Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Finnes det noen upartiske oversikter over hva de ulike kredittkortleverandørene tilbyr av tjenester (f.eks. reiseforsikring)? Etter et raskt Google-søk fant jeg bare utdaterte guider fra DinSide o.l. og åpenbart useriøse oversikter. Vil jeg i de fleste tilfeller kunne få kredittkort uten fast inntekt (dvs. som Lånekassen-avhengig student)?

Hvis du kan bevise at du studerer, skal du kunne få et kredittkort i mange banker. Du vil uansett få kort i DnB Nor og Postbanken, som har et eget studentprogram der du får et Visa debit og et Mastercard-kort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes det noen upartiske oversikter over hva de ulike kredittkortleverandørene tilbyr av tjenester (f.eks. reiseforsikring)? Etter et raskt Google-søk fant jeg bare utdaterte guider fra DinSide o.l. og åpenbart useriøse oversikter. Vil jeg i de fleste tilfeller kunne få kredittkort uten fast inntekt (dvs. som Lånekassen-avhengig student)?

 

Er jo ca en MILLION sånne nettsider, men er mange som er litt dårlige.. Masse bannere og drit. Den her er vel en av de ryddigste av dem. Ikke så innmari mange kort, men du skal vel ha bare ett uansett.. :tease:http://kredittkortsiden.net/

 

Tror det blir vanskelig å få kredittkort uten fast inntekt sånn i utgangspunktet, men de fleste bryr seg jo ikke om fast arbeid, bare hvor mye du tjener i året.

 

Edit: når jeg nå ser litt nøyere etter, er det faktisk flere kort som ikke sier noe om minimumsinntekt. Disse er Gebyrfri Visa, Flexi Visa, og Santander Red Card. Aner ikke hvilket som er aller best, det får du nesten finne ut sjøl.. :) De finnes på sida der alle sammen.

Endret av appelsinbrus
Lenke til kommentar

Amex i norge er og blir en vits. Jeg fikk brevet om at innloggingsdetaljer til nettkonto skulle sendes ut innen kort tid. Dette brevet kom for flere måneder siden, og jeg har ennå ikke fått noe i posten. Hvordan er det mulig å ikke ha tilgjengelig nettkonto i over 7 måneder for et seriøst kortselskap vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Amex i norge er og blir en vits. Jeg fikk brevet om at innloggingsdetaljer til nettkonto skulle sendes ut innen kort tid. Dette brevet kom for flere måneder siden, og jeg har ennå ikke fått noe i posten. Hvordan er det mulig å ikke ha tilgjengelig nettkonto i over 7 måneder for et seriøst kortselskap vet jeg ikke.

Jeg har heller ikke sett noe til noen innloggingsdetaljer enda... Har fundert på om det kunne være en ide å sende brev til AmEx inernasjonalt og fortelle dem hvor dårlig DnBNor representerer dem i Norge. Det finnes i alle fall en annen større bank som kanskje kunne være interessert i å ta over, DnBNor er helt klart ikke interessert i å være en seriøs agent. Særlig 3 ting irriterer meg:

 

1.) Man tar ikke bort en eksisterende, og fungerende, løsning før den nye er _ferdig_ testet og i orden.

 

2.) For 7 måneder siden sa de at den nye løsningen var nesten klar. Det tar ikke 7 måneder å ferdigstille en løsning om et stort konsern som DnBNor prioriterer det.

 

3.) Informasjonen ut til kundene virker tilfeldig og lite planlagt, i desember skulle vi få koder og informasjon i januar. Nå i sommer kom det et nytt brev med gledens budskap om at koder var på vei hvert øyeblikk, men hva har skjedd?

Lenke til kommentar

HELT latterlig og elendig av DnB dette! De lar AmEx-representasjonen surre og gå og tar det slett ikke seriøst. En uke eller to med surr og rot på nettkonto kan man forstå, tar det månedsvis er det snakk om at de dropper å gidde å ordne opp på en ordentlig måte.

Så DnB og AmEx har her riper i lakken, man får bedre kundeservice og nettjenester ved å ha en vanlig studentkonto med Visa/BankAxept og MasterCard enn ved å ha DnBs AmEx.

 

Man har jo ringt og purret på å få tilsendt kodekort og passord for pålogging nettsaldo siden den forrige ble tatt ned ca. i november 2009.

Jeg har fått kodekort, mangler fortsatt passord.

(DnBs studentkunder etc. bruker ikke noe så gammeldags som kodeKORT forøvrig, og har langt bedre åpningstid på sin kundeservice enn "vi voksne" har på AmEx.)

 

Legg til at Teller ukritisk sender ut lapper med Visa/MC/AmEx på til butikker som IKKE tar AmEx, så står man der med "ukjent kort" i displayet på kortterminalen mens de "seriøse" med BankAxept står og venter på tullingen som sliter med å få betalt.

 

I år har jeg hittil hatt flere AmEx-giroer på 30- og 40-tallet, nå sikter jeg på at neste giro blir på kr. 0,- siden det er så mye tull og ball med DnBs AmEx-drifting i Norge.

 

 

 

 

 

 

 

Amex i norge er og blir en vits. Jeg fikk brevet om at innloggingsdetaljer til nettkonto skulle sendes ut innen kort tid. Dette brevet kom for flere måneder siden, og jeg har ennå ikke fått noe i posten. Hvordan er det mulig å ikke ha tilgjengelig nettkonto i over 7 måneder for et seriøst kortselskap vet jeg ikke.

Jeg har heller ikke sett noe til noen innloggingsdetaljer enda... Har fundert på om det kunne være en ide å sende brev til AmEx inernasjonalt og fortelle dem hvor dårlig DnBNor representerer dem i Norge. Det finnes i alle fall en annen større bank som kanskje kunne være interessert i å ta over, DnBNor er helt klart ikke interessert i å være en seriøs agent. Særlig 3 ting irriterer meg:

 

1.) Man tar ikke bort en eksisterende, og fungerende, løsning før den nye er _ferdig_ testet og i orden.

 

2.) For 7 måneder siden sa de at den nye løsningen var nesten klar. Det tar ikke 7 måneder å ferdigstille en løsning om et stort konsern som DnBNor prioriterer det.

 

3.) Informasjonen ut til kundene virker tilfeldig og lite planlagt, i desember skulle vi få koder og informasjon i januar. Nå i sommer kom det et nytt brev med gledens budskap om at koder var på vei hvert øyeblikk, men hva har skjedd?

Endret av RYNE
Lenke til kommentar

Har nå fått tilgang til American Express NettKonto (med passord og kodekort) og dette virker som det skal.

 

Er selvfølgelig litt gammeldags med kodekort og ikke kodebrikke (som pålogging i nettbank), men informasjonen som er tilgjengelig i NettKontoen er oppdatert og informativ.

 

Skal etter informasjon komme mulighet for overføring til egen konto, betaling av regninger osv. og håper dette ikke er veldig langt unna en realitet.

Endret av henrikes
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale alle de som ikke har fått tilsendt kodekort og passord å ta kontakt med Amex medlemsservice. Det skal ha blitt sendt ut kodekort og passord til alle medlemmene nå. Har man ikke mottatt det, har medlemsservice muligheten til å bestille kodekort og passord til deg, og du vil få det i posten innen ti dager. Det går som smurt. :) Telefonnumerne er 800 68 000 for gullkort og 800 68 100 for grønt kort. Medlemsservice er veldig hjelpsomme, og er veldig klar over (/flau over) problemene som har vært med nettkontoen det siste året.

 

OBS: Har du nettkonto via Cresco, YS medlemskort, NAF Fordel Extra, NSF medlemskort, Byggmakker byggekonto, Bohuskonto, eller et annet fordelskort eller produktsrelatert konto hos DnB NOR, har du allerede tilgang til American Express sin nettkonto, da det er samme nettkontoløsning over hele fjøla. Da kan du logge deg på nettkontoen med det samme kodekortet og passordet som du bruker på de andre kortene/kontoene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

JohnAnders skrev:

Jeg vil anbefale alle de som ikke har fått tilsendt kodekort og passord å ta kontakt med Amex medlemsservice. Det skal ha blitt sendt ut kodekort og passord til alle medlemmene nå. Har man ikke mottatt det, har medlemsservice muligheten til å bestille kodekort og passord til deg, og du vil få det i posten innen ti dager. Det går som smurt. :) Telefonnumerne er 800 68 000 for gullkort og 800 68 100 for grønt kort. Medlemsservice er veldig hjelpsomme, og er veldig klar over (/flau over) problemene som har vært med nettkontoen det siste året.

 

 

 

************************

 

 

Nuvel!

Jeg har fortsatt IKKE mottatt passordet. Og jeg har vært jevnlig i kontakt med medlemsservice om dette siden ca. nyttår!

Stadig er det ny svar om "neste uke", og det går stadig uker etter disse "fristene" uten at det nødvendige er kommet.

Jeg kjenner dessuten noen som også mangler kodekort.

Så når ferier går mot slutten neste uke får man ringe igjen og spørre.

(Venter også på giro i postkassen i disse dager, forhåbentligvis pålydende kr. 0,-)

Endret av RYNE
Lenke til kommentar

Nuvel!

Jeg har fortsatt IKKE mottatt passordet. Og jeg har vært jevnlig i kontakt med medlemsservice om dette siden ca. nyttår!

Stadig er det ny svar om "neste uke", og det går stadig uker etter disse "fristene" uten at det nødvendige er kommet.

Jeg kjenner dessuten noen som også mangler kodekort.

Så når ferier går mot slutten neste uke får man ringe igjen og spørre.

(Venter også på giro i postkassen i disse dager, forhåbentligvis pålydende kr. 0,-)

 

Nettkontotjenesten har vært oppe siden begynnelsen av Juni, og det har blitt sendt ut kodekort og passord til alle som har hadde My Card Account (onlinetjenesten) hos American Express tidligere. Det har skjedd at noen kodekort og passord har blitt sendt til gamle adresser, og derfor ikke har kommet frem. Men tar du kontakt med medlemsservice (på 800 68 000) i dag, skal du få tilsendt kodekort og passord innen 10 dager. De har i hvert fall hjulpet meg! :)

Lenke til kommentar

Jeg har nå endelig fått kodekort etter å ha purret medlemsservice. Så det er åpenbart ikke alle som hadde nettkonto tidligere hos amex som har fått dette automatisk. Medlemsservice er heldigvis vennlige og gjør nok sitt beste, så skal ikke si noe vondt om dem.

 

Latterlig opplegg hele greia, og er overhodet ikke imponert over tjenesten vi nå har. De andre simple visa-gratiskortene jeg bruker har flere funksjonaliteter, oppererer ikke med kodekort (trodde vi ble ferdig med slike kort på nittitallet??) og har mere brukervennlige sider. Amex fremstår som et kredittkortenes mikke mus i norge på nåværende tidspunkt dessverre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vurderer litt og få meg kredittkort da jobben nærmest krever det, da jeg må legge mye ut for jobben.

 

har sett litt på santander gebyrfri gold og Trumf visa.

ting jeg har lagt vekt på er:

begge har reiseforsikring.

mellom 45-50 dagers betalings utsettelse.

gebyrfritt.

ser også at Trumf har den fordelen at jeg får noen prosenter på kjøp i visse butikker, er også der jeg handler til vanlig, så jeg lurer på om dere ser noen andre ting jeg burde tenke på?

renta ser jeg ikke på som veldig viktig da jeg har god kontroll på økonomien og betaler på avtalt tidspunkt

Lenke til kommentar

Haha, AmEx i Norge er og blir en vits. :)

 

Men helt seriøst, hvem faen tilbyr en nettbank i 2010 med 4 ord man må pugge(!) til passord og 50 engangskoder på et pappkort? Så må de sende nytt kodekort når kodene er brukt opp? Hva om jeg er i utlandet (noe kortets målgruppe ofte er)? Hva tror dem, helt seriøst? Er det dette de har brukt 7 måneder på?

 

Kortet klippes i to og sendes tilbake. Hva tror dem at jeg er, en idiot? Fra sekssifret forbuk til 0. Sånn skal det gjøres. Nice.

Lenke til kommentar

Hva vil det bety å bli anbefalt som kunde for Eurocard Platinum?

 

Snakket med Eurocard KS i dag ang en chargeback, hadde for 2 uker spurt om tilbakemelding på muligheten for oppgradering til platinum, men hun jeg snakket med i dag sa hun skulle ta en snarvei, og sende anbefaling på meg som kunde. Hvor gode er oddsene for at det vil gå bra?

Lenke til kommentar

Haha, AmEx i Norge er og blir en vits. :)

 

Men helt seriøst, hvem faen tilbyr en nettbank i 2010 med 4 ord man må pugge(!) til passord og 50 engangskoder på et pappkort? Så må de sende nytt kodekort når kodene er brukt opp?

 

De aller fleste banker har kun innlogging via kodekort eller token for majoriteten av sine kunder. BankID på mobil er kun tilgjengelig for et mindretall kunder som bruker en spesiell mobiloperatør (selv tilhører ikke den gruppen). Løsningen til DnBNOR er ikke stort mer tungvindt enn innlogging med vanlig BankID, så vidt du beskriver den.

 

Nå skjønner jeg heller ikke hvorfor det er så viktig med netttilgang til sitt kredittkort. Noe av fordelen med kredittkort med romslig (eller ingen) kredittgrense er jo at man slipper å tenke på hvor mye man "har igjen" på kortet. Jeg sjekker bare kredittkortutskriftene mine en gang per måned, og det er når jeg får regningen. Hvis man har for vane å gå på drapsfylla på nattklubber/strippeklubber/casino med påfølgende blackout stiller saken seg litt naturligvis litt anderledes, men personlig har jeg iallfall en viss formening om hvor mye penger jeg har brukt uten at jeg trenger å sjekke en nettkonto til stadighet.

Endret av yaddah
Lenke til kommentar

De aller fleste banker har kun innlogging via kodekort eller token for majoriteten av sine kunder.

Jeg har tre betalingskort i tillegg til mit vanlige debetkort: American Express Platinum, Diners Club og EuroCard Platinum. Samtlige av disse har en løsning med brukernavn + passord. Enkelt og greit.

 

BankID på mobil er kun tilgjengelig for et mindretall kunder som bruker en spesiell mobiloperatør (selv tilhører ikke den gruppen).

Hvorfor trenger dem BankID, i det hele tatt?

 

Nå skjønner jeg heller ikke hvorfor det er så viktig med netttilgang til sitt kredittkort.

Primært reiseregninger og refusjoner av utgifter, subsidiært tilgang til informasjon og tilbud.

Lenke til kommentar

Finnes det noen kredittkort-alternativer for studenter som lever på studielånet og teknisk sett har kr 0,- i inntekt?

 

Eneste jeg har funnet så langt er slike programmer med kredittkort inkludert, og siden det innebærer krav til lønnskonto og hele pakka er det noe jeg helst ville unngått.

Lenke til kommentar

Du har vel brukskonto i bank ? Det enkleste og mest sannsynlige for aksept må vel bli der ?

 

Joda, har for tiden brukskontoen min i Bank Norwegian. Gjorde et forsøk på kredittkort-tilbudet de har, men søknaden ble ganske blankt avvist.

 

Kan naturligvis flytte denne brukskontoen til en annen bank, men vil som sagt unngå det så sant det er mulig.

Lenke til kommentar

Haha, AmEx i Norge er og blir en vits. :)

 

Men helt seriøst, hvem faen tilbyr en nettbank i 2010 med 4 ord man må pugge(!) til passord og 50 engangskoder på et pappkort? Så må de sende nytt kodekort når kodene er brukt opp? Hva om jeg er i utlandet (noe kortets målgruppe ofte er)? Hva tror dem, helt seriøst? Er det dette de har brukt 7 måneder på?

 

Kortet klippes i to og sendes tilbake. Hva tror dem at jeg er, en idiot? Fra sekssifret forbuk til 0. Sånn skal det gjøres. Nice.

 

HAHAHA.

 

Jeg har fortsatt ikke fått passordet!

 

Det er MYE bedre kundeservice og nettløsning på DnBs studentkonto-tilbud enn på AmEx!!

Jeg hadde en måned med null-forbruk, det frister med flere!

 

Utrolig også at DnB er tause og tydeligvis ikke bryr seg noe særlig med AmEx, driften henger jo tilbake fra det folk flest forventer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...