Gå til innhold

Sikring går når jeg slår av bryter!

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en krets med et bilbatteri, en vifte og en bryter. Bryteren har 3 tilkoblinger, Load,Supply og Ground. Når jeg slår bryteren på så sviver vifta og alt er fint..

Men når jeg slår av bryteren så går sikringen ! :ermm:

Sikringen er koblet i + kretsen rett ved batteriet, 25 amp

Bryteren er på 30 Amp. Bryter

Når jeg kobler utenom bryteren(slutter kretsen) så funker det fint, men når jeg bruker bryteren så kortslutter sikringen med en gang jeg slår av vifta!

Noen som vet hvorfor? har prøvd å tegne opp koblinga i paint :p

post-51593-1164360802_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror den bryteren fungerer sånn at når du har på vifta er det kontakt mellom + og den lengst vekk fra+, og når du da skrur av vifta så blir det direkte kontakt mellom + og -. Tror ikke dette er helt riktig kobling.

Trodde egentlig det var den i midten som enten var kobla til den ene eller den andre, men virker som om det er den første og en eller annen som er kobla sammen med bryteren.

Edit: lagt til bilde.

Håper du skjønner hvordan jeg tror bryteren din fungerer. Bryteren er der kobla mellom + og -, men hvis du flytter den sånn at den er der den stipla bryteren er så går vifta.

Det er bare tegna som en skyvebryter (ikke nødvendighvis sånn en bryter er, men sånn en bryter kunne vert (og fungert).

post-71425-1164362490_thumb.jpg

Endret av exin89
Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg skjønte deg riktig, men i følge tegninga di så sjak jeg droppe jord inn til bryter? og bare koble bryteren mellom de to +ene? Det var slik jeg trodde det funka, men jeg begynte å lure når det var en jord tilkobling på bryteren.. men jeg får prøve å koble utenom den da ;)

Lenke til kommentar

Du har ikke noe ordentlig bilde av bryteren, eller koblingskjema av bryteren hadde vert greit.

Men jeg tror kanskje du skal koble sånn at den i midten skal være kobla til +, sånn at det blir strøm igjennom den. Da kan det hende lyset lyser. Dette er bare en helt idiotisk tanke, men kan jo være det er noe i det.

Hvis du kunne laga en ordentlig tegning av kretsen i bryteren så hadde det vert til stor hjelp. :thumbup:

Lenke til kommentar
Sånn da  :p  Har kobla på de to nederste pluggene, for i følge tegnina er den øverste jord, men når jeg kobler til jord så kortslutter jo sikringa  ;)

post-51593-1164369315_thumb.jpg

7349194[/snapback]

I følge tegningen så skal + på bateri in i supply > ut fra load inn i vifte > ut fra vifte til jord. Den pinnen i midten skal kobles til jord hvis du ønsker lys i bryteren. Hvis ikke dette fungerer så kan det være at bryteren er defekt.

Endret av C-angel
Lenke til kommentar

Hvis tegnigen er slik som du har beskrevet den så er supply den nederste pinnen og load den øverste. Jord i midten. Det at det står jord øverst er fordi kabelen ut av viften skal i jord..... Altså, gå ut fra load (den streken ut er altså en kabel) inn i "lyspæra" (viften i dette tilfellet.) Den rundingen med kryss i er et symbol for lyspære, videre ut fra viften (rundingen med krysset i) til jord

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
okei! ja for jeg trodde også at jord var i midten, men den tegninga forvirra meg litt..  Jeg har gått elektro så jeg er ikke helt grønn.. jeg er bare litt rusten  :blush:  skal prøve å koble det på nytt og se om det hjelper  ;)

7349458[/snapback]

Ikke for å være slem, men jeg klarer ikke å la være å si det:

Dersom du har noesomhelst erfaring med elektro så bruker du i det minste ett måleinstrument (gjerne helt enkel prøvelampe) for å sjekke ut en slik bryter *før* du kobler noe til.

Da vet du fort hvordan bryter fungerer i av/på stilling.. og hvilken "pinner" som er hva. :)

PS og edit:

Og jeg har ikke elektroutdannelse.. :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
okei! ja for jeg trodde også at jord var i midten, men den tegninga forvirra meg litt..  Jeg har gått elektro så jeg er ikke helt grønn.. jeg er bare litt rusten  :blush:  skal prøve å koble det på nytt og se om det hjelper  ;)

7349458[/snapback]

Ikke for å være slem, men jeg klarer ikke å la være å si det:

Dersom du har noesomhelst erfaring med elektro så bruker du i det minste ett måleinstrument (gjerne helt enkel prøvelampe) for å sjekke ut en slik bryter *før* du kobler noe til.

Da vet du fort hvordan bryter fungerer i av/på stilling.. og hvilken "pinner" som er hva. :)

PS og edit:

Og jeg har ikke elektroutdannelse.. :D

7349769[/snapback]

Jeg vet det, men jeg var så gira på å få det til at jeg ikke gadd å finne fram måleinstrumenter :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...