Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!

Roberto

Anbefalte innlegg

Har nylig vært i kontakt med American Express for å høre om de kunne tilby 24/7 Concierge Service og Priority Card for AmEx Gold Card i Norge.

Foreløpig kunne de ikke gi noen konkrete opplysninger om de ville tilby dette i nær fremtid, men jeg fikk beskjed om at de legger planer for hvilke servicetilbud de kan tilby AmEx-kunder i Norge i disse dager.

Mulig dette fører til at de vil lansere AmEx Platinum, hvor 24/7 Concierge Service og Priority Pass er en del av standardtilbudet for Platinum Card.

Dette er selvfølgelig ren spekulasjon, men jeg har på følelsen at de "teller på knappene" om de skal lansere Platinum Card på det norske markedet også.

Problemet er at DnB NOR er AmEx-"agent" i Norge og følgelig bestemmer selv hvilke kort og tilbud de ønsker å tilby det norske markedet.

Men når det er nevnt, kan det virke som DnB NOR ønsker å satse mer på korttilbudet for AmEx i Norge, siden det nå er Teller AS som leverer brukerstedstjenestene for American Express. Med dette kan de flytte større ressurser over på selve korttjenestene og ulike korttyper.

Vi får bare håpe og tro at AmEx Platinum Card blir tilgjengelig på det norske markedet om ikke veldig lenge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nok engang mailet AmEx/DnB NOR for å høre om de vil lansere Platinum Card i Norge i løpet av 2007 eller 2008.

Svaret jeg fikk var at dette hadde vær oppe til vurdering, men det var avhengig av en teknologisk oppdatering hos AmEx/DnB NOR før nye kortprodukter kunne lanseres. Dette er vist i full gang, men det ville nok gå noen år før nye kortprodukter kan lanseres i Norge slik det ser ut nå, var svaret jeg fikk.

Dermed må man nok smøre seg med tolmodighet, fordi av oss som venter på AmEx Platinum i Norge.

Lenke til kommentar

Ja nå er det jo slik at AmEx i Norge har litt å jobbe med.

Jeg er ny bruker av året i Norge, og har til gode å oppleve en del av denne påstått gode kundeservicen.

Jeg har mailet dem om et par ting, og fått svar sent, og da ofte av typen "lip service", der de gir mangelfull informasjon og/eller ikke svarer i det hele tatt på det jeg spør om, bare klipper og limer inn fra vilkårene etc.

Nå etterlyser jeg lister over brukersteder, slik bla. Diners har på sine nettsider.

Det er påfallende at det tar lang tid å få svar fra kundeservice på AmEx på epost.

jeg "kontrollsjekker" ved å sende epost til DnBs kundeservice (har studentkonto der.) og da kommer svar på bokstavelig MINUTTER.

Mens det på AmEx tar lang lang tid, ofte over 24 timer å få svar, svar som "til gjengjeld" er mangelfulle.

Skal de i det hele tatt tenke på å tilby platinumnivå må de gjøre noe med denne kundeservicen.

AmEx skal jo være DnBs mest seriøse korttilbud, men når deres kundeservice for BankAxept-kortene er til de grader bedre så er det noe som mangler!

Videre er jeg også noe irritert over at butikkansatte er absolutt uvitende om div. kort, og jeg har slitt med at de som krever ID ved bruk av AmEx IKKE har nøyd seg med å skrive ned ID-nummeret, men derimot har forsynt seg med KORTNUMMER og PERSONNUMMER!!!

Dette er jo strengt private opplysninger som man absolutt ikke skal gi fra seg iflg. Datatilsynet og andre.

Hvordan oppfører man seg i slike tilfeller?

Noen som vet om der finnes LISTER over AmEx brukersteder i Norge?

Det er jo dumt å måtte ha med BankAxept som backup.

Det blir helt bakvendt at folk oppfatter AmEx som useriøst, og tviler på at man er seriøs med det kortet.

Ikke før man drar frem student BankAxept-kortet skjønnner de at man mener alvor..........

Er AmEx-folkene i USA og andre land klar over at AmEx sliter slik i Norge?

Da mener jeg at der er mye å gå på hva kundeservice og brukersteder angår.

I tillegg har jeg flere ganger opplevd å få "linjefeil" i butikker, samt "kort ugyldig" på steder som er merket med AmEx-logoen.

Elendig å måtte sette igjen varer på ICA og gå slukøret hjem og hente student BankAxept-kortet for å få gjort opp for seg ......

Lenke til kommentar

Nåja du Naranek.

AmEx er jo gyldig betalingsmiddel i ICa supermarked, så det er i så tilfelle uprofesjonelt og gjerrig av dem å evt. begynne å flikke på dette.

Dessuten er jo ikke kasseansatte interessert i å lage "scener" for å evt. spare småbeløp for bedriften.

Derimot er kasseansatte ofte overrasket over at man må signere, og jeg må ofte gjøre oppmerksom på dette, ellers kunen jeg bare ha latt være, men jeg hjelper dem ved å si fra føler jeg.

Men poenget mitt er at det har vært tekniske problemer med bruken av AmEx, også på Statoilstasjoner, så dette samt svarti og -kvalitet på kundeservice er noe de absolutt må ta å fokusere på.

Jeg kom bare til å tenke på dette dersom det i det hele tatt er snakk om "prestisjoekort" som Platina-utgaver av AmEx, det blir jo helt elendig skal man får samme dårlgie service og tilgjengelighet også på dette.

AmEx er jo ment å være ens primære betalingsmiddel og ikke noeslags "spesialkort" man bruker på hoteller etc.?

Jeg syns ihvertfall det blir for dumt at DnB omtaler AmEx som "kanskje verdens mest respekterte kort" når faktum er det at deres enkleste produkt, BankAxept, har en anvendelighet, kundeservice og respekt blant butikkansatte som går AmEx en høy gang.

Da jeg var i USA var det nørmest en lettelse å kunne bruke MC "overalt", dette var noe man ikke var vant til fra Norge.

Selv om jeg har dystre minner fra statene med sjekker og kontanter går jeg ut fra at AmEx er meget lett anvendelig der borte.

(Forresten: Noen som vet om Diners fungerer på MC brukersteder i Norge? jeg ser at Dinerskort ofte er co-branded med MC nå. Betyr det at gjennom MC så har kort merket MC, Eurocard og Diners felles brukersteder?)

Lenke til kommentar

ICA må jo la deg få lov til å betale med amex hvis de tar kortet, så blir jo latterlig hvis du må gå kanossagang etter bankaxept i disse tilfellene. I statene er det jo mange som bruker amex til alt, for småkjøp på starbucks osv slik at man får et fin oversikt over forbruket sitt.

I Norge blir dette vanskeligere, siden Norge er et U-land hva gjelder kredittkort i supermarkeder. Dette får jo utenlandske turister merke når de kommer på ferie her, og får høre fra kassabetjenten "Nei, vi tar bare norske kort her".

Jeg har også opplevd å få feil når jeg trekker amex på statoil, og har måttet trekke to, tre ganger "får det går igjennom"

Ellers er det trist å høre dine erfaringer med amex-kundeservice. Er absolutt under enhver kritikk hvis du må vente 24 timer på svar, og til og med får elendige svar tilbake.

Lenke til kommentar
AmEx er jo gyldig betalingsmiddel i ICa supermarked, så det er i så tilfelle uprofesjonelt og gjerrig av dem å evt. begynne å flikke på dette.

Det er vel ikke det at de går inn for å gjøre det vanskelig, men heller at de har så få kunder som bruker det at ikke de gidder å gjøre noen stor innsats for å trene opp personalet eller få systemet til å virke smertefritt for kunden ved feil.

Lenke til kommentar
DIners fungerer som MC i USA. Tror ikke dette er mulig i Norge.

Samtlige ICA, både nær, supermarket, og maxi tar meg bekjent AmEx og MC. Dette gjelder også Rimi. Vår lokale Coop Mega tar også MC og AmEx.

Ellers er jeg enig med dette ang. "respekt" og seriøsitet, hvor det skorter på kunnskap i Norge.

9527589[/snapback]

Jeg kan konstatere at nå har det gått en hel arbeidsdag uten at jeg har fått svar på e-post fra AmEx kundeservice. (Til sammenligning gjentar jeg at DnBs vanlige kundeservice svarte på noen veldig få minutter!)

AmEx på Rimi? Det hørtes nytt ut! På Rimi i Vestre Torggate i Bergen står der lapp om at "We only take Norwegian credit-cards". (Dette tror jeg betyr at de kun tar BankAxept, ikke alle som har lest seg opp på debit og kredit tydeligvis .....)

For min del hadde det vært fint om man kunne bruke AmEx overalt, slik at man har forbruket på en plass, og betaler neste måned. Slik blir det enklere å beregne hva man kommer til å måtte betale også.

Derfor kunne jeg tenke meg liste over bruekrsteder slik at man kan velge dersom det er flere alternativer man kunne tenke seg å bruke, og noen tar AmEx og noen ikke.

(Hva er egentlig visten med å ha kortet om det ikke er anvendelig til det meste?)

(For anvendelighetens del må jeg berømme visse ekspressbusser. Selv om disse har en del andre kritikkverdige forhold så tar de MC og Visa, ingen kode, ingen signatur, ingen ID-sjekk, da blir betalingen meget lettvint!!)

Jeg prøvte AmEx på min lokale Coop Mega. De tok IKKE AmEx. (Ihvertfall kom det opp "ugyldig tjeneste" da jeg prøvde.) Med Visa og MC gikk det derimot greit ....

En annen grunn til at jeg ønsker at flest mulig steder tar AmEx er at da kan man ha få kort i en liten kortholder.

Dette foretrekker jeg langt fremfor å ha med seg en enorm lommebok inneholdende alle mulige kort og beviser. Dessuten gir det en viss trygghet om man skulle miste den, bedre da å ha noen kort i reserve hjemme enn å msite hele beholdningen på en gagn.

"My card is American Express" sier de i type reklamer. Dessverre er det slik at AmEx ikke ser ut til å kunne bli mer enn "ett av" mine kort, da pga. dette med anvendlighet og til en viss grad aksepten hvordan det fungerer på brukerstedene.

Plikter AmEx brukesteder å ha oppslag om dette i døren?

jeg sysn det er betryggende om forretninger har tydelige oppslag om betalingsmidlene de aksepterer allerede på døren, så slipper man å gå inn på "bomturer" i det hele tatt.

Kan man si noe generelt over hvilke steder man kan regne med å få brukt AmEx?

Fra min erfaring er "sikre" brukersteder mye av det som har med reise å gjøre: Hotell, flyselskaper og taxier.

Videre "ordentlige" restauranter; her er det vanlig å ta AmEx.

Dessuten noen få dagligvarebutikker som Ica, pluss en del bokhandler og frisører og sporteforretninger.

(MEN man kan, av erfaring, ikke bevege seg inn i hvilkensomhelst forretning og gå ut fra at de tar AmEx!)

Det verste er at her fortsatt eksisterer en del forretningenr som ikketar kort i det hele tatt, og der kontanter fortsatt er eneste gyldige betalingsmiddel!

Det liker jeg ikke, da jeg ikke er fan av å gå og skrangle med mynter og ha knitrende sedler i lommen.

(Bedre da med Japan, der sporveisbilletter og kioskinnkjøp etc. betaled med brikker el. integrert i mobilen; de snakker jo om at mobilbetaling kommer til å bli noe, vil dette "true" kredittkortene som kort? jeg er tilhenger av å ha lommebok og mobil i en og samme dings; dess færre ting man trenger å drasse med seg dess bedre!)

Men det "dagsaktuelle" er altså at jeg savner liste over brukersteder for AmEx. Det hadde vært flott å få en slik man kunne printe ut og gå etter, så man slipper og prøve og feile og bruke BankAxept mens man danner seg et bilde over hvor AmEx faktisk er noe som aksepteres.

MERK at jeg skriver "aksepteres", det er lang lang vei frem til at kortet "respekteres" slik de skriver på sine sider; "kanskje verdens mest respekterte kort" sier de ja, men det er jammen frekke blikk jeg har fått når det ikke har fungert pga. systemfeil, da venter de nok på BankAxept-kortet og skjønner at de seriøse holder seg til det!

Lenke til kommentar
DIners fungerer som MC i USA.

9527589[/snapback]

Sikker på det? Har blitt avvist med Diners ganske mange steder i US og istedet måtte betale med MC.

9527922[/snapback]

Jeg er overrasket over dette.

Står det MC på ditt dinerskort?

Fra hva jeg har sett er der kort med EB, Diners, MC og Cirrus på ett og samme kort.

Dersom disse ikke kan brukes som MC er det jo merkelig, siden de jo har samme logo som vanlige MC?

Hva er det mest anvendelige kort?

Jeg er "stygt" redd for at det for nordmenn er kombinasjonskort med Visa og BankAxept, og siden det er slik faller jo en del av motivasjonen for å ha AmEx bort, når man kan slite med både anvendelighet og kundeservice.......

Lenke til kommentar

Meg bekjent skal nå alle steder som tar MC, også ta AmEx. Jeg har brukt AmEx på rimi. Da mitt AmEx faktures i dollar, brukes dette ikke i Norge...

Men jeg ser jo av erfaring her i Norge at du kommer lenger med MC om du tenker kredittkort (prøver å ta alt jeg kan på det... - inkludert brusflasken på jobb) event. BankAxept.

Mener også at Deli deLuca og 7-11 tar AmEx og MC.

Lenke til kommentar
DIners fungerer som MC i USA.

9527589[/snapback]

Sikker på det? Har blitt avvist med Diners ganske mange steder i US og istedet måtte betale med MC.

9527922[/snapback]

Jeg er overrasket over dette.

Står det MC på ditt dinerskort?

Fra hva jeg har sett er der kort med EB, Diners, MC og Cirrus på ett og samme kort.

Dersom disse ikke kan brukes som MC er det jo merkelig, siden de jo har samme logo som vanlige MC?

Hva er det mest anvendelige kort?

Jeg er "stygt" redd for at det for nordmenn er kombinasjonskort med Visa og BankAxept, og siden det er slik faller jo en del av motivasjonen for å ha AmEx bort, når man kan slite med både anvendelighet og kundeservice.......

9527972[/snapback]

Jeg har et Diners med EB... Bak er det en Cirrus logo.

Kan forøvrig avkrefte at noe annet enn bank axept funker hos Rimi... (Ihvertfall der jeg handler på Rimi Vestre Torggate Bergen)

Endret av Hefla
Lenke til kommentar

Jeg synes det mest skremmende her er din dårlige erfaring med amex sin kundeservice. Dette er jo noe de skryter av, og noe man betaler for i form av årlige gebyr for å ha kortet. Hvis du får svar etter få minutter ved å kontakte dnbnor, men må vente over 24 timer på amex er det noe feil et sted.

Som sagt, så kan man mistenke at amex norge er litt mikkemus i forhold til amex sverige, amex finland og amex latvia av alle steder. Da med hensyn på nettsiden og antall kort i porteføljen.

Lenke til kommentar
Fra Diners nettside:

Nytt symbol på baksiden

Ditt Diners Club-kort kan allerede nå brukes hos brukersteder som aksepterer MasterCard i USA og Canada. Neste gang ditt Diners Club-kort skal fornyes, kommer det til å være en MasterCard-logo på baksiden av kortet.

9528110[/snapback]

Det forklarer litt. Da er det kanskje på tide å bestille et nytt kort. Er bare det at jeg foretrekker det gamle designet... :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...