Gå til innhold

Netshop endrer funksjonaliteten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det bør komme bedre frem hvilken fane man er i.

 

Jeg syns også dere burde "kopiere" rammene til produktene fra psdata. Rammene i dag er stygge og tar fokus bort fra produktet.

 

Ellers er jeg enig i:

- At siden er treeeeeeeeeeg.

- Det må lages en felles mal for fonter, bannere etc. på siden.

Lenke til kommentar

Først; takk for innspill. Vi jobber nå med å få på plass en mer funksjonell web, da den vi har hatt de siste par månedene på ingen måte er god nok. Dette på mange områder; den butikken vi har hatt i det siste har være både treg og ikke spesielt innbydende designmessig men det viktigste ankepunktet er kanskje menystrukturen. Den weben vi har hatt i det siste har vært svært lite navigerbar, og det har vært vanskelig å finne produkter med færrest mulige klikk.

 

Det vi i dag har lagt ut er beta-beta-beta versjon 0.0001 for å si det sånn, vi har veldig langt igjen før vi er fornøyd. Og designet er (slik det sikkert også ser ut som ;) ) bare noe som er kastet sammen for å ha en butikk ute.

 

Vi ønsker og sette pris på innspill fra dere både på funksjonalitet, menystruktur og design/fargevalg, så takk for det som er kommet hittil, og kom gjerne med flere.

 

Ser for øvrig at det er endel kommentarer på kundeservice og retur her, og det er trolig berettiget kritikk. Siden vi i sommer overtok Zepto (noe som medførte endel økning i antall returer) har vi ligget noe etter med returbehandlingen. Vi setter alle kluter inn for å komme ajour her, og forventer vi er det i løpet av en uke eller to. Vi ligger betydelig bedre an nå enn bare for en uke eller to siden, og spiser oss stadig ned i køen). Vi ansetter også flere mennesker for å ikke komme på etterskudd igjen. Så om kort tid er vi tilbake der vi skal være.

 

Igjen; takk for innspill vedr. nettbutikken, og ha en fin helg videre!

 

Mvh Svenn Aage, Netshop

Lenke til kommentar
Det vi i dag har lagt ut er beta-beta-beta versjon 0.0001 for å si det sånn, vi har veldig langt igjen før vi er fornøyd. Og designet er (slik det sikkert også ser ut som ;) ) bare noe som er kastet sammen for å ha en butikk ute.

7351841[/snapback]

Står det så dårlig til hos Netshop at dere ikke har råd til en test-server i tillegg til produksjonsserveren? :hmm:

Lenke til kommentar

Som Lurifaksen skrev så er fargene feil. Jeg synes det blir for mye med så mange farger som det opereres med nå. Dessuten er det ikke noen rød trød mellom logo og design, slik at logoen ser litt malplassert ut.

 

En annen ting er at man må gå til en annen side for å kunne logge inn, dirtekte login fra hovedsiden tror jeg er det beste. Minst mulig klikking.

 

 

"Datakomponeter" menylinja er ikke i alfabetisk rekkefølge, det samme med menyen over der.

 

"Ukens tilbud" menylinjen er nesten usynelig. Med det mener jeg at denne tilbuds/ informasjonslinja blir nedtonet av menyen under. Det virker kanskje også som om logoen deres på en måte "kræsjer" med denne linjen.

 

Når det gjelder søk boksen synes jeg at den dominerer siden deres altfor mye, kanskje denne skulle vært forminsket ned litt og kanskje flyttet litt på.

 

Kanskje jeg ville også latt tilbudsknappene få litt mer fokus enn det de har i dag.

Lenke til kommentar

Først vil jeg påpeke at menyen kan gjøres mer dynamisk. Her har du et stort potensiale for å gjøre antallet klikk mye mindre. Som igjen gjør at det blir mindre belastning på serveren siden den må sende mindre sider til brukeren. Tipset mitt blir å lage noe lignende det Amazon.com har på førstesiden på "See All 35 Product Categories". Der du får opp en meny med underkategorier. Så på Netshop blir det da f.eks slik at du har menyen slik den er nå, men når du holder musepekeren over "Datakomponenter", så kommer alle komponentene opp som en egen dynamisk meny. Det er også mulig å få opp enda en underkategori av f.eks "harddisk" slik at brukeren kan gå rett inn på 2,5" disk. Med en slik dynamisk menystruktur vil du spare serveren for å sende 3-4 sider til brukeren.

 

Andre tingen jeg vil påpeke er bruken av statiske sider. Når jeg trykker på "kjøp" knappen på et produkt, så oppdateres hele siden på nytt. Det igjen er unødvendig belasning av serveren og det hele kunne vært unngått ved bruk av AJAX. Jeg kan gi et eksempel her også. Se på måten digg.com har løst dette på. Når du velger å "digge" en nyhet, så kjøres et JavaScript som sender beskjed til serveren om at brukeren "digget" nyheten og at den skal få enda en stemme. Serveren behander det, legger til en oppføring i en database, og sender svar til nettleseren som i sin tid gir beskjed til JavaScriptet om at de berørte elementene må oppdateres. Så det er kun et bildeelement, og litt tekst som skal forrandres. Dette gjøres på klient siden, av nettleseren. Så belasningen på serveren blir minimal, nesten ingen sending av data. PetStore AJAX er et eksempel på denne teknologien i bruk. Her ser du at det kun er visse deler av siden som oppdateres. Belasningen på server minimaliseres.

 

Hadde vært artig om Netshop hadde hatt mulighet for å dra og slippe varer. Helt sikkert mange som vil knote med det til å begynne med, så sikkert lurt å fremdeles ha "kjøp" knappen. Men veldig greit å ha en handlevogn man bare kan dra varene over i. Der også løser du dette enkelt med AJAX. Dojo Toolkit er et eksempel på "toolkit" som kan brukes for å løse det på en grei måte.

 

Autofullfør i søkefeltet. Hver gang brukeren skriver inn en ny bokstav så oppdateres søkefeltet med en liste med alternativer. Dette kan kobles opp mot produkt databasen deres slik at kunder enkelt kan søke på produkter og få opp alternativer underveis. Google Labs har slik funksjonalitet for søk. Og det er lett å legge det inn på deres sider også. Gjøres søkefeltet mer dynamisk så vil færre bruke menyene og heller søke etter produkter og du vil få mindre belastning på serveren.

Lenke til kommentar
Kan ikke akkurat si at lyseblå passer spesielt sammen med knallrød og sort.

7351620[/snapback]

Det var det første som slo meg da jeg kom inn på siden. Synes ikke det var spesiellt fint.

 

Det vi i dag har lagt ut er beta-beta-beta versjon 0.0001 for å si det sånn, vi har veldig langt igjen før vi er fornøyd. Og designet er (slik det sikkert også ser ut som ;) ) bare noe som er kastet sammen for å ha en butikk ute.

7351841[/snapback]

Står det så dårlig til hos Netshop at dere ikke har råd til en test-server i tillegg til produksjonsserveren? :hmm:

7351957[/snapback]

Må si meg enig i det også. Legge ut en beta webshop gir meg et litt gutterom følelse. Og det er ikke noe en seriøs nettbutikk bør strebe etter.

 

Ørjan...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Synes dere må få på plass muligheten til å søke etter varer på bestilte ordre.

(Har værtfall ikke funnet dette).

Når man har plassert ett sted mellom 50-100 ordrer hos dere bruker man EKSTREMT lang tid på å lese mellom alle disse for å finne riktig ordre så man får plassert en retur.... Dette gjør at jeg faktisk i flere tilfeller har prioritert andre nettbutikker..

 

EDIT: Kan legge til at jeg likte faktisk det nye designet... Logoen passet ikke helt inn med den lyse blå/hvite menyen, men det spiller ikke noen rolle for meg, var behagelig å se på.

Endret av WeeR
Lenke til kommentar

Jeg vil også råde Netshop til _ALDRI_ å bruke levende/bevegelige bilder. Akkurat nå er det en tilbudsknapp som zoomer, noe som fikk meg til å bare lukke siden. Det er noe av det styggeste og dummeste jeg har sett i en nettbutikk på veldig lenge.

Lenke til kommentar
Jeg vil også råde Netshop til _ALDRI_ å bruke levende/bevegelige bilder. Akkurat nå er det en tilbudsknapp som zoomer, noe som fikk meg til å bare lukke siden. Det er noe av det styggeste og dummeste jeg har sett i en nettbutikk på veldig lenge.

7354730[/snapback]

 

På Super-weekend-siden ja? :p

Man blir bare forstyrret av det, istedet for å se på de faktiske tilbudene.

Lenke til kommentar

Et lite tips til NetShop:

 

Fjern de hvit/grå fadingene som er bak overskriftene. Personlig mening er at de trekker siden ned en del nivåer. Mye fordi de er diffuse og til dels krasjer med den hvite bakgrunnen.

 

Til folk:

 

At store websider ikke w3 validerer er jo ikke akkurat direkte uvanlig? Bare prøv forskjellige nettbutikker og aviser. De færreste av dem gjør det, og det er nok neppe de som har betalt 100 000kr for at et eksternt designfirma skal lage siden i dreamweaver.

 

edit: 620 feil på VG mot NetShops 200? Men 200 er i meste laget, spesielt når 40 av dem er alt="" feil på bildene. Den er påkrevd for at folk skal kunne skru av bildene og fremdeles forstå websiden (Ikke det at jeg gjør sånt). Det bør fikses!

Endret av vidiware
Lenke til kommentar
Jeg vil også råde Netshop til _ALDRI_ å bruke levende/bevegelige bilder. Akkurat nå er det en tilbudsknapp som zoomer, noe som fikk meg til å bare lukke siden. Det er noe av det styggeste og dummeste jeg har sett i en nettbutikk på veldig lenge.

7354730[/snapback]

Helt enig. Velkommen tilbake til slutten av nittitallet, gif animasjonens tidsalder. I tillegg åpnes superweekend siden i egen fane. Er jeg heller ikke noen fan av. Gutterom følelsen ble bare enda sterkere. Og det er ikke positivt.

 

Må innrømme at jeg synes designselskapet som har gjort jobben, har utført et særdeles slett arbeid. Virker som om de har sovet i timene de siste 5 - 6 årene. I tillegg har jeg vanskelig for å skjønne at Netshop syned designet er så bra at de velger å legge ut siden. Får følelsen av at dette er gjort bare på kødd, som et markedsføringstriks. Etter, all reklame er god reklame, prinsippet.

 

Netshop bør ta en runde å se hvordan andre nettbutikker har gjort det. Og hvis f.eks. ingen andre har flashy gif animasjon på kjøpeknappen sin, bør de gjøre en grundi vurdering hvorvidt de selv skal gjøre det.

 

Ørjan...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Enig med så mange andre her at animerte gif-bilder er fyfy å bruke. Ellers opplevde jeg å få sidescroller selv om det var en evighet av whitespace på høyresiden av selve nettbutikken. Jeg. Hater. Sidescroller.

 

Igjen, noe som er sagt tidligere, Netshop logoen er det forferdelig dårlig kvalitet på. Den passer heller ikke inn med resten av designet.

 

Er det ikke unødvendig at man må trykke på logg inn før man får skrevet inn brukernavn/pass? Dette burde vært tilgjengelig fra hovedsiden.

 

Er det nødvendig at superweekend-tilbudet skal åpnes i et nytt vindu? Ikke alle overstyrer dette til ny fane, og kan være irriterende.

 

Den whitespacen dere har nå kutter opp og ødelegger designet på siden (synes jeg), istedet for at det gir følelsen av rom.

 

 

Personlig synes jeg det er fint at dere poster her, og ber om tilbakemeldinger fra en såpass engasjert brukergruppe. Men ville det ikke vært smart å lagt dette som en testside med en annen adresse? Vi kunne fortsatt gitt tilbakemeldinger, men uten at dere trengte å ødelegge nettbutikken dere allerede hadde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...