Gå til innhold

NITH Stavanger og Bergen avvikles fra 2007/2008

Ueland

Anbefalte innlegg

Hei,

Kan være greit å tipse de av dere som vurderer NITH i vest til neste år om følgende:

I dag ble det offentliggjort at NITH har valgt å legge ned avdelingene ved Stavanger og Bergen fra og med studieåret 2007-2008 grunnet problemer med å få nok studenter til de aktuelle studiene.

De av oss som studerer der nå får mulighet til å flytte over til Oslo (som forøvrig alltid har gått strålende) etter at dette studieåret er slutt (dvs i sommer). Det jobbes og med å få til overgangsordninger til HIB/UIB/UIS/HIA etc. Men selvfølgelig er dette veldig synd for de som har slått seg ned i Bergen/Stavanger for å studere, og ikke minst for de som jobber ved de aktuelle stedene. :hm:

http://digi.no/php/art.php?id=358725

http://web3.aftenbladet.no/triplet/article376815.ece

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

denne "overgangsordningen" kan vel umulig bli et vellykket prosjekt? noen som vet noe mer konkret om dette?

jeg hørte rykter om at første semesteret ville bli gratis, andre steder står det hele?

at de legger ned er vel ingen overraskelse, men at de tok inn studenter i høst er jo helt krise! makan til respektløst...

jeg er mest bekymret for hvordan det vil se ut på vitnemålet etter å ha fullført en utdanning på en skole som var så lite attraktiv at den måtte legges ned, og at siste året ble fullført på en provisorisk halv-improvisert nødløsning...

Endret av Bjarte Pat
Lenke til kommentar

Bjarte Pat: Oslo har plass til en god del flere studenter enn i dag så det er neppe et problem. De sier det ikke er det så da er det nok ikke det, er tross alt ikke snakk om noe som skjer på et dags varsel akkurat.

De som velger å overføre til Oslo vil få et semester gratis, det er ikke noe rykter.

Lenke til kommentar

Går første Semester i Stavanger nå. Fikk høre nyheten i går.

Alternativene er å avbryte Studiene, begynne på Universitet, eller flytte til Oslo.

Blir nesten som Vondt, Verre, Verst. Bor med foreldreme, har kjempe jobb, fantastiske venner. Å la hele livet mitt være igjen de 2 årene det ville tatt å studere ferdig i NITH Oslo er ikke en tanke jeg tar på lett.

En fordel vi har ovenfor andre som må flytte hjemmefra for å studere er at vi allerede nå har utviklet et tett Studentmiljø i Stavanger som vi vil kunna ta med oss til Oslo og bygge videre på.

Hvis jeg har en kritikk til ledelsen av NITH og NKI så er det at de ikke har sett dette komme. De har lenge vist hvordan det økonomiske bilde så ut, men kjørte på for det. Ikke noe Det går dårlig for tiden, vi må kansje vurdere å legge ned noen av Studiestedene våres med tiden. Slutte å ta inn nye kull, men fullføre de som allerede er startet. Men Nei. De må legges ned NÅ.

Blir tungt i tiden fremover, lærerene våres mister jo også jobben. Om ikke på samme siden så er i samme båt med dem.

Har heldigvis mange månender å svelge, tygge og fordøye på. Men nå gjelder det først å fremst å komme seg gjennom eksamensperioden, så tenke på fremtiden igjen.

Endret av Delorian
Lenke til kommentar

Går første året på NITH Stavanger selv, og synes dette er helt bak mål. Flyttet fra Haugesund for å gå her, og den største grunnen til at NITH var valget var at det er såpass kort hjemmefra. Synes det er helt på trynet at de tok inn oss nye studenter når situasjonen var som den var.

Lenke til kommentar
Går første året på NITH Stavanger selv, og synes dette er helt bak mål. Flyttet fra Haugesund for å gå her, og den største grunnen til at NITH var valget var at det er såpass kort hjemmefra. Synes det er helt på trynet at de tok inn oss nye studenter når situasjonen var som den var.

7365489[/snapback]

Sagt det før og sier det igjen, NITH er noe dritt.

Min anbefaling til deg er at du søker på skoler i utlandet, du kommer virkeligt ikke angre på det, det kan jeg garantere. Bare å hoppe i det. Du får dekket alt av Lånekassen, du får mer for pengene enn ved å studere ved en norsk privatskole og du får også mer å rutte med økonomisk (ikke nødt å jobbe i tillegg til studiene).

Er du raskt ute nå og tar kontakt med universiteter i f.eks. Australia eller NZ så kan det hende at du kan starte studiene i februar/mars 2007. I tillegg så kan det være at du får overført noen av poengene dine fra NITH til universitetet. :thumbup:

For min del så har jeg studert nesten 5 år ved University of Otago i NZ og kan anbefale dette studiestedet på det sterkeste!

Lenke til kommentar

7365489[/snapback]

Min anbefaling til deg er at du søker på skoler i utlandet, du kommer virkeligt ikke angre på det, det kan jeg garantere. Bare å hoppe i det. Du får dekket alt av Lånekassen, du får mer for pengene enn ved å studere ved en norsk privatskole og du får også mer å rutte med økonomisk (ikke nødt å jobbe i tillegg til studiene).

Er du raskt ute nå og tar kontakt med universiteter i f.eks. Australia eller NZ så kan det hende at du kan starte studiene i februar/mars 2007. I tillegg så kan det være at du får overført noen av poengene dine fra NITH til universitetet. :thumbup:

For min del så har jeg studert nesten 5 år ved University of Otago i NZ og kan anbefale dette studiestedet på det sterkeste!

7400349[/snapback]

dust! det er lett for deg å si det. tror du det alltid er tilfeldig hvor en studerer? noen av oss har forpliktelser og sterke bånd der de studerer, og da er det ikke lett å bare bli kastet ut i en situasjon som dette.

jeg har samboer, gode venner, spiller i band og et lite men stadig voksende businessnettverk, alt dette skal det mye til å gi slipp på! mr.verdensvante bedreviter!

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på er hvor mye mer feks HiB sine opptakskrav stiger, nå som det blir mindre ledige studieplasser. 650 studenter er jo relativt mye, eller?

7409219[/snapback]

huh? Det er under hundre elever i Bergen og hundre elever i Stavanger som må "finne noe nytt" å gjøre, ikke mer. Brorparten av disse tar nok til NITH Oslo.

Lenke til kommentar

Har du plass i leiligheten til en Blib, Ueland? :)

Er totalt usikker på hva jeg skal gjøre selv. Det kjipe er jo at oss som ønsker å utforske dette med å fullføre studiet på en annen skole i samme byen ikke får et jævla rødt øre i "erstatning."

Lenke til kommentar

7400349[/snapback]

Ja, jøss! Kjedelig å bli plukket opp av Accenture 6. semester..huff!

7401500[/snapback]

Sånn sett ikke noe galt med å gå NITH, men er det consulting, services eller solutions du begynner i?

Slik jeg har oppfattet det er det større sannsynlighet for å få jobb hos ACN om man har gått f.eks. NTNU, avhengig av hvilken avdeling man jobber i og hvordan konjunkturene er.

Men for all del, ofredstie sin kommentar er dårlig begrunnet.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar
dust! det er lett for deg å si det. tror du det alltid er tilfeldig hvor en studerer? noen av oss har forpliktelser og sterke bånd der de studerer, og da er det ikke lett å bare bli kastet ut i en situasjon som dette.

jeg har samboer, gode venner, spiller i band og et lite men stadig voksende businessnettverk, alt dette skal det mye til å gi slipp på! mr.verdensvante bedreviter!

7405829[/snapback]

Dette var egentligt ment som et forslag til Thomas om hva han kan gjøre neste år.

Ok, kanskje det å kalle NITH for noe dritt er å sette det litt på spissen, men fakta er at de som studerer ved NITH i Stavanger og Bergen ikke ville opplevd disse problemene hvis de hadde studert ved andre offentlige høgskoler eller universiteter.

Når det er sagt så er det UTROLIGT uprofesjonelt måten NITH velger å avslutte avdelingene i Bergen og Stavanger. Selv mener jeg at når studenter begynner på et bachelor-studie så burde skolen kunne garantere for at de tre årene det krever å gjøre ferdig studiet (uten å måtte flytte fra by til by) og heller stoppe inntaket av nye studenter.

Endret av ofredstie
Lenke til kommentar
fakta er at de som studerer ved NITH i Stavanger og Bergen ikke ville opplevd disse problemene hvis de hadde studert ved andre offentlige høgskoler eller universiteter.

så du mener at folk som søkte på nith burde tatt høyde for at skolen ble nedlagt, og derfor valgt en annen skole? det er jo det samme som at en burde ta høyde for at det kunne blitt KRIG i australia mens du gikk der.

denne nedleggelsen kom som lyn fra klar himmel, og studenter bør kunne søke på en skole uten å måtte forholde seg til slike problemstillinger. tenk deg litt om før du skriver!

Lenke til kommentar

Snakk om å feiltolke utsagn, han mener da absolutt ikke at noen burde kunne forutse en slik hendelse, men at det generelt er større sikkerhet rundt offentlige skoler og at dette er et av flere moment som bør vurderes når man betaler for en tilnærmet tjeneste som tilbys gratis av det offentlige.

Dette utsagnet burde fortelle deg at måten du tolker meningsytringen på er feil:

Når det er sagt så er det UTROLIGT uprofesjonelt måten NITH velger å avslutte avdelingene i Bergen og Stavanger. Selv mener jeg at når studenter begynner på et bachelor-studie så burde skolen kunne garantere for at de tre årene det krever å gjøre ferdig studiet (uten å måtte flytte fra by til by) og heller stoppe inntaket av nye studenter.
Endret av cybirg
Lenke til kommentar
så du mener at folk som søkte på nith burde tatt høyde for at skolen ble nedlagt, og derfor valgt en annen skole? det er jo det samme som at en burde ta høyde for at det kunne blitt KRIG i australia mens du gikk der.

7421653[/snapback]

Jeg studerte i New Zealand (ikke en del av Australia) så heldigvis slapp jeg å ta høyde for at det kunne blitt krig i Australia.

Endret av ofredstie
Lenke til kommentar
.....men fakta er at de som studerer ved NITH i Stavanger og Bergen ikke ville opplevd disse problemene hvis de hadde studert ved andre offentlige høgskoler eller universiteter.

Det kan hende offentlige høgskoler er bedre på dette, men hitos (Høgskolen i Tromsø) la også ned tilbudet etter at studentene var tatt opp. (Dette var datalinjen demmes.) Nå var riktignok ikke høstsemesteret startet enda, men jeg hadde ordnet både hybel og sagt ifra meg andre studietilbud ved det tidspunktet. Kjedelig, men heldigvis var det ikke noe problem å gjøre om andrevalget mitt. Føler med dere som må bryte opp midt i studieløpet. :(

Endret av tickinghd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...