DigitaL BlasteR Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Jeg fyller 18 år om ikke altfor lenge og lurer på om det er noen som vet når jeg kan gå frem for å bestille kredittkort? Må man bestille dette i god tid før man fyller 18 eller er det slik at man må vente til etter man er blitt det? Takker for svar! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Jeg fyller 18 år om ikke altfor lenge og lurer på om det er noen som vet når jeg kan gå frem for å bestille kredittkort? Må man bestille dette i god tid før man fyller 18 eller er det slik at man må vente til etter man er blitt det? Takker for svar! 7345714[/snapback] ...det _går_ å bestille etter at du er 18... Rutiner varierer fra selskap til selskap - så hør med de - ikke oss. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Kredittkort får du i løpet av en uke i de aller fleste steder. Vil imidlertid anbefale deg og ikke anskaffe deg kredittkort.. Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 23. november 2006 Forfatter Del Skrevet 23. november 2006 Kredittkort får du i løpet av en uke i de aller fleste steder. Vil imidlertid anbefale deg og ikke anskaffe deg kredittkort.. 7346531[/snapback] Av hvilke grunner? Er jo kjekt og praktisk med et visa når man har fylt 18? Er i tillegg ansvarlig og på ingen måte misbruker av de godene kortet vil medføre. Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Jeg fyller 18 år om ikke altfor lenge og lurer på om det er noen som vet når jeg kan gå frem for å bestille kredittkort? Må man bestille dette i god tid før man fyller 18 eller er det slik at man må vente til etter man er blitt det? Takker for svar! 7345714[/snapback] Hva trenger du et kredittkort til? Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 (endret) Mange som ikke helt vet forskjellen på debet- og kredittkort. Her kommer en kjapp definisjon. Debetkort: Dette kortet er knyttet opp mot kontoen din, og er i utgangspunktet ikke noen kreditt å bruke av. Er det tomt på konto, så vil du ikke kunne bruke kortet (men aldri en regel uten unntak). Kredittkort: Dette kortet er ikke knyttet opp mot en konto, men du bruker av en kreditt som du har fått innvilget. Du vil så få faktura hver måned, der du kan velge å betale ett minstebeløp eller innfri all "gjeld". Som regel er det rentefritt i 40 - 50 dager, men så koster det blod. Visa kommer forøvrig både som kredittkort og debetkort. Endret 23. november 2006 av GEman Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Det er praktisk å kjøpe ting fra nettbutikker med kredittkort, siden man da kan kreve pengene tilbake fra kredittkortselskapet hvis man blir svindlet. Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Hvis man har et ryddig forhold til økonomi er kredittkort veldig praktisk å ha. Betaler man hele beløpet til forfall, koster kortet ingenting, og det er også en gratis forsikring mot svindel på nettet, da visa dekker alt hvis man bruker kortet i en nettbutikk og blir svindlet. Kredittkort kan i midlertid bli en dyr affære hvis man kun betaler minimumsbeløpet hver måned. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Av hvilke grunner? Er jo kjekt og praktisk med et visa når man har fylt 18? Er i tillegg ansvarlig og på ingen måte misbruker av de godene kortet vil medføre. 7346922[/snapback] Det er det nok mange som har tenkt før deg. Kredittkortet skal bare være en reserve, men så ser man noe som man bare må kjøpe, og man skal selvfølgelig betale inn alt sammen når fakturaen kommer, men så betaler man bare minste beløpet... Og så er man i gang.. Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 24. november 2006 Forfatter Del Skrevet 24. november 2006 Ok, så da vil det vel altså lønne seg for meg å skaffe meg et VISA debet kort? Tror nesten jeg må ta meg en tur innom banken for å høre hva de foreslår og sånt. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Ok, så da vil det vel altså lønne seg for meg å skaffe meg et VISA debet kort? Tror nesten jeg må ta meg en tur innom banken for å høre hva de foreslår og sånt. 7351955[/snapback] Et debetkort er bare et helt vanlig bankkort. Du får nok helt klart best rådgivning i banken din. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Ok, så da vil det vel altså lønne seg for meg å skaffe meg et VISA debet kort? Tror nesten jeg må ta meg en tur innom banken for å høre hva de foreslår og sånt. 7351955[/snapback] Det vanligste er vel debetkort. For å få kredittkort vil du vel også måtte fremvise noe form for bevis på fast inntekt også. Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 For å få kredittkort vil du vel også måtte fremvise noe form for bevis på fast inntekt også. 7358745[/snapback] Eller ikke. Holder som regel med en søknad + en helt ordinær kredittvurdering. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 For å få kredittkort vil du vel også måtte fremvise noe form for bevis på fast inntekt også. 7358745[/snapback] Eller ikke. Holder som regel med en søknad + en helt ordinær kredittvurdering. 7359143[/snapback] En kompis av meg måtte fremvise lønnslipp pga han ikke hadde hatt fast jobb så lenge, og det var vanlig Visa debet og ikke kreditt. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 For å få kredittkort vil du vel også måtte fremvise noe form for bevis på fast inntekt også. 7358745[/snapback] Eller ikke. Holder som regel med en søknad + en helt ordinær kredittvurdering. 7359143[/snapback] En kompis av meg måtte fremvise lønnslipp pga han ikke hadde hatt fast jobb så lenge, og det var vanlig Visa debet og ikke kreditt. 7359156[/snapback] Stemmer dette, men det er en subjektiv vurdering fra den du snakker med i banken. Er man student, så holder dette. Trenger ingen lønnsingang på konto da. Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Når jeg rundet 18 skaffet jeg meg debet kort i min vanlige sparebank, og et kredittkort fra gebyrfri.no. Tanken var da at jeg skulle bruke det ene til å handle online og andre til vanlig bruk. Fungerte bra det, og fikk i fjor tilbud fra sparebank om mastercard som jeg også takket ja til. Så har du orden på økonomi er det bare å skaffe seg det. Jeg ligger litt dårlig ann nå, etter to små ferieturer, så må bruke endel av studielånet til å betale. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 For å få kredittkort vil du vel også måtte fremvise noe form for bevis på fast inntekt også. 7358745[/snapback] Eller ikke. Holder som regel med en søknad + en helt ordinær kredittvurdering. 7359143[/snapback] Ikke alle gjør det så enkelt. Statoil skal visstnok ha noen krav, men hvorfor jeg passerte vet vi ikke enda. Skandiabanken avgjør din kreditt etter bankforhold,alder,inntekt, hvor mange lønninger (størrelse) som har gått inn på kontoen osv. Uansett; syns det er for enkelt å få kredittkort. Selv om jeg holder veldig streng kontroll med forbruket mitt, så er det for enkelt å bare dra kortet av og til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå