diss Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Heisann, Jeg har ikke peiling på slikt, men nå har det blitt slik at jeg trenger et relè som kan omforme polaritet på en kabel - i mitt tilfelle må den gjøre positiv polaritet om til negativ polaritet. Jeg har ikke peiling på hva jeg skal se etter, har dere noen gode tips? Forresten, er det lovregulert i Norge å spille DVD på headunit (ikke skjermer i nakkestøtte) mens bilen går? Ikke at jeg skal se på DVD, men det hadde vært fint om dama kunne sitte foran og se.. Lenke til kommentar
rhofset Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 (endret) Heisann, Jeg har ikke peiling på slikt, men nå har det blitt slik at jeg trenger et relè som kan omforme polaritet på en kabel - i mitt tilfelle må den gjøre positiv polaritet om til negativ polaritet. Jeg har ikke peiling på hva jeg skal se etter, har dere noen gode tips? Forresten, er det lovregulert i Norge å spille DVD på headunit (ikke skjermer i nakkestøtte) mens bilen går? Ikke at jeg skal se på DVD, men det hadde vært fint om dama kunne sitte foran og se.. 7347186[/snapback] Sjønner egentlig ikke problemet, men kan du ikke bare koble motsatt da? Er det en plus og minus leder i kabelen, er det jo bare å klippe, "snu" polariteten og koble sammen igjen? Edit: skriveleif Endret 25. november 2006 av rhofset Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 (endret) Med vekslende reléer kan du "snu" polariteten. Dvs. du sender 12V inn og releet kopler til jord. Du sender 0V inn (altså ingen spenning) og releet kopler til 12V. Kan tegne et koplingsskjema om du ikke skjønner. Edit: Om du ikke har behov for å veksle trenger du ikke rele. Da kan du bare kople om som tidligere nevnt. Endret 25. november 2006 av sedsberg Lenke til kommentar
diss Skrevet 28. november 2006 Forfatter Del Skrevet 28. november 2006 Med vekslende reléer kan du "snu" polariteten. Dvs. du sender 12V inn og releet kopler til jord. Du sender 0V inn (altså ingen spenning) og releet kopler til 12V. Kan tegne et koplingsskjema om du ikke skjønner. Edit: Om du ikke har behov for å veksle trenger du ikke rele. Da kan du bare kople om som tidligere nevnt. 7355409[/snapback] Det er nok dette jeg er på jakt etter. Jeg kan ikke koble om slik rhofset foreslår fordi polaritet i gjeldende kabel ikke har jord i seg. Derfor må jeg ha en slik releveksler. Hvor finner jeg dette? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) Biltema har vekslende reléer. Spiller ingen rolle om kabelen ikke har jord i seg. Du bare kopler til en annen ledning som er jord, eller rett til chassis. M.a.o. hvis utstyret kun skal ha jord hele tiden så er det ingen vits å sløse bort tid og penger på relé. Endret 28. november 2006 av sedsberg Lenke til kommentar
diss Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 Tja, utstyret som jeg skal montere *gjenkjenner* om man bare har koblet til jord, og låser seg, vekslende relè er ifølge flere forum veien å gå.. Jeg har lett hos Biltema for å finne riktig type relè, men skjønner ikke hvilken som er den rette - kan du linke til en riktig type? Tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Her har du et vekslende relé. Hvordan mener du at spilleren klarer å "føle" at den er koplet rett til jord eller via et relé? Lenke til kommentar
diss Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 (endret) Spesifikt er det snakk om en Pioneer AVH6800DVD spiller. Denne er importert fra utlandet, og har en kabel som skal festes på håndbrekk kabelen. Poenget med dette er at den da skal "vite" når håndbrekket er på - DVDer kan ikke spilles når håndbrekket er av. Et alternativ ville jo være å feste denne kabelen på jord fra håndbrekket, men dette går ikke. Spilleren merker av en eller annen grunn denne omkoblingen og låser seg derfor totalt. Derfor tenker jeg på muligheten til å koble kabelen til et vekslende relè, slik at spilleren skal tro at håndbrekket er på når det faktisk er av. Ja, jeg vet at det er sikkerhetsaspekter ved denne innstillingen, men jeg har allerede et DVD anlegg i drift i bilen som jeg kan spille når jeg kjører bil (og som jeg kan se fra førersetet om jeg vil). Faktum er at jeg har selvkontoll nok til å ikke se bort fra veien, og dama som ser på er nødt til å bruke øretelefoner. Poenget er egentlig bare å bytte dette eksterne DVD anlegget til et internet montert anlegg. Det er bakgrunnshistorien Endret 11. januar 2007 av diss Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 (endret) Et vekslende rele vil jo også kople spilleren til jord, så da er du vel egentlig like langt? Hva skjer om du ikke kopler kabelen til i det hele tatt? Edit: Vet ikke hvordan det er med bilen din, men i min tror jeg at bryteren på handbrekket kopler til 12V og ikke jord når det er på. Endret 14. januar 2007 av sedsberg Lenke til kommentar
diss Skrevet 15. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2007 Håndbrekket kobler til 12V når det er på. Når kabelen fra spilleren ikke tilkobles, vil den ikke spille av DVD i det hele tatt. Kabelen må være festet til kabelen som går inn til håndbrekket, og ikke på kabelen som går fra håndbrekket til jord - da vil den heller ikke fungere. Planen er altså å sette et slikt vekslende rele på kabelen til jord fra håndbrekket, da vil releet gi 12V, og spilleren tror håndbrekket er på. Det er iallefall slik teorien lyder.. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 (endret) Da må du finne ut NØYAKTIG hvilken spenning spilleren må ha for å spille av. Reléet vil KUN veksle mellom å sende 12V og 0V (jord) til spilleren. Bryteren til håndbrekket går for så vidt via en lyspære (i dashbordet) og så til 12V. Når brekket er på vil du ha 0V over bryteren og 12V over pæra. Når brekket er av vil du ha 12V over bryteren og 0V over pæra. Og for å få det klart: Det spiller INGEN rolle om du kopler til 12V via et rele, eller rett til en ledning med 12V. Det eneste du oppnår med et relé er at du kan veksle mellom 12V og 0V. Har du bare behov for 12V eller 0V så kan du like godt kople rett til 12V eller 0V. Om spilleren ikke funker da så vil ikke et relé hjelpe deg noe mere. Edit: Tips: Kople opp slik at spilleren kun funker når brekket er på. Når det er gjort så setter du på brekket og MÅLER hvilken spenning du har på inngangen på spilleren. Når du vet dette kan du kople DEN spenningen (fra et annet sted) direkte til spilleren. Endret 15. januar 2007 av sedsberg Lenke til kommentar
nordemoniac Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Edit: Tips: Kople opp slik at spilleren kun funker når brekket er på. Når det er gjort så setter du på brekket og MÅLER hvilken spenning du har på inngangen på spilleren. Når du vet dette kan du kople DEN spenningen (fra et annet sted) direkte til spilleren. 7730565[/snapback] Jeg også vil anbefale denne framgangsmåten. Finn deg et voltmeter og koble på mellom håndbrekk og DVD-spiller, og finn spenningen. Skal ikke være så vanskelig å få fikset dette;) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå