JKJK Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Hei! Jeg ser meg herved nødt til å spørre kloke hoder her på bruket, da ingen andre har funnet noen logisk forklaring på dette enda. For å ta det hele fra begynnelsen. På min ascona 2.0i GT ble det i fjor høst byttet bremseskiver og klosser. Dette fungerte bra fram til i sommer. Fikk så problemer med en "ulelyd" i coupeen. Felgen var også varm, så jeg tenkte hjullager, og byttet disse. Problemet vedvarte og det viste seg å være en caliper som sto bom fast. Denne ble byttet. Så gikk det en drøy måned, og lyden kom tilbake. Caliper nr. 2 sto bom fast, så denne ble også byttet (nye calipere på begge sider). Problemet er der fortsatt! En jævla til ulelyd som forsvinner i 1 sekund når jeg toucher bremsepedalen, men kommer så tilbake igjen. Felgen blir fortsatt varm (sjåfførsiden). Har også montert et rep-kit på drivknute i fjor vinter. Noen tips? Blir GAL av å ikke finne ut av dette! Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Det hender at selve bremseslangene (fra bremserør til caliper) morkner på innsiden. Dette kan føre til at det løsner "flak" inne i slangen som fungerer som en antiretur-ventil om du skjønner. Dette kan føre til at bremsevæsken står under trykk selv om du ikke bremser lengre. Såvidt jeg kan se av innlegget ditt har du utelukket det meste annet, så forsøk å bytte bremseslange. (koster ikke mange hundringsene om du gjør det selv) Lenke til kommentar
kiripe Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Kan også være at klossene ikke glir fritt på sleidene, slik at du må ta opp og gjøre rent, smøre opp med kobberfett osv. Vanlig på de fleste biler. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 24. november 2006 Forfatter Del Skrevet 24. november 2006 hm.. det med klossene har jeg tenkt på selv, og det er det første jeg har tenkt å prøve. Nå klina vi på dugelig med kobberfett når vi monterte de nye caliperene, men tror ikke det ble gjort noe med klossene. Har også fått noen lunde samme tips fra 3 forskjellige verksted. De har også foreslått å file av klossene bittelitt hvis de sitter veldig tight i caliperen. Skal sjekke dette i løpet av helga. Det med slangene var interessant. Når jeg tenker meg om har jeg hørt snakk om det før... må sjekkes det også! Kom gjerne med flere tips! Et kongerike for den som klarer å finne ut av dette problemet... er møkk jævla forbanna lei av hele bremsesystemet på gammel ascona. Franskmenn skulle ikke hatt lov til å produsere bildeler i det heletatt! Alt som er dårlig på gammel opel er jo laget av delco. Og hele glidersystemet på caliperene er jo en ELENDIG patent.... volvos system er jo mye bedre (doble stempel). Noen som vet om når/om opel har sluttet med dette systemet på nyere modeller, eller bruker de fortsatt glidecalipere? Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Opel er tysk!! Har du byttet hjullagre foran da? Kast i skiver? Er det ascona C du har? Forhjulstrekk? Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 24. november 2006 Forfatter Del Skrevet 24. november 2006 vet da godt at opel er tysk... men er ikke delco fransk da? (mye delco deler på opel vettu...dynamo, bremser bl.a.). Begge hjullagre forran er under 2mnd gamle. Ascona c ja (fwd). Lenke til kommentar
agvg Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Det kan også være hovedsylinderen som trenger nye pakninger Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Ta av calipperne og sjekk om stemplet og gliderne fortsatt går fritt! Har du ikke byttet bremseklosser, så få disse byttet momentant. Klosser som har stått på defekte calippere/glidere er som regel skeiv eller/og brent. Det kan også være kast/skeivhet i skivene... Fungerer alt fortsatt som det skal på calipperne og gliderne, så står utbytting av klossene og skivene igjen! Blir disse byttet og problemet gjenstår, så må det være noe med systemet til bremsevæska (hovedsylinderen/slanger). Dette ville uansett påvirket bremsekraften din, men det høres ut som om du har nok kraft i bremsene dine, så jeg tviler sterkt på at det er noe galt med disse, uten at jeg skal påstå noe uten å ha vært tilstede og sett det selv. Holder uansett en knapp på bremseklossene/skivene! Få disse byttet fort som svint, hvis gliderne og stemplet på calipperen er i orden! Lenke til kommentar
kiripe Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 hm.. det med klossene har jeg tenkt på selv, og det er det første jeg har tenkt å prøve. Nå klina vi på dugelig med kobberfett når vi monterte de nye caliperene, men tror ikke det ble gjort noe med klossene. Har også fått noen lunde samme tips fra 3 forskjellige verksted. De har også foreslått å file av klossene bittelitt hvis de sitter veldig tight i caliperen. Skal sjekke dette i løpet av helga. Det med slangene var interessant. Når jeg tenker meg om har jeg hørt snakk om det før... må sjekkes det også! Kom gjerne med flere tips! Et kongerike for den som klarer å finne ut av dette problemet... er møkk jævla forbanna lei av hele bremsesystemet på gammel ascona. Franskmenn skulle ikke hatt lov til å produsere bildeler i det heletatt! Alt som er dårlig på gammel opel er jo laget av delco. Og hele glidersystemet på caliperene er jo en ELENDIG patent.... volvos system er jo mye bedre (doble stempel). Noen som vet om når/om opel har sluttet med dette systemet på nyere modeller, eller bruker de fortsatt glidecalipere? 7352336[/snapback] Stemmer det, fil gjerne på alle glideflater (både klosser og anleggsflate) så du er sikker på at det er helt reint, og at det beveger seg smooth. Så på med kobberfett, ikke av den taktikken jo mer desto bedre, men sørg for at flatene har et tynt og dekkende lag så skal du nok se at det ordner seg. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 27. november 2006 Forfatter Del Skrevet 27. november 2006 Etter å ha filet ned klossene gikk caliperen mye lettere. Så får tiden vise om dette løste problemet på sikt. Skal uansett bytte klosser utpå nyåret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå