Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!

Roberto

Anbefalte innlegg

Har nå fått meg en "venn" i AmEx etter at min kontaktperson gikk av med pensjon i desember. Han kunne fortelle at de satser på å lansere Platinum produktet sitt i Q3 2007, men dette er enda ikke helt bestemt. Jeg fikk også en kort gjennomgang av de forskjellige kriteriene for de respekte kortene (inkl. antatt Plat) - her var jeg rask til å notere ned på en gull lapp, hehe:

Green: 350.000 inntekt - 25 år.

Gold: 500.000 inntekt - 30 år / eller 150.000 i forbruk.

Platinum: 750.000 inntekt - 30 år / eller 250.000 + i forbruk.

Aldersgrensene er meget fleksible (jeg fikk Green ifjor da jeg var 20 - og Gold to mnd. etter fylte 21) - men inntekten er litt viktigere. Når du har Green er det stort sett forbruk samt god historikk de ser på for å evt. oppgradere deg til Gold.

Veldig greit å ha denne "vennen" i AmEx, så om noen har spørsmål kan jeg prøve å sende han en mail. :)

8240516[/snapback]

Sa kontakten din noe om det var sannsynlig at de ville lansere AmEx Platinum i Norge i 3. kvartal av 2007? Over 50% sannsynlig f.eks?

Takk igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sa kontakten din noe om det var sannsynlig at de ville lansere AmEx Platinum i Norge i 3. kvartal av 2007? Over 50% sannsynlig f.eks?

8263298[/snapback]

Han gjorde nok ikke det, dessverre.

Selv sitter jeg igjen med inntrykket av at de ikke er helt sikre. Likevel har jeg flyttet alt mitt forbruk over på AmEx Gold slik at jeg stiller sterkere ved en evt. oppgradering, dette sa forresten kontaktpersonen min i AmEx var lurt (noe han selvsagt vil si til alle, hva er vel bedre incentiv enn å kunne oppgradere til Platinum for eksisterende Gold medlemmer? ;)). Vurdere også å si opp Diners på grunn av dette, faktisk. Dessuten, nå som Teller overtok AmEx transaksjonene vil jo flere brukersteder akseptere kortet. :)

Lenke til kommentar

Dette er kanskje litt off topic, men jeg prøver. Har bestilt visa fra gebyrfri.no. Fikk hentet kortet på posten idag, men skuffelsen var stor da jeg leste at koden ikke kommer før innen en uke. Noe som kanskje betyr at jeg ikke får koden før etter påske.

Mine spørsmål er:

Kan kortet brukes selv om jeg ikke har fått koden?

Jeg er klar over at mange brukersteder aksepterer kort uten kode (da med underskrift/leg).

Hvordan foregår det som heter "uttak over skranke i bank/postkontor"? Noen som har erfaring med uttak over skranke i postkontor?

Takker for alle svar.

ReFre

Lenke til kommentar

Takk for svar. Er klar over at renter regnes fra dag én ved kontantuttak.

Tror kortet kan brukes allerede, har hvertfall vært på "mine sider" på gebyrfri.

Der står det at kortet kan brukes til kontantuttak i bank og postkontor, men spørsmålet er om kortet (som er et rent visakort, ikke bankaksept) brukes med pinkode eller underskrift på posten.

Takker for svar.

ReFre

Lenke til kommentar

Hei sann

Mulig det er spurt om før i tråden - men er det mulig å få et fullverdig Visa-kort før man fyller 18? Fyller ikke 18 før om et år og sliter i dag med Visa Electron-kort fra Postbanken, som jeg er drittlei av å være kunde hos.

Lenke til kommentar
Takk for svar. Er klar over at renter regnes fra dag én ved kontantuttak.

Tror kortet kan brukes allerede, har hvertfall vært på "mine sider" på gebyrfri.

Der står det at kortet kan brukes til kontantuttak i bank og postkontor, men spørsmålet er om kortet (som er et rent visakort, ikke bankaksept) brukes med pinkode eller underskrift på posten.

8281247[/snapback]

Uttak skjer mot underskrift og legitimasjon. Renter påløper naturligvis umiddelbart.

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler DnB NOR. Kanskje en litt dyrere bank, men man får veldig flinke rådgivere som er villig til å strekke seg langt for kunden. Dette er i hvert fall min erfaring, så får helle Dagbla' skrive stygt om DnB hver dag uten at det gjør meg noe. :)

7347548[/snapback]

Ja om man gidder betale for at noen forteller deg en hel masse du heller kan lese deg til på nett så er det jo enkelte som gjør dette også.

Det er etter mitt skjønn tull og vås å bruke bank som DnB NOR & Nordea.

Skandiabanken all teh way :)

Lenke til kommentar
Om det ikke er for personlig, Robbie så lurer jeg fælt på hva du jobber med siden du tjener så godt mens du er student?

8248050[/snapback]

Siden han har lenket til hjemmesiden sin i signaturen, og derfra til LinkedIn, er det ikke så vanskelig å finne ut. Ser jeg er lenket til deg gjennom to personer, Robbie :)

Lenke til kommentar

Når det gjelder valg av bank, så er det riktig at DnbNor har rådgivere som er villige til å strekke seg langt. Det samme kan sies om Nordea, Fokus Bank, og nesten ALLE bankene i Norge. Det eneste kriteriet for at man som kunde skal få oppleve at banken strekker seg såpass langt, er at man er en person som banken kan tjene penger på. Man får ikke superservice dersom man kun trenger en brukskonto og et debetkort.

Lenke til kommentar

Nå skal også jeg "ri" kredittkortbølgen (ALT skal betalest ved forfall)

Bestiller følgende kort:

1. http://www.365direkte.no - Dette blir primærkortet til alle varehandeler utenom reise. Grunnen er cashbacksystemet de har. Her "tjener" du penger på å handle.

2. http://www.creditcard.no - Dette blir kortet som blir brukt på reise. Her har du den "vanlige" reisekortforsikringen som enkelte kredittkort har.

Har også en helt gebyrfri nettbank hos YaBank med 4,10 rente. Det jeg tjener på cashback blir nok mer enn det jeg bruker på minibankuttak i utlandet. konklusjonen blir da at jeg slipper unna alt av bankgebyrer og kan le hele veien til banken.

Endret av EskimoBob
Lenke til kommentar

Nu orket ikke jeg aa lese gjennom traaden, men beste bruk er jo saa klart aa betalte alt ved forfall, etter endt grace period...

Selv er jeg meget fornoyd med et AmEx-kort, i tillegg til et VISA kredittkort. Kommer antagelig til aa gaa til innskaffelse av et mastercard student fra DnB NOR, fordi det tross alt kan gjore meg litt godt med et eget kort, uten fars underskrifter. Dessuten er AmEx'et strengt tatt et corporate card.

En av fordelene med AmExkortet er jo at det faar meg inn i lounger all over the world.

Til orientering faar jeg AmEx points som jeg veksler inn til fly-miles. Dette fordi det ikke er et norsk kort...

Jeg har fryktelig daarlige erfaringer med DnB NOR forovrig, de har ikke behandlet meg pent i forttiden. Mesteparten av mine norske bankkonti etc er i Handelsbanken, hvor jeg har en kundekonsulent som ihvertfall ser ut til aa bry seg.

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar

Husk å betale før forfall, ellers blir de skikkelig nazi. Jeg har lagt inn betalinger på 250 kr i et år framover for å være sikker, og så redigerer jeg bare beløpet når jeg får vite hvor mye det er. Av en eller annen dustete grunn som alle nettbankene ser ut til å være enige i at er god er det ikke mulig å legge inn faste betalinger med KID, men på Skandiabanken går det relativt fort å legge inn mange ved å trykke back og endre måned.

Endret av HeltNils
Lenke til kommentar
Av en eller annen dustete grunn som alle nettbankene ser ut til å være enige i at er god er det ikke mulig å legge inn faste betalinger med KID

Nei, det går som regel ikke, men du kan høre med utstederen om de ikke kan opprette et fast trekk for deg. Jeg blir automatisk belastet med minstebeløpet hver måned. Dette beløpet er enten null (skjer aldri), kr 250 eller et par-tre prosent av benyttet kreditt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Da ble søknaden min for å få Gebyrfri Visa innvilget. Tror det ble Gold også. Noen erfaringer?

8395714[/snapback]

Fungerer vel greit som backup? :)

8397971[/snapback]

Ja. Jeg får MasterCard Gold fra hovedbanken min også nå, men da må jeg sende inn det gamle først. Jeg får vente til kortet fra GebyrFri kommer, slik at jeg i hvertfall har ett kredittkort ved siden av Visa. To gullkort, I like.

Lenke til kommentar
noen som vet hvor vanskelig det vil være å få American Xpress grønt kort hos DNB? Skal ha det som feriekort når jeg er i utlandet fordi noen butikker BARE vil ta det kortet.

årsinntekt i fjor før fradrag; 120 000 ca. Har deltidsjobb og er student.

8398583[/snapback]

Green: 350.000 inntekt - 25 år. Tipper det blir vanskelig dersom det ikke skal være et tilleggskort hos far...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...