KVTL Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Han: https://www.diskusjon.no/index.php?showuser=7722 Poster forresten like over deg også. Lenke til kommentar
henrikes Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Lykke til med møtet på mandag Robbie. Blir spennende å se hva som kommer ut av et slikt møte. Jeg er aller mest spent på om de kommer til å lansere American Express Platinum i Norge og om ikke, hvorfor? Fint om du sender meg en PM når du har tid og anledning etter møtet og forteller hva som kom ut av det. Takk. Henrik Lenke til kommentar
RYNE Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Ok, jeg sliter stadig med at butikker (Statoil) noterer det 16-sifrede KORTNUMMERET. Kan noen bekrefte at dette er imot prosedyrene? Jeg mailet inn ti lTeller og AmEx om dette og ba om bekreftelse. Synd der ikek er kundeservice åpent nå, ellers kunne de mailet på direkten, så jeg fik kprintet ut til å ha med meg i forretningen, fra mandag går jeg for dette, å ha kortet akkompagnert av et offisielt brev der det står hva som kan og ikke kan noteres hos brukerstedene. God AmExhelg! Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Har ikke v'rt borte i det, men er jo helt klart utrolig ille dersom de faktisk noterer ned fullstendig kortnummer... Uholdbart... Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Det skal du ikke finne deg i når man har dratt ortet i leseren. Da står all need to know informasjon på lappen som kommer ut fra kassa som du må signere. Eneste de skal hai tillegg er kontrollnummer på identifikasjonen du bruker: Eks. passnummer, førerkortnummer og kontrollnummer på bankkort. Ingen skal ha noe mer enn dette så lenge det går elektronisk. Hvis det er noe som har skjedd RYNE, så tror jeg nesten ville ha bestilt nytt kort på flekken pga. fare for misbruk. Kan jo aldri vite om betjeningen har notert seg CVV/CVC samt årstall også. DVV nummeret står vel på forsiden av AMEX kort hvis jeg ikke husker helt feil. Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 17. november 2007 Forfatter Del Skrevet 17. november 2007 Dnbnor ringte meg og tilbød å oppgradere mitt total pluss til saga. Har dette noe for seg egenlig (Vurderer å flytte alt til en SK)? Får noe billigere programpris pga jobben. Jeg er SAGA-kunde og er ganske fornøyd. Man får en egen rådgiver som kjenner til din privatøkonomi, og sammen bestemmer dere for hva slags engasjement du skal/bør ha videre. Inkludert i programmet får man gunstigere betingelser på en rekke produkter, deriblant fondshandel (også gjennom Vital). Programmet inneholder, ikke ulikt Total Pluss, et vanlig (enda det er gullfarget og veldig "flashy") Visa-kort tilknyttet BankAxept samt et MasterCard med 150.000 kr i kreditt. Man får også delta på forskjellige arrangementer, alt fra gjennomgang av ukens markedstrender til jorden-rundt reiser i et eget privatleid fly for SAGA-medlemmer samt det "vanlige" teatertullballet som jeg aldri benytter meg av. Videre blir du alltid prioritert inn når du ringer DnB NOR kundeservice (jeg har ventet i maks 12 sekunder). Kortene ser forresten slik ut: Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Denne tråden var ny for meg, men jeg har et lite spørsmål. Pr idag er jeg med i et fordelsprogram i min bank (det beste så vidt jeg kan se) og har her vanlig VISA kort og et MasterCard av typen vist over her. Har kun 10.000kr i kreditt, siden jeg helst vil bruke dette minst mulig, og 10.000kr holder i massevis i reservepenger om jeg trenger det. Ser mange snakker om AmEX her. Kan noen forklare meg de posivitve og negative sidene med dette kortet? Har hørt at man f.eks kan få ubegrenset kreditt. Stemmer dette? Hvordan fungerer kortet i praksis? Takker for svar! Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 17. november 2007 Forfatter Del Skrevet 17. november 2007 Vil bare gratulere alle aktive deltakere i denne tråden, som dere kanskje har sett er vi på forsiden av hw.no nå! Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Ganske rått det ja. Hva sånn jeg så denne tråden. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Ikke dårlig. Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Gratulerer Robbie. Lykke til på møtet den dagen. Jeg takket selv nei til MasterCard Black fra Storebrand her om dagen. Venter litt til med dette. Lenke til kommentar
Judgement Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Selv om jeg forstår sikkerhetsfordelene ved ett kredittkort, så forstår jeg ikke hvordan studenter tør å stille seg i den situasjonen at de skylder penger som må betales innen 45 dager. Jeg er selv student, og dette virker for meg ganske skummelt. Hvis noe uventet dukker opp, så står du der med gjeld og ett jævla stress for å få betalt tilbake? Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Det er skummelt. Uten en fast inntekt, er kredittkort farlig å leke med. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Student her (OK, jeg har full jobb ved siden av), og har ikke noe problem med å "stille meg i en posisjon" hvor må tilbakebetales innen 45 dager. Bruker MC som rent charge card, og betaler tilbake on time eller tidligere. Bruker det jo i stedet for et bankaxept-card som ville gått rett på brukskontoen. Lenke til kommentar
RYNE Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 (endret) Det skal du ikke finne deg i når man har dratt ortet i leseren. Da står all need to know informasjon på lappen som kommer ut fra kassa som du må signere. Eneste de skal hai tillegg er kontrollnummer på identifikasjonen du bruker: Eks. passnummer, førerkortnummer og kontrollnummer på bankkort. Ingen skal ha noe mer enn dette så lenge det går elektronisk. Hvis det er noe som har skjedd RYNE, så tror jeg nesten ville ha bestilt nytt kort på flekken pga. fare for misbruk. Kan jo aldri vite om betjeningen har notert seg CVV/CVC samt årstall også. DVV nummeret står vel på forsiden av AMEX kort hvis jeg ikke husker helt feil. Riktig, det er dette jeg tar "skrekken" av også. Som skrevet står der "ID" på kassalappen, helt uholdbart at de da skriver ned det 16-sifrede kortnummeret eller personnummeret. Altså er der felter for nummer på ID samt kortholders signatur, akkurat dlik det skal være, så hvordan betjeningen da får det til at de skal kontrollere alt meget nøye, men ikek fyller ut akkurat slik det står på lappen, er merkelig. (Hadde de vært praktiske hadde de som jeg har gitt uttrykk for tidligere ikke hatt sjekk på dette.) Dumt at ikke kundeservice er åpent i dag, jeg mailet dem som nevnt. De få gangene jeg har orket si fra om dette har det blitt "debatt" og de sier "dette gjør vi alltid". Senere i dag gikk jeg på en annen Statoilstasjon, handlet for flere hundre kroner, der var det (heldigvis) null ID-kontroll. Jeg får bare basere meg på å ha med "lapp hjemmenifra", altså fra AmEx kundeservice på at de IKKE kan notere kortnummer samt personnummer. Merkelig at de kan være så nitide på denne kontrollen samt gjøre den FEIL gang på gang! (Dette er hovedårsak til at jeg ber om at kode kan brukes, håper Robbie og dere andre som skal på møte husker på dette.) Jeg spurte også en drosjeeier om dette, han sa at det ALDRI sjekkes mer dersom det ikke kommer opp sperremelding på kortet. (Så risikerer de også en chargeback om det skulle være noe tull, men dette skjedde visst ganske sjelden.) Skal jeg stole på at dette går bra og så få det skriftlig dokumentert at kortnummer ikke skal nedskrives? Og medbringe meg dette papiret der det står? jeg går ut fra at man bare ber om chargebacks om noe galt blir trukket, men i det hele syns jeg det er skandaløst at kortnummer noteres! Typisk at dette også skulle skje på en lørdags morgen, når det er lengst mulig tid til kundeservice åpner! Her ser jeg frem til en telefon til AmEx Norge mandags morgen! Håper de kan ta kontakt med brukerstedene og minne dem på rutinene. Endret 17. november 2007 av RYNE Lenke til kommentar
stue Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Ja, kontakt amex kundeservice mandagsmorgen, og forklar hva som har skjedd. Da har du sagt ifra, og er uansett dekket hvis noe skjer. Du får penger tilbake hvis noen svindler kortet ditt, det er betryggende å vite. Morsomt at de gjennomfører denne latterlige kontrollen med nedskriving av ditt og datt, mens "store" beløp på parkeringsautomat, bomveier, restauranter, taxi osv aldri blir sjekket ID på eller nedskrevet annet tull. God ide å få det skriftlig fra amex eller teller, så har du noe å slå i bordet med når det blir "debatt" om metodene de bruker. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Det skal dog sies at det antagelig kun er den ene Statoil-stasjonen som driver med slikt - muligens også kun en ansatt. Og om det virkelig stemmer at de noterer PERSONNUMMER i tillegg er det jo helt for ille. Alle bankkort har et kontrollnummer, førerkort av den "nye typen" har et førerkortnummer. Jeg har dessverre vanskelig for å tro at noen er imkompetente nok til å notere ned BÅDE personnummer og fullt kortnummer. Det er jo 11+16=27 siffer. Det må jo noen skjønne at ikke skal være tilfellet.... Lenke til kommentar
RYNE Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Det skal dog sies at det antagelig kun er den ene Statoil-stasjonen som driver med slikt - muligens også kun en ansatt. Og om det virkelig stemmer at de noterer PERSONNUMMER i tillegg er det jo helt for ille. Alle bankkort har et kontrollnummer, førerkort av den "nye typen" har et førerkortnummer. Jeg har dessverre vanskelig for å tro at noen er imkompetente nok til å notere ned BÅDE personnummer og fullt kortnummer. Det er jo 11+16=27 siffer. Det må jo noen skjønne at ikke skal være tilfellet.... Jeg kan spesifisere litt: Jeg har opplevd dette på to forskjellige Statoilstasjoner. På den ene noterte de personnummer, på den andre, der jeg går mest, har de ved flere anledninger notert kortnummeret. Jeg har ikke alltid sagt fra, vil ikke lage "oppstyr" i køen osv. Jeg ser hvilket styr det ble i dag, jeg sa fra, og den ansatte sa fra til en annen ansatt, som ikke sa noe på at de tok kortnummere, men mer eller mindre samtykket i at dette var prosedyre. (Selv om det som sagt står "ID:__" på kvitteringen der man skal signere.) På sistnevnte stasjon, som er en ganske stor en, har flere ansatte skrevet ned dette kortnummeret. Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Jeg var i butikken i dag, og hadde glemt VISA kortet hjemme ved PC-en på grunn av det nye systemet med kort og kortleser for å logge seg på nettbank (tungvindt). Så jeg dro fram Mastercardet, men til min store overraskelse godtok de ikke MC. Er dette vanlig? Jeg var på den lokale Rimibutikken, og jeg har reist verden rundt og aldri opplevd noe lignende. Jeg hadde med en god venn som la ut penger, men det er litt pinlig å ikke kunne betale. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Alle butikker i Ica-kjeden, e.g. Rimi og ICA-merkene; godtar MC og AmEx. Dog ikke en jeg var i i Bergen. Spar gjør også, og Coop. Merk at når du bruker det kortet du i dag la igjen hjemme, går det som et "bankaxept" kort, ikke som Visa. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå