Gå til innhold

Redigering av hdv

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe et brukt DVX100AE eller et nytt Canon XH A1 i nærmeste framtid, og lurer i den forbindelse på om min etterhvert noget aldrende laptop kan klare brasene med hensyn til hdv redigering. Pc'en har følgende kvalifikasjoner: Intel ® Pentium®M Processor 1.8 GHz og 1.00 GB RAM. Nå er min datakyndighet imaginær, og jeg kan jo derfor spørre i samme slengen om det ville koste veldig mye å eventuelt oppdatere saker og ting slik at den ville være kompitabel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du kjøper DVX100 er no problemstillinga urelevant, men det er du vel klar over...

Såg litt på systemkrava til nokre populære program -- Adobe Premiere Pro 2.0, Avid Liquid 7 og Sony Vegas 7 -- og alle saman anbefaler minst ein Pentium 4-prosessor på 2,8GHz eller meir. Ein av dei nye dual core-prosessorane er nok det aller beste, utan at eg har so veldig mykje greie på slikt. RAM har du nok av, om ein ser på krava; PPro anbefaler minst 1GB, dei to andre minst 512MB. Derimot hadde det sjølvsagt ikkje skada med meir...

Sjølv har eg som sagt lite greie på hardware, både når det gjeld prisar og det meste anna. Eg vil tippe at det er større sjanse for å få gode svar i Hardware-kategorien enn i Digital foto og video, sjølv om det sikkert er nokon med peiling som kikker innom her av og til.

Endret av incanus
Lenke til kommentar

Takk for svar! Jo, jeg var klar over at DVX ikke ville by på dette problemet - det var i grunnen derfor jeg var usikker på hvilket av de to jeg ville satse på. Dersom jeg må ut med i overkant av 30.000 for XHA1, og i tillegg trenger en ny/opgradert pc begynner det jo å nærme seg et stygt beløp, i alle fall sammenlignet med et brukt DVX (noen som har et å selge?). Skal sende dataspørsmålet videre.

Lenke til kommentar
Jeg vurderer å kjøpe et brukt DVX100AE eller et nytt Canon XH A1 i nærmeste framtid, og lurer i den forbindelse på om min etterhvert noget aldrende laptop kan klare brasene med hensyn til hdv redigering. Pc'en har følgende kvalifikasjoner: Intel ® Pentium®M Processor 1.8 GHz og 1.00 GB RAM. Nå er min datakyndighet imaginær, og jeg kan jo derfor spørre i samme slengen om det ville koste veldig mye å eventuelt oppdatere saker og ting slik at den ville være kompitabel?

7347629[/snapback]

Hei

Startet selv med HDV (Sony HC1E) redigering på en Pentium-M laptop for snart et år siden. Det var en (ca) 2,13 Ghz Pentium M med 1,5 GB minne. Kort sagt er det prohibitivt tungt å editere nativ hdv på selv de raskeste maskiner som finns i dag, (Mange mener vel også at resultatet ikke blir særlig bra) og ganske håpløst på din. Men dersom ddu konverterer til "intermediate" filer ala Cineform HD intermediate, (AVI) går det som en lek og vil også funke helt greit på din maskin. (Forutsatt at du har Firewire port/kort og grafikkort som ikke er helt utdatert)

Det som virkelig går tregt er selvsagt transkoding el rendering til et annet format. (Krever CPU) Med Vegas vil du typisk ha behov for å gjøre dette 1 gang når du laster filen (til Cineform) og en gang når du produserer den endelige filmen. Regn med minst 4 til 6 ganger sanntid fra m2t (hdv) til Cineform og nesten like mye til DVD (mpg2) hvis det er det du skal lage og opptil mye lengre transkodingtider til for eks WMV HD. For filmer som er lengre enn for eks 15-30 min må du altså la maskinen stå å tygge over natta.

Sånn er det bare :) Du kan kjøpe deg en superrask pc til 25', men transkoding tar laaaang tid uansett.

Cineform er integrert i Vegas Movie Studio Platinum ed. som jeg bruker (USD100+) og jeg er svært godt fornøyd med programmet. Det følger med meget bra DVD programvare som gjør at du kan produsere DVD'er like proffe som de du kjøper i butikken.

Lykke til

Lenke til kommentar

Kanskje dumt spørsmål.. men vil kvaliteten på renderingen til slutt (til DVD) ende opp på samme kvalitet som den opprinnelige kvaliteten til båndet? (Fungerer det på en måte slik at du bare jobber med en mindre høyoppløst film ved redigering, også "påfører" den alle endringene det originale formatet til slutt?)

Jeg har kanskje misforstått.. men det burde hvertfall være mulig? :p Slik at man lett kan redigere, og så bare sette pc'en til å jobbe for seg selv med å gjøre det samme du gjorde på den lavoppløste versjonen, på den høyoppløste...

Lenke til kommentar

Vanlege DVDar i dag er SD, ikkje HD, so ein får ikkje same oppløysning som på tape uansett. Ikkje før ein kan brenne til HD DVD eller Blu-ray iallfall. Det du tenkjer på til slutt var ofte vanleg før, at ein redigerte «offline» med kopiar i lågare oppløysning, for so å overføre materialet i full oppløysning til slutt. Trur ikkje det er vanleg å gjere når det gjeld HDV. Eg kan ikkje hugse å ha lest noko om det iallfall. I dag plar ein jobbe med video i full oppløysning heile tida.

Hovudproblemet er heller ikkje oppløysninga trur eg, det er måten videoen er komprimert på, som gjer det tungt. Som tigertoe nemner over, so vert det mykje enklare om ein konverterer til eit midlertidig format som er betre eigna for redigering, men oppløysninga der vil vere den same.

Lenke til kommentar

Hjertelig takk for svar!

Jeg redigerer nå i Premiere 6.5, men i og med at 6.5 ikke er kompatibel for hdv, trenger jeg et nytt program. Jeg skal se litt på Vegas, men tenkte også på Avid eller rett og slett Premiere pro. I tilfelle jeg skifter til pro, lurer jeg på følgende: Jeg har fremdeles noen redigerte filmer liggende på harddisken som jeg ønsker bevare en stund til. Må jeg beholde 6.5, eller kan prosjektfiler overføres til pro? Jeg har jo erfart at premiere kan slå krøll på seg hvis man gir nytt navn til eller (gud forby) flytter en bestanddel ved et uhell, men vet ikke helt om/hvordan selve programmet henger sammen med filene.

Lenke til kommentar

Litt usikker på korleis det er med 6.5 --> 2.0. Ein kunne opne prosjekt frå 6.x i PPro 1.0 iallfall, men prosjektfilene endrer seg stadig. Dei frå PPro 1.x er ikkje kompatible med Premiere 6.x, og dei frå PPro 2.0 er ikkje kompatible med PPro 1.x. Ein kan med andre ord opne prosjekt frå versjonen før, men ikkje frå versjonen etter, om du forstår.

Det du kan gjere er å laste ned demoen av PPro 2.0 frå Adobe.com, og prøve å opne eit gamalt prosjekt der. For å vere på den sikre sida ville eg laga ein kopi av prosjektfila fyrst. Dei vert nemleg endra om ein opner dei i PPro, og vil ikkje lengre kunne opnast i P6.x.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...