PlatinumFlyer Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Har nå oppdaget på den harde måten at 7-11 ikke tar annet enn bank axept. Tydelig at det er opp til den enkelte kiosk å velge hva slags avtaler de skal inngå iht hvilke kort de tar. 9541247[/snapback] Oisann, den er god å være obs på... Det verste jeg hører er "Vi tar bare norsk Visa". Det som menes er selvfølgelig at de kun aksepterer BankAxept. Jeg mener å ha lest at det er ulovlig å kun akseptere norske kredittkort. Når det gjelder kunskapen rundt kortbruk er den i beste fall begrenset. Jeg har Visakort med chip, og opplever ofte at personalet ikke har peiling på hvordan det skal brukes. Ser dumt på meg når jeg stikker kortet i leseren. Husker en selger som tydeligvis ikke hadde peiling. Når du trekker kortet kommer det opp kredittkjøp i displayet, og du kan taste ok for godkjenne beløpet. Men hun fikk helt "byer", og beklagde seg. Det hadde nemlig skjedd før at det kom opp "kredittkjøp" på terminalen. Uten at hun hadde den ringeste anelse hvorfor. 9541895[/snapback] Ja, kjenner jo den.... Apropos Meny, er min erfaring at de ikke tar noen CC i det hele tatt. Lenke til kommentar
RYNE Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Stadig ikke svar fra AmEx kundeservice, men Teller er oppegående på området! OK, nå var jeg på handletur med AmEx. Det føles unektelig som om jeg er et barn som har fått et lekekort i hende, og har følge av foreldre med et seriøst kort, nemlig BankAxept. Jeg gikk for fredagshandel på kjppesenter, og AmEx kom opp som "ugyldig" på bakeriutsalg, Spaceworld, Vimonopolet (selvsagt) og Meny. Da gadd jeg ikke prøve mer, og brukte BankAxept med en gang, først som sist. Flere av disse forretningene hadde Visa/MC-logoer på sine betalingsterminaler, så det er mulig jeg henter tilbake ett eller flere av de 4 Visa- og MC jeg har låst inn i annet fylke. Det viser seg jo, som bankene vet, at det mest anvendelige er å bruke kombinasjonskortet Visa/BankAxept, for dette får man jo brukt "overalt". Jeg håper at teller implementerer AmEx flere steder, for p.t. er det jo slik at det er et "spesialkort" bare for Flybilletter, taxi og "bedre" restaurantet. (Imorgen skal jeg på bensinstasjon og kjøpe aviser på AmEx, som sagt er det jo mye pga. manglende bruekrsteder at man sliter med å få et øket forbruk på AmEx.!) Giroen betaler jeg selvsagt innen få timer etter at den er kommet i posten. Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 RYNE: Har du et Privatkort eller Corporate Green Card? Jeg har i dag purret og sendt avgårde en litt "strengere" e-post til American Express. Jeg er blitt fortalt av noen på Økonomi at selskapet jeg jobber for har fått et tilbud fra SEB om å inngå en mer omfattende avtale, som bl.a. vil inkludere Eurocard Platinum. I mailen min skriver jeg videre at vi vil velge SEB fra 1. januar dersom ikke American Express har noe konkret å si mht. produktporteføljen deres. "True" AmEx med at jeg bytter til SEB er kanskje ikke et stort tap for DnB NOR Kort - forbruker mitt overstiger ikke 500.000 i 2007 uansett - men verre er det om hele bedriften går over til SEB. Vi får se om de får en Account Manager til å se på saken og komme med et bedre svar enn det jeg/vi har fått tidligere. Det er synd at Norge har et dårligere tilbud enn de fleste andre land - men jeg håper (og tror) at DnB NOR Kort kommer til å foreta seg noen endringer snart. Jeg antar videre at franchiseavtalen mellom American Express og DnB NOR Kort også krever en viss plikt fra franchisetakeren om å tilby et oppdatert og konkurransedyktig produkt... Lenke til kommentar
stue Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Ok, Veldig bra Robbie! Skal bli veldig interessant å høre svaret til amex på dette. Er jo nettopp dette som er faren her. At amex Norge skusler det til, ved å ikke være konkurransedyktige nok slik at amex- vennlige folk ( slik som vi jo er her på forumet) blir nødt til å gå over til Eurocard. Amex har jo et utrolig bra potensiale og utgangspunkt ved at så mange ser på kortet som noe flott og kult å ha. De burde absolutt ta dette på alvor, og ikke skuffe oss ved å ha dårlig hjemmeside, dårlig utvalg av kort, beskjedne fordeler, osv. Det er bare å ta en titt på våre naboer, så ser det ut som tilbudet er bedre og proffere. Amex Latvia er jo et interessant eksempel på dette. At de sier det går år før amex platinum muligens er på markedet, var utrolig skuffende. Hvorfor klarer Finland å ha platinum og Centurion? Nei, Eurocard har kanskje en gyllen mulighet her hvis de utnytter amex norge sin treghet. Mange av oss ønsker å bruke Amex flittig og mye her i Norge og utlandet, men da føler jeg at Amex Norge må skjerpe seg, og se til Sverige, Finland og Latvia. Lenke til kommentar
RYNE Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Hei Robbie og takk for svar. Jeg har Private Green Card. Så jeg er jo ”fersk” i AmEx sammenheng. Men jeg savner jo likevel en del ting hva kvalitet, tilgjengelighet og svartid anår. Som stue har nevnt her i denen tråden så har jo AmEx ”finere” sider i andre land, også land som noen anser for mindre velstående enn Norge? Ihvertfall står ikke min opplevelse med AmEx så langt helt i tråd med de der gamle annonsene jeg refererte til. Burde jeg evt. sende purring på henvendelsen jeg ikke har fått svar på? Eller la det gå flere dager? (Altså virkedager, for kundeservicen holder stengt på helg?) Jeg skulle gjerne hatt sett AmEx sentralt kommentere DnBs drift av AmEx-lisensen her. P.t opplever jeg ihvertfall langt bedre service fra Teller og DnBs ordinære kundesenter. Det er litt dumt at Norge ikke er et ”kredittkortland”. Jeg håper dette endrer seg i riktig retning. Forøvrig har jeg ikke særlig inntrykk av at de ”pengesterke” jeg vet om bruker AmEx eller andre lignende kort, det er oftest kombinasjonskort Visa/BankAxept som gjelder der også. Det er helt riktig som stue skriver at AmEx-sidene og sannsynligvis også kundeservicen i Norge står noe tilbake for det som er vanlig i andre land. Burde man kontakte AmEx i USA i så måte? Evt. burde jeg (og stue) også komme med ”litt strenge” brev til AmEx i Norge der vi sier fra om dette? Fortsetter AmEx slik begynner det jo å demre at Eurocard er bedre? Også for privatbrukere? Og ikke minst mer anvendelig dersom det i praksis fungerer på brukersteder som tar MC? Lenke til kommentar
flapps Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Hej Jag lånar tråden lite.. Jag är svensk som är gift med en norsk dame. Jag har ett svenskt amex platinum och har haft det i ett par år. När jag skulle flytta hit så tog jag kontakt med amex och fråga hur jag skulle göra.med kortet. Jag skulle ju säja upp mitt bankkonto i sverige så viil jag ju ändå behålla mitt platina Då får jag besked att jag kunde få ett norskt platinum kort om jag ville! Då säjer jag ,men det har dom inte i Norge, spelar ingen roll säjer dom på amex... Kortet är internationellt så du kan få det utställt i vilket land som helst om du flyttar dit. Ok, säjer jag men jag behåller det svenska om det går bra. Sen frågar jag om min fru kan få ett via mig fast att hon inte är svensk medborgare. Helt ok säjer dom men dom vill ha en bankrefrens från hennes bank i Norge. (Nordea). Sagt och gjort vi sende in hennes ansökan till amex sverige. Efter 9 dagar kom hennes kort MED NORSK TEXT på baksidan.. Amex i Norge verkar vara helt borta både när det gäller service och korthantering. Som jag har läst här på sidan så verkar det som dom inte vill ha några kunder. Guldkortet i sverige får du nu om du har 250.000 om året och platinat om du tjänar ca:600 000 och har plekkfri betalningshistorik. Sen Platinums servicen i sverige heter lifestyle och är outstanding dygnet runt ! Har alltid fått konsertbiljetter, fotbollsbiljetter , fast det har varit slutsålt sen länge, Alltid uppgraderingar på hotell,flyg, lounger på flygplatser ( utom i Norge;) m,m Lycka till med era försök med amex och jag hoppas att dom fattar en dag att folket i Norge är potensiella storkunder.. Ha en fin dag / flapps Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 22. september 2007 Forfatter Del Skrevet 22. september 2007 Interessant! Takk for input, flapps. Jeg har gjennom en bekjent fått vite at det finnes mange norske Platinum-kunder, men disse har da fått utstedt et International Dollar / Euro Card fra UK og ikke Platinum i Norge. At du har fått et norsk Platinum-kort er derimot meget interessant. Får du opp transaksjoner o.l. på americanexpress.no samt kommer fakturaene på norsk? Lenke til kommentar
RYNE Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Godt å høre fra en fra Sverige at det er AmEx i Norge som er avviket og ikke bare man selv som har ”sære” krav. Takk for innspill, kom gjerne med mer informasjon, for som AmExbruker fersk av året føler man at det er mye å lære og mye å få vite. Og ikke minst: hvor mye man har tilgode fra kundeservice! Hvordan skiller AmEx-opplevelsen i Sverige seg fra den i Norge? Kundeservicen er, ihvertfall tidvis, slett i Norge, det har man erfart og opplevd. Videre lurer man på hvordan tilgangen på brukersteder er i Sverige. Er disse merket tydelig? Og taes man seriøst når man viser sitt AmEx-kort? Brukes kortet på småting som lokalbutikker, kiosker, parkerings- og bompengeautomater? Dette med at platina utstedes her i Norge var jo interessant. Så det er altså en ”loophole” for å få det? Og klarer de å komme med en kudeservice som ligger på slikt nivå? Hvorfor ikke bare beholde sin svenske bank/AmEx-forbindelse dersom kundeservice etc. er bedre der? AmEx burde jo fungere likt over hele verden og utstederlandet ikke ha noe å si for bruken? (Har det med betaling å gjøre, at det er enklere å ta dette i valutan ti llandet der man bor?) Mye av fordelen med de internasjonale kortene er jo om de bare fungerer og ikke gjør noe av seg på så mange steder som overhodet mulig; og dette er jo noe av det man jo sliter med i Norge! (Iom. at kundeservicen her har stengt i helgene ligger jeg nå an til å få svar etter 5 dager eller mer. (Sendte en høflig purring på epost i går.)) Som stue skriver er det jo nærmest sjokkerende at det er bedre nettsider (og kundeservice?) for AmEx i nærmest alle andre land enn det er i Norge. Man er selv i ferd med å etablere seg som Green Card-bruker med mulighet for å fases over til Gold ila. få år håper man på. I så måte er det skuffende å lese hva dere andre skriver ikke bare om manglende nivåer, men også svak kundeservice. (Man kan bare drømme om døgn/helgeåpen kundeservice og allmen aksept for kortet hos forretningsdrivende rundtomkring, noe som er en realitet i statene?) Ekstra irriterende for en AmEx-fan er det jo å nærmest bli latterliggjort for dette ”tullekortet” av de med BankAxept, og ja, de får jo betalt for seg der man står fast med AmEx! Hva kan man gjøre som noe misfornøyd kortbruker med dette her? Sende henvendelse til ansvarlig for AmEx Norge? I lys av dette, og av at vi som ferske kortbruktere/medlemmer nå ser flere mangler i systemen/driftingen av AmEx i Norge, burde man vurdere å sende en klage/kommentar sentralt, altså til statene? Er er altså klare mangler med driftingen av AmEx slik man ser det etter kort tids medlemskap: 1. Lang svartid og manglende grundighet i svar fra kundeservice. 2. Svake nettsider, de er bedre i ”alle” andre land. 3. Fravær av høyere kortnivåer for den som måtte være ”eligible” og interessert i sliktnoe. 4. Jeg ønsker LISTE over brukersteder 5. Og selvsagt, detter er kanskje mitt største ønske; LANGT FLERE brukersteder for AmEx! Jeg venter på innspill fra andre på hva som kan og må bli bedre fra AmEx i Norge, samt forslag til hvordan dette best kan presenteres overfor de ansvarlige, være det seg i Norge, Europa eller statene.. Som jeg har skrevet, det er langt fra mye av det man har opplevd med AmEx her og frem til det de skrev om i (De internasjonale AmEx-)annonsene for noen år siden. Saken blir ikke bedre av at man skjønner at AmEx-meldemmer i andre land sannsynligvis opplever et langt bedre produkt enn hva man gjør i Norge. Man er delvis ”utlending” og en gjengs oppfatning er jo at en del ting er ”mikkemus” i Norge. For eksempel at forretningene ofte bare tar BankAxept, dette er både skuffende og overraskende. Når i tillegg det mest seriøse kortet som utstedes i Norge (??) fremstår som så mangelfullt så kan man ”jaggu” begynne å lure. Man er ihvertfall ikke i tvil om hvorfor en del utlendinger har problemer med å ta en del ting i Norge seriøst. -Hadde det vært, som det siteres til her av annen debattant, at det ”kan ta noen år” å implementere systemer etc. hos DnB ifm. innføring av flere kortnivåer, så er jo dette absolutt latterlig. Man minner om at AmEx er et Fortune500-selskap og ett av de mest respekterte amerikanske selskaper i det hele tatt. I tillegg er det privat/børsnotert og burde være meget agilt med tanke på å endre service og tilbud for å hele tiden passe på å være fremst og best i forhold til konkurrentene. Skal det ta ”år” å implementere nye kortnivåer og oppgradere utstyr så går de jammen Oslo Sporveier i næringa, ihvertfall nesten. I dag brukte jeg AmEx rutinemessig på Esso og på Ica supermarked. Det er nesten så man lager seg sin egen ”lysløype” av AmEx brukersteder! (Om ikke så blir man bare misunnelig på alle stedene der man ser EurocardMC-logoen og ikke ett ord om AmEx.) Ellers: Noen som har ”trivia” og ”secrets” om AmEx? Jeg er interessert i å høre mest mulig om dette og det vil garantert stue også! Dere mer ”senior” AmExbrukere må gjerne komme med ”liste” over hva dere har brukt kortet på de siste dagene slik at vi andre ikke bare får innblikk i den livsstilen dere fører med AmEx, men også ideer til hvor vi kan ikke bare bruke det, men bruke det med den største selvfølge, og kanskje aller helst også bli sett litt bedre på enn de som kommer rekende med BankAxept? Kort fortalt vil man i størst mulig grad VEKK fra BankAxept og kontanter og over på AmEx. For tiden er det dessverre langt frem til at man kan si ”my Life = My card”. Lenke til kommentar
flapps Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Hej igen och takk själv bara hyggelig att försöka hjälpa till... Får du opp transaksjoner o.l. på americanexpress.no samt kommer fakturaene på norsk? 9549259[/snapback] Nej, Jag bestämde mig för att behålla mitt svenska kort. Men vad jag förstod så spelar det ingen roll vad det står på kortet, det viktiga är var kortet är utställt som i mitt fall Sverige. Samma gäller fruns kort, Räkningen kommer från svenska amex och hennes räkning är i svenska kronor. RYNE: Ska försöka och svara på dina frågor. Min upplevelse mellan sve - nor med mitt amex är som natt och dag. Tror dom flesta ställen i sverige tar amex. Te.x Ica, bensinstationer, systembolaget, cafe', etc. Jag använder det hela tiden när vi är i sverige och handlar Jag flyger ganska mycket i mitt jobb ca:45 om året så jag bokar alltid mina flyg via amex. dels för man har bra täckning om nåt skulle gå fel. Om planet är försenat mer än 4 timmar så kan jag gå å äta,dricka för 2000:- på kortet som dom inte debiterar mig. sen om bagaget inte dyker upp inom 4 timmar så får jag gå å handla för 4000:- som dom står för. kommer det inte ytterliggare efter 8 timmar får jag handla för 4000:- till osv... blir planet inställt så fixar dom första å bästa flyg så jag kan resa vidare.. Nu när man har flugit från gardemoen X antal gånger så förstår du att detta har hänt mig en massa gånger Både jag å frun använder kortet ganska mycke i Norge, men det blir mest när man är ute på byn och går på restaurang. Sen tror jag min fru är mer glad att "flasha" kortet ute på byn än jag,, hehehe Problemet jag tror är i Norge att det är en bank som sköter amex. Dnb?.var inne nu å tittade på deras hemsida. sorry men den suger!! Här är vår svenska erbjudande sida:http://www10.americanexpress.com/sif/cda/page/0,1641,19904,00.asp? I sverige är det ju amex direkt man kommer i kontakt med både när man söker kortet och när man ska använda deras tjänster. Varje månad får man en tidning med trevliga förslag med rabatt på flyg, hotel m,m. Senast nu reste vi till New york med Continental airlines. vi fick resa business på en economi biljett .. sånt är ju alltid trevligt. Självklart vill ju amex i sverige att vi ska använda deras kort så mycke som möjligt Som sagt det bästa om amex själv tog över marknaden i Norge så hadde det nog hänt mer på marknaden.. Ha en fortsatt fin dag / flapps Lenke til kommentar
stue Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Amex Sverige høres jo ut som en drøm i forhold til Amex norge :!: Skulle ønske jeg var svensk Interessant å lese! Bare et kjapt spørsmål, Vet du hvordan man i praksis går frem for å "bevise" overfor Amex at flyet var over 4 timer forsinket? Hva må man sende inn av bevis i så fall? Når bagasjen er forsinket, så får man jo slike dokumenter som bevis. Men man får jo ikke noe slikt når flyet er forsinket. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Høres interresant ut. Jeg har jo per i dag et Amerikansk AmEx Platinium Corporate - og fikk beskjed av DnB NOR om at jeg ikke kunne få noe norsk AmEx uten svært god betalingshistorikk, i og med at jeg er 18. Kan dog ha noe med at dette er et corporate kort? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 (endret) «Problemet», i den grad det finnes, går ikke så mye på uvilje eller manglende satsningsvilje fra AmEx' side, men på hele infrastrukturen og etterspørselsforhold. Det finnes definitivt områder innen betalingstjenester der Norge ligger noe bak en del andre land, men stort sett synes jeg faktisk det norske betalingssystemet fungerer beundringsverdig godt. Å stå i kø bak noen som holder på å betale med sjekk er ikke uvanlig i en del andre land – ei heller å få beskjed om at beløpet en skal betale er for lite til at en kan betale med kort. Når en i Norge har et system som fungerer så godt, og det til en overkommelig pris, bør det ikke overraske at alternativene sliter. Per i dag er AmEx-brukersteder i Norge stort sett kun tilpasset de stedene man har behov for å betale i jobbsammenheng – dette er et enkelt resultat av manglende etterspørsel på alle andre områder. Det blir da ikke så rart at AmEx velger å ikke satse mye ressurser på et knøttlite privatmarked med gode alternativer. Hvorfor man skal bli «sett litt bedre på» fordi man har et kort som er dyrt for brukerstedet og insisterer på å benytte seg av det selv om det åpenbart er et ukurant kort i det norske markedet blir et lite mysterium for min del. Har lite imot concierge, bedre middager, gode flyseter og annen moro – ikke ta innlegget feil, men føler noe av debatten her er litt på villspor. Endret 22. september 2007 av Euklid Lenke til kommentar
Xtend Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Jeg er litt enig med Euklid. Hvorfor må enkelte på død og liv insistere på å bruke AmEX når det er så lite tilrettelagt for dette kortet i Norge? De få gangene jeg gidder å bruke AmEx er på reiser i utlandet, og ved bestilling av fly, hotell og leiebil. Her hjemme brukes det kun til taxi. Til "vanlig" bruk klarer jeg meg godt med debetkort utstedt av banken min. Har ingen behov for å flashe rundt med et nær sagt ubruklig AmEx. Lenke til kommentar
stue Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Vi som har Amex vil jo gjerne bruke det mye mer aktivt i Norge, men det viser seg vanskelig da folk er helt hjernevasket på Bank Axept. 1. Jeg vil handle mest mulig på kreditt. Jeg vil ikke ha småbeløp fra handel ut av min bankkonto, men heller en månedlig regning hvor alt forbruket betales i ETT. 2. Mest mulig av mine penger, skal stå urørt på kontoen og forrente seg, bank axept ødelegger for dette i noe grad. 3. Handel på kreditt gir forbruker rettigheter han ikke har når han bruker bank axept. I mange tilfeller kan man henvende seg til kredittkortselskapet hvis man vil reklamere på et produkt, eller levere det inn igjen. I sverige har man ubegrenset angrerett på 3 måneder hvis man handler med Amex. Amex garanterer dette. 4. Amex fungerer meget bra store deler av verden, men har sine klare mangler i norge. Bank axept fungerer bra i Norge og på Svinesund, men er ubrukelig i resten av Verden. 5. My life, my card Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Vi som har Amex vil jo gjerne bruke det mye mer aktivt i Norge, men det viser seg vanskelig da folk er helt hjernevasket på Bank Axept. 1. Jeg vil handle mest mulig på kreditt. Jeg vil ikke ha småbeløp fra handel ut av min bankkonto, men heller en månedlig regning hvor alt forbruket betales i ETT. 2. Mest mulig av mine penger, skal stå urørt på kontoen og forrente seg, bank axept ødelegger for dette i noe grad. 3. Handel på kreditt gir forbruker rettigheter han ikke har når han bruker bank axept. I mange tilfeller kan man henvende seg til kredittkortselskapet hvis man vil reklamere på et produkt, eller levere det inn igjen. I sverige har man ubegrenset angrerett på 3 måneder hvis man handler med Amex. Amex garanterer dette. 4. Amex fungerer meget bra store deler av verden, men har sine klare mangler i norge. Bank axept fungerer bra i Norge og på Svinesund, men er ubrukelig i resten av Verden. 5. My life, my card 9554757[/snapback] 1. Visa kreditt løser den situasjonen da flesteparten som tar bankaxpet også tar visa. 2. se over 3. se over 4. se over Så egentlig er det relativt greit så lenge en tar noe som er relativt godt etablert. Om en så velger å ta noe en vet ikke er det, og som i mine øyne tilhører sjeldenheten, så får en leve med situasjonen. Mye av problemene du nevner kunne vært løst med et Visa kort fra re:member eller noe. De er gratis, har grei rente og problemet ditt er i aller høyeste grad løst. Om en ser bort i fra andre fordeler som 3 mnder osv, men det er jo ikke aktuelt i Norge, og således ikke noe argument for de som ikke har det kortet derfra. Lenke til kommentar
stue Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Nå var ikke mitt poeng og argumentere for Amex Norge sin fortreffelighet, men heller påpeke klare mangler hos Amex Norge. Merk at det er snakk om Amex Norge, og ikke Amex Sverige, Danmark, Latvia, Finland og resten av Europa. Så vi amex-brukere klager på at Amex Norge gjør en dårlig jobb i forhold til resten av verden. Dette er ikke vi fornøyd med, og krever at noe gjøres. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Nå var ikke mitt poeng og argumentere for Amex Norge sin fortreffelighet, men heller påpeke klare mangler hos Amex Norge. Merk at det er snakk om Amex Norge, og ikke Amex Sverige, Danmark, Latvia, Finland og resten av Europa. Så vi amex-brukere klager på at Amex Norge gjør en dårlig jobb i forhold til resten av verden. Dette er ikke vi fornøyd med, og krever at noe gjøres. 9554862[/snapback] Og jeg støttet opp om at andres argumentasjon Hvorfor må enkelte på død og liv insistere på å bruke AmEX når det er så lite tilrettelagt for dette kortet i Norge? For å kunne gjøre det så jeg på argumentasjonen din Men for all del, jeg ville mer enn gjerne betale med Eurocard fremfor Skandiabankens bankaxpet kort, men den muligheten er begrenset dessverre. Lenke til kommentar
RYNE Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 (endret) Flapps: Godt å høre at det er andre som ser svahetene i det norske AmEx-tilbudet. Håper de får skikk på ting! For det trengs! I dag brukte jeg AmEx på to ulike bensinstasjoner. Det blir nærmest ”oppstyr” når man prøver på dette. Ene stedet ba den ansatte IKKE om signatur, men gikk rett til pølsedisken, så da lot jeg være å minne på dette og gikk jeg også. Andre stedet så var det noe sabla styr med å få slått inn varene, de rotet med PLU-nummer eller hva det var. Så, når det kom tid til betaling, så ville de ha ID-nummer. Såvidt jeg vet er dette at de skal notere identigikasjonsnummeret på ens ”picture ID” i tillegg, så de viser at de har sett bevis på at det er riktig person som har kortet. Da kom en annen ansatt og så de skulle ha et nummer fra AmEx-kortet. (Hva er dette godt for? Noen som kan si hva rutinene her skal være?) De fant ikke dette, lot være å skrive noe, og ba ikke om annen identifikasjon. Som skrevet tidligere har ansatte forsynt seg med både kortnumemr og personnummer i butikkene når jeg har kommet med AmEx ..... om ikke annet er det helt klart ulike rutiner for hvordan folk bak kassa oppfører seg når en person kommer med AmEx. Derfor syns jeg at det faktisk/dessverre hadde vært mest hensiktsmessig om man kunne brukt kode der det er ”tastatur”(numpad) til dette tilgjengelig, så slapp man alt dette plunderte med denne uvante betalingsformen og dertil hørende ID-føring og risiko for å bli ”fratatt personnummer og kortnummer. Til SAMMENLIGNING så brukte man ulike Mastercard, utstedt i Norge, med norske selskapslogoer og norsk tekst på, i USA og Japan, og betalingen med disse forløp som om det var den naturligste ting i verden. (Hadde dessverre ikke AmEx da disse reisene foregikk.) Når man skal betale med disse internasjonalt anerkjente kortene, og ikke minst AmEx, i Norge, da blir det huskestue skal man se! Jeg så forøvrig etellerannet program på TVNorge, Victoria Beckham handlet i LA, AmEx Platinum. (Burde ikke slike folk ha Black?) Euklid: Sikker på at det er ”infrastrukturen” som setter grenser for utbredelsen av aksept for AmEx i Norge? De som tar AmEx i sine butikker har jo dette på samme terminaler som Visa, MC og BankAxept? Og Teller leverer utstyr til å ta de tre nevnte kort. Taxier, flyselskaper og hoteller har ingen problemer med å ta Amex, ei heller matvarebutikker som Ica og helelr ikke bensinstasjonene. Hvilken teknologiske systemer er det disse har som ville vært problematisk for andre å bruke? BankAxept (Er det dette du hentyder til?) har jo sitt utspring i ”gjerrige” banker som ikke vil gi kreditt til sine kunder og ha betalingen gående med en gang. Systemet fungerer jo kun i Norge, utlendingene sliter når de kommer hit, og man kommer ikke langt med BankAxept i utlandet og må da ha andre kort eller reisesjekker! Jeg syns det ville være mer praktisk med kort som fungerte overalt i hele verden, slik AmEx, Visa og MC i stor grad gjør. Nå må man jo ha med seg BankAxept/kombinasjonskort, samt egne kredittkort om man føler man ”trenger” slike. Ihvertfall om man skal forholde seg til både Norge og utlandet. BankAxept er jo ikke noe man snakker om i utlandet, en amerikaner kan ta med seg sine Visa og MC og bruke dem i andre land, nordmenn må sitte innenlands eller evt. gå på svenskehandel med sine BankAxept! For den handlendes del er det greit å kunne be AmEx stoppe transaksjoner, dette er greit ifm. f. eks det som står i media om kortsvindel. Har man betalt med kontanter eller BankAxept blir det straks verre å få ”hevet” kjøpet. Dessuten er AmEx-brukere typisk de med kontroll over økonomien, og de kan i større grad enn andre komme til å handle mer, og dette er jo butikker interessert i? Eller skal de bare se seg blind på det der gebyret og holde seg til de som flikker med BankAxept? Mye av mitt ønske er å ha ett kort som gjelder overalt, og få regning neste måned og da ha tid til å i fred og ro se om ting stemmer, FØR de trekkes fra konto. Dessuten syns jeg det er greit å skille forbruket ut på en egen ”konto” på et kort, og ha regninger etc. på bankkontoen. Til slutt vil jeg si at jeg ikke helt liker å bare bli ”påpakket” av bankene hva man skal ha og gjøre; de utsteder jo BankAxept og anbefaler BSU. Ikke for å være vennlige, men for å mele sin egen kake; man skal IKKE overtrekke kontoen så de risikerer å ikke få inn igjen penga, derav liker de å ”gi” folk debetkort. Derimot skal man flittig sette inn på BSU, slik at de ser at man evner å betale inn til bolig, slik at de kan hekte folk på boliglån og sikre SIN inntekt. Jeg har mer sans for AmEx-filosofien der man får tillit fra selskapet i form av stor bruksramme, og vet selv hva man kan og kan ikke bruke av penger. Legg til god kundeservice og stor anvendlighet, så snakker man godt kort. (I Norge må det jobbes med disse to tingene!) Endret 23. september 2007 av RYNE Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 BankAxept er jo ikke noe man snakker om i utlandet, en amerikaner kan ta med seg sine Visa og MC og bruke dem i andre land, nordmenn må sitte innenlands eller evt. gå på svenskehandel med sine BankAxept! Dette tar vel litt av? Jeg har ikke sett noen BankAxept-kort som ikke også har Visa. Derimot har jeg vært ute for at jeg i Sverige og USA ikke får lov til å betale med kort med mindre jeg kjøper for et visst beløp (100 kroner i Sverige og $10 - $20 i USA). Det har jeg aldri vært ute for i Norge, sansynligvis fordi det koster butikken så lite å ta BankAxept. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 BankAxept er jo ikke noe man snakker om i utlandet, en amerikaner kan ta med seg sine Visa og MC og bruke dem i andre land, nordmenn må sitte innenlands eller evt. gå på svenskehandel med sine BankAxept! Dette tar vel litt av? Jeg har ikke sett noen BankAxept-kort som ikke også har Visa. Derimot har jeg vært ute for at jeg i Sverige og USA ikke får lov til å betale med kort med mindre jeg kjøper for et visst beløp (100 kroner i Sverige og $10 - $20 i USA). Det har jeg aldri vært ute for i Norge, sansynligvis fordi det koster butikken så lite å ta BankAxept. 9557899[/snapback] Kom til å tenke på den, jeg har heller ikke hatt noe slikt problem i Polen eller Tyskland når jeg har brukt bankaxpet kortet der, da det er en egen visa del som tar over i utlandet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå