Gå til innhold

Min første bærbare, hjelp! (Student/ungdomsbruk)

tsunammi2k

Anbefalte innlegg

Hvor mye penger vil du bruke? Det er ikke vits å sette opp en minstepris, logisk nok. Vi forumbrukere trenger ikke forholde oss til noe annet en makspris. Skriv gjerne om du ønsker porto inkludert i prisen.

10000-15000? Porto inkludert!

Hva skal du bruke maskinen til? Mange spørsmål besvares når vi som svarer vet hva du skal bruke maskinen til. Prosessorvalg avhenger mye av dette.

Har vært ute av "gamet" en stund nå, men jeg vil ikke ha noe Celeron-shit. Er helt lost på den nye modellklassifiseringen, men vil helst ha noe i Pentium 4-klassen. Altså ikke toppen av toppen, men ikke noe billig shit heller. Kommer nok til å bli brukt til skole, litt spill, så den må ha bedre enn integrert skjermkort.

Hvilke krav stiller du til maskinen? I forhold til skjerm, mengde minne og harddisk-plass/hastighet. Har du lite peiling her bør du uansett skrive "rask harddisk" eller "god oppløsning på skjerm" o.l.

Skjermkort bør være bedre enn integrert, gjerne i middelklassen, prosessor også. Harddisk er ikke så viktig, har eksterne harddisker, men burde vel ha noe over 100 GB. Minne burde vel være 1 GB eller mer.. Min gamle PC fra 2002 hadde faktisk 1 GB originalt så jeg vil helst ha mer. Men hvis den har 1 GB med utvidelsesmuligheter er det OK. Skjermen bør vel være 15" eller noe slikt. Men vil ha en fin balanse mellom størrelse/vekt og god skjerm.

Har du noen spesielle krav til design/farge/fysiske mål? I så fall, list dem opp.

Som nevnt, er litt kresen på at den bør være litt liten og veie lite, siden jeg antakeligvis kommer til å drasse med den hver dag etterhvert. Design er av mindre viktighet, bare den ikke er like stygg som IBMs ThinkPad.

Trenger du ting som Bluetooth, firewire, et høyt antall USB-porter, floppy, WLAN eller andre ting som ikke forventes av alle bærbare, er det fint om du tar det også med i posten.

Bluetooth bør være med ja. Firewire er av mindre prioritet, men hadde vært greit og hatt (med tanke på eksterne HDD). Høyt antall USB-porter er ikke viktig, da dette kan utvides med ekstern hub. Floppy trengs ikke. WLAN bør være inkludert!

Til sist bør det også komme frem om du er veldig sikker på hva du vil ha, eller hvorvidt du er åpen for forslag. Det er mange brukere som har erfaringer med flere forskjellige maskiner og det er alltid noen som har et bra maskin-tips på lur, som ingen har nevnt før.

Som sagt, litt liten og lite vekt, litt over-middels prosessor og litt over-middels skjermkort. Stabilitet er en vital ting, så jeg har snust en del på Inspiron 6xxx-serien. BATTERITID! 2,5 timer er for dårlig, leste en del Inspiron-maskiner hadde over 6 timer!

Takk på forhånd for hjelpen!

Endret av nan0tim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Zepto har hatt mye problemer generelt sett.

Tror du de vil bøye seg om jeg ringer inn og spør om å få et bedre skjermkort? Noen som har prøvd det hos Dell før?

7350682[/snapback]

Du klarer nok å løse de generelle problemene ved å lese denne tråden: HW.no Zepto 6214W erfaringer

Du får neppe et bedre skjermkort hos Dell. Insiron er i bunn og grunn satt opp for å støtte de skjermkortene som allerede er tilbudt. Inspiron må nok ha en nyprogramert BIOS for å støtte andre kort. Dette er ikke noe Dell gjør på bakrommet i sjappa. Et annet problem kan være at andre kort faktisk ikke passer i den pga form og størrelse (jeg har lest uendelig mange tråder om folk som vil ha bedre skjermkort i laptoppen sin).

Lenke til kommentar

Zepto er jo i bunn og grunn litt skeptisk til.. Netshop.no klarer jo ikke å oppgi skikkelig modellnavn på prosessoren en gang. Har lite lyst til å kjøpe Core når Core 2 er ute. Faen at jeg ikke kan få et bedre grafikkort til i6400 altså. Ser ikke ut til produsentene helt har funnet ut at det faktisk finnes folk som vil ha maskiner som ikke veier så mye med 14-15,4" skjermer med litt futt i både prosessorer og grafikkort. :nei:

EDIT:

Den her var litt mer interessant. Noen som har erfaringer med denne?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
SCREENSHOT003mod.JPG

Og denne

Manglet bare DVI, evt 2 GB RAM på den og T7200 prosessor..

EDIT2:

Lener nå mot en av Multicoms Multinote Compal HEL80/81/30..

Hvis ikke Dell klarer å fikse et bedre skjermkort for meg når jeg ringer dem på mandag da.

Endret av nan0tim
Lenke til kommentar
Ja altså, klarer 13k for ca det samme spec som zepto til 14k. I tillegg får jeg nyttige ting som fingeravtrykkleser og bluetooth.. Er litt skeptisk til RAMen da på Multinote'ne, hva faen merke er "VIKING"?

7352585[/snapback]

Når multicom leverer med det merket så fungerer det nok ypperlig i maskina. Det er et typisk 3djepartsmerke såvidt jeg vet (også kjent som billigram), du vil trolig slite med å overklokke cpu med slik ram, men det får du nok heller ikke til og det fungerer nok ypperlig i maksina ;)

Lenke til kommentar

Da blir det sannsynligvis dette:

15,4" Widescreen skjerm WXGA 1280x800 glare skjerm

Intel 945PM chipset

INTEL CORE 2 DUO T7200 2GHZ S478

Intel 802.11a/b/g trådløst nettverkskort (54Mbps)

10/100/1000 Mbps nettverkskort

2048MB 533MHZ VIKING DDR2 SODIMM RAM (2 x 1024MB)

120GB SATA 5400RPM 2.5"

56kbps modem integrert

Innebygd bluetooth for trådløs kommunikasjon

Nvidia GeForce Go 7600 skjermkort med 256MB dedikert minne

MICROSOFT Windows XP Home OEM Norsk SP2

DVD±RW brenner

PC Card (PCMCIA) og PCI Express card slot

Innebygd mikrofon og 1,3MP webkamera

Mikrofon inngang, lyd utgang med S/PDIF

Stereo høyttalere

S-video utgang og skjermutgang

3 x USB 2.0

Firewire

3-i-1 kortleser (SD/MMC/MS),

Fingeravtrykkleser

Støtter Windows Vista

9 cellers batteri, ca 5 timer

3.2 kg (med 9 cellers batteri)

Mål i mm: 362 x 265 x 39/40

Beste kjøp, TV2 Nettavisen Juli 2006

Så spørs det om jeg spytter inn 827,- for 15,4" WSXGA+ 1680x1050 skjerm eller 500,- for WinXP Pro eller 500,- for en TV-tuner. Ekstra batteri blir nok ikke nødvendig, den koster fanken meg 1000,- og :D

Er ikke farlig om det ikke er DVI, fordi jeg har en VGA -> DVI-adapter :D

Endret av nan0tim
Lenke til kommentar
Er ikke farlig om det ikke er DVI, fordi jeg har en VGA -> DVI-adapter :D

7353709[/snapback]

Bare for å ha sagt det, du får mye dårligere bildekvalitet fra vga enn dvi uansett om du bruker adapter. Vet det godt, fordi det gamle skjermkortet mitt hadde bare en dvi utgang, og jeg brukte to skjermer. Den som kjørte på vga virket det som om noen omtrent hadde kjørt et svakt blur filter på i photoshop

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...