet, altså at hver nasjon skal være en selvstendig nasjonalstat.

nasjonalist -en, -er

1 tilhenger av nasjonal selvstendighetspolitikk: de irske nasjonalister

2 tilhenger av nasjonalisme 2

nasjonalisme -n

1 ideologi el. politikk som sterkt fremhever det nasjonale (el. nasjonalitetsprinsippet)

2 nasjonalfølelse som får uttrykk i en aggressiv el. nedvurderende holdning til andre nasjoner

Altså ikke definisjonen i kursiv ;)

Lenke til kommentar

Har du noen eksempler på dette guardianpegasus. Jeg er ingen historiker på noen måte, men så vidt jeg er klar over så var 'nasjonalist' et positivt begrep inntil for ikke så mange år siden. Jeg ahr aldri hørt at det har vært et negativt begrep fra tidligere tider. Men som sagt, skal ikke påberope meg noen sikker kunnskap på det området.

Lenke til kommentar

Jeg elsker landet mitt, jeg mener også at vi er aller best i ski, skihopping, fotball ( som vi bare har uflaks i ) og at vi er det aller beste samfunnet i verden. Med unntak av regjeringen som inneholder SV.=D

Men jeg vil jobbe for å fjerne de negative tilknyttningene folk har til ordet nasjonalist blandt venner osv iværtfall.

Lenke til kommentar

Mener å huske fra historie og Discovery at nasjonalistbevegelsene under første verdenskrig i frankrike, tyskland og storbritannia alle egget til krig. Før andre verdenskrig mener jeg også at nasjonalistbevegelsene ble til fascistbevegelsene og styrene i italia, spania og tyskland.

Så i min oppfatning har alltid nasjonalist vært temmelig enstemmig med fascist, selv om jeg vet at mange i norge bruker det i positiv forstand istedet for patriot.

Lenke til kommentar
Mener å huske fra historie og Discovery at nasjonalistbevegelsene under første verdenskrig i frankrike, tyskland og storbritannia alle egget til krig. Før andre verdenskrig mener jeg også at nasjonalistbevegelsene ble til fascistbevegelsene og styrene i italia, spania og tyskland.

Så i min oppfatning har alltid nasjonalist vært temmelig enstemmig med fascist, selv om jeg vet at mange i norge bruker det i positiv forstand istedet for patriot.

7349705[/snapback]

For meg er en nasjonalist og en patriot stort sett det samme. Men man kan være en patriot for andre ting enn landet sitt. Man kan være en patriot for et firma, et fotballag eller en organisasjon.

Lenke til kommentar

7349705[/snapback]

Det er en type " sunn " nasjonalisme, hvor du elsker og vil gjøre ting for landet ditt. Det styrker sammholdet mellom innbyggerne og bygger opp til en holdning hvor alle vil det beste for landet ditt.

Det som skjedde før verdenskrigene var at alle mente at de var best, tilslutt måtte de bevise at nettopp de var best.

Lenke til kommentar
Jeg vil kalle overdreven nasjonalisme for etnosentrisme, noe som kan være farlig. Man kan elske sitt eget land, men man skal ikke synes at man er bedre enn andre og sammenligne seg selv med dem.

7350928[/snapback]

Kan man ikke synes sitt eget land er bedre enn andre land?

Jeg mener for eksempel at Norge er mange hakk bedre enn Nord-Korea fordi vi har et fungerende demokrati, (tilnærmet) like rettigheter for alle, et fungerende rettsvesen, og ikke minst fordi vi ikke utsulter vår egen befolkning og truer andre med å droppe atombomber på dem.

Er det galt av meg?

Edit: Bad leif...

Endret av Winged Monkey
Lenke til kommentar
Det er en type " sunn " nasjonalisme, hvor du elsker og vil gjøre ting for landet ditt. Det styrker sammholdet mellom innbyggerne og bygger opp til en holdning hvor alle vil det beste for landet ditt.

7349746[/snapback]

Det minner meg om det som kalles sosialisme. Hvem gidder å sette "sitt eget" land foran egne interesser?

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...