Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Kredittkort — Råd om valg og bruk!

Roberto

Anbefalte innlegg

On 12/29/2024 at 11:40 AM, Cascada81 said:

sb1-kortet var bra, men er dritt nå. Før var det 1 prosent cashback, månedsavgift på 10 kr og 5 prosent innskuddsrente. For en tid tilbake, ett til to år siden, gikk Sparebank1 Kreditt med dundrende underskudd rett og slett fordi kundene i for stor grad betalte regningen til forfall, og Sparebank1 Kreditt siktet seg inn på kundefordelene. Det de gjorde, var å redusere cashback til 0,5 prosent og økte månedsavgiften til 15 kr. De satte også ned taket for maksimal opptjening av bonus, tror det var fra 3000 til 1500 i måneden.

Regneeksempel, tar med tre, ett med månedsforbruk på 2500, et med 10000 og et med 15000.

2500 først: (2500*0,01)-10 = 15 kr. Cashback etter justering: (2500*0,005)-15= -2,5, altså du taper nå på å ha aktivert penger tilbake på alt forbruk under 3000 kr per måned.

10000 kr gav: (10000*0,01)-10 = 90 kr. Etter justering: (10000*0,005) - 25 = 25 kr, altså en nedgang på 72 prosent.

15000 kr gav (15000*0,01) - 10 = 140 kr. Etter endring: (15000*0,005) - 25 = 50 kr, tilsvarer en nedgang på 64 prosent.

I tillegg er det fem prosent renter for opparbeidet cashback som blir stående. Når rentene var der de var, var det lønnsom å la pengene stå. Har man gjeld med variabel rente, er det nå stort sett alltid bedre å bruke cashbacken til å betale ned gjeld, og man får uansett rundt 5 prosent renter for innskudd i flere banker, så en fordel kunder med "Penger tilbake" aktivert hadde ved at de kunne tjene ekstra renter på opparbeidet cashback, er i realiteten borte. Skulle rentefordelen ha blitt bevart, måtte de ha 7-8 prosent renter på opparbeidet cashback.

Anbefaling i stedet for Sparebank1-kort, er rett og slett Norwegian Bank. Hvis man har Cashback aktivert (du må velge mellom cashback og poeng for kjøp av flybilletter) opparbeider man seg 0,5 prosent cashback. Det er samme prosentsats som Sparebank1-kortet har, men du slipper månedsavgiften, noe som gjør at du kan samle cashback fra første krone og uten risiko for å gå med underskudd på grunn av månedsavgiften, og det er heller ikke tak på hvor mye cashback du kan opparbeide deg gjennom bruk av kortet fra Norwegian Bank. Anbefalingen har selvsagt det klare forbehold om at alle fakturaer betales innen forfall.

Ja, virker ikke sånn spesielt bra. Var litt fint at det hadde gratis tillegskort og slikt men.

Sånn mtp cashback virker det forstsatt som om trumf kredittkort med trumf pay, coop kredittkort med coop pay, og morrow gir mest i løpet av et år kanskje.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
40 minutes ago, Photon said:

Jau. Revolut fantes ikke når jeg starta å bruke wise (det som het transferwise før) for sånn 9 år siden.

Dette tolker jeg som: "Jeg har brukt Wise i 9 år uten problemer, så dette er et trygt nok alternativ for uttesting."

Har det vært noen problemer? (Tenker på å teste ut Wise.) 

Lenke til kommentar

Vært helt problemfritt for meg. Er en veldig stor bedrift som har holdt på lenge.
De har som sagt bare debit-kort, men du kan lage så mange digitale kort du vil, slette og lage nye osv.

Selv bruker jeg hovedsaklig Wise for å sende NOK til annen valuta, da det har generelt vært mye billigere enn å bruke banker osv.
De tar et visst gebyr, men ellers får du mid-market rate på valutaen for øyeblikket, uten noen forskjeller på "kjøp og salg" av valuta som i bankene.

Jeg og kona har sikkert sendt tilsammen en million eller mer på de 9 åra.

Når det kommer til å bruke kortene deres i utlandet, vet jeg ikke hvor mye du sparer kontra et kredittkort, har brukt kortene deres veldig lite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...