DJViking Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Dubious skrev (20 timer siden): Denne tråden er for oss som betaler ned kortet før forfall. Synes ikke vi bør begrense denne diskusjonen kun til disse som altid betaler ved forfall. Andre som bruker kredittkort og velger å delbetale over tid, kan vel også dra nytte av "Råd om valg og bruk". 1 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Dubious skrev (20 timer siden): Denne tråden er for oss som betaler ned kortet før forfall. Jeg har en stor buffer på sparekontoen. Kredittkort har andre fordeler enn bare å spare penger. Denne tråden er vel for de som bruker kredittkort. Det er sjeldent en god idé å bruke kredittkort som faktisk rentebærende kreditt, ikke bare som betalingsmiddel. Men folk gjør nå en gang det, og de kan vel også få diskutere her. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden HasuUser skrev (23 timer siden): Det beste rådet for 99% er å betale det ned, klippe det opp og spare opp en egen buffer. Så er det 1% eller 1 promille eller noe som benytter bonuser riktig og betaler i tide. Som i denne tråden. Men det er en grunn til at Mastercard aksjen går så det suser, de fleste er ikke disiplinerte nok. Så klipp det opp og hiv det når du har en egen buffer Det er mange grunner til at Mastercard (og i enda større grad Visa) tjener penger som gress, og ingen av dem har noe med renter å gjøre. Som Dubious sier så er nok flertallet i denne tråden nettopp i den kategorien som faktisk får nytte av kredittkort. Så selv om også de andre må kunne skrive i denne tråden, så skjønner jeg ikke helt hvem konkret denne meldingen er myntet på. 3 Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden (endret) Herr Brun skrev (34 minutter siden): Det er mange grunner til at Mastercard (og i enda større grad Visa) tjener penger som gress, og ingen av dem har noe med renter å gjøre. Mastercard er vel ikke bare kredittkort. De driver vel også med betalingsløsninger. I 2021 kjøpte Mastercard Norge opp enkelte tjenester fra Nets. https://www.mastercardpaymentservices.com/norway_/Pages/KundeMigrering/vi-flytter-hjem-no.aspx En av disse tjenestene var BKAD (Bank Kunde Avtale Distribusjon). https://www.mastercardpaymentservices.com/norway_/Pages/KundeMigrering/PVU-no.aspx Dette er noe alle banker i Norge benytter og Mastercard tjener nok gode penger her. Ellers hadde de nok ikke kjøpt dette fra Nets. Endret 19 timer siden av DJViking Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden DJViking skrev (1 time siden): Mastercard er vel ikke bare kredittkort. De driver vel også med betalingsløsninger. I 2021 kjøpte Mastercard Norge opp enkelte tjenester fra Nets. https://www.mastercardpaymentservices.com/norway_/Pages/KundeMigrering/vi-flytter-hjem-no.aspx En av disse tjenestene var BKAD (Bank Kunde Avtale Distribusjon). https://www.mastercardpaymentservices.com/norway_/Pages/KundeMigrering/PVU-no.aspx Dette er noe alle banker i Norge benytter og Mastercard tjener nok gode penger her. Ellers hadde de nok ikke kjøpt dette fra Nets. Jada, både Mastercard og Visa har gjort en masse slike oppkjøp utenfor kortområdet, men det var ikke poenget. Poenget mitt var at Visa og Mastercard ikke tjener penger på renter på kredittkortene. Det er det utstederbankene som gjør. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Nimrad skrev (På 20.2.2025 den 12.57): Har hørt om eller fått reklame for tidligere at det finnes kredittkort som spesialiserer seg på å holde oversikten over ulike abm-tjenester. Noen som vet om og har prøvd dette? Verdt det? Gikk nylig på en liten smell her når jeg gikk gjennom kontoutskriften. Jeg fant ut av hva det var jeg fikk reklame for, men finner ikke igjen leverandøren. Dette var en tilbyder av virtuelle kredittkort. Så man opprettet et virtuelt kredittkort per abonnement og fikk således ETT sted / en app hvor man hadde hele oversikten og kunne kansellere abonnement. Det var også veldig nyttig for gratis prøve-abm, da man med en gang bare kunne sperre så man unngår å bli trukket når gratisperioden utløper. Helt genial idé spør du meg, men mulig det ikke var liv laga siden jeg ikke finner det igjen? Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Trist at gjerrigknarken på Gjerrigknark.com gir dårlige råd mot ekstra annonsekroner. For dette får han kaktus fra meg, og hvis det finnes en hykle-pris, er gjerrigknarken velkommen til å motta denne. På https://gjerrigknark.com/Sparetips/Penger-laan-og-kredittkort/Kredittkort-som-fremdeles-gir-fordeler-i-2025 listes det opp kredittkort, som vanskelig kan tolkes annet en en anbefaling som erstatning for Ikano, Shell Mastercard og 365 ("Bruker du fremdeles disse kortene anbefaler jeg å bytte. I denne saken finner du en oversikt over de gjenværende kredittkortene som fremdeles gir deg fordeler"). To av de fire forslagene får fra meg et ubetinget nei, et et betinget nei og et får tommel opp. Selv sverger jeg til generalistkortene, hvor man selv velger hvor og hva man skal handle, og får rabatter ut fra det. To av kortene søker direkte å styre og øke forbruket, noe som bør være et stort, rødt flagg for alle som ønsker å spare penger ved bruk av kredittkort. Bruker man kredittkortet til å øke forbruket eller handle på steder som man ellers ikke ville handlet, er det kardinalfeil ved bruk av kredittkort, de største nest etter å bruke kredittkort for å handle ting man ikke har råd til og å bruke kredittkort uten å betale regningene til forfall. To av kortene gjerrigknarken anbefaler, TF Bank og re:member black, gjør akkurat disse tingene. Man skal ha helt spesielle forbruksvaner for at disse kortene skal være å foretrekke. Sas Eurobonuskortet er et betinget nei. Med mindre man flyr mye med Sas og/eller flyselskapene de samarbeider med, er dette bortkastet. Det som gjør det enda vanskeligere å regne hjem, er at det faktisk koster penger å eie kortet. Reiser man med fly to-tre-fire ganger i året, lønner det seg heller å se på hvor man får billigste billetter. Det eneste kortet som er tommel opp fra min side her, er Norwegian-kortet. Det er gratis i bruk, man kan ta ut kontanter i utlandet uten gebyrer, og har mulighet for cashback i tillegg til rabatter for fly. Det er ikke alltid det mest lønnsomme kortet å bruke, men for de aller fleste er dette et kort som er greit å ha. Jeg har ikke noe til overs for Strawberry-programmet, emn det fortjener en egen post. Kan nevne noen av kortene han burde ha anbefalt: Hvorfor ikke Morrow Banks kort er her, er for meg et stort mysterium. Kanskje de ikke gir gode nok betingelser for annonseklikk for Gjerrigknark.com?? Jeg nekter å tro at Gjerrigknark.com ikke har såpass oversikt over kredittkort-Norge at det skulle være en mulighet for at de ikke kjenner til Morrow Banks kredittkort. Morrow bank er suverent på nettkjøp, hvor man får to prosent, og er nok markedets beste på "diverse"-kjøp. Skal man ha bare ett kredittkort, er dette trolig kortet man bør ha. Ankepunkt er at det er grenser for hvor mye bonus man oppnår, men det er derfor man maser fordelen her og bruker et kredittkort nummer to og tre. Gir selv Morrow Banks kredittkort prioritet på all netthandel, og bruker vekselvis dette og Norwegians kort for "diverse"-handel for å makse fordelene, noe jeg også antar gir best uttelling ved kombinasjon av kortene. For drivstoff seiler DNBs Mastercard opp som en kandidat han burde ha hatt med. Dette burde han ha hatt med, og har, etter hva jeg kan se, beste betingelser for handle på bensinstasjoner uten at man binder seg opp til en enkelt stasjon, med tre prosent cashback. Om han hadde benyttet et kort spesifikt for en enkelt stasjon i stedet for DNBs Mastercard, hadde det i det minste vært forståelig. Foretrukket kort for dagligvarer: Her har ikke jeg noe blankoråd. Morrow gir en prosent uansett dagligvarer, og butikkenes fordelsprogrammer kan med fordel brukes, men bør ikke styre hva eller hvor man handler. Siden mat er noe man uansett trenger, og tilbud ofte er subsidierte fra kjedene, er det lettere å forsvare tilbudsshopping fra markedsføring for matvarer enn andre typer produkter. Mener det er kritikkverdig når Gjerrigknarken bruker posisjonen til å mislede forbrukere med hva som ville ha vært gode erstatninger for kredittkort med utgående fordeler. 1 1 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Cascada81 skrev (3 timer siden): Trist at gjerrigknarken på Gjerrigknark.com gir dårlige råd mot ekstra annonsekroner. For dette får han kaktus fra meg, og hvis det finnes en hykle-pris, er gjerrigknarken velkommen til å motta denne. På https://gjerrigknark.com/Sparetips/Penger-laan-og-kredittkort/Kredittkort-som-fremdeles-gir-fordeler-i-2025 listes det opp kredittkort, som vanskelig kan tolkes annet en en anbefaling som erstatning for Ikano, Shell Mastercard og 365 ("Bruker du fremdeles disse kortene anbefaler jeg å bytte. I denne saken finner du en oversikt over de gjenværende kredittkortene som fremdeles gir deg fordeler"). To av de fire forslagene får fra meg et ubetinget nei, et et betinget nei og et får tommel opp. Selv sverger jeg til generalistkortene, hvor man selv velger hvor og hva man skal handle, og får rabatter ut fra det. To av kortene søker direkte å styre og øke forbruket, noe som bør være et stort, rødt flagg for alle som ønsker å spare penger ved bruk av kredittkort. Bruker man kredittkortet til å øke forbruket eller handle på steder som man ellers ikke ville handlet, er det kardinalfeil ved bruk av kredittkort, de største nest etter å bruke kredittkort for å handle ting man ikke har råd til og å bruke kredittkort uten å betale regningene til forfall. To av kortene gjerrigknarken anbefaler, TF Bank og re:member black, gjør akkurat disse tingene. Man skal ha helt spesielle forbruksvaner for at disse kortene skal være å foretrekke. Sas Eurobonuskortet er et betinget nei. Med mindre man flyr mye med Sas og/eller flyselskapene de samarbeider med, er dette bortkastet. Det som gjør det enda vanskeligere å regne hjem, er at det faktisk koster penger å eie kortet. Reiser man med fly to-tre-fire ganger i året, lønner det seg heller å se på hvor man får billigste billetter. Det eneste kortet som er tommel opp fra min side her, er Norwegian-kortet. Det er gratis i bruk, man kan ta ut kontanter i utlandet uten gebyrer, og har mulighet for cashback i tillegg til rabatter for fly. Det er ikke alltid det mest lønnsomme kortet å bruke, men for de aller fleste er dette et kort som er greit å ha. Jeg har ikke noe til overs for Strawberry-programmet, emn det fortjener en egen post. Kan nevne noen av kortene han burde ha anbefalt: Hvorfor ikke Morrow Banks kort er her, er for meg et stort mysterium. Kanskje de ikke gir gode nok betingelser for annonseklikk for Gjerrigknark.com?? Jeg nekter å tro at Gjerrigknark.com ikke har såpass oversikt over kredittkort-Norge at det skulle være en mulighet for at de ikke kjenner til Morrow Banks kredittkort. Morrow bank er suverent på nettkjøp, hvor man får to prosent, og er nok markedets beste på "diverse"-kjøp. Skal man ha bare ett kredittkort, er dette trolig kortet man bør ha. Ankepunkt er at det er grenser for hvor mye bonus man oppnår, men det er derfor man maser fordelen her og bruker et kredittkort nummer to og tre. Gir selv Morrow Banks kredittkort prioritet på all netthandel, og bruker vekselvis dette og Norwegians kort for "diverse"-handel for å makse fordelene, noe jeg også antar gir best uttelling ved kombinasjon av kortene. For drivstoff seiler DNBs Mastercard opp som en kandidat han burde ha hatt med. Dette burde han ha hatt med, og har, etter hva jeg kan se, beste betingelser for handle på bensinstasjoner uten at man binder seg opp til en enkelt stasjon, med tre prosent cashback. Om han hadde benyttet et kort spesifikt for en enkelt stasjon i stedet for DNBs Mastercard, hadde det i det minste vært forståelig. Foretrukket kort for dagligvarer: Her har ikke jeg noe blankoråd. Morrow gir en prosent uansett dagligvarer, og butikkenes fordelsprogrammer kan med fordel brukes, men bør ikke styre hva eller hvor man handler. Siden mat er noe man uansett trenger, og tilbud ofte er subsidierte fra kjedene, er det lettere å forsvare tilbudsshopping fra markedsføring for matvarer enn andre typer produkter. Mener det er kritikkverdig når Gjerrigknarken bruker posisjonen til å mislede forbrukere med hva som ville ha vært gode erstatninger for kredittkort med utgående fordeler. Gjerrigknarken er nok kjøpt og betalt på samme måte som alle andre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå