ThomasWH Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 (endret) EDIT: Scroll nederst og les siste nytt ang. denne saken!! Orginal post: Stappa nettopp, stolt som jeg er, Corsair TWINX2048-3500LLPRO, inn i maskinen min. Satte DDR voltage, manuelt på hovedkortet, til 2.9V. Maskinnen restarter 1 minutt etter første boot. Jeg prøver så å sette DDR voltage til 2.7V, men med samme resultat. Maskinen restarter segselv inneimellom. Hva er galt? Det er klar et issue med min nye RAM. Fordi dette problemet har jeg aldri hatt før. Har hatt samme hardware siden 2002, og puttet inn ny RAM først nå. Oppgradering fra 256 MB til 2 GB på et øyeblikk. Artig det, men, maskinen er ustabil som fy! Noen råd her? Mvh. Thomas Endret 27. november 2006 av ThomasWH Lenke til kommentar
.:CyberMan:. Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 (endret) Går ut i fra at du sikkert allerede har fikset dette, men kan nå altids spørre for å være på den sikreste siden.. Har du sjekket at alle dem resterende minne innstilingene er stilt riktig, eller står på "auto"? Hvis ikke, så kan det muligens være at noen av disse er stilt, til litt for krevende innstilinger for din type ram... (Men rett for dem du hadde tidligere osv..) Hvis dette er tilfellet, så er det bare å stille disse rett.. Eller å ta en bios reset, for å eventuelt sjekke om det kan vare feilinstiling som har skulden til det.. Består settet ditt av to brikker? Hvis så, kan du prøve med bare en av dem, hver for seg, for å teste om eventuelt en av dem er "deffek".. (Vil variere litt i fra HK/ram type, om dette er mulig.. Da noen HK/ram krever x2 for å funke..) Videre hvis det er et gammelt HK/system, så kan det være vert å sjekke om HKet støtter den størrelsen på "chipene" på ram brikkene, osv.. Ble mye basic her nå, men tok det heller lit for "enkelt", da grunnlaget for svaret var litt svakt.. Ps. du kan også sette på grundig ram test under biosen, eller kjøre div. ram tester, for å sjekke om ramen er skadet, osv.. (Hvis systemet er soppas stabilt, at dette er mulig..) Ps2. Svarte på generelt grunnlag, da jeg nå er for lat til å sette meg inn i ram typen, osv.. .:CyberMan:. Endret 24. november 2006 av .:CyberMan:. Lenke til kommentar
.:CyberMan:. Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 (endret) Bruk av feil knapp.. .:CyberMan:. Endret 24. november 2006 av .:CyberMan:. Lenke til kommentar
.:CyberMan:. Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 (endret) Bruk av feil knapp.. .:CyberMan:. Endret 24. november 2006 av .:CyberMan:. Lenke til kommentar
ThomasWH Skrevet 24. november 2006 Forfatter Del Skrevet 24. november 2006 (endret) Takk for svar! All hardware passer sammen. Dette har jeg grundig sjekket både via motherboard manualen og Corsair sin hjemmeside. Jeg kjører RAM oppsettet i BIOS på standard fabrikkoppsett. Men jeg har nå kjørt MEMTEST86 og fikk følgende resultat: (Jada, noe var galt!) http://www.nightrangerweb.net/hjelp/DSCF2320.JPG http://www.nightrangerweb.net/hjelp/DSCF2322.JPG Kan noen utdype? Kan disse resultatene være tull, og at alt løses hvis jeg plasserer brikkene i motsatte slots? (de står selvfølgelig i slot 1 og slot 2, av totalt 3 slots... motherboardet mitt tar max 3 GB RAM) ... Er åpen for alle forslag! Dette er helt RÅ RAM. Faktisk overkill til motherboardet mitt, men det får nå være. Jeg vil bare ha de til å fungere stabilt. Tviler nå på at det går, da det ser ut til at en eller begge RAM brikkene er ødelagt(e) i følge resultatene til MEMTEST86!?!?!?!? Mvh. Thomas Endret 24. november 2006 av ThomasWH Lenke til kommentar
.:CyberMan:. Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Får å kunne vite om hva som er best ram plasering osv, så har det hjulpet mye om du kunne ha skrevet hvilket HK du har.. +eventuelt resten av hva du har under panseret. ;-) (+hvilke rambriker du hadde før, å hvilke du har nå.. Å plasere direkte link, isteden for bare navnet, kan også hjelpe te at flere "sjekker" det ut.. ) Var noe feil med ram testen der, ja.. Hadde noe lignende på min gamle AMD Athlon 2400+ PC.. Kjøpte nye ram, å pcen bare slo seg av på "rette" innstilinger.. Måtte til slutt øke volten te 2.99V, før den ble stabilt, å bare viste 7-8 feil i løpet ev en natt kjøring i Memtest.. (Skulle tru at ramen var deffekt, men den funket fint på 2.6v på andre PCer?) Ps. Når du sier fabrikk instilinger, hvilke verdier har den? tenker da på tall, noe i denne formen: 2.3.2.5.1 (Hvis det er snakk om super ram. ;-)) .:CyberMan:. Lenke til kommentar
ThomasWH Skrevet 24. november 2006 Forfatter Del Skrevet 24. november 2006 Pleide å ha hardware i signaturen, men noe fikk meg til å flytte den infoen til profilen min! Lian Li PC65BUSB, Asus P4S533, Intel Pentium 4 "Northwood" 1.6Ghz CPU @ 2.4 GHz, Corsair TWINX2048-3500LLPRO RAM, Plextor PX-716A Black, Sound Blaster Audigy, Gainward Geforce4 Ti4200 PowerPack! Ultra/650 XP Golden Sample 128 MB, Philips 200W6CS/00 20" LCD. Noe sånt. Direktelinker? Eh.... Joa... Skal vi se... Info om RAM: http://www.corsair.com/corsair/products/sp...8-3500LLPRO.pdf RAM-relatert info om hovedkortet mitt via Corsair sin hjememside: http://tools.corsairmemory.com/configurato...ts.aspx?id=3358 Info og anmeldelse av hovedkortet mitt: http://www.gamepc.com/labs/view_content.as...cookie%5Ftest=1 Håper dette hjelper. I disse linkene finner man alt man trenger å vite om min nye RAM og mitt hovedkort. Den RAM'en jeg hadde fra før car 1 stk Corsair 256 MB 3000 C2 CMX RAM. Husker ikke typebetegnelsen nå. Mvh. Thomas Lenke til kommentar
ThomasWH Skrevet 27. november 2006 Forfatter Del Skrevet 27. november 2006 Er det noen som kan hjelpe meg litt her? Det siste i utviklingen er at RAM GUY (tech support på Corsair.com forumet!) sier at RAM'en jeg har kjøpt IKKE er kompatibel med hovedkortet mitt. Hvorfor i helvete sier han det, når jeg kjøpte RAM'en etter anbefalning fra Corsair.com sin "Configurator", hvor jeg søkte etter hvilke RAM-brikker som var kompatible med hovedkortet mitt!?!?!?!? Jeg er så forbannet og forvirret nå! Hva skjer videre? Passer RAM'en eller ikke? Corsair sier nemlig begge deler på likt! :\ GRRRRR.... Lenke til kommentar
Sceolan Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Er det noen som kan hjelpe meg litt her? Det siste i utviklingen er at RAM GUY (tech support på Corsair.com forumet!) sier at RAM'en jeg har kjøpt IKKE er kompatibel med hovedkortet mitt. Hvorfor i helvete sier han det, når jeg kjøpte RAM'en etter anbefalning fra Corsair.com sin "Configurator", hvor jeg søkte etter hvilke RAM-brikker som var kompatible med hovedkortet mitt!?!?!?!? Jeg er så forbannet og forvirret nå! Hva skjer videre? Passer RAM'en eller ikke? Corsair sier nemlig begge deler på likt! :\ GRRRRR.... 7367357[/snapback] Har vært borti lignende problem tidligere, der jeg har måtte klokke ned hastigheten på store minnebrikker på enkelte litt eldre hovedkort. Vært greit om du har fått testet brikkene på en annen maskin, for å være sikker på at det ikke er noe galt med brikkene. Også kan du prøve å klokke de ned litt, vet ikke hvilken hastighet du prøver brikkene på nå men? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 (endret) @traådstarter: Ifølge maskinvare-opplysningene dine kjører du med ett overklokket system 1.6 <-> 2.4). Dersom dette stemmer bør du klokke ned før du begynner å lete etter evt. feil med RAM-brikker. Og til overmål: Den linken du viser til (test av hk) viser at hk'et støtter inntil DDR333, så jeg vil tro at "RAM-guy" har sine ord i behold. HK'et ditt er også såpass "utrangert" at Asus ikke har noe "dok" på hk'et så jeg får ikke sjekket hvilke RAM-brikker/typer RAM som støttes av hk/Bios. Mitt råd: Selg brikkene... eller oppgrader systemet ditt (du bør få tak i ett mer kompatibelt hk fra Komplett-Demovare eller PSData-lagersalg dersom du følger med der). Endret 27. november 2006 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
ThomasWH Skrevet 29. november 2006 Forfatter Del Skrevet 29. november 2006 Er det noen som kan hjelpe meg litt her? Det siste i utviklingen er at RAM GUY (tech support på Corsair.com forumet!) sier at RAM'en jeg har kjøpt IKKE er kompatibel med hovedkortet mitt. Hvorfor i helvete sier han det, når jeg kjøpte RAM'en etter anbefalning fra Corsair.com sin "Configurator", hvor jeg søkte etter hvilke RAM-brikker som var kompatible med hovedkortet mitt!?!?!?!? Jeg er så forbannet og forvirret nå! Hva skjer videre? Passer RAM'en eller ikke? Corsair sier nemlig begge deler på likt! :\ GRRRRR.... 7367357[/snapback] Har vært borti lignende problem tidligere, der jeg har måtte klokke ned hastigheten på store minnebrikker på enkelte litt eldre hovedkort. Vært greit om du har fått testet brikkene på en annen maskin, for å være sikker på at det ikke er noe galt med brikkene. Også kan du prøve å klokke de ned litt, vet ikke hvilken hastighet du prøver brikkene på nå men? 7367649[/snapback] Hei, Jeg prøvde brikkene på standardinnstillinger. Hvordan kan jeg prøve de på lavere MHZ? Kan jo begynen med å kjøre de på PC2700. Har aldri lært meg den ratio greia mellom cpu/ram... Lenke til kommentar
ThomasWH Skrevet 29. november 2006 Forfatter Del Skrevet 29. november 2006 @traådstarter: Ifølge maskinvare-opplysningene dine kjører du med ett overklokket system 1.6 <-> 2.4). Dersom dette stemmer bør du klokke ned før du begynner å lete etter evt. feil med RAM-brikker. Og til overmål: Den linken du viser til (test av hk) viser at hk'et støtter inntil DDR333, så jeg vil tro at "RAM-guy" har sine ord i behold. HK'et ditt er også såpass "utrangert" at Asus ikke har noe "dok" på hk'et så jeg får ikke sjekket hvilke RAM-brikker/typer RAM som støttes av hk/Bios. Mitt råd: Selg brikkene... eller oppgrader systemet ditt (du bør få tak i ett mer kompatibelt hk fra Komplett-Demovare eller PSData-lagersalg dersom du følger med der). 7367952[/snapback] Hei, Hva har overklokking av CPU å gjrøe med RAM? Jeg kjører jo på auto når det gjelder cpu/ram ratio! Poenget mitt er at Corsair sin hjemmeside har en oversikt over hvilken RAM hovedkortet mitt kan kjøre. RAM'en jeg kjøpte tår på listen! At jeg bør skaffe meg et bruk/billig Socket 478 hovedkort som er litt bedre enn det jeg har, er greit nok. Men meningsløst med å selge brikkene. De er jo nettopp kjøpt inn, og er faktisk jævlig bra. Jeg vil bruke de, og få max power ut av de! Fant ut at det var best å kjøpe denne RAM'en versus å kjøpe nytt Spcket 775 hovedkort, ny type cpu og ny DDR2 RAM. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Hei, Hva har overklokking av CPU å gjrøe med RAM? Jeg kjører jo på auto når det gjelder cpu/ram ratio! 7383218[/snapback] Man *bør ikke* sette instillinger på Auto når man overklokker. Man setter "speed" og "timings" *manuelt*. En gang til: Kjører du oveklokket? Dersom svaret er ja, så klokker du *ned* og sjekker ut stabilitet. Så har du avklart om dette har noe å si. Har du forresten ett "screenshot" av CPU-Z som viser FSB/RAM-speed (og timings) utifra nåværende Bios-innstillinger? Det er ikke mye fruktbart å "pukke på" at brikkene ifølge Corsair og det du har oppfattet av dokumentasjon skal fungere i ditt system. Utifra det lille jeg har funnet av dok om hk'et ditt er det ikke "sertifisert" for annet enn DDR333 og FSB100(400) og FSB133(533). En del slike "utrangerte" hk/chipsets fungerer ikke alltid tilfredstillende hverken overklokket eller med bedre "rated" RAM-brikker. Ihvertfall ikke med "Auto" settings i Bios. Dersom brikkene ikke er kompatible, eller at de kan ha en feil, så må(bør) du jo få rettet opp dette.. Dvs. returnere brikkene, selge dem (dersom ikke kompatible), ..eller finne ut av om f.eks. eventuell overklokking er en kilde til problem. Jeg synes ditt "poeng" om å henvise til Corsair's minnekonfigurator som lite konstruktivt i dette tilfellet. Kan heller ikke forstå argumentet om at brikkene er "jævlig bra" sålenge de ikke fungerer som forventet i ditt system. Lenke til kommentar
ThomasWH Skrevet 30. november 2006 Forfatter Del Skrevet 30. november 2006 (endret) Hei, Hva har overklokking av CPU å gjrøe med RAM? Jeg kjører jo på auto når det gjelder cpu/ram ratio! 7383218[/snapback] Man *bør ikke* sette instillinger på Auto når man overklokker. Man setter "speed" og "timings" *manuelt*. En gang til: Kjører du oveklokket? Dersom svaret er ja, så klokker du *ned* og sjekker ut stabilitet. Så har du avklart om dette har noe å si. Har du forresten ett "screenshot" av CPU-Z som viser FSB/RAM-speed (og timings) utifra nåværende Bios-innstillinger? Det er ikke mye fruktbart å "pukke på" at brikkene ifølge Corsair og det du har oppfattet av dokumentasjon skal fungere i ditt system. Utifra det lille jeg har funnet av dok om hk'et ditt er det ikke "sertifisert" for annet enn DDR333 og FSB100(400) og FSB133(533). En del slike "utrangerte" hk/chipsets fungerer ikke alltid tilfredstillende hverken overklokket eller med bedre "rated" RAM-brikker. Ihvertfall ikke med "Auto" settings i Bios. Dersom brikkene ikke er kompatible, eller at de kan ha en feil, så må(bør) du jo få rettet opp dette.. Dvs. returnere brikkene, selge dem (dersom ikke kompatible), ..eller finne ut av om f.eks. eventuell overklokking er en kilde til problem. Jeg synes ditt "poeng" om å henvise til Corsair's minnekonfigurator som lite konstruktivt i dette tilfellet. Kan heller ikke forstå argumentet om at brikkene er "jævlig bra" sålenge de ikke fungerer som forventet i ditt system. 7383715[/snapback] Jeg kan litt om CPU overclocking, men lite om RAM overclocking. Setter stor pris på å få tips om dette. Tusen takk! Siste nyheter er at jeg nå kjører følgende overclocking: Bilder fra CPU-Z: http://www.nightrangerweb.net/hjelp/TWINX2...LPROtimings.jpg http://www.nightrangerweb.net/hjelp/TWINX2...500LLPROspd.jpg http://www.nightrangerweb.net/hjelp/INTELP4NWCPU.jpg CPU: 1.6GHz @ 2.384GHz VCORE 1.6V RAM: 2.5V SPD CPU to RAM ratio - 4:3 (gjennombruddet, ja...!) Og alt er faktisk stabilt! Det har det vært i over 24 timer nå! Men jeg liker ikke å sette ratioen til 4:3 uten å vite hvordan dette regnes ut. Hvilken hastighet kjøres RAM'en på nå? Den er jo egentlig 200 MHz. Men kjøres nå på.. Hva? 166MHz? Og hvordan regner jeg dette ut? CPU FSB er jo nå 149. Ganger 16, som er CPU multiplier'en, ja, da får vi 2386MHz. Flink gutt, tenker jeg nå. Som har lært meg det enkleste av CPU overclocking. Hehe. Så var det over til RAM'en da..... Hvordan regner jeg ut forholdet mellom RAM og CPU? Leste om det i går, men skjønte ikke så mye! :\ Dette er jo snakk om Super-RAM... 3500LLPRO er jo svært bra! Bedre enn hovedkortet mitt! Det vet jeg. Burde jeg ikke da bytte til et brukt/billig Asus P4P800 Deluxe kort, som kan dra fullt utnytte av RAM'en? Stemmer det at dette er det beste Socket 478 mobo'et til Asus? Eventuellt kunne jeg ha droppet å kjøpe denne RAM'en og heller ha kjøpt et godt Asus Socket 755 hovedkort, og DDR2 RAM, Core 2 CPU osv... Hva som er billigst, ytelse vs. pris med det utstyret jeg har, har kjøpt og det nye utstyret jeg sikler lit på nå, det er ikke godt å si! :\ Tilbake til min RAM igjen. Jeg syntes det er uakseptabelt at Corsair kan liste opp mitt hovedkort som "godkjent" for bruk sammen med min nye RAM, hvis dette viser seg å ikke være sant. Jeg tror nå KANSKJE personlig at RAM'en er kompatibel alikevel, bare man underclocker den. Det sier seg selv at den ikke kan kjøre på full-speed når hovedkortet mitt ikke støtter den harstigheten.... Og når det er sagt, så skal hovedkortet mitt også kunne klare kjøre RAM opp i høyere hastigheter enn det som står oppført også.. Har jeg lest i diverse anmeldelser! Gleder meg til å bli fullt utlært i RAM overclocking, og å innse hele sannheten rundt denne RAM'en vs. hovedkortet mitt! Endret 30. november 2006 av ThomasWH Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 (endret) OK.. Nå ser jeg bedre problemet ditt.. Har selv hatt (og har ett igjen) S478-system basert på SIS chipset.. Dessverre klarer ikke CPU-Z å "lese" RAM-klokk for disse.. Du har en "gammel" P4.. med FSB100, dvs. du klokker den 49% opp.. rimelig bra forresten. Hva RAM'en din kjører på som Auto er ikke godt å si.. antakelig FSB166. Såvidt jeg husker skal du se dette i Bios (men jeg kan huske feil).. Jeg *antar* nå at du har satt "divider" slik at du nå kjører RAM'en din 133x1.49..dvs. 198,17=200. Tidligere kjørte du på ..eller rettere sagt ..forsøkte å kjøre de på 166x1.49=247.. og det går nok ikke.. selv om de brikkene du har kjøpt er bra ja. (Det er ihvertfall det jeg *tror*. For å verifisere dette må jeg neste ved selvsyn sjekke Bios.. eller prøve å kjøre Everest Ultimate.. som muligens vil vise korrekte data for FSB, RAM..etc..). Endret 30. november 2006 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå