Gå til innhold

Påhengs har ligget under sjø! Hva skal man gjøre?


Blacki

Anbefalte innlegg

Har en Tohatsu 30 hester 94'model, som har ligget 1 til 2 døgn under sjø..

 

Har fått den opp og inn i garasjen. Har spylt den godt med hageslangen og sprayet litt rundt med 5-56 og CRC.

 

Men antar at det kan ha kommet sjøvann og salt inn i andre steder.

 

Motoren ser like fin ut som før den havnet under vann, men lurer på hvilke tiltak som anbefales til å få den skikklelig "rengjort" for salt etc.

 

Jeg har rimlig god greie på motorer, men har aldri opplevd dette før, og påhngsmotorer er det jeg har vært minst borti (mest Penta diesel her i gården, samt bil da!).

 

Så tips og fremgangsmåter mottas med stort takk!

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Har en Tohatsu 30 hester 94'model, som har ligget 1 til 2 døgn under sjø..

 

Har fått den opp og inn i garasjen. Har spylt den godt med hageslangen og sprayet litt rundt med 5-56 og CRC.

 

Men antar at det kan ha kommet sjøvann og salt inn i andre steder.

 

Motoren ser like fin ut som før den havnet under vann, men lurer på hvilke tiltak som anbefales til å få den skikklelig "rengjort" for salt etc.

 

Jeg har rimlig god greie på motorer, men har aldri opplevd dette før, og påhngsmotorer er det jeg har vært minst borti (mest Penta diesel her i gården, samt bil da!).

 

Så tips og fremgangsmåter mottas med stort takk!

:)

7345660[/snapback]

 

Ta av svinghjulet og dusj magnetene med en god dose CRC, (husk riktig moment ved montering).

Demonter forgasser(e) og rengjør de.

Plukk evt. startmotor i småbiter og rengjør/dusj med CRC.

Samme med kontakter og koblingsbokser.

Forsikre deg om at veivhus og sylindre er tømt for vann, start opp motoren og kjør

den en lang tur, helst på båten med full gass slik at den får tørket ordentlig. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har samme problemet bare med ferskvann,noe som skulle tilsi at det var langt enklere å fikse. Men nei, den har fått tørke, men starter ikke, bare bjeffer noe som høres ut som to trege omdreininger og dør ut. den har fått en runde med 5-56 men ikke noe mer avansert enn det, siden jeg ikke er noen mester-mekaniker(ikke en amatør-mekaniker heller for den saks skyld). Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Jeg har samme problemet bare med ferskvann,noe som skulle tilsi at det var langt enklere å fikse. Men nei, den har fått tørke, men starter ikke, bare bjeffer noe som høres ut som to trege omdreininger og dør ut. den har fått en runde med 5-56 men ikke noe mer avansert enn det, siden jeg ikke er noen mester-mekaniker(ikke en amatør-mekaniker heller for den saks skyld). Noen som har noen tips?

7427632[/snapback]

 

Sikker på at den får tenning? Har du sjekket og byttet ut tennpluggene? :)

 

EDIT: Når du tok opp motoren, tok du ut tennpluggene og dro i snora noen ganger for å få ut alt vannet?

Endret av Mortex2001
Lenke til kommentar
Jeg har samme problemet bare med ferskvann,noe som skulle tilsi at det var langt enklere å fikse. Men nei, den har fått tørke, men starter ikke, bare bjeffer noe som høres ut som to trege omdreininger og dør ut. den har fått en runde med 5-56 men ikke noe mer avansert enn det, siden jeg ikke er noen mester-mekaniker(ikke en amatør-mekaniker heller for den saks skyld). Noen som har noen tips?

7427632[/snapback]

Ferskvann skal gjøre alt mye lettere ja men hvordan motor er det? uansett må du skru opp forgasser og tømme den og få tørka den..... sjekka gnisten?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...