Nåla-i-veggen Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 Et slikt kort kan være greit å ha om ikke annet for å betale med på nettet. For det første slipper man at større beløp trekkes direkte fra konto og som det drøyer med å få tilbake hvis man returnerer en vare. I tillegg har man større sikkerhet for å få tilbake penger hvis nettbutikken går konkurs og ikke leverer. Lenke til kommentar
VikingF Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 (endret) Vurderer å skaffe meg et kredittkort, men vet ikke helt om jeg trenger det. Virker som alle har det? De fleste har et (eller flere), men bruk det med fornuft og husk å betale alt tilbake så raskt som mulig - helst før første forfall. Etter det løper rentene. Hvis du skal ha et så anbefaler jeg at du finner et som har reiseforsikring, evt noe cashback og som ikke har årsavgift. Finnes endel sider der ute hvor du kan finne gode forslag. Endret 18. desember 2014 av VikingF Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Cresco Car og Trumf Visa har 1% cashback på alt + muliget for Avtalegiro på hele beløpet (men du må be om det). Etter min mening de beste kortene om du bare skal ha ett. Lenke til kommentar
Nåla-i-veggen Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Av disse er vel Cresco Car Premium å foretrekke. Også 3% på bensin, og 1% på absolutt alt annet. Med Trumf Visa får du ikke 1% i dagligvarebutikker som ikke er en del av Trumf. Lenke til kommentar
Superfruit Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Har hørt at kredittkort ikke er noe du bør ha med mindre du trenger det. Men siden alle har det... betyr det at alle er i en posisjon til å trenge det, eller at de bare vil følge flokken? Lenke til kommentar
hean Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Har hørt at kredittkort ikke er noe du bør ha med mindre du trenger det. Men siden alle har det... betyr det at alle er i en posisjon til å trenge det, eller at de bare vil følge flokken? Nei, det betyr at det er store fordeler med kredittkort man ikke får med vanlige bankkort. Ikke får man bare bonus når man handler med enkelte kort men man er også godt beskyttet når man kjøper på kreditt fra næringsdrivende. For eksempel... blir man svindlet får man tilbake det man har betalt så lenge man ikke har betalt det ned allerede. Treffer du en vanskelig selger som ikke vil gjøre opp for seg om produktet ikke er som du kan forvente så kan du stille samme krav mot kredittyter som mot selger. Reiseforsikring... Flere ganger i året er det 20% på HELE Expert og 25% på HELE XXL med utvalgte DNB kort. Mener også skeidar har hatt kampenje med DNB. Masse faste avtaler er det også med DNB og enkelte butikker... Kan man bruke slikt så er det tusenlapper å spare, kanskje titusenvis også hvis man handler mye. Lenke til kommentar
nojac Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Har hørt at kredittkort ikke er noe du bør ha med mindre du trenger det. Men siden alle har det... betyr det at alle er i en posisjon til å trenge det, eller at de bare vil følge flokken? Jeg ville sagt at det er vi som IKKE trenger det, som har størst gevinst ved å bruke kredittkortet... Vi bruker det bare til det vi ville kjøpt uansett, og betaler alt ved forfall , Ingen ulemper, bare fordeler. Selv har jeg droppet det vanlige bankkortet. Men bruker du kredittkortet ukritisk, kan du fort komme på glattisen. Luksusfellen neste.... 2 Lenke til kommentar
Superfruit Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Vi bruker det bare til det vi ville kjøpt uansett, og betaler alt ved forfall , Ingen ulemper, bare fordeler. Selv har jeg droppet det vanlige bankkortet. Forstår ikke det du skrev her. Om jeg har en krone på kredittkortet eller en krone på et vanlig brukskort spiller vel ingen forskjell? Lenke til kommentar
nojac Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Fordelene er:1. Det vanlige bankkortet koster 250 kroner i min bank (noen banker med 0,1 % rente gir det "gratis" til programkunder), kredittkortet er gratis. 2. Forbruk belastes konto etter ca 1 mnd - lett å se hvor mye utgifter jeg får neste måned. 3. Mulighet for å protestere før belastning dersom den ikke er berettiget / ved konkurser etc. 4.Bransjerabatter / kickback i ulike kredittkort 5-Reiseforsikring etc. Hvis disse momentene ikke er interessante for deg er det bare å fortsette med debetkortet. 1 Lenke til kommentar
eddott Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Vi bruker det bare til det vi ville kjøpt uansett, og betaler alt ved forfall , Ingen ulemper, bare fordeler. Selv har jeg droppet det vanlige bankkortet. Forstår ikke det du skrev her. Om jeg har en krone på kredittkortet eller en krone på et vanlig brukskort spiller vel ingen forskjell? Jo. Bruker du f.eks. et kredittkort med 1% kickback på alt eller rabatter betaler du mindre for de samme varene i forhold til et vanlig brukskort. I tillegg samler pengene renter på kontoen en måned ekstra. I løpet av et år kan dette bli noen hundrelapper. Over flere år blir det tusenlapper. Det er lettjente penger. Lenke til kommentar
VikingF Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 I tillegg samler pengene renter på kontoen en måned ekstra. Dette argumentet har jeg aldri helt forstått. Man betaler jo noe hver måned med et kredittkort også, dvs forbruket fra måneden før, så hvis man har sånn ca det samme forbruket fra måned til måned så vil ikke dette spille inn på rentetankegangen. Eksempel 1 (Bankkort): Forbruk i desember: 8000,- Man betaler: 8000,- (for forbruket samme måned) Forbruk i januar: 8000,- Man betaler: 8000,- (for forbruket samme måned) Eksempel 2 (Kredittkort): Forbruk i desember: 8000,- Man betaler: 8000,- (fordi forbruket for november også var 8000,-) Forbruk i januar: 8000,- Man betaler: 8000,- (fordi forbruket for desember også var 8000,-) Det vil isåfall bare være første måned man bruker kredittkortet man "samler renter" fordi forrige måned allerede ble betalt med bankkort. Etter det betaler man jo stadig ned forrige måneds forbruk (forhåpentligvis). 1 Lenke til kommentar
nojac Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 (endret) Hvis du betaler med kredittkortet annenhver av månedene, hvordan ser da "regnestykket" ditt ut? I forhold til å betale kontant sparer man rentene på 8 000 kroner i hele perioden man bruker kortet. Det blir som å låne 8 000 kroner i hele perioden rentefritt.. Endret 20. desember 2014 av nojac Lenke til kommentar
eddott Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 (endret) Det vil isåfall bare være første måned man bruker kredittkortet man "samler renter" fordi forrige måned allerede ble betalt med bankkort. Etter det betaler man jo stadig ned forrige måneds forbruk (forhåpentligvis). Det er vel det som er poenget. I ditt eksempel vil man da ha 8000,- mer på konto i desember og januar ved bruk av kredittkort. Hvis du betaler med kredittkortet annenhver av månedene, hvordan ser da "regnestykket" ditt ut? I forhold til å betale kontant sparer man rentene på 8 000 kroner i hele perioden man bruker kortet. Det blir som å låne 8 000 kroner i hele perioden. Å betale renter på kredittkortet er aldri lurt. Når vi betaler alt ved forfall, snakker vi om et rentefritt lån på 8 000 i en måned. 8 000 på bankkonto med 3% rente (Ya Bank) blir rundt 240 kroner i året. Et bankkort koster typisk 250 kroner i året. Nesten 500 kroner i forskjell. Det er kanskje ikke så mye penger, men det krever så lite at jeg synes det er verdt det. Endret 20. desember 2014 av eddott 1 Lenke til kommentar
VikingF Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Hvis du betaler med kredittkortet annenhver av månedene, hvordan ser da "regnestykket" ditt ut? I forhold til å betale kontant sparer man rentene på 8 000 kroner i hele perioden man bruker kortet. Det blir som å låne 8 000 kroner i hele perioden rentefritt.. Jeg håper vel egentlig jeg misforstod noe her. Man bør ikke betale ned kredittkortet annenhver måned, men hver måned - hvis man skal slippe høye kredittkortrenter. Poenget mitt var bare at det er den første måneden man beholder penger på kontoen (da forrige måned allerede er betalt og denne månedens forbruk først betales neste måned). Fra måned to og fremover betaler man uansett for forrige måneds forbruk, og dermed vil ikke rente-argumentet ha noen stor tyngde lengre. (8000,- er 8000,- uansett om det er for denne eller forrige måneds forbruk). Men ja, man får jo noe ekstra (for den første måneden) som Eddott skriver over her. 1 Lenke til kommentar
nojac Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Hvis du betaler med kredittkortet annenhver av månedene, hvordan ser da "regnestykket" ditt ut? I forhold til å betale kontant sparer man rentene på 8 000 kroner i hele perioden man bruker kortet. Det blir som å låne 8 000 kroner i hele perioden rentefritt.. Jeg håper vel egentlig jeg misforstod noe her. Man bør ikke betale ned kredittkortet annenhver måned, men hver måned - hvis man skal slippe høye kredittkortrenter. Poenget mitt var bare at det er den første måneden man beholder penger på kontoen (da forrige måned allerede er betalt og denne månedens forbruk først betales neste måned). Fra måned to og fremover betaler man uansett for forrige måneds forbruk, og dermed vil ikke rente-argumentet ha noen stor tyngde lengre. (8000,- er 8000,- uansett om det er for denne eller forrige måneds forbruk). Men ja, man får jo noe ekstra (for den første måneden) som Eddott skriver over her. Mitt poeng var: Hvis du virkelig tror at du bare sparer noe i EN måned kan du vel bare slutte med kredittkortet når den måneden er over? Men det er jo på et vis riktig: Når man tar opp et lån er det bare den første måneden man har mer penger.... Resten av lånets løpetid må man betale renter (og eventuelt avdrag) på dette lånet. Forskjellen til kredittkort er bare at lånet er rentefritt i hele perioden. Hvis du i utgangspunktet ikke trengte det lånet, setter du pengene på høyrente og casher inn renter hver måned, helt til du velger å avslutte .... 1 Lenke til kommentar
Superfruit Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 De som ikke trenger kredittkort men har det, og holder sin sunne livsstil TJENER penger? De som trenger kredittkort og fortsetter rett inn i luksusfellen; de trenger det... ikke? eller enda mer, kanskje... Lenke til kommentar
Lemongrass Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Er det verdt å skaffe seg kredittkort utelukkende på grunn av reiseforsikringen, eller lønner det seg å tegne en helårsforsikring? Lenke til kommentar
hean Skrevet 1. januar 2015 Del Skrevet 1. januar 2015 Er det verdt å skaffe seg kredittkort utelukkende på grunn av reiseforsikringen, eller lønner det seg å tegne en helårsforsikring? Det spørs selvsagt på betingelsene på hver forsikring.... med helårsforsikring er du som sagt forsikret hele året. Lenke til kommentar
nojac Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 4 % på dagligvarer i januar på mitt favorittkort fra yABank (fordi de har BankAxept). Rabatten gjelder ikke kontantuttak i butikk. 3 % på all bruk med IkanoVisa er også bra... Lenke til kommentar
Nåla-i-veggen Skrevet 3. januar 2015 Del Skrevet 3. januar 2015 Hos Ikano blir det altså 4% på dagligvarer, 5% på bensinstasjon og 6% hos Shell i januar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå