brannslange Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 I kjøpsloven står det at kjøper har krav på et tilsvarende låneprodukt dersom en reklamasjonssak tar mer enn en uke. Men hvordan skal en tolke dette? Har kunden rett til låneprodukt fra dag én dersom selger VET at reparasjonen tar mer enn en uke (noe den nesten bestandig gjør), eller må kunden først vente en uke og så kreve låneprodukt? Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Jeg pleier alltid å kreve en lånepc samme dag. Om de ikke er så villig til det, kom med en liten hvit løgn; Viktig eksamenoppgave, blabla. Aldri feilet Lenke til kommentar
DarkZhade Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 du ahr krav på det fra dag en Lenke til kommentar
Loko Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 (endret) Du har krav på det hvis service tar over 1 uke, såfremt ikke dette påfører selger vesentlige/urimelige utgifter Endret 23. november 2006 av Loko Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 du ahr krav på det fra dag en 7346081[/snapback] Hvor har du dette fra? Litt lei av folk som er så bastante uten noen gang å ha lest innledningen til loven. Kunde har krav på låneprodukt dersom servicen tar lengere enn syv dager. Hvis selger vet at servicen vil ta lengere tid enn syv dager, så har kunde rett på låneprodukt fra dag én. § 30. Gjennomføring av avhjelpHvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Lenke til kommentar
brannslange Skrevet 24. november 2006 Forfatter Del Skrevet 24. november 2006 (endret) Kunde har krav på låneprodukt dersom servicen tar lengere enn syv dager. Hvis selger vet at servicen vil ta lengere tid enn syv dager, så har kunde rett på låneprodukt fra dag én. 7347880[/snapback] Hvor står det at kunden har rett på erstatningsprodukt fra dag én? Finnes det noen rettspraksis på dette? Endret 24. november 2006 av brannslange Lenke til kommentar
Amriden Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 § 30. Gjennomføring av avhjelpHvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. 7347880[/snapback] Kan vel da greit tolke dette til at hvis jeg leverer inn min Gamer maskin eller Xbox eller noe lignende så har jeg IKKE krav på låneprodukt. Da jeg strengt tatt ikke MÅ spille. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 § 30. Gjennomføring av avhjelpHvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. 7347880[/snapback] Kan vel da greit tolke dette til at hvis jeg leverer inn min Gamer maskin eller Xbox eller noe lignende så har jeg IKKE krav på låneprodukt. Da jeg strengt tatt ikke MÅ spille. 7350771[/snapback] Antakeligvis. Lenke til kommentar
brannslange Skrevet 24. november 2006 Forfatter Del Skrevet 24. november 2006 Kan vel da greit tolke dette til at hvis jeg leverer inn min Gamer maskin eller Xbox eller noe lignende så har jeg IKKE krav på låneprodukt. Da jeg strengt tatt ikke MÅ spille. 7350771[/snapback] Kan du nevne ETT produkt i denne sammenheng som en virkelig bare MÅ ha? Tror ikke en kan tolke dette med behov sterkere enn det behovet du åpenbart hadde da du kjøpte XBoxen el. produkter. Lenke til kommentar
Amriden Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 (endret) Kan vel da greit tolke dette til at hvis jeg leverer inn min Gamer maskin eller Xbox eller noe lignende så har jeg IKKE krav på låneprodukt. Da jeg strengt tatt ikke MÅ spille. 7350771[/snapback] Kan du nevne ETT produkt i denne sammenheng som en virkelig bare MÅ ha? Tror ikke en kan tolke dette med behov sterkere enn det behovet du åpenbart hadde da du kjøpte XBoxen el. produkter. 7351531[/snapback] Kan nevne noen situasjoner. Døve personer som trenger en datamaskin for å kommunisere. Mange med lærevansker som er totalt avhengige av datamaskin. Studenter som er avhengige av datamaskin til skolebruk. Man må ikke se på TV Trenger strengt tatt ikke å høre på MP3 osv F.eks er det totalt urimelig ovenfor en bedrift å kreve at de skal åpne opp en ny XBOX 360 å låne den ut til deg mens din er på repp. Feil på produkter skjer og det er totalt urimelig at bedriften er den eneste som skal "lide" for dette. Endret 24. november 2006 av Amriden Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Kan vel da greit tolke dette til at hvis jeg leverer inn min Gamer maskin eller Xbox eller noe lignende så har jeg IKKE krav på låneprodukt. Da jeg strengt tatt ikke MÅ spille. 7350771[/snapback] Kan du nevne ETT produkt i denne sammenheng som en virkelig bare MÅ ha? Tror ikke en kan tolke dette med behov sterkere enn det behovet du åpenbart hadde da du kjøpte XBoxen el. produkter. 7351531[/snapback] Tja. Jeg ville nok rangere både mobiltelefon (arbeid), PC og annet datautstyr (arbeid, skole) høyere enn "behovet" for Xbox-spilling. Lenke til kommentar
coban Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Hvis det er så jævlig viktig for deg å ha telefon at du ikke kan vente 1 uke på lånetelefon, så burde du ha to telefoner, en i backup Lenke til kommentar
Amriden Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Hvis det er så jævlig viktig for deg å ha telefon at du ikke kan vente 1 uke på lånetelefon, så burde du ha to telefoner, en i backup 7351764[/snapback] Litt uenig i deg der. De aller fleste er avhengig av telefon. Dette for å kunne opprettholde et kontaktnett rundt seg. Man har ofte familiemedlemer som er syke som det er viktig å holde kontakt med, osv... Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Ingen grunn til å ta av her nå. Lånetelefon og lånepc er vel de to utlånsproduktene som blir utlånt mest av - da folk uten tvil har et godt behov for å ha disse. Men det handler ikke diskusjonen om - den handler om hvorvidt man har krav på låneprodukt fra dag en eller fra dag 7. Tilbake on topic. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Jeg tolker loven dithen at hvis forhandleren vet at avhjelp vil ta mer enn 7 dager, bør forbrukeren få låneprodukt hvis forholdet mellom de to berømte "forbrukerens behov" og "forhandlerens kostnad" ikke blir urimelig. Hvis det er usikkert hvor lang tid det vil ta, er forhandler i sin fulle rett hvis han ikke vil dele ut noe før 7 dager har gått. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Mange sier at man har krav på det fra dag 1 hvis jeg sier til kunden at reperasjonen tar mer enn 1 uke, men kan noen peke på et sted der det virkelig står? Selvsagt tilbyr vi alle låneprodukter fra dag 1 hvis vi har det tilgjengelig, men kjekt å vite. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Det står ikke eksplisitt noe sted i loven, men det er etter min mening den beste tolkningen, og den som ble praktisert i sjappa jeg jobbet i i fjor. Lenke til kommentar
brannslange Skrevet 24. november 2006 Forfatter Del Skrevet 24. november 2006 Jeg vet i alle fall om noen sjapper som praktiserer låneprodukt fra dag åtte, noe som var grunnlaget for at jeg opprettet denne tråden. I alle fall ser det ut til at det ikke bare er jeg som er usikker hvordan regelverket er på dette området. Min erfaring er at når det finnes tolkningsrom i lovverket, så dukker det etterhvert opp saker i rettsapparatet, i disse tilfellene i forbrukertvistutvalget. Prøvde å søke litt på forbrukertvistutvalget.no om dette temaet, men enten var søkefunksjonen litt sliten, eller så var det personen mellom tastaturet og stolen som det var noe galt med. Noen treff fikk jeg i alle fall ikke... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå