Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Koble kablet nettverk?

Anbefalte innlegg

Holder på å bygge hus og ønsker å trekke nettverkskabler til 6 punkter i huset.

Regner med å trekke rørene i nærheten av der elektrikker og kabel tv rør bli lagt. Har aldri gjort dette før. Spørsmålene er hva trenger jeg ?

Skjermet eller uskjermet kabel ? Er det noe poeng med gigabit ? trenger jeg da Cat 6 eller holder det med Cat5e ?

Hvis noen kan gi meg en peker til en koblingsbruksanvisning (les hvilke farger skal kobles hvor) hadde jeg satt pris på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man legger kabler må man ha visse avstander , med uskjermet må avstanden være endel lengre fra enn skjermet (disse målene er forskjellig fra hvordan type du velger ) . Et plastrør skjermer ikke kabelen fra sterkstrømmen og det har noe å si på avstanden mellom sterkstrøm og datakabel om også hvilken type sterkstrømskabel du bruker .

Så har du avstanden så bruk uskjermet p.g.a. pris ( skapet skal jordes uansett så det har ikke noe å si).

Med gigabit så er jo det framtidsrettet , men da igjen så er det andre avstands regler enn cat5e og ja du må bruke cat6.

Personelig ville jeg ha lagt opp cat6 skjermet (har tilgang på billig kabel og kontakter)

bruksanvisning på dette er forskjellig , så du må fortelle hva slags kontakter du bruker.

Holder på å bygge hus og ønsker å trekke nettverkskabler til 6 punkter i huset.

Regner med å trekke rørene i nærheten av der elektrikker og kabel tv rør bli lagt. Har aldri gjort dette før. Spørsmålene er hva trenger jeg ?

Skjermet eller uskjermet kabel ? Er det noe poeng med gigabit ? trenger jeg da Cat 6 eller holder det med Cat5e ?

Hvis noen kan gi meg en peker til en koblingsbruksanvisning (les hvilke farger skal kobles hvor) hadde jeg satt pris på det.

7348715[/snapback]

Lenke til kommentar

Må man ha egne kontakter til Cat6? går det an å bruke doble kontakter hvor man har telefon uttakt til den ene og data til den andre ?

Noen som vet om hva man bør betale for for kabel og bokser. Ser for meg at jeg sikkert trenger en rull på 100 meter.

Er det en overkommelig oppgave å koble dette selv når man ikke har gjort det før?

Beklager jeg er helt grønn på dette.

Lenke til kommentar

Hvis du er helt grønn og du likevel skal ha elektriker til å legge opp det elektriske anlegget kan du vel la han gjøre jobben for deg. Ekstrakostnaden blir vel som "ei pølse i slaktetida" å regne sammenlignet med de øvrige kostnadene i fb. med husbygging.

Lenke til kommentar

Må bare rette på Ronny73 litt, cat5e er fullt ut godkjent for å kjøre gbit.

Forskjellen mellom Cat5E og Cat6 er stort sett at hvert par ligger for seg, med en skilledeler i midten.

Man kan ha både telefon og data om hverandre, her har du jo egentlig 2 valg, enten kjøpe skikkelig Cat5 uttak, eller så kan du gå for billigere ISDN uttak. ISDN uttak fungerer etter min erfaring helt fint, men for å være på den sikre siden bør du nok gå for Cat5 uttak.

NB: Husk at når du bruker krone tanga på ISDN og Cat5 uttak så er det ikke samme rekkefølge.

På elko sine cat5 uttak vil det stå fargekoden som skal brukes inni selve uttaket. Forøvrig anbefaler jeg deg å kjøpe en skikkelig kronetang(pluss noen liter zalo hvis du ikke har vært nøye med å ikke få knekk på trekkerørene.

Om det er overkommelig, helt klart. Bare sørg for å legge opp nok trekkerør, det er bedre med 20 trekkerør/blindbokser for mye, enn for lite. Så hadde jeg vært deg, så hadde jeg lagt opp for alt jeg ikke kom på i tillegg, som f.eks spredning av TV, Stereo, osv.

EDIT: Priser og sånt ja.

elko sine Cat5 uttak koster vel en 250 kr stk?

Cat5e kabel får du for en slik og en ingenting. Du bør ikke betale noe mer enn 7kr/m.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar
Må bare rette på Ronny73 litt, cat5e er fullt ut godkjent for å kjøre gbit.

7349162[/snapback]

Ok

Legger meg flat der.. du har rett , men en kabel med bedre kvalitet er mere stabil på høye hastigheter.

Og Cat6 er fremtidsrettet med tanke på større hastigheter

Lenke til kommentar

Takk for informativ innlegg kpolberg!

Hva mener du å bruke skjermet kontra uskjermet ? Ser at de komplett og de andre selger 100 meter uskjermet, men kun 300 meter skjermet som vil være overkill for mitt bruk.

Har ikke sett noen som selger pr meter.

Det med avstand er jeg oså nysgjerrig på. De vil jo være begrenset hvor langt unna rørene kan ligge fra hverandre i veggen ? Det vil nok være el stikk rett ved nettverksuttaket. Har du noe ca anslag ?

Kan man forresten ha tlf kabel og data kabel i samme rør eller må man ha to rør ?

Takk for innspill så langt.

Lenke til kommentar

Hva mener du å bruke skjermet kontra uskjermet ? Ser at de komplett og de andre selger 100 meter uskjermet, men kun 300 meter skjermet som vil være overkill for mitt bruk.

Jeg ville gått for uskjermet, for min egen del har jeg ALDRI hatt problemer, med hastighet eller packetloss over kabel <= 100m.

Det med avstand er jeg oså nysgjerrig på. De vil jo være begrenset hvor langt unna rørene kan ligge fra hverandre i veggen ? Det vil nok være el stikk rett ved nettverksuttaket.  Har du noe ca anslag ?

Aldri vært borti at dette har vært ett problem.

Kan man forresten ha tlf kabel og data kabel i samme rør eller må man ha to rør ?

Jada det går helt fint, hvis du har litt skarpe knekker i ett normalt 16mm rør, vil du nok få problemer med noe særlig mere enn 2x cat5 kabler, har du rette fine strekk, klarer du kanskje 3.

Lenke til kommentar

Her er mine synspunk. (Eg tjener til livets opphold nettom med å blant anna innstalere tele/data nettverk. Både mot det offentlige/bedrifter og privatkunder)

Legg 2 stk 20mm rør til kvar boks. Det vil kunne spare deg for masse arbeid/penger i framtiden. Prisen på stive/k-rør er ikkje akkuratt avskrekkandes...

Ikkje legg opp enkle punkt. Du veit aldrig kortid du får behov for eit eksta uttak. (ny skriver/ekstra telefon/nabo på besøk med pc)

Legg gjerne opp til fleire uttak en det du trenger idag. Det er mykje meir arbeid å måtte legge opp åpen kabling seinare. Skader ikkje å ha nokre ekstra bokser so du seinare kan trekke nettverk/kabeltv/230v/anna fram til, når behovet melder seg.

Cat.5/6 spiller egentlig ingen rolle i eit privathus da det er snakk om korte avstander uansett. Det er noko heilt anna i større bygg der strekka ofte ligger på 70-80 meter.

Skjerma kabel ser eg ingen grunn til å velge.

Ikkje trekk forskjellig kabel for tele/data. Bruk cat.5/6 til allt. Da får du eit nett som er mykje meir fleksibelt.

Ikkje kjøp jallakontakter, billigkabel.

Velg heller utsyr fra seriøse leverandører, slik som Elko, R&M, Lexcom, Avaya.

Eit dobbelt cat.5 uttak ligger på rundtom 180kr og cat.5 kabel på 4kr mot privatkunder.

Ein liten notis. Cat.5 i norge er det samme som det i utlandet er kjent som cat.5e. Grunnen til at kontakter/kabel (også norskprodussert) er merka med cat.5e i norge, er at det samme utstyret sjøvsagt også vert solgt på andre siden av landegrensen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...