Photon Skrevet 28. desember 2024 Del Skrevet 28. desember 2024 (endret) Bruker selv wise for overføringer til utlandet, pluss at du kan holde all type valuta, fysisk og digitalt kort (bare debit), osv. vet ikke om noen kort som ikke har valutapåslag. De må vel sikre seg for svingninger i valutakursen osv. Fikk nettopp morrow nå for meg selv. Kommer kanskje til å gå for et sb1 kort når mine gamle kort blir sletta, så har jeg vel de to med mest cashback som jeg vet om Endret 28. desember 2024 av Photon Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 Photon skrev (På 28.12.2024 den 3.53): Bruker selv wise for overføringer til utlandet, pluss at du kan holde all type valuta, fysisk og digitalt kort (bare debit), osv. vet ikke om noen kort som ikke har valutapåslag. De må vel sikre seg for svingninger i valutakursen osv. Fikk nettopp morrow nå for meg selv. Kommer kanskje til å gå for et sb1 kort når mine gamle kort blir sletta, så har jeg vel de to med mest cashback som jeg vet om Revolut kan vel være et godt alternativ for å unngå valutapåslaget samt å holde valuta og/eller kjøpe bitcoin? Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet 29. desember 2024 Del Skrevet 29. desember 2024 Photon skrev (På 28.12.2024 den 3.53): Bruker selv wise for overføringer til utlandet, pluss at du kan holde all type valuta, fysisk og digitalt kort (bare debit), osv. vet ikke om noen kort som ikke har valutapåslag. De må vel sikre seg for svingninger i valutakursen osv. Fikk nettopp morrow nå for meg selv. Kommer kanskje til å gå for et sb1 kort når mine gamle kort blir sletta, så har jeg vel de to med mest cashback som jeg vet om sb1-kortet var bra, men er dritt nå. Før var det 1 prosent cashback, månedsavgift på 10 kr og 5 prosent innskuddsrente. For en tid tilbake, ett til to år siden, gikk Sparebank1 Kreditt med dundrende underskudd rett og slett fordi kundene i for stor grad betalte regningen til forfall, og Sparebank1 Kreditt siktet seg inn på kundefordelene. Det de gjorde, var å redusere cashback til 0,5 prosent og økte månedsavgiften til 15 kr. De satte også ned taket for maksimal opptjening av bonus, tror det var fra 3000 til 1500 i måneden. Regneeksempel, tar med tre, ett med månedsforbruk på 2500, et med 10000 og et med 15000. 2500 først: (2500*0,01)-10 = 15 kr. Cashback etter justering: (2500*0,005)-15= -2,5, altså du taper nå på å ha aktivert penger tilbake på alt forbruk under 3000 kr per måned. 10000 kr gav: (10000*0,01)-10 = 90 kr. Etter justering: (10000*0,005) - 25 = 25 kr, altså en nedgang på 72 prosent. 15000 kr gav (15000*0,01) - 10 = 140 kr. Etter endring: (15000*0,005) - 25 = 50 kr, tilsvarer en nedgang på 64 prosent. I tillegg er det fem prosent renter for opparbeidet cashback som blir stående. Når rentene var der de var, var det lønnsom å la pengene stå. Har man gjeld med variabel rente, er det nå stort sett alltid bedre å bruke cashbacken til å betale ned gjeld, og man får uansett rundt 5 prosent renter for innskudd i flere banker, så en fordel kunder med "Penger tilbake" aktivert hadde ved at de kunne tjene ekstra renter på opparbeidet cashback, er i realiteten borte. Skulle rentefordelen ha blitt bevart, måtte de ha 7-8 prosent renter på opparbeidet cashback. Anbefaling i stedet for Sparebank1-kort, er rett og slett Norwegian Bank. Hvis man har Cashback aktivert (du må velge mellom cashback og poeng for kjøp av flybilletter) opparbeider man seg 0,5 prosent cashback. Det er samme prosentsats som Sparebank1-kortet har, men du slipper månedsavgiften, noe som gjør at du kan samle cashback fra første krone og uten risiko for å gå med underskudd på grunn av månedsavgiften, og det er heller ikke tak på hvor mye cashback du kan opparbeide deg gjennom bruk av kortet fra Norwegian Bank. Anbefalingen har selvsagt det klare forbehold om at alle fakturaer betales innen forfall. Lenke til kommentar
Grizzler Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Takk for info. Jeg har brukt Wise selv og det fungerer veldig greit for å overføre fra Norsk til Engelsk bank. Men det at det er ingen kort som ikke har valutapåslag synes jeg er merkelig, hvofor kan banker i UK ha det da og ikke Norge? Jeg har Monzo som er en bank og der kan jeg bruke det over hele verden uten noen ekstra kostnader , inkludert £250/måneden kontakt uttak i utlandet. Det er også flere kredittkort som er helt gratis å bruke. Synes det bare virker litt grådig, så da må du regne en ekstra 2% på alt du bruker korter på når du er i utlandet fra Norge. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Kan ikke det unngås om du bruker Curve? Trodde en slapp unna de ekstra kostnadene i utlandet da, men mulig jeg husker feil Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 (endret) Hvis man overfører utenlandsk valuta til/fra en norsk konto, så taper man vel også forskjell i valutakurs mellom kurs for kjøp og salg av utenlandsk valuta. Bruker 2 metoder, den ene er veksling hos DNB og overføring til utenlandsk bankkonto. Den andre er uttak på utenlandsk ATM med kort i fra BankNorwegian. Har ikke merket at det er noen forskjell i kostnad, annet enn at hvis beløpene er veldig små så blir kredittkort billigst pga gebyr pr transaksjon ved bankoverføring. Ved litt større bankoverføringer, så blir jo gebyrene veldig små, slik at kostnaden stort sett blir bankens forskjell i kurs mellom kjøp og salg. Hos BankNorwegian så kommer det et tillegg på 1.75% men det er mitt inntrykk at heller ikke DNB gjennomfører en slik veksling gratis og uten kursforskjell. Har prøvd å spørre DNB kundeservice om dette flere ganger, uten å få noe svar. Er det det noen som aner hva DNB regner som eventuelt valutapåslag, når man veksler til utenlandsk valuta ved overføring til utenlandsk konto? Edit: Ser at DNB opererer med 3 kurser, "kjøp", "salg" og "avregningskurs". Det kan se ut som at forskjellen mellom "kjøp" og "salg" kan være større enn de 1.75% som BankNorwegian regner i valutapåslag. https://www.dnb.no/bedrift/markets/valuta-renter/kursliste/overforsel/daglig Er det noen her på forum som kjenner til detaljene rundt kostnadene rundt overføring av utenlandsk valuta ut i fra norsk bankkonto? Vil det for eksempel kunne ligge noen fordel i å overøre til/fra egen dollar eller eurokonto, i stedet i fra egen kronekonto? Endret 30. desember 2024 av arne22 Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 (endret) Ønsker alle et godt nyttår. Husk å klippe Ikano-kortet, da kundefordelene som gjorde at du skaffet deg kortet ikke er gjeldende lenger fra nyttår. Er det flere kort som må klippes, legg inn i kommentarfeltet, så lager jeg gjerne en liste her. OBS: Alle mine tips om klipping og hvor man bør søke om kreditt, er utelukkende basert på bonussanking, fortrinnsvis cashback, dvs at jeg ser ikke på renter, reiseforsikring og lignende. Kan man ikke betale alt på forfall, bør man absolutt ikke ha kredittkort! *Ikano: Bortfall av 2 prosent cashback for bruk på dagligvarebutikker og Shell. Kilde: https://ikanobank.no/kredittkort/endring *Santander/Flexi: Bortfall av opptjening av cashback (15. desember) og Flexi Visa Bonus (30. desember). Kilde: https://www.santanderconsumer.no/kundeservice/sporsmal-og-svar/kredittkort/blir-noen-av-bonusprogrammene-berorte/ Endret 30. desember 2024 av Cascada81 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 (endret) 21 minutes ago, Cascada81 said: Husk å klippe Ikano-kortet De har 90 dagers reiseforsikring. https://ikanobank.no/kredittkort/forsikring/reiseforsikring Det samme gjelder Santander. https://www.santanderconsumer.no/forsikring/kortforsikringer/reiseforsikring/ Endret 30. desember 2024 av arne22 Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 arne22 skrev (4 minutter siden): De har 90 dagers reiseforsikring. https://ikanobank.no/kredittkort/forsikring/reiseforsikring Det samme gjelder Santander. https://www.santanderconsumer.no/forsikring/kortforsikringer/reiseforsikring/ De fleste visakort og mastercard har reiseforsikring. Har presisert at jeg har sett bort fra det på listen over kort som bør klippes, da man gjerne også har reiseforsikring hos andre kortleverandører, men man bør selvsagt ha minst ett kort med reiseforsikring, fortrinnsvis det man vil bruke for å betale mesteparten av feriereisen med. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 (endret) 7 minutes ago, Cascada81 said: De fleste visakort og mastercard har reiseforsikring. To mye brukte kort har nå kuttet ned til 70 dager: TF bank og Bank Norwegian. For meg så blir det mye viktigere enn bonus på en prosent eller to. Bonuser eller cashback i den størelsesorden er ikke noe jeg gidder å legge merke til. DNB mastercard har såpass stor bonus at det er noe å ta med seg. Endret 30. desember 2024 av arne22 Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 arne22 skrev (4 minutter siden): To mye brukte kort har nå kuttet ned til 70 dager: TF bank og Bank Norwegian. Er jo greit å være obs på. Norwegian har, så vidt jeg kan se, markedets nest beste vilkår for generell cashback etter Morrow Bank. TF Bank ser jeg ikke poenget med, med mindre man regelmessig handler mye på Zalando eller noen av de andre stedene hvor de har rabatter. TF Banks rabattordning virker ellers rotete, og fungerer motsatt av hva jeg ser etter: Det virker som at intensjonen er å få en til å bruke penger man ellers ikke ville brukt, på steder hvor man ellers ikke ville handlet. Jeg går ikke ut og spiser ut fra hvor kredittkortselskapet har avtale, og ønsker heller ikke at frekvensen av hvor ofte jeg spiser ute påvirkes av kredittkortavtaler. Kan strekke meg til å kjøpe drivstoff ut fra avtaler gjennom kredittkort så lenge avtalene gjør det lønnsomt. Jeg er interessert i cashback, helst kontanter, for varer jeg uansett ville ha kjøpt, fortrinnsvis på steder hvor jeg uansett ville handlet. Sånn sett var Ikano perfekt for meg. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 7 minutes ago, Cascada81 said: Norwegian har, så vidt jeg kan se, markedets nest beste vilkår for generell cashback etter Morrow Bank. Det var jo interessant nok å vite. Har så langt ikke lagt merke til at det har kommet en eneste krone cash back på kortet fra Bank Norwegian. Det har vel noe å gjøre med å ta det i bruk opplegget med cashbak. DNB Mastercard gir en besparelse på ca 6.000,- sånn omtrent i året, eller litt mer, avhengig av bruken. Bank Norwegian kortet er mitt førstevalg i utlandet. Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 arne22 skrev (Akkurat nå): Det var jo interessant nok å vite. Har så langt ikke lagt merke til at det har kommet en eneste krone cash back på kortet fra Bank Norwegian. Det har vel noe å gjøre med å ta det i bruk opplegget med cashbak. DNB Mastercard gir en besparelse på ca 6.000,- sånn omtrent i året, eller litt mer, avhengig av bruken. Bank Norwegian kortet er mitt førstevalg i utlandet. Cashback hos Norwegian må aktiveres, men da får man ikke lenger cashpoints for flyvninger. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 (endret) 11 minutes ago, Cascada81 said: Cashback hos Norwegian må aktiveres, men da får man ikke lenger cashpoints for flyvninger. Ja, har sett at det er noe der, men har regnet det for å være så smått og dårlig at det ikke er noe å ta med seg. Gebyrfrie og rentefrie uttak i utlandet, der i mot, gir merkbare besparerlser. (Og litt tjener de jo på det, de også, i from av valutapåslag.) Også brukbar App slik at det er lett å holde kontroll, og det er jo også ganske viktig, når man er på tur. Var så dum at jeg brukte debitkort før i tiden, og da ble det jo både dårlig kurs og gebyr på alle uttakene. Det kommer vel også litt an på bruksmønsteret hva man egentlig tjener mest på. Det har vel for eksempel ikke så mye for seg å ha en rabatt hos en hotellkjede som man aldri besøker, eller noe annet som man aldri kommer til å kjøpe inn. Både DNB Mastercards og Bank Norwegian gir "målbare tusenlapper", men har ikke noen større tro på at Bank Norwegian sin cashback ville merkes noe særlig. Har i alle fall ikke lagt merke til noe som faller noe særlig inn under mitt bruksmønster. Endret 30. desember 2024 av arne22 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 arne22 skrev (5 timer siden): Hvis man overfører utenlandsk valuta til/fra en norsk konto, så taper man vel også forskjell i valutakurs mellom kurs for kjøp og salg av utenlandsk valuta. Bruker 2 metoder, den ene er veksling hos DNB og overføring til utenlandsk bankkonto. Den andre er uttak på utenlandsk ATM med kort i fra BankNorwegian. Har ikke merket at det er noen forskjell i kostnad, annet enn at hvis beløpene er veldig små så blir kredittkort billigst pga gebyr pr transaksjon ved bankoverføring. Ved litt større bankoverføringer, så blir jo gebyrene veldig små, slik at kostnaden stort sett blir bankens forskjell i kurs mellom kjøp og salg. Hos BankNorwegian så kommer det et tillegg på 1.75% men det er mitt inntrykk at heller ikke DNB gjennomfører en slik veksling gratis og uten kursforskjell. Har prøvd å spørre DNB kundeservice om dette flere ganger, uten å få noe svar. Er det det noen som aner hva DNB regner som eventuelt valutapåslag, når man veksler til utenlandsk valuta ved overføring til utenlandsk konto? Edit: Ser at DNB opererer med 3 kurser, "kjøp", "salg" og "avregningskurs". Det kan se ut som at forskjellen mellom "kjøp" og "salg" kan være større enn de 1.75% som BankNorwegian regner i valutapåslag. https://www.dnb.no/bedrift/markets/valuta-renter/kursliste/overforsel/daglig Er det noen her på forum som kjenner til detaljene rundt kostnadene rundt overføring av utenlandsk valuta ut i fra norsk bankkonto? Vil det for eksempel kunne ligge noen fordel i å overøre til/fra egen dollar eller eurokonto, i stedet i fra egen kronekonto? Om du ser mot Revolut slipper du valutapåslaget på 1.75% Du kan også kjøpe valuta når kursen er god og ha stående til man skal på ferie. Du kan handle bitcoin. Det er en del variasjoner og begrensinger på hvilke kundeprogram man velger. Gratisversjonen har mye begrensninger men kan likevel være verdt å se på. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 (endret) 3 hours ago, Trulss said: Om du ser mot Revolut slipper du valutapåslaget på 1.75% Du kan også kjøpe valuta når kursen er god og ha stående til man skal på ferie. Du kan handle bitcoin. Det er en del variasjoner og begrensinger på hvilke kundeprogram man velger. Gratisversjonen har mye begrensninger men kan likevel være verdt å se på. Ja, ser at Wise og Revolut ser ut til å ha mulighet for mindre valutapåslag. https://wise.com/no/blog/kredittkort-uten-valutapaaslag https://wise.com/no/blog/revolut-kort-norge Men Wise er et debitkort, slik at man taper en rentefordel, man for eksempel har hos BankNorwegian. Hos sistnevnte så behøver man ikke å forholdsbetale inn på konto, og man får i praksis også et rentefritt lån. Så er det det som går på sikkerhet. For BankNorwegian så er alle transaksjoner beskyttet ut i fra Finansavtaleloven, og man kan klage alle tvistesaker inn for Finansklagenemnda. For Wise som er et utenlandsk debitkort, så vel graden av sikkerhet bli liggende på et vesentlig lavere nivå, skulle man tro. Når man tar med i betraktning rentefordelen og en forholdsvis større grad av sikkerhet, for BankNorwegian sitt kort, så spørs det om ikke BankNorwegian klarer seg i sammenligningen. Jeg har hatt en klagesak hos DNB Mastercard, og en hos BankNorwegian, begge med lovgivningen rundt kredittkort som forutsetning for klagen. Hos DNB Mastercard så tok det vel en måned eller to og masse mailveksling på å få medhold. Hos BankNorwegian så tok det noen minutter. I begge tilfellene så ville nok beløpet vært tapt hvis jeg hadde brukt et debitkort. Hvis man mister en reklamasjonssak på at man bruker debetkort i stedet for kreditkort, så skal man jo holde på i 100 år med å bruke debitkortet, før man har tjent inn det tapet. Om man eventuelt betaler effektivt 0.5% høyere transaksjonskostnad som "forsikring mot tap", ved å bruke kredittkort, så kan vel også det være lønnsomt. Vet ellers ikke om Wise kortet bare kan brukes til uttak i ATM eller om man også kan handle varer og tjenester. Noen som vet? Endret 30. desember 2024 av arne22 1 Lenke til kommentar
MRN Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg har klippet opp Santader FlexiVisa i dag. Er på jakt etter nytt bensinkort. Det er en jungel der ute og internett viser til gamle svar. DNB Mastercard 3% på alle stasjoner er fortsatt best eller? Lenke til kommentar
Gjest e0dde...e61 Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 arne22 skrev (5 timer siden): Ja, ser at Wise og Revolut ser ut til å ha mulighet for mindre valutapåslag. https://wise.com/no/blog/kredittkort-uten-valutapaaslag https://wise.com/no/blog/revolut-kort-norge Men Wise er et debitkort, slik at man taper en rentefordel, man for eksempel har hos BankNorwegian. Hos sistnevnte så behøver man ikke å forholdsbetale inn på konto, og man får i praksis også et rentefritt lån. Så er det det som går på sikkerhet. For BankNorwegian så er alle transaksjoner beskyttet ut i fra Finansavtaleloven, og man kan klage alle tvistesaker inn for Finansklagenemnda. For Wise som er et utenlandsk debitkort, så vel graden av sikkerhet bli liggende på et vesentlig lavere nivå, skulle man tro. Når man tar med i betraktning rentefordelen og en forholdsvis større grad av sikkerhet, for BankNorwegian sitt kort, så spørs det om ikke BankNorwegian klarer seg i sammenligningen. Jeg har hatt en klagesak hos DNB Mastercard, og en hos BankNorwegian, begge med lovgivningen rundt kredittkort som forutsetning for klagen. Hos DNB Mastercard så tok det vel en måned eller to og masse mailveksling på å få medhold. Hos BankNorwegian så tok det noen minutter. I begge tilfellene så ville nok beløpet vært tapt hvis jeg hadde brukt et debitkort. Hvis man mister en reklamasjonssak på at man bruker debetkort i stedet for kreditkort, så skal man jo holde på i 100 år med å bruke debitkortet, før man har tjent inn det tapet. Om man eventuelt betaler effektivt 0.5% høyere transaksjonskostnad som "forsikring mot tap", ved å bruke kredittkort, så kan vel også det være lønnsomt. Vet ellers ikke om Wise kortet bare kan brukes til uttak i ATM eller om man også kan handle varer og tjenester. Noen som vet? Kan handle på nettet med wise. De tilbyr også virtuelle kort man kan bruke og så slette hvis du er redd for kredittkortdetaljer på avveie. Jeg har ikke banknorwegian, men leser på siden at valutapåslag er 1,75%, gratis minibankuttak og 0,5% bonus, men ikke bonus på det du tar ut fra minibank. Så hvorfor ikke burde jeg ikke gjøre som jeg gjør i dag, bruke wise til å ta ut et par tusen i utlandet og tappe for småkjøp ellers i utlandet. For hotel og andre nettbestillinger bruker jeg morrow hvor jeg får 2% bonus. Hvor er behovet for banknorwegian? Flyr lite med norwegian og tar ikke ut mer enn 2000kr i kontanter per måned i utlandet. Anonymous poster hash: e0dde...e61 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 31. desember 2024 Del Skrevet 31. desember 2024 7 hours ago, Guest e0dde...e61 said: Så hvorfor ikke burde jeg ikke gjøre som jeg gjør i dag, bruke wise til å ta ut et par tusen i utlandet og tappe for småkjøp ellers i utlandet. For hotel og andre nettbestillinger bruker jeg morrow hvor jeg får 2% bonus. Dette er jo ikke likt i fra person til person, men vil variere ganske mye med bruksmønster. Det som lønner seg for en person vil jo ikke nødvendigvis lønne seg for en annen person. For å få ned bensinutgiftene, så solgte jeg for eksempel bilen, slik at de utgiftene ble redusert med 100% Da blir jo ikke en besparelse på 2-3 prosent på bensin så veldig viktig. Tar ut en god del mer enn et par tusen via Banknorwegian, så hvis det var noen større positiv forskjell i forhold til Wise så ville det jo merkes. Erfaringen så langt er vel i praksis ikke noen større forskjell mellom bruk av Banknorwegian og bankoverføring til utlandet, av flere grunner. 1. Ved bankoverføring til utlandet så bruker banken "kjøpskurs". For belastning så brukes "avregningskurs". For noen typer valuta, så kan det være at "split" mellom kjøpskurs og salgskurs er såpass stor at selv om man legger til 1.75% på "avregningskurs" så er det ikke sikkert at man kommer høyere enn bankes kjøpskurs. Et valutapåslag på 1.75% betyr derfor ikke nødvendigvis at man betaler 1.75% mer, det kan også bety at man betaler 0.25% mindre, hvis valutaene har en høy "split" mellom kjøpskurs og salgskurs. Wise opplyser ellers at de bruker "midtkurs" eller "avregningskurs", men de sier ikke noe om hvor de henter kursdata i fra. 2. Så er det rentefordelen ved bruk av Banknorwegian sitt kort. Har kan Banknorwegian fort komme et par tre tusen mer gunstig ut enn Wise, på årsbasis. Dette avhenger selvfølgelig av størrelsen på beløpene man har i bevegelse. 7 hours ago, Guest e0dde...e61 said: Kan handle på nettet med wise. De tilbyr også virtuelle kort man kan bruke og så slette hvis du er redd for kredittkortdetaljer på avveie. Når man handler på nett så har man 2 muligheter for å få pengene tilbake: 1. Reklamasjon ved kredittkortkjøp. 2. Forsikring. Det vil jo være mye mer vanlig at man får pengene tilbake via reklamasjon enn ved hjelp av forsikring. Tenker at jeg vil prøve ut Wise, for også å få litt erfaring med den varianten, men tviler på at Wise vil vise seg å være "lønnsomt". Lenke til kommentar
Photon Skrevet 31. desember 2024 Del Skrevet 31. desember 2024 On 12/29/2024 at 9:32 AM, Trulss said: Revolut kan vel være et godt alternativ for å unngå valutapåslaget samt å holde valuta og/eller kjøpe bitcoin? Jau. Revolut fantes ikke når jeg starta å bruke wise (det som het transferwise før) for sånn 9 år siden. Ellers tror jeg Wise og Revolut har veldig like produkter både når det gjelder kort og valuta osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå