Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!

Roberto

Anbefalte innlegg

OC-Freak skrev (På 15.6.2024 den 23.18):

Den måneden jeg hadde en femtilapp hadde jeg tatt ut penger i minibank i nepal. De andre månedene har ingen kontantuttak, vipps eller post.

Har sendt forespørsel til morrow uansett. Mulig det kan være siden noen abonnementer som netflix ligger på dette kortet

På to uker har ikke morrow bank brydd seg med å svare. 

Useriøs aktør med andre ord. Får sjekke ut andre.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
OC-Freak skrev (På 28.6.2024 den 23.47):

På to uker har ikke morrow bank brydd seg med å svare. 

Useriøs aktør med andre ord. Får sjekke ut andre.

Fikk til slutt svar.

Å bruke forfallsdato som står på faktura gjør at morrow får pengene for sent og derfor tar rente.

Ellers så var det også kontantuttak som nevnt.

Så bruker man morrow må man redigere forfallsdato i banken, ikke bare godkjenne faktura. Lukter utnyttelse av kunder for å tjene mer lang vei!

Endret av OC-Freak
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
12 hours ago, OC-Freak said:

Fikk til slutt svar.

Å bruke forfallsdato som står på faktura gjør at morrow får pengene for sent og derfor tar rente.

Så bruker man morrow må man redigere forfallsdato i banken, ikke bare godkjenne faktura. Lukter utnyttelse av kunder for å tjene mer lang vei!

Det har de ikke lov til, så det er det bare å bestride, ref gjeldsbrevloven § 5

Hvis en fordring forfaller når det er helg eller helligdag, blir forfallsdagen utsatt til neste etterfølgende hverdag, jf. gjeldsbrevloven § 5 annet ledd. 1. mai og 17. mai regnes som helligdager etter loven.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Gjest 42ce7...a70
2 hours ago, Chr1stian said:

Det har de ikke lov til, så det er det bare å bestride, ref gjeldsbrevloven § 5

Hvis en fordring forfaller når det er helg eller helligdag, blir forfallsdagen utsatt til neste etterfølgende hverdag, jf. gjeldsbrevloven § 5 annet ledd. 1. mai og 17. mai regnes som helligdager etter loven.

Virker ikke som at dette praktiseres av YaBank som ble kjøpt opp av svenske Ressurs bank. Må evt. Klage for å få kreditert rente. I tillegg så virker det som at cashback programmet til YaBank Visa ble mye dårligere. Tilsvarende med forbrukslån og nedbetalingslån hos Nordax som eies av svenske Noba. Som også nå eier banknorwegian så framskyndes forfallsdato fra 28. Til første virkedag før forfallsdato om 28. er i en helg eller på en helligdag. Mulig dette er normal svensk praksis ift. Svensk lov. Men de burde forholde seg til norsk lov ovenfor norske kunder og det norske markedet..

Anonymous poster hash: 42ce7...a70

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Skrevet (endret)
OC-Freak skrev (16 timer siden):

Fikk til slutt svar.

Ellers så var det også kontantuttak som nevnt.

Det handler kanskje noe om hvilken bank man har. 20. mai var for eksempel 2. pinsedag. Jeg hadde forfall denne dagen, og har ikke blitt belastet renter. Ser samtidig inne på DnB som er banken jeg bruker, at alle regninger som hadde forfall 20. mai er registrert trukket 20. mai, selv om dette altså var en helligdag. Men mener likevel på at pengene først forsvant fra kontoen når det var virkedag igjen 21. mai. Men har altså ikke blitt belastet renter, slik det ser ut som at du har blitt.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Raspeball skrev (1 time siden):

Da var det kanskje over og ut for rabattene med YX Visa?

image.thumb.png.44d4a227b7c43d4e05f19d08647c8790.png

Er superviktig å være våkne for endringer i vilkårene, slik Sparebankene gjorde for en tid tilbake. Har ikke akkurat dette kortet selv, men takk for at du poster!

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trene Arnholdt skrev (9 timer siden):

Syns jeg så noe om dette et annet sted også. 

Jeg har ikke dette kortet selv, men gi beskjed om hvilke "gode" tilbud du får seinere.. 

Kan ikke tenke meg at det blir noe særlig med tilbud, men er interessert selv, så kan gi tilbakemelding når jeg evt. får vite noe om det.

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skal bytte fra 365 til et annet rabattkort for Diesel. 

Nærmeste stasjon med ok pris før rabatt er Bunker Oil, neste er CircleK. 

Har sett på FlexiVisa, men er det bedre muligheter enn dette?

Kan jeg bruke FlexiVisa med CircleK sitt kort for ekstra 30øre rabatt?

Lenke til kommentar
morgan_kane skrev (12 timer siden):

Skal bytte fra 365 til et annet rabattkort for Diesel. 

Nærmeste stasjon med ok pris før rabatt er Bunker Oil, neste er CircleK. 

Har sett på FlexiVisa, men er det bedre muligheter enn dette?

Kan jeg bruke FlexiVisa med CircleK sitt kort for ekstra 30øre rabatt?

Nei, ingen bedre muligheter. Aktiverer Circle K-rabatten i Coop-appen, når du da betaler med kredittkortet får du Coop-rabatten automatisk.

Lenke til kommentar
Gjest 36ee9...ff3
Trene Arnholdt skrev (1 time siden):

Hvorfor lav rente? Kan du ikke betale alt til forfall, for 0% rente, så bør du ikke ha kredittkort. Da er det rimeligere måter å låne penger. 

Kredittkort med 60 dager rentefri?

Anonymous poster hash: 36ee9...ff3

Lenke til kommentar
5 hours ago, Guest 36ee9...ff3 said:

Ca 40 dager er vel ikke uvanlig. Alt utenom er med på å gjøre bonus sparing mulig for oss som betaler i tide.. 

Er vel bare å takke for hjelpen og ønske lykke til videre! 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Endringer fra 365/Danske bank:

Sitat

Som følge av at Danske Bank ikke lenger skal tilby banktjenester til kunder i
personkundemarkedet i Norge, vil tilbudet om rabatt på kjøp av drivstoff hos
Esso, samt tilbudet om cashback på dette og andre typer varekjøp ikke lenger
opprettholdes.
Dette medfører en endring i vilkårene som gjelder for ditt kredittkort, og generelt for
de kundeprogram i Danske Bank som har en cashback-fordel eller rabatt på drivstoff
hos Esso.
Rabatten på drivstoff kjøpt hos Esso-stasjoner vil opphøre den 31. oktober, og
fra 15. november vil banken heller ikke lenger tilby cashback på andre varekjøp.
Dette gjelder transaksjoner som er bokført innen disse datoene. I henhold til
finansavtaleloven kan du godta eller avslå denne endringen. Endringen avslås ved å
kontakte Danske Bank via sikker melding i mobil eller nettbanken senest 31. oktober

Endret av epifant
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Raspeball skrev (På 4.8.2024 den 12:44 AM):

Kan ikke tenke meg at det blir noe særlig med tilbud, men er interessert selv, så kan gi tilbakemelding når jeg evt. får vite noe om det.

Første runde med tilbud var - ikke overraskende - "ikke noe særlig":

• 20% rabatt på alt fra merkevaren "Andersson" hos NetOnNet fom. i dag tom. 8. september. Fint dersom man er ute etter noe spesifikt fra nettopp dette merket.
  • 50% rabatt på en bestemt type stol hos Jysk, samt varierende rabatt på enkelte andre møbler. Samme tidsbegrensning som over.

Helt uinteressant for meg, men det kan jo slumpe til å passe en eller annen gang. Nuvel, YX ryker nok ganske snart for min del.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest 36ee9...ff3 skrev (På 23.8.2024 den 7:08 PM):

man får 60 dager om man har 1 januar som kjøp og 30 neste måned som forfall.

om jeg så hadde sagt at det lett er gå i fella med høy rente uansett.

manglende impulskontroll er noe man bør unngå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...