Gå til innhold

Er det mulig å reparere ett potmeter?


Anbefalte innlegg

renset potmetret i sommer engang med en ordentlig rensespray. men nå er den permanent død på den ene kanalen.
Grøss. :ermm: Liker ikke slike rensesprayer, heller ikke kullsjiktet som kan ta skade (gå i oppløsning) av for sterke/kraftige kjemikalier selv om det heter elektronikkrens.

 

...konklusjonen at potmetret ikke er å oppdrive lengre..
På potmeteret så står det noen tall som er typenummeret, kan du se om du finner det som er av tall og bokstaver?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89134
Min kjære NAD 3240PE har en skavank som gjør den ubrukelig. Potmeteret funker bare på den ene kanalen.. Og det er såpass spesiellt at det produseres ikke lengre.

 

Er det noen vits å demontere det og se om det er noe å gjøre på innsiden?

 

La ved ett bilde av det bare sånn for å være på den sikre siden.. (in case noen har en NAD 3240PE eller en 3300 som er død)

7347191[/snapback]

 

 

Hva med å kjøpe en deleforsterker?

http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=41...Nr=1&Catg=14649

Lenke til kommentar
Utifra bildet så er jeg ganske overbevist om at dette potmeteret har kullsjiktbaner og ikke er av den trådviklede typen.

7350585[/snapback]

Må innrømme at jeg ikke kjenner potmetere ut og inn at jeg kan ta det der bare på utseende. :) Men tok en titt på Wikipedia om ymse potensiometre - interessant lesning. :)

 

Problemet med kullsjikt er at over tid så slites dette litt ned av sleperingen og en hinne med kullstøv legger seg på kontaktpunktet på sleperingen. Dette kullstøvet brenner seg så fast på kontaktpunktet og forhindrer forbindelse med kullsjiktet, man merker gjerne ett tidlig stadie av dette med spraking og knitring når man vrir på volumet. Ennå værre er det med de potmeterene hvor det er lagt inn en liten kule mot en rillet plate som gir faste stepp på volumet (ligner på følelsen av trådviklede potmeter, men har større stepp). Når jeg har overhalt potmeter som har en slik kule, så fjerner jeg kulen og dermed stepfunksjonen.

7350585[/snapback]

Gjør du dette i alle tilfeller, eller bare der hvor det ikke er mulig å oppdrive et nytt potensiometer? Skal begynne å restaurere en Tandberg Sølvsuper 12 snart, og hadde ikke planer om noen større overhaling på potmeterne. Hadde egentlig bare tenkt å bytte dem. :) Har dog ikke sjekket tilgjengeligheten på de enda da.

Lenke til kommentar
jeg byttet mange deler på en sølvsuper 12, inkl potmetre. jeg fikk hjelp av AT-Service i Holmestrand. Han kan utrolig mye.. ta en telefon dit du.

7352851[/snapback]

Takker for tipset. Will do. :)

7353012[/snapback]

 

det eneste han ikke har kunnet hjelpe meg med er deler til en Nakamichi receiver jeg har. ellers har han svar på alt. inkl lage ett potmeter til Nad'n til meg for en billig penge.

 

edit = men stoltheten gjorde at jeg søkte hit først..

Endret av dominus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...