Isbilen Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Jeg har vært medlem på SATS i snart ett år nå, men det er først siden august at treningen min virkelig har tatt av; motivasjonen økte proporsjonelt med vekttap og kostholdsbevissthet. Jeg har nå trent jevnlig i 3,5 måned, minst tre ganger i uka, ofte 4-5. Det går i både kondis og styrke. Det jeg lurer på nå er om jeg kunne hatt godt av en liten pause. Jeg tror jeg er noe hyperaktiv, og ting har derfor lett for å ta av ganske kraftig når jeg først får sansen. De siste ukene har jeg trent svært mye, og nå kjenner jeg meg ganske sliten. Mistenker at jeg er litt "overtrent". Jeg digger å trene, men er livredd for å bli utkjørt og lei nå som jeg har kommet skikkelig godt i gang. Det er ikke så mye å lese om pauser og overtrening, og det jeg har funnet er meget varierende. Noen anbefaler en pause på 2 uker dersom man er overtrent, men jeg er ikke helt sikker på hvor jeg er. 2 uker virker også mye lenger enn jeg har lyst til å holde meg unna studioet for tiden. Jeg tror pauser kan være godt for en, vi er vel mange som har opplevd å dra på ferie et par uker, forventet at man er blitt dårligere, og oppdaget at pausen faktisk har gjort veldig godt. Dette gjelder ikke bare trening, jeg har også erfart at det kan ha noe for seg når man øver på et instrument. Dessuten tror jeg det er godt for motivasjonen å føle at man savner treningen litt. Noen synspunkter og erfaringer på det å ta seg en "ferie"? Lenke til kommentar
Frosten Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Nå er ikke dette med overtrening mitt sterke felt, men mange styrketreningsprogrammer opererer med én ukes treningsfri mellom hver periode (8-9 uker). Dette er for at kroppen skal hente seg inn igjen etter en hard periode. Er ikke noe problem å ta seg en uke fri dersom man føler for det. Trening må ikke være noe en gruer seg til og om dagsformen ikke er bra gang på gang så er det nok et tegn på at man trenger en liten pause. Dette med dagsform er ganske viktig og er noe av grunnen til at det anbefales å skrive treningsdagbok. Da har man kontroll på fremgang, dagsform kontra ytelse, hvor lenge man har trent det samme programmet, kort matoversikt og hvilket program / øvelser som fungerer best for en. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 24. november 2006 Forfatter Del Skrevet 24. november 2006 (endret) Det er ikke det at jeg ikke har fremgang, jeg synes bare jeg har vært litt i overkant sliten den siste tiden, pluss at jeg har hatt litt betennelsesfornemmelser her og der. Har ennå tilgode å grue meg til treningen, det er nettopp det jeg vil unngå. Kanskje jeg bare skal ta en langhelg. Endret 24. november 2006 av Isbilen Lenke til kommentar
_NiXoN_ Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Hvis du fortsatt har framgang, så er du ikke overtrent. Men det kan jo hende du er på vei til å bli det, siden du føler deg mer sliten enn vanlig. Totalt treningsfri er ikke nødvendig, men du kan jo ta en nedtrapping i hyppighet og mengde den neste uka. f.eks 2-3 treninger med lettere vekter enn du pleier, og ikke kjøre til utmattelse. Lenke til kommentar
user156890 Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Du kan trygt ta deg 1-2 ukes pause, hvis du føler deg opplagt å brenner etter å trene etter 1 uke så er det bare å starte igjen, føler du at du trenger enda litt tid så tar du 2 uker. Lær deg å lytt til kroppen din, det er hemmeligheten! Den sier ifra hva den vil du skal gjøre Når det kommer til betennelses-tendenser så er det ille! Du vil for allt i verden unngå og pådra deg noen form for betennelser, når du først har fådt de tar de en evighet og bli kvitt! Jeg kjørte "No pain, No gain" taktikk og endte opp med senebetennelser i begge underarmer, har prøvd å blid kvitt de i 8 måneder nå men er enda ikke helt bra... Så når du mener det er på tide med en pause... Hvil! Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Det er ikke det at jeg ikke har fremgang, jeg synes bare jeg har vært litt i overkant sliten den siste tiden, pluss at jeg har hatt litt betennelsesfornemmelser her og der. Har ennå tilgode å grue meg til treningen, det er nettopp det jeg vil unngå. Kanskje jeg bare skal ta en langhelg. 7350011[/snapback] Det vanlige hvis du er overtrent er ikke å slutte å trene i 2 uker, men å trene mindre, er noen som bruker overtrening bevist i treningsprogrammet sitt. F.eks hvis du stagnerer på en vekt, så kan du overtrene deg, for så å ta deload i to uker, når du da har trent en mnd med vanlig uten å overtrene deg, så kan du greie mer enn før du overtrente deg, fordi du har vent kroppen på en større arbeidsmengde. Dog, jeg tror ikke overtrening er noe du trenger å bekymre deg så veldig over. Jeg tror faren er større for at du blir utbrent og går på en smell. Det jeg virkelig vil anbefale deg er å forsøke å få mer struktur over treningen din... (Det høres ut som om du drar ned på treningsstudioet, jogger litt. Løfter litt vekter alt etter formen for så å dra hjem igjen... (sorry hvis dette blir feil )) Mye om og men og frem og tilbake, men overall her er det jeg vil anbefale deg : Slapp av i en uke, bruk denne uken på å tenke igjennom hvordan du ønsker å trene og hva du ønsker å oppnå med treningen. (videre vekttap, mer muskuløs kropp o.l) deretter, setter du deg ned og finner ett program som du synes ser mer eller mindre ok ut, tilpass dette til deg (eller kjør etter det programmet hvis du synes det ser greit ut) Så vet du iallefall at du trener "passelig" du minsker også faren for betennelser a. senebetennelse, beinhinnebetennelse osv. Husk, du har bare trent i noen måneder. Jeg vet ikke hvor mye du har trent fra før, men hvis du ikke har trent så veldig mye, så er det ikke sikkert det er så veldig bra å dose på med så mye trening. (litt avhengig av intensitet o.l) kroppen er ikke vant til å trene mye, så skal den plutselig begynne å trene (hardt?) 4 ganger+ i uka. Jeg vet det er kanonskøy, kjempemye framgang osv. Men det er bedre å ta det litt med ro i starten enn å pådra seg en betennelse og deretter slutte å trene i 1mnd.+ Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 28. november 2006 Forfatter Del Skrevet 28. november 2006 Nja, så useriøs er jeg ikke. Har et program jeg følger (nylig oppdatert), og er ikke den som gir meg midt i økta hvis jeg ikke føler meg helt tipp topp. Andre dager trener jeg kondis. Trener dog ikke til faste tider, da det varierer litt når jeg har tid, men det burde vel ikke gjøre noe. Målet med treningen er både økt styrke, økt kondis, mindre vekt, bedre utseende, overskudd og alt det der, og det går fint. Kan vel si det sånn at målet nå må være å venne seg til å trene så ofte som mulig. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Hvis målet ditt er å trene deg opp til å tåle mye trening, så kan det gjerne ta 1 års tid før kroppen din venner seg til å trene rimelig mye. Blodårer skal utvide seg, muskler skal tilpasse seg osv. Siden du allerede spiser riktig, så er det bare å ta tiden til hjelp der. Fortsett å tren, så kommer det. Tidspunktet på dagen har ikke all verden å si, jeg trener heller ikke til faste tider (hvis jeg ser bort fra judo og jujutsu da) Bare ett enkelt spørsmål, trener du kondis eller trener du kardio? Kondistrening er beinhard anaerob trening, gjerne intervalltrening. Kardiotrening er fettforbrenning, rask gange/lett til middels tempo på joggingen. Hvis kondisen din i utgangspunktet er rimelig dårlig, så kan du opparbeide deg grei kondis med f.eks jogging. Utover det, så er det harde treningsøkter på opp imot makspuls som skal til for å øke kondisjonen. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 28. november 2006 Forfatter Del Skrevet 28. november 2006 Harde økter oppimot makspuls (spinning). Jogging utgår fullstendig for min del, veier 112 kilo (veide 125 da jeg begynte å trene målrettet), og knærne mine liker ikke denslags belastning. Forøvrig bor jeg et par hundre meter over bakkenivå, og det er rimelig bratt. Går ned og opp stort sett daglig, med mindre jeg er helt kjørt etter trening. Problemet er imidlertid at denne turen er en ganske hard økt i seg selv, så det er ikke så lett å få en dag med 100% hvile (finnes buss og fløybane, men det koster). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå