Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!

Roberto

Anbefalte innlegg

Gjest fcc5d...9fd

Gratis for kunder, ikke morrow. Som til syvende og sist betyr at kundene betaler for det. Jeg melder meg ikke på fordi jeg ikke trenger det og jeg trenger heller ikke gi morrow ekstra kostnader.

Anonymous poster hash: fcc5d...9fd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Skrevet (endret)
Gjest fcc5d...9fd skrev (På 1.5.2024 den 14.38):

Gratis for kunder, ikke morrow. Som til syvende og sist betyr at kundene betaler for det. Jeg melder meg ikke på fordi jeg ikke trenger det og jeg trenger heller ikke gi morrow ekstra kostnader.

Anonymous poster hash: fcc5d...9fd

Gratis for Morrow også. Dette er en tjeneste Mastercard tilbyr gratis. Ikke vanskelig å forstå hvorfor. Mastercard har store utgifter på at deres kunder blir svindlet, ved at de har gode kundebetingelser som ofte dekker tapet kunden har hatt. Her i Norge har vi i tillegg ytterligere rettigheter igjennom finansavtaleloven. Så dette er åpenbart ett program som Mastercard vil ha så mange som mulig på, for å spare penger ved å drive med forebygging.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
^fmj skrev (12 timer siden):

Andre som ikke får valgt YX Visa-rabatten?

Ja, men ganske vanlig at de ikke klarer å få klart neste måneds skjema før rundt den 4. Iom at det i dag er lørdag, så regner jeg med at den er oppe og går ila mandag.

Lenke til kommentar

Nede hele YX domene nå ser det ut til.

Prøver hver måned å legge til rebatt i nettskjemaet, dette som vanlig ikke, men fikk en annen feilmelding enn før. Sendte epost for å be dem legge til rabatt som jeg pleier å gjøre, men får feilmelding på denne også. 😅

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har ikke fulgt godt nok med, men ser at morrow har begynt å trekke meg for renteutgifter hver måned i det siste, siste dagen i mnd. Alt fra en tier til en drøy femtilapp de siste månedene.

Noen som vet hvorfor? Prøvde å finne noe endringer i betingelser hos morrow, men kan ikke se noe. Regning blir alltid betalt på forfallsdato.

Edit: ser nå at de har lagt til 2,4% rente ved betaling på forfall. Med mindre det er varekjøp, som gir 0%. sneaky bastards! Hovedbruken min er jo flybilletter og reiser som de nok ikke kategoriserer som varekjøp....

Endret av OC-Freak
Fant årsak
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
OC-Freak skrev (18 minutter siden):

Har ikke fulgt godt nok med, men ser at morrow har begynt å trekke meg for renteutgifter hver måned i det siste, siste dagen i mnd. Alt fra en tier til en drøy femtilapp de siste månedene.

Noen som vet hvorfor? Prøvde å finne noe endringer i betingelser hos morrow, men kan ikke se noe. Regning blir alltid betalt på forfallsdato.

Edit: ser nå at de har lagt til 2,4% rente ved betaling på forfall. Med mindre det er varekjøp, som gir 0%. sneaky bastards! Hovedbruken min er jo flybilletter og reiser som de nok ikke kategoriserer som varekjøp....

Har aldri fått renter fra Morrow. Sjekk om dette gjelder kontantuttak, bruk på Posten eller Vipps.

Lenke til kommentar

Den måneden jeg hadde en femtilapp hadde jeg tatt ut penger i minibank i nepal. De andre månedene har ingen kontantuttak, vipps eller post.

Har sendt forespørsel til morrow uansett. Mulig det kan være siden noen abonnementer som netflix ligger på dette kortet

Lenke til kommentar
On 16.4.2024 at 10:18 PM, oddeh said:

Kredittkort er en måte å skaffe bonus eller finansiere/utsette noe man ikke egentlig har råd til der og da. Derfor betaler man rente om man ikke betaler innen tid.
Om vaskemaskinen går tile helvete og man ikke har råd til ny, så kan man vaske for hand eller kjøpe på kreditt.

Til dette utsagnet, så vil jeg si meg uenig.

Kredittkort er først og fremst noe jeg bruker på grunn av at de er mye mer økonomisk i bruk, enn debitkort, når man betaler hele regningen ved forfall.  Innsparinger er sånn sett første grunn.

Neste grunn er bonuser.

Hvis man bruker kredittkort til ting man egentlig ikke har råd til, da blir det nok lett slik at man opptar veldig dyre lån, og da er man nok en av de som sørger for gode inntekter for kredittkortselskapet.

Har flere kredittkort for å sammenligne over tid. Synes så langt at DNB Mastercard og Banknorwegian har vært veldig bra. 

Det eneste kortet som har gitt meg noen form for problemer er Gebyrfri fra Santander. Gebyrfri.no hadde gitt meg et ukjent gebyr på 50 kroner og renter på 2 kroner, eller noe slikt, uten at jeg hadde mottatt noen regning i nettbanken. Så ble kontoen sperret etter registrert overtrekk på 52,- kroner og så ble jeg oppringt av en dame, som framsto som kanskje noe aggresiv og pågående i praten. Det virket på meg som at denne damen hadde ganske god rutine i forhold til det å være frekk og pågående.

Jeg betalte så regningen på 52,- kroner, og etter det så fikk jeg et nytt gebyr fra gebyrfri.no for at de hadde vært så snille å ringe meg opp pr telefon og snakke litt hardt til meg. Husker ikke hva gebyret var for å ringe meg opp, men det var i alle fall mer enn det første gebyret på 50 kroner.

Bortsett fra Santander Gybyrfri, som så langt skiller seg veldig tydelig negativt ut, i forhold til gebyrer, så har erfaringen med de andre kredittkortene bare vært at de medfører innsparinger og bedre økonomi. DNB Mastercard er gode på bonuser, og sikkerhet ved kjøp, og Banknorwegian har så langt vært fantastisk, ved reiser i utlandet.

Tar høyde for at episoden med Santander Gebyrfri kan være en slags "systemfeil" eller "gretten dame på jobb", og at dette kanskje ikke var typisk for kvaliteten i deres tjenester. Så langt så er det bare gebyrfri.no som har gitt meg noen form for gebyr eller andre problemer.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, OC-Freak said:

Jeg har heller aldri fått renter. 

Jeg betaler alltid noen dager før forfall, sånn at jeg skal være sikker. 

Lenke til kommentar
On 16.6.2024 at 12:13 AM, arne22 said:

Tar høyde for at episoden med Santander Gebyrfri kan være en slags "systemfeil" eller "gretten dame på jobb", og at dette kanskje ikke var typisk for kvaliteten i deres tjenester. Så langt så er det bare gebyrfri.no som har gitt meg noen form for gebyr eller andre problemer.

Komisk ironisk at det er gebyrfri.no som har gitt deg gebyrer på kredittkortet deres 😅

Endret av Chr1stian
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Gikk på en liten smell, tenkte jeg skulle prøve Trumf + kredittkort på en ubetjent Shell-stasjon. Jeg fikk ikke ugyldig kombinasjon og kvitteringen viste at Trumf var registrert etc.

Jeg ser nå at man ikke får bonus i det hele tatt på ubetjente Shell-stasjoner, da må man ha Shell Mastercard. Oh well, live and learn.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
^fmj skrev (5 minutter siden):

Gikk på en liten smell, tenkte jeg skulle prøve Trumf + kredittkort på en ubetjent Shell-stasjon. Jeg fikk ikke ugyldig kombinasjon og kvitteringen viste at Trumf var registrert etc.

Jeg ser nå at man ikke får bonus i det hele tatt på ubetjente Shell-stasjoner, da må man ha Shell Mastercard. Oh well, live and learn.

Samme gjelder Esso. En får ikke Trumf om en bruker Trumf visa. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
ProphetSe7en skrev (1 time siden):

Samme gjelder Esso. En får ikke Trumf om en bruker Trumf visa. 

Forskjellen er at man kan kombinere Trumf og kredittkort på betjente Shell, men ikke på Esso.

Lenke til kommentar
arne22 skrev (På 16.6.2024 den 12:13 AM):

Til dette utsagnet, så vil jeg si meg uenig.

Kredittkort er først og fremst noe jeg bruker på grunn av at de er mye mer økonomisk i bruk, enn debitkort, når man betaler hele regningen ved forfall.  Innsparinger er sånn sett første grunn.

Neste grunn er bonuser.

Hvis man bruker kredittkort til ting man egentlig ikke har råd til, da blir det nok lett slik at man opptar veldig dyre lån, og da er man nok en av de som sørger for gode inntekter for kredittkortselskapet.

Amen til det! Kredittkortselskapene tjener selvsagt pengene sine noe sted, fortrinnsvis på de som ikke betaler regningene sine i tide, eller enda bedre, de som ikke har pengene i utgangspunktet, og som selvsagt ikke skulle ha hatt kredittkort. De tjener også på gebyrer brukersteder (alle steder med terminaler som godtar det aktuelle kredittkortet). Disse utgiftene legges typisk på prisene, da butikkene ikke kan ta betalt for at kundene bruker kort.

Skal man ikke tape for kredittkortselskapene, må man ha kredittkort som gir positivt utslag på bruk, og man må alltid betale regningene før forfall. Alle andre er med på å betale til kredittkortselskapene og deres kunder gjennom prispåslaget i butikkene. Bonuser og cashback er som et veddemål, hvor man i utgangspunktet selv sitter med de beste kortene ved at man selv velger om man skal betale regningen innen forfall eller ikke.

Man skal selvsagt ikke ha kredittkort hvis man ikke har stålkontroll på egen økonomi, og i hvert fall ikke om man ikke er i stand til å gjøre opp for seg i utgangspunktet. Når det er sagt, så tror jeg heller ikke at det er kjøpet av en vaskemaskin på kreditt/avbetaling som velter noens økonomi.

Lenke til kommentar

Begynte å bruke kredittkort etter en gjennomgang av økonomien, for å se hvilke unødvendige utgifter jeg har. Fant ut at jeg for eksempel betalte ca 2.000,- for en reiseforsikring som jeg like godt kan få gratis via kredittkort, pluss at jeg også betalte mange gebyrer for bruk av debitkort, som ikke er på de kredittkortene som jeg nå bruker. Regner med at jeg sparer ca 4-5.000,- pr år ved å bruke kredittkort i stedet for debitkort, og som kjent: Alle monner drar. Dessuten så kommer fordelen med økt sikkerhet ved internetthandel. Hadde nylig en handel der jg fikk pengene tilbake som følge av at jeg brukte krdittkort i stedet for debitkort.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
OC-Freak skrev (På 15.6.2024 den 10:48 PM):

Måtte sjekke nå. Jeg har ikke blitt belastet renter overhodet på mitt Morrow kort. Har også blant annet handlet flybilletter. Du nevner kontantuttak i Nepal. Der tipper jeg du har blitt belastet renter. Du må bruke Norwegian kredittkort til slikt 😉

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kron said:

Du må bruke Norwegian kredittkort til slikt

Helt rett. Brukte debitkort før og fikk masser av gebyrer. Banknorwegian gir ingen gebyter og ingen renter ved betaling ved forfall. Man bør også velge å la vekslingen gå gjennom Banknorwegian og ikke via lokal bank der man tar ut. Gir normalt en god del bedre vekslingskurs. Har selv blitt ganske forbauset over hvor mye man kan spare på at man setter seg godt inn i disse tingene. Man bør også unngå ATM'er inne på flyplassområder og alle ATM'er merket "Euronet".  

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Hadde kredittkortet fra YX fra November til nå, klarte å lure til meg 100 kroner i rabatt 2 ganger i løpet av de månedene. Så mye styr med økonomien min har jeg ikke opplevd på veldig lenge. Godt å få klipt det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...