ostehøvel Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Hei! Har en krets med et bilbatteri, en vifte og en bryter. Bryteren har 3 tilkoblinger, Load,Supply og Ground. Når jeg slår bryteren på så sviver vifta og alt er fint.. Men når jeg slår av bryteren så går sikringen ! Sikringen er koblet i + kretsen rett ved batteriet, 25 amp Bryteren er på 30 Amp. Bryter Når jeg kobler utenom bryteren(slutter kretsen) så funker det fint, men når jeg bruker bryteren så kortslutter sikringen med en gang jeg slår av vifta! Noen som vet hvorfor? har prøvd å tegne opp koblinga i paint Lenke til kommentar
sigen Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Slik jeg ser det kobler du + og - sammen når du skrur av bryteren, da bil sikringen gå om jeg ikke tar helt feil Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 24. november 2006 Forfatter Del Skrevet 24. november 2006 minus er koblet inn i ground på bryteren de to +ene er koblet på load og supply.. så jeg har jo gjort det riktig? Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 (endret) Tror den bryteren fungerer sånn at når du har på vifta er det kontakt mellom + og den lengst vekk fra+, og når du da skrur av vifta så blir det direkte kontakt mellom + og -. Tror ikke dette er helt riktig kobling. Trodde egentlig det var den i midten som enten var kobla til den ene eller den andre, men virker som om det er den første og en eller annen som er kobla sammen med bryteren. Edit: lagt til bilde. Håper du skjønner hvordan jeg tror bryteren din fungerer. Bryteren er der kobla mellom + og -, men hvis du flytter den sånn at den er der den stipla bryteren er så går vifta. Det er bare tegna som en skyvebryter (ikke nødvendighvis sånn en bryter er, men sånn en bryter kunne vert (og fungert). Endret 24. november 2006 av exin89 Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 24. november 2006 Forfatter Del Skrevet 24. november 2006 Vet ikke om jeg skjønte deg riktig, men i følge tegninga di så sjak jeg droppe jord inn til bryter? og bare koble bryteren mellom de to +ene? Det var slik jeg trodde det funka, men jeg begynte å lure når det var en jord tilkobling på bryteren.. men jeg får prøve å koble utenom den da Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Bare dropp den ledningen som går til (-) som ikke går igjennom vifta. Tror det skal fungere da. Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 24. november 2006 Forfatter Del Skrevet 24. november 2006 jeg droppa jord ja! og da funka det jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke tenkte på det før men nå lyser ikke pæra da.. men det er ikke verdens undergang Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Du har ikke noe ordentlig bilde av bryteren, eller koblingskjema av bryteren hadde vert greit. Men jeg tror kanskje du skal koble sånn at den i midten skal være kobla til +, sånn at det blir strøm igjennom den. Da kan det hende lyset lyser. Dette er bare en helt idiotisk tanke, men kan jo være det er noe i det. Hvis du kunne laga en ordentlig tegning av kretsen i bryteren så hadde det vert til stor hjelp. Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 24. november 2006 Forfatter Del Skrevet 24. november 2006 Sånn da Har kobla på de to nederste pluggene, for i følge tegnina er den øverste jord, men når jeg kobler til jord så kortslutter jo sikringa Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 (endret) Sånn da Har kobla på de to nederste pluggene, for i følge tegnina er den øverste jord, men når jeg kobler til jord så kortslutter jo sikringa 7349194[/snapback] I følge tegningen så skal + på bateri in i supply > ut fra load inn i vifte > ut fra vifte til jord. Den pinnen i midten skal kobles til jord hvis du ønsker lys i bryteren. Hvis ikke dette fungerer så kan det være at bryteren er defekt. Endret 24. november 2006 av C-angel Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 24. november 2006 Forfatter Del Skrevet 24. november 2006 Men hva er load og hva er supply? for det står jo ikke i følge tegningen.. hvis man følger tegningen så er jo jord øverst, så load, så supply.. Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Hvis tegnigen er slik som du har beskrevet den så er supply den nederste pinnen og load den øverste. Jord i midten. Det at det står jord øverst er fordi kabelen ut av viften skal i jord..... Altså, gå ut fra load (den streken ut er altså en kabel) inn i "lyspæra" (viften i dette tilfellet.) Den rundingen med kryss i er et symbol for lyspære, videre ut fra viften (rundingen med krysset i) til jord Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 24. november 2006 Forfatter Del Skrevet 24. november 2006 okei! ja for jeg trodde også at jord var i midten, men den tegninga forvirra meg litt.. Jeg har gått elektro så jeg er ikke helt grønn.. jeg er bare litt rusten skal prøve å koble det på nytt og se om det hjelper Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 (endret) okei! ja for jeg trodde også at jord var i midten, men den tegninga forvirra meg litt.. Jeg har gått elektro så jeg er ikke helt grønn.. jeg er bare litt rusten skal prøve å koble det på nytt og se om det hjelper 7349458[/snapback] Ikke for å være slem, men jeg klarer ikke å la være å si det: Dersom du har noesomhelst erfaring med elektro så bruker du i det minste ett måleinstrument (gjerne helt enkel prøvelampe) for å sjekke ut en slik bryter *før* du kobler noe til. Da vet du fort hvordan bryter fungerer i av/på stilling.. og hvilken "pinner" som er hva. PS og edit: Og jeg har ikke elektroutdannelse.. Endret 24. november 2006 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 24. november 2006 Forfatter Del Skrevet 24. november 2006 okei! ja for jeg trodde også at jord var i midten, men den tegninga forvirra meg litt.. Jeg har gått elektro så jeg er ikke helt grønn.. jeg er bare litt rusten skal prøve å koble det på nytt og se om det hjelper 7349458[/snapback] Ikke for å være slem, men jeg klarer ikke å la være å si det: Dersom du har noesomhelst erfaring med elektro så bruker du i det minste ett måleinstrument (gjerne helt enkel prøvelampe) for å sjekke ut en slik bryter *før* du kobler noe til. Da vet du fort hvordan bryter fungerer i av/på stilling.. og hvilken "pinner" som er hva. PS og edit: Og jeg har ikke elektroutdannelse.. 7349769[/snapback] Jeg vet det, men jeg var så gira på å få det til at jeg ikke gadd å finne fram måleinstrumenter Lenke til kommentar
Disippel i lære Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Jeg har ikke utdanning (15 år), men slik jeg ser det så skal + på supply, + på vifta skal på load, og - til batteriet på earth Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå