Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Jeg er vel en av få som faktisk ikke har kredittkort i disse dager. Jeg får dekket ett kort av jobben men har klart meg helt fint uten. Har konto i skandiabanken. Bruker vanlig Visa i stedet og foretrekker å ha en bra buffer på konto i stedet for å bruke kreditt. Jeg ser jo at det kan ha sine fordeler med kredittkort og har nå bestilt meg norwegian sitt kort slik at jeg kan få cashback når jeg bestiller reiser :p

 

Utover dette vil jeg bare si at jeg avskyr gjeld og ville ikke vurdert forbrukslån, kredittkort mm. om det hadde blitt trange tider. Da er det bedre å sutte på labben en stund. Det holder lenge med huslånet og billånet..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er vel en av få som faktisk ikke har kredittkort i disse dager. Jeg får dekket ett kort av jobben men har klart meg helt fint uten. Har konto i skandiabanken. Bruker vanlig Visa i stedet og foretrekker å ha en bra buffer på konto i stedet for å bruke kreditt. Jeg ser jo at det kan ha sine fordeler med kredittkort og har nå bestilt meg norwegian sitt kort slik at jeg kan få cashback når jeg bestiller reiser :p

 

Utover dette vil jeg bare si at jeg avskyr gjeld og ville ikke vurdert forbrukslån, kredittkort mm. om det hadde blitt trange tider. Da er det bedre å sutte på labben en stund. Det holder lenge med huslånet og billånet..

 

 

Bestilling av reiser m/ reiseforsikring er jo veldig greit.

Ellers så blir mitt brukt mye på hotell, iogmed at dei gjerne vil reservere beløpet om du bruker Visa kort.

Kan jo ha ryddig økonomi selv om ein bruker kredittkort ;)

Lenke til kommentar

Carnifex. Det er jo flere måter å bruke et kredittkort på, men det kommer jo også mye ann på hvilke kort du har - om du har et kort der bruken er begrenset av kredittgrensen (generelt sett de fleste kort), eller et kort der du er i utgangspunktet ikke er begrenset på bruken (som f.eks amex, eurocard, diners). Også disse kortene har vel en viss begrensning, men det er slik jeg forstår det bare en beskyttelsesgrense (ved. f.eks tyveri), og ingen grense satt for brukeren.

 

Når det er sagt så er det klart at svært, svært mange lever på kredittgrensen sin - har sett svært mange slike. Si de har fått innvilget 20.000. Første uka kjøper de alt de "ønsker seg", og selvfølgelig makser kortet. Kortet står nå 20k i minus. Så kommer første regning hvor det automatisk står innført du bare skal betale 200 i måneden på avdragene dine. Brukerne tenker at ja, det var jo en fin deal. Kan bruke 20k og bare betale 200 i måneden. Etter to-tre måneder er det noe nytt rom på kredittkortet, brukeren bruker det og står i 20k igjen. Slik ligger kortet konstant uansett om det er stabil tilbakebetaling.

 

Bruker mine kort som rene betalingskort, aldri som kredittkort, så havner aldri i den situasjonen. Nå skal det sies det føles litt kjipt å betale 30-40k inn til kortet, men dette er jo allerede budsjetterte utgifter, selv om det føles mye ut så er det bare omplassering av penger for min del.

Lenke til kommentar

Hei Robbie!

 

Hvordan var møtet med American Express/DnB NOR i dag? Gikk det etter planen? Fikk du/dere svar på de forslagene og synspunktene dere kom med?

 

Hva sa de f.eks. om AmEx Platinum Card, 24/7 Concierge Service, Priority Pass, antall brukersteder osv?

 

Kan du poste noe informasjon her på forumet eller via PM til de som har mailet deg direkte?

 

På forhånd takk.

 

Må innrømme at jeg venter i spenning på hva som kom ut av møtet.

 

Henrik

Lenke til kommentar

Hei igjen Robbie!

 

Vet noe mer om når du sender ut mail med info. fra møtet du hadde med AmEx/DnB NOR?

 

Jeg "dør" av nysgjerrighet etter å høre hva de hadde å komme med av informasjon og forslag til nye produkter/tjenester?

 

Takk igjen

 

PS. Fikk du mailadressen min?

 

Henrik

Lenke til kommentar
Denne tråden var ny for meg, men jeg har et lite spørsmål.

 

Pr idag er jeg med i et fordelsprogram i min bank (det beste så vidt jeg kan se) og har her vanlig VISA kort og et MasterCard av typen vist over her. Har kun 10.000kr i kreditt, siden jeg helst vil bruke dette minst mulig, og 10.000kr holder i massevis i reservepenger om jeg trenger det.

 

Ser mange snakker om AmEX her. Kan noen forklare meg de posivitve og negative sidene med dette kortet? Har hørt at man f.eks kan få ubegrenset kreditt. Stemmer dette? Hvordan fungerer kortet i praksis?

 

Takker for svar! :)

 

Anyone?

Lenke til kommentar
Denne tråden var ny for meg, men jeg har et lite spørsmål.

 

Pr idag er jeg med i et fordelsprogram i min bank (det beste så vidt jeg kan se) og har her vanlig VISA kort og et MasterCard av typen vist over her. Har kun 10.000kr i kreditt, siden jeg helst vil bruke dette minst mulig, og 10.000kr holder i massevis i reservepenger om jeg trenger det.

 

Ser mange snakker om AmEX her. Kan noen forklare meg de posivitve og negative sidene med dette kortet? Har hørt at man f.eks kan få ubegrenset kreditt. Stemmer dette? Hvordan fungerer kortet i praksis?

 

Takker for svar! :)

 

Tja. For å få kortet blir du vurdert, enten kvalifiserer du, og da får du ubegrenset kreditt, eller du kvalifiserer ikke, og da får du ikke noe kort. Kortet er et betalingskort, ikke ett kredittkort, så du må betale hele regningen når den kommer i posten en gang i måneden (Ikke noe 249kr i x antall måneder). Det eneste som kan skje er at du blir oppringt hvis de synes forbruket ditt blir "rart", og da er det for å avklare at koret ikke er kommet på avveie eller blir missbrukt.

 

I bruk er kortet ganske likt som MasterCard. Du drar kortet og signerer.

 

Den største fordelen med kortet er at du har et "bevis" på at du har relativt god økonomi. På grunn av at det ikke er noen kredittgrense så gjør AmEx en ganske grundig vurdering av om du kvalifiserer, og det vet i alle fall noen av brukerstedene.

Lenke til kommentar

Det stemmer at det i utgangspunktet ikke er noen øvre beløpsgrense på AmEx- kortet, men en må i enkelte tilfeller kunne dokumentere at man er betalingsdyktig.

 

Om f.eks. lønn og eller formue/verdier man besitter ikke står i forhold til beløpet man handler for, kan det fort vise seg at man ikke får handlet for dette beløpet.

 

Derimot er det ingen fastsatt kredittgrense, slik at man f.eks. kun har en grense på f.eks. 50.000,- 100.000,- osv. Er man betalingsdyktig og kan bevise dette og har den nødvendige tillitten hos kortselskapet, er det opp til deg å sette "din egen kredittgrense".

 

Dette er også noe f.eks. Diners Club og Eurocard har som policy. (litt usikker på Eurocard må jeg innrømme, men mener å vite at det er slik også der)

Lenke til kommentar

Tja. For å få kortet blir du vurdert, enten kvalifiserer du, og da får du ubegrenset kreditt, eller du kvalifiserer ikke, og da får du ikke noe kort. Kortet er et betalingskort, ikke ett kredittkort, så du må betale hele regningen når den kommer i posten en gang i måneden (Ikke noe 249kr i x antall måneder). Det eneste som kan skje er at du blir oppringt hvis de synes forbruket ditt blir "rart", og da er det for å avklare at koret ikke er kommet på avveie eller blir missbrukt.

 

 

---------------------

 

 

Nåja.

 

Det som skjedde med meg forrige uke, se innlegg om det, var jo at kortet plutselig ikke virket, og jeg måtte "reddes" av Bank Axept. Så der er nok en "hemmelig" grense på AmEx, slik man har lest på ulike foraer.

Det som er dumt er jo at det da stopper opp på småbeløp.

Der stod i imfo at man skulle ta kontakt ved "større kjøp den første tiden".

De ringte ikke ihvertfall IKKE da grensen ble nådd, men det viste seg at brukerstedet skulel ha ringt inn, noe som ikke skjedde.

Endret av RYNE
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig Ryne at American Express burde ha kontaktet deg, for å informere om at du nærmet deg "kredittgrensen" som de hadde satt for deg.

 

Samtidig er det joe en form for sikkerhet at de "holder øye" med kortbruken, slik at man ikke blir utsatt for missbruk. Det spesiell i dette tilfellet, var at beløpet var såpass lite, (under 10.000,-) om jeg forsto deg rett, at de ikke lot en slik transaksjon gå igjennom.

Lenke til kommentar
Jeg er helt enig Ryne at American Express burde ha kontaktet deg, for å informere om at du nærmet deg "kredittgrensen" som de hadde satt for deg.

 

Samtidig er det joe en form for sikkerhet at de "holder øye" med kortbruken, slik at man ikke blir utsatt for missbruk. Det spesiell i dette tilfellet, var at beløpet var såpass lite, (under 10.000,-) om jeg forsto deg rett, at de ikke lot en slik transaksjon gå igjennom.

 

 

Hei henrikes.

 

Beløpet det sa stopp på, var 46 kroner!

Intet forvarsel!

Lenke til kommentar

Har mann nådd sin "usynlige" kredittgrense, så har mann nådd den, men det var jo ikke slik at du forsøkte å utnytte denne grensen. 46,- NOK er definitivt ingen sum å nevne engang. Og du var jo heller ikke klar over at "grensen" var passert.

 

De burde helt klart ha kontaktet deg i forkant å fortalt deg at nå må du vente med å bruke kortet til du har mottatt regningen og betalt denne, for å sørge for at du ikke havnet i denne situasjonen.

 

Vet ikke hvor lenge du har vært AmEx-medlem, men over tid opparbeider man seg den nødvendige tillitten om man alltid betaler regningen i tide.

 

Videre skader det jo selvfølgelig ikke å bruke kortet for "uanstendig" mye penger pr. år heller, noe som har gitt meg overlegen service fra American Express sin side. (Kundeservice, Concierge Service, StopService + og Kredittavdelingen)

Lenke til kommentar
Har mann nådd sin "usynlige" kredittgrense, så har mann nådd den, men det var jo ikke slik at du forsøkte å utnytte denne grensen. 46,- NOK er definitivt ingen sum å nevne engang. Og du var jo heller ikke klar over at "grensen" var passert.

 

De burde helt klart ha kontaktet deg i forkant å fortalt deg at nå må du vente med å bruke kortet til du har mottatt regningen og betalt denne, for å sørge for at du ikke havnet i denne situasjonen.

 

Vet ikke hvor lenge du har vært AmEx-medlem, men over tid opparbeider man seg den nødvendige tillitten om man alltid betaler regningen i tide.

 

Videre skader det jo selvfølgelig ikke å bruke kortet for "uanstendig" mye penger pr. år heller, noe som har gitt meg overlegen service fra American Express sin side. (Kundeservice, Concierge Service, StopService + og Kredittavdelingen)

 

 

 

 

Ja jeg syns ikke 46,- skal ha noe å si med mindre kortet er meldt tapt…

 

Videre kunne de jo ha ringt opp og sagt at man nærmet seg grensen, evt. skulle brukerstedet ha ringt inn til AmEx (er de åpent på kvleden?) og fått bekreftet. (Men da hadde jeg allerede tatt frem student Bank Axept/Visa Debit-kortet.

Uansett kjedelig å stå der når kortet uten forvarsel ikke virker som det skal.

 

Jeg har kun vært meldem siden i sommer, men betalt fakturaene så å si samme dag som de har vært meg i hende, og dette ser jo kundeservice.

 

Men som beskrevet, løste saken seg pr. telefon neste dag, og de økte grensen der og da, hadde kundeservie vært åpen på kveld kunne jeg vel ha løst det på ”direkten” samme kveld går jeg ut fra.

 

Jeg håper at dette bare var del av en ”uheldig start”, og at ting nå bedrer seg, ikke minst etter møtet de hadde med Robbie (og andre?) på mandagen!

Lenke til kommentar

Jeg er storfornøyd med skandiabankens kredittkort.

 

12% rente, 50dagers rentefrihet, årsgebyr på 50 spenn, ingen gebyrer, ved uttak i utlandet kommer kun et valutagebyr på 1,75% (standard for de fleste utstedere), men de tar ingen gebyr for uttak i utlandet.. Mens gamlebanken min tok 30spenn hver gang jeg dro kortet!!

 

Dessuten er skandiabankens kredittkort lett å bruke i utlandet (sikkert mange andre kredittkort som også har smartkort), men anyhow.. man kan bruke pinkode og slipper å skrive under en eneste gang. kjekt!

 

Dessuten er det lett å administrere kortet. Man kan velge å bli trekt et minimumsbeløp automatisk den 25. i mnd (går også an å velge bort betaling en mnd hvis økonomien er dårlig), overføring mellom lønnskonto og kreditttkort er lett å finne frem, man har veldig god oversikt..

 

 

Dessuten er kortet klart til bruk øyeblikkelig etter at man har mottatt det, for PINkoden henter man på nett!

 

 

Edit: jeg har forresten ringt Skandiabanken ved to anledninger. Begge gangene fikk jeg svar innen 30 sek :thumbup:

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...