Blacki Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Har en Tohatsu 30 hester 94'model, som har ligget 1 til 2 døgn under sjø.. Har fått den opp og inn i garasjen. Har spylt den godt med hageslangen og sprayet litt rundt med 5-56 og CRC. Men antar at det kan ha kommet sjøvann og salt inn i andre steder. Motoren ser like fin ut som før den havnet under vann, men lurer på hvilke tiltak som anbefales til å få den skikklelig "rengjort" for salt etc. Jeg har rimlig god greie på motorer, men har aldri opplevd dette før, og påhngsmotorer er det jeg har vært minst borti (mest Penta diesel her i gården, samt bil da!). Så tips og fremgangsmåter mottas med stort takk! Lenke til kommentar
Flunky Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Ta å ha litt olje på stemplet så drar du i snora et par ganger, så legger du motoren i en balje med vann, eller elv, eller badekar etc. la den ligge dær et døgn lr to. så prøver du å ta den opp la den tørke så prøver du å starte. Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Må få skylt godt gjennom den evnt legge den i en tønne med vann eller lignende Etter det må du få tørka godt ut av den, skru opp forgassere og renske/tørke de, godt med 556/anna olje smøring. Så må du få starte den opp og la den gå en stund for å få kjørt den helt tørr. Lenke til kommentar
gangso Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 ta ut tenn pluggen dra mage ganger i snora sprøyt in wd 40 eller crc so drar du meir. i vertfall sån de gjer med racing motora trur eg Lenke til kommentar
Piperenser Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Har en Tohatsu 30 hester 94'model, som har ligget 1 til 2 døgn under sjø.. Har fått den opp og inn i garasjen. Har spylt den godt med hageslangen og sprayet litt rundt med 5-56 og CRC. Men antar at det kan ha kommet sjøvann og salt inn i andre steder. Motoren ser like fin ut som før den havnet under vann, men lurer på hvilke tiltak som anbefales til å få den skikklelig "rengjort" for salt etc. Jeg har rimlig god greie på motorer, men har aldri opplevd dette før, og påhngsmotorer er det jeg har vært minst borti (mest Penta diesel her i gården, samt bil da!). Så tips og fremgangsmåter mottas med stort takk! 7345660[/snapback] Ta av svinghjulet og dusj magnetene med en god dose CRC, (husk riktig moment ved montering). Demonter forgasser(e) og rengjør de. Plukk evt. startmotor i småbiter og rengjør/dusj med CRC. Samme med kontakter og koblingsbokser. Forsikre deg om at veivhus og sylindre er tømt for vann, start opp motoren og kjør den en lang tur, helst på båten med full gass slik at den får tørket ordentlig. Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Jeg har samme problemet bare med ferskvann,noe som skulle tilsi at det var langt enklere å fikse. Men nei, den har fått tørke, men starter ikke, bare bjeffer noe som høres ut som to trege omdreininger og dør ut. den har fått en runde med 5-56 men ikke noe mer avansert enn det, siden jeg ikke er noen mester-mekaniker(ikke en amatør-mekaniker heller for den saks skyld). Noen som har noen tips? Lenke til kommentar
Mortex2001 Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 (endret) Jeg har samme problemet bare med ferskvann,noe som skulle tilsi at det var langt enklere å fikse. Men nei, den har fått tørke, men starter ikke, bare bjeffer noe som høres ut som to trege omdreininger og dør ut. den har fått en runde med 5-56 men ikke noe mer avansert enn det, siden jeg ikke er noen mester-mekaniker(ikke en amatør-mekaniker heller for den saks skyld). Noen som har noen tips? 7427632[/snapback] Sikker på at den får tenning? Har du sjekket og byttet ut tennpluggene? EDIT: Når du tok opp motoren, tok du ut tennpluggene og dro i snora noen ganger for å få ut alt vannet? Endret 5. desember 2006 av Mortex2001 Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 Jeg har samme problemet bare med ferskvann,noe som skulle tilsi at det var langt enklere å fikse. Men nei, den har fått tørke, men starter ikke, bare bjeffer noe som høres ut som to trege omdreininger og dør ut. den har fått en runde med 5-56 men ikke noe mer avansert enn det, siden jeg ikke er noen mester-mekaniker(ikke en amatør-mekaniker heller for den saks skyld). Noen som har noen tips? 7427632[/snapback] Ferskvann skal gjøre alt mye lettere ja men hvordan motor er det? uansett må du skru opp forgasser og tømme den og få tørka den..... sjekka gnisten? Lenke til kommentar
jorgenre Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 når en motor har havna i sjøen skal man legge den i ferskvann og sende den til service Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Ingen vits i å sende den til service vis man ikke er helt noob på å skru da.... koster bare massee....men det kommer jo også litt ann på om det er en spjut ny en eller en litt eldre en også..... Lenke til kommentar
jorgenre Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 hvis du kan skru er det null vits i å sende den på service ja. men hvis du ikke er så god til å skru og motoren er forholdsvis ny ville jeg sendt den på service hvis jeg ikke får den til å starte etter at jeg har sjekka den Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 29. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2006 gikk fint for min del. 2-3 boxer crc/5-56 og den går som en klokke... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå