Gå til innhold

Bruk av Antistatisk lenke under montering!


Anbefalte innlegg

Hello

 

Jeg/ Scotty setter opp dataen min på Fredagen, men nå vil jeg bare ha noen andre sine synspunkter!

 

Her er problemstillingen: Scott mener at en enkel Anti Statisk matte holder for pc montering.

Altså at derimot en lenke ville vært ubrukelig!

 

Noen som mener det motsatte?:p

Endret av Rubymj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

Om du er i berøring av kabinettet (som er koblet til jord) kontinuerlig, så behøver du ikke lenke. Men om du slipper i et nanosekund, så er det teoretisk nok til å teoretisk knekke hva det måtte være av elektriske kretser.

 

Begge deler er såpass billig, at investeringen er vel verdt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Vi får se :p

Samme for meg, han som må betale om noe går til en plass vi ikke nevner i bokmål.

7346485[/snapback]

 

Dåss?

 

er det god nok nynorsk for deg?

Likevel er det du som må vente på at han skal hoste opp pengene ;)

 

Sjeldent det skjer, men surt er det dog.

Likevel er det feil du ikke oppdager før det har gått en stund.

F.eks slike blå skjermer i dette vinduprogrammet - det kan skyldes statisk burst.

 

 

Lykke til ;)

Lenke til kommentar

da jeg var ung og dum og bygde min pc stod jeg på ett gulvmatte og bygde, uten noen jording..

 

Det tåler mer enn man skulle tro, driver mye med komponenter og elektronikk på skolen, og aldri opplevd at noe har blidd ødelagt av statisk elektrisitet. Har antistatiske matter og armlenker, men brukes sjeldent..

 

Men for å være på den sikre siden, kjør en armlenke :)

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Er det noen som har ødelagt komponenter med statisk elektrisitet? Som er 100% sikre? Det er heller et mer interessant spørsmål  :hmm:

7346839[/snapback]

 

Hørt om folk som har ødelagt rambrikker etter å ha holdt på "pinnene"

 

Er det som er mest utsatt, altså baksiden av hovedkortet og pinnene på cpu osv.

 

men ikke 100% sikker nei.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Du kan aldri være sikker på om det er ESD eller annet som har tatt knekken.

Spørsmålet mitt er bare - hvorfor ta sjansen?

 

Det er forøvrig bevist at statisk elektrisitet knekker transistorene som er inne i IC-kretser. Samme som utsagnet mitt om at en svært liten strøm kan gjøre en stor skade. Og du behøver ikke merke skaden i det hele tatt - eller det kan ta tid.

Lenke til kommentar
Det virker som et snev av paranoia, for min del. Noen burde gnikke ballonger som F og overføre statisk til en komponent de er 100% sikker på virker før den får støt. Blir den ødelagt da skal jeg heller revurdere standpunktet mitt :p

7346927[/snapback]

 

Så du tror produsentene pakker komponenter inn i antistatiske poser for gøy?

 

Selv om du overlever et par runder med russisk rulett, kan du likevel ikke si at det er helt ufarlig :!:

Lenke til kommentar

hvor er pollen?

 

aldri brukt lenke. har hvert noen timer inni kabinettet ja men aldri drept noe. det tar jo litt tid med skrubbing for å bygge opp litt statisk elektrisitet og man er jo hele tide nborti kabinettet. Aldr fått støt heller forresten...

 

Hmm når jeg tenker meg om så har jeg gjort mye! butta masse komponenter testet på bordet, fiklet inni maskinen mens den er påskrudd osv osv. Men har Aldri drept en ting!

Jo forresten, 1 yate loon vifte jeg uheldigvis puttet fingeren i...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...