doffen2000 Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Hei! Jeg har fått tak i en gammel projektor av typen 3M 8640 og kjører den med htpc med windows media center. Jeg borret nylig hull i veggen da jeg endelig hadde skaffet meg oppheng til den men såg til min store skuffelse at bildet kom ALT for langt opp, jeg fikk stilt projektoren nedover, men nå får jeg et merkelig bilde der den nedre delen er større enn den øvre...? jeg har rotet rundt på hele projektoren og maskinen etter noe verktøy til å stille dette da jeg mener å huske at slike ting finnes? jeg har sett meg selv slått og bare lurer på om noen vet om noe software som kan stille dette for meg? eller om noen har en annen løsning? Blir alltid glad for hjelpsomme svar Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Optisk justering av bildet opp og ned kalles vertikal lens shift, og det er ikke alle projektorer som har det (særlig ikke gamle modeller). Det dårligere alternativet er keystonejustering, dette er digital justering av trapesformen (det med at den nedre delen er bredere enn den øvre) og det forringer bildet da det blir en ekstra skalering. Dette vil særlig merkes ved PC-bruk. Det er heller ikke alle eldre projektorer som har mulighet for keystonejustering, men så vidt jeg vet skal det være mulig å justere dette på PC-en (det har jeg ingen erfaring med). Hvor høyt over projektoren er bildet når det har fått den riktige rektangulære formen? Kanskje det kan løse seg ved takmontering? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå