Gå til innhold

Hvilken Linux er best som Klient?

K@@K!

Anbefalte innlegg

Hei!

Har valgfag på skolen og har valgt "Linux som en Klientmaskin" og lurer på hvilen linux som passer best til dette. Jeg skal da bruke Skrivebordelen (X er det vel heter). Noen som har et seriøst forslag? Vil ha mer en at RedHat er best, må være en begrunnelse

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen forskjell på hvilken distribusjon som er best. I bunn og grunn er det akkurat det samme om den heter Mandrake, Redhat eller hva som helst annet. Poenget er at du setter opp maskinen akkurat som du vil. Du velger også KDE, GNOME eller et annet skrivebordsmiljø. Den store forskjellen mellom distribusjonene som er der ute, er hva som ligger med i pakken, dvs. programvare.

Lenke til kommentar

Noen distribusjoner prøver og gjøre ting litt lettere for desktop brukere og nybegynere. Mine anbefalinger med begrunnelse er som følger:

Lycoris er for de som ønsker noe som likner på Windows. Her er det meste installert på forhånd og kun en utgave av hver program kategori. Dette er for nybegynneren som vil komme fort i gang og ikke ønsker å fordype seg i Linux med en gang. Svakheter er at den har ikke like god hw støtte som mange andre og heller ikke veldig rask.

Mandrake er rettet mot desktop brukere og har mange programmer. Jeg ville ikke ha gitt den til bestemora mi, da menyene er mange og man må gå i gang å installere ting som flash pugin etc. God hw støtte.

Red Hat 8.0 er etter min mening fin og har temmelig oversiktlige menyer. Skal du jobbe med windows shares eller dual boote med ntfs partisjoner må du start med litt fikling. For min del betydde dette at det første jeg måtte gjøre som Linux bruker var å rekompilere kjernen.

Lenke til kommentar

Lindows er IMHO den desidert mest klientorienterte distroen. Den eneste (enorme) bakdelen er at den ikke lager en vanlig bruker som default, og at den koster. Siden dette bare er en oppgave, så er vel ikke det aktuellt, så da vil jeg anbefale Mandrake. Mandrake har IMHO en bedre installasjonsrutine en redhat, slackware, debian og suse.

Personelig så har jeg hatt endel trøbbel med 9.0, så jeg bruker 8.2 både på serveren og klienten.

Lenke til kommentar

Jeg ville ha satset på redhat 8.0. Dette er en fin distro lett å lære seg og har et lett oppsett. Meget enkel innstallasjon. Den finner all hardware av seg selv. Har ikke hatt noen problemer med det.

[ Denne Melding var redigert av: zuhr på 2002-11-20 10:24 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...