Gå til innhold

Norge versus USA (Dell)

PreZiDenT

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har sammenliknet priser paa dell's inspiron 9400, eller E1705 som den heter her i USA, og resultatet er skremmende. Jeg tror de fleste av oss er kjent med at det meste er billigere i utlandet. Jeg har sammenliknet de viktigste komponenter i en baerbar (uten tilbehor, som muligens ville ytterligere skapt stoerre differanse i pris), for aa faa en oversikt over differansen mellom Norge og USA.

Norge

Inspiron 9400/E1705

PROSESSOR Intel® Core™ 2 Duo Processor T7200 (2.0 GHz, 4 MB L2 cache, 667 MHz FSB)

SKJERM: LCD 17" UltraSharp Wide Screen WUXGA (1920 x 1200) Display with TrueLife®

MINNE 2048MB 667MHz DDR2 SDRAM (2x1024)

HARDDISK 120GB (5,400 rpm) SATA Hard Drive

OPTISK(E) STASJON(ER) 8X DVD+/-RW drive med software, leser og brenner både CD og DVD

GRAFIKKORT 256MB NVIDIA® GeForce™Go 7900 GS

PRIMÆRBATTERI Primært 9-celle 80 WHr batteri

Netto sum inkl. MVA: 19,273.75 NOK

USA

PROCESSOR Intel® Core™ 2 Duo T7200 (2.00GHz, 4MB L2 Cache, 667 MHz FSB

LCD PANEL 17 inch UltraSharp™ Wide Screen UXGA Display with TrueLife

MEMORY 2GB Shared Dual Channel DDR2 SDRAM at 667MHz

HARD DRIVE 120GB 5400RPM SATA Hard Drive

OPTICAL DRIVE 8x CD/DVD burner (DVD+/-RW) with double-layer DVD+R write capability

VIDEO CARD 256MB NVIDIA® GeForce™ Go 7900 GS

BATTERY OPTIONS 80 WHr 9-cell Lithium Ion Primary Battery

Netto sum inkl. taxes : $1,898 = 12096,14 NOK (Denne prisen er uten Dell coupon som idag ligger paa 25% fratrekk av netto sum. Den faktiske prisen vil derfor vaere lavere enn den viser her.)

Differansen er paa over 7000 spenn (uten Dell coupon), og det bare paa 7 komponenter. Det er beklagelig at MVA og overprising kveler oss slik det gjoer idag.

Endret av PreZiDenT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dårlig av dell syntes nå jeg. Alt skal jo være så stort i Amerika, hvorfor kan de ikke ha store priser og?

som sagt: Kvalmt at det er billigere der! Men så det vel kanskje litt forskjell på lønninger her og der? og bnp. Utgjør ikke dette forskjell på priser?

Endret av mr.nauz
Lenke til kommentar

Joda, det er forskjell paa loenninger og inntekter mellom oss og USA. Det er mer konkurranse i USA paa alle markeder, derfor prisene er lave. Derfor jeg nevner overprising fordi det er svaert faa aktoerer i det norske markedet og de holder prisene oppe.

Men en differanse paa 7000 kroner, dvs hver komponent koster en tusenlapp mer enn i USA er skremmende. Det er foerst og fremst merverdiavgiftene som hiver prisene opp. Det er ogsaa bevisste strategier at vi er vant med aa betale mye som gjoer at prisene holder seg oppe.

Lenke til kommentar
Har vel litt med at vi her faktisk har sabla gode forbrukerrettigheter og da.

7345943[/snapback]

Ja. det har vi. Men 7000kr er ekstremt mye! Hvordan er forskjellen på andre ting innen pc verdenen? Feks pc komponenter som skjermkort osv..(enkelte ting, som kjøpes "løst")

Lenke til kommentar

Jaja

Men for 25% mva er du blant annet med å finansiere:

-Gratis skole

-Gratis sykehus

-Og alle latsabbene som går på sosial :p

I tillegg:

-De som jobber hos dell norge har mye bedre vilkår enn de amerikanske arbeiderne.

-Dell har mye strengere lover å forholde seg til i norge vs usa

Lenke til kommentar
Jaja

7346015[/snapback]

Ja og hele 50% av disse er ikke syke/ har behov for trygd! De er bare late og vil ikke jobbe. Leste dette på nette angående en oppgave på skolen! Blir sint hver gang jeg tenker på det! Uff :realmad:

Endret av mr.nauz
Lenke til kommentar
Jaja

-Gratis skole

-Gratis sykehus

I tillegg:

-De som jobber hos dell norge har mye bedre vilkår enn de amerikanske arbeiderne.

-Dell har mye strengere lover å forholde seg til i norge vs usa

7346015[/snapback]

Bra poenger du kommer med her. Jeg ser paa meg selv som en sosialist, og synes det er helt legitime grunner til aa betale mer. Problemet er at prosenten burde vaert lavere , ogsaa paa andre produkter. Vi er heldige at vi er norske, et sted i verden hvor man ikke er sin egen lykkes smed og har et nettverk aa falle tilbake paa. Man maa ogsaa huske at ikke alle nordmenn er like rike, og at det er noen her som kveles pga MVA.

Lenke til kommentar
Jeg vil gjerne gi fra meg mine brukerrettigheter om jeg kunne få denne PCen 7000 kroner billiger. :)

7346019[/snapback]

At du melder deg ut av statskirka har jeg ingen problemer med å forstå, men å melde seg ut av den norske sosiale velstanden for å få billigere pc-utstyr, veeeel.... :nei:

DrE

Lenke til kommentar
Jaja

7346015[/snapback]

Ja og hele 50% av disse er ikke syke/ har behov for trygd! De er bare late og vil ikke jobbe. Leste dette på nette angående en oppgave på skolen! Blir sint hver gang jeg tenker på det! Uff :realmad:

7346046[/snapback]

Det er prisen vi må betale for å ha det godt. Det vil alltid være noen som utnytter systemet uansett hvordan det er bygget opp. Ville du heller hatt systemet (og utnytting av det) som eksisterer i USA? Hmm, trodde ikke det nei ;)

Jeg vil heller ha late trygdesurfere som har til mat på skiva enn gettoer med livsfarlige gangstere som skyter når de er sulten eller har lyst på en smak av velstand.

DrE

Lenke til kommentar
Det er en 1400kr forskjell i skjermene også, så reellt sett er forskjellene på 5600 kroner.

EDIT: Jeg får forøvrig også bare maskinen til å koste litt i overkant av 18.000 her i Norge, eller nesten 17.000 med den billige skjermen istedetfor WUXGA.

7346110[/snapback]

WUXGA og Wide Screen UXGA er vel det samme?

Og grunnen til at prisen "bare" kommer på litt i overkant av 18.000kr er at dell har i skrivende stund en rabat på 900NOK for i9400.

Endret av Kubjelle
Lenke til kommentar

Begge datamaskinene er WUXGA. Dell usa har 25 % rabatt paa alle kjoep over $1299 fram til desember, dvs ytterlig billige og forbrukervennlige priser. Noen fortalte meg at WUXGA skjermer er daarlige enn UXGA til spilling. Er det korrekt?

Endret av PreZiDenT
Lenke til kommentar
Begge datamaskinene er WUXGA. Dell usa har 25 % rabatt paa alle kjoep over $1299 fram til desember, dvs ytterlig billige og forbrukervennlige priser. Noen fortalte meg at WUXGA skjermer er daarlige enn UXGA til spilling. Er det korrekt?

7347288[/snapback]

Jeg har ikke spilt så voldsomt mye bortsett fra et par fighter i Half Life 1 (min evige favoritt) og det funket greit. Nå har ikke jeg typisk gamer-skjermkort akkurat (Quadro FX 350)

Men jeg må nesten legge til at WUXGA (1920x1200) er en perverst bra oppløsning på en 15,4 tommers skjerm. Det er rett og slett smooth å arbeide på!

Har Dell Precision M65 med denne skjermen.

DrE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...