Gå til innhold

Nei til måling av snitthastighet i fotobokser.

sluffy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
heller mer UP enn fotobokser..

7348934[/snapback]

Ville heller hatt mer fotobokser, vet hvertfall hvor de står, UP kan finne på å gjemme seg hvor som helst.

Når det er sagt har jeg absolutt ingen problemer med at datatilsynet setter ned foten for gjennomsnittsmålingene, gjør meg ingenting :D

Lenke til kommentar
Jeg syns det virket som et veldig bra tiltak.

Hvis det avsluttes, så bør de sette opp flere fotobokser. Gjerne mer kamuflert slik det har vært eksempler på i England, der fotoboksene er inni lyktestolper, etc.

7351537[/snapback]

Helt enig. Eller man kunne bare installert gps-sendere i alle biler, slik at myndighetene kunne fulgt med på nøyaktig hvor, når og hvordan herr Olsen til enhver tid kjører. Det blir jo så mye styr når man skal ta bilder av alle bilene... Eller hvorfor ikke ta den helt ut, og like godt operere en liten gps-sender inn i alle som bor i landet, så kan man følge med selv på dem som ikke kjører bil, i tilfelle det blir begått en ikke-bilrelatert kriminell handling?

Overvåking er bra. Mer overvåking er enda bedre. Eller hur? :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvis det avsluttes, så bør de sette opp flere fotobokser. Gjerne mer kamuflert slik det har vært eksempler på i England, der fotoboksene er inni lyktestolper, etc.

7351537[/snapback]

Helt enig. Eller man kunne bare installert gps-sendere i alle biler, slik at myndighetene kunne fulgt med på nøyaktig hvor, når og hvordan herr Olsen til enhver tid kjører. Det blir jo så mye styr når man skal ta bilder av alle bilene... Eller hvorfor ikke ta den helt ut, og like godt operere en liten gps-sender inn i alle som bor i landet, så kan man følge med selv på dem som ikke kjører bil, i tilfelle det blir begått en ikke-bilrelatert kriminell handling?

7353410[/snapback]

Jeg gir da vel blanke i hvor folk drar, så lenge de drar dit under fartsgrensa.

Man overvåker ikke folk mer av å sette ut fotobokser som er skjult enn det man gjør i dag. Man slipper folk som lærer seg hvor fotoboksene står og bremser ned før de kommer til dem.

Fotoboksene i dag lyser jo opp som et juletre på julaften.

Lenke til kommentar
Jeg gir da vel blanke i hvor folk drar, så lenge de drar dit under fartsgrensa.

Man overvåker ikke folk mer av å sette ut fotobokser som er skjult enn det man gjør i dag. Man slipper folk som lærer seg hvor fotoboksene står og bremser ned før de kommer til dem.

7354817[/snapback]

Skjult eller ikke, det ville ikke tatt mer enn et par dager før nettavisen kom med et kjempe-oppslag: "Her er de skjulte fotoboksene" og de som faktisk er interessert i å bryte fartsgrensene vil som før benytte seg av en fotoboksvarsler til en drøy tusenlapp for å bli varslet i god tid.

Å bruke masse tid og penger på å forsøke å skjule fotoboksene tror jeg ikke vil hjelpe noe særlig på trafikksikkeheten. Selv politiet og vegvesenet sier jo at poenget med fotobokser er at folk skal senke farten på strekningene der de står, ikke at de skal ta flest mulig ved å kamuflere dem.

Lenke til kommentar

Jeg syns at det er kjempebra at det ikke ble noe av disse gjennomsnittsmålings greiene! Husk at man får bot for den første kilometeren man bryter med fartsgrense! 81 kmt i 80 sona er faktisk 600 kroner i bot! Hvis man da hadde gått for slike bokser, ville folk sett mer på speedometeret enn på veien, så i bunn og grunn er disse boksene livsfarlig!

Jeg er ingen speedoman, men jeg har ikke noe imot å holde flyt i trafikken, ved å kjøre ti over!!

Edit: Ler litt når jeg ser på BA sitt bilde! Boksen er skutt på for fuck sake!! :D

Endret av Antarctica
Lenke til kommentar

7351537[/snapback]

7353410[/snapback]

7354817[/snapback]

Man overvåker folk mer når man fotograferer alle biler som passerer alle fotobokser, og finner ut hvor de kjører og hvor fort de kjører. Det var dette "gjennomsnittsfotoboksene" handlet om. Å kamuflere de eksisterende fotoboksene er en helt annen sak, og fører naturligvis ikke til noe mer overvåking. Det er riktignok meningsløst til alt annet enn å gi enda mer penger i statskassen, men dersom dette er målet så er det jo et poeng.

Lenke til kommentar

Jeg er omtrent lettet over at det ikke blir snittmåling med det første. Ikke bare fordi jeg av og til holde rlitt høyere fart enn snittet, men etter å ha sett hvordan flyten ble på den aktuelle strekning er det omtrent en gledens dag:)

Folk kjørte omtrent bevisst under 70 selv om det er 80 på strekningen, gps målt, fordi dem er livredde for å bli tatt. Dette takket være ett latterlig bøtenivå som ikke har noen hensikt og det faktum at folk flest tror boksen tar bilde om du kjører 5 km/t over...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gjennomsnittsmåling er bare noe herk. Vekk med alt som heter fotobokser sier nå jeg. Eller ihvertfall flytte dem. Synes at fotoboksene har en mye bedre virkemåte hvis de hadde blitt satt opp ved barneskoler der det er 30km/t osv. Bare se på ring 3 i Oslo f. eks. Nå er det "miljøfartsgrese" aka få mer penger inn i statskassagrense på 60 km/t. Nå er køen i rushen enda verre og utefor rushen så ligger folk fortsatt i 80 km/t. Hvis det hadde blitt satt opp gjennomsnittsmåling, så hadde så og si alle blitt tatt. Bilistene utgjør så og si INGEN mindre risiko på ringveien om de kjører i 60 i stedet for 80. Hvis jeg hadde styrt fartsgrensene, så hadde jeg lagt til et dynamisk fartgrene som øke fartgresen fra 90km/t (normalt) til 120 km/t om natten. Jeg mener at folk ikke MÅ kjøre i fartsgrensen. En skal kjøre etter forholdene og alltid sette sikkerhet forran alt. Det som er så irriterende er fotobokser og usansynlig lave fartsgrenser gjør at folk kjører i fartsgrensen uansett. f. eks så er det helt villt at folk ligger i 80 km/t i en 80 sone når det er underkjølt regn... :no:

Lenke til kommentar

7351537[/snapback]

Jeg trodde det ble opplyst om fotobokser tilsvarende som i Norge også i England.

Ja, er ikke dette en ny EU-standard da, at fotobokser skal merkes med et skilt mellom siste innkjörsel för fotoboksen og selve fotoboksen? Mener jeg leste om noe slikt, og sist jeg var i Norge så jeg at det hadde kommet opp slike skilt, med nytt design, "over alt". Her i Sverige bruker de samme skiltene, og advarer for alle fartskameraer. Har også sett dem i England. Kameraene kan vel fortsatt väre skjulte, så lenge det advares mot dem på forhånd?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det som jeg lurer på, er hvis gjennomsnittsfarten mellom punkt A og punkt B blir målt, som da er på en 50 sone, og en bil passerer punkt A i 160 km/t, bremser helt ned, venter litt og så kjører sakte forbi punkt B, om gjennomsnittshastigheten da kan bli målt til f.eks. 50 km/t?

Vet ikke om det er slik gjennomsnittsmålingen mellom fotobokser fungerer i praksis, men kunne dette vært et reelt tilfelle? Slik at rånere suser av gårde forbi punkt A, og bremser bilen helt ned i siste liten før punkt B passeres, slik at gjennomsnittshastigheten blir alt annet en troverdig?

Lenke til kommentar

Bildet av bilen blir tatt i boks 1, og slettes i boks 2 hvis gjennomsnittsfarten er lovelig. Er den ulovelig lagres bare bildet fra boks 1. Så bok 2 registrerer bare hvilken bil som passerer, men kan ikke identifisere den annet enn hvilket nr den er i rekken av biler.. Så man kan like gjerne kjøre forbi bilen foran deg, og kjøre så fort du vil, så er det bilen du kjører forbi som får bota :p Men nå er det dobbel, heltrukket, gul linje på disse strekningene da.. så er en real sjans å ta :ermm:

Har ikke noe imot at boksene blir tatt ned.. Bruk heller ressurser på voldssaker og den slags...

:thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...