mantra17 Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 (endret) Har lett litt etter dette temaet i forumet, finner ikke noe liknende. Problemet er at BIOS viser to kjerner, men ikke Taskmanager. H Og dermed ikke mulig å sette affinity. Altså så er ikke grafen for ytelse to-delt. Enhetsbehandling viser 2 prossesorer, Er det noen mulighet til å sjekke om begge kjernene er i gang på. Vil ha det til at dette var iorden, da eg fikk Core 2 Duo E6300 for 1-2 mnd. siden. Er det noen som kan gi meg et råd omkring mitt problem, så hadde jeg vært takknemlig HW: Asus P5B, 2 x 1 GB - A-Data@667 - XP proff SPII, m/AV&brannmu - alltid oppdatert. Så jeg setter pris på innspill!!? Tenkte litt på og installere en Linux-distro, som ubuntu, har en 13 GB uformartert og se om den bruker begge kjernene. Endret 23. november 2006 av mantra17 Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Har du nyeste BIOS? Har samme hovedkort som deg, og det funker knall her. Om du skal "installere" Linux, hvorfor ikke bare laste ned Knoppix og boote fra CD? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Hei, hva ligger under "Computer" i devmgmt.msc ? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 (endret) Jeg har selv en Core2 Duo E6300-basert maskin. Den har aldri kjørt Windows, men FreeBSD og OpenBSD. Jeg skal love deg at begge kjernene er blitt GODT utnyttet i disse operativsystemene (E6300 er over dobbelt så rask i tunge prosesser i forholdt til en P4 630 3.0 GHz "Prescott"). Hvis du hiver inn Ubuntu med en SMP-kjerne, vil du garantert få brukt begge kjernene. Det skal du i prinsippet med Windows også, i hvert fall Windows XP Professional. XP Home er jeg mer skeptisk til. edit: @loathsome: skal man teste skikkelig, holder det ikke med en live-CD- da disse vil være trege i bruk. Og siden trådstarter likevel har 13GB ledig plass, så hvorfor ikke? Eneste som skjer, er at han øker sin kunnskap. Endret 23. november 2006 av stigfjel Lenke til kommentar
mantra17 Skrevet 23. november 2006 Forfatter Del Skrevet 23. november 2006 Har du nyeste BIOS? Ja, det har jeg. hva ligger under "Computer" i devmgmt.msc ? Det står: "Advanced Configuration and power Interface (ACPI)-PC Til dere som råder Linux: Ja, jeg skal ha en dual-boot, men allikevel bruker jeg så mye XP pro, at jeg ville fjerne ha begge kjernene oppe og gå på det OS'et. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 (endret) Dobbeltklikk på "ACPI-PC", velg "Driver", "Update Driver" og beveg deg videre til du får valg over forskjellige typer. Du skal ha noe ala "ACPI Multiprocessord PC". EDIT: Reboot og kryss fingrene. OBS, en liten sjanse for at det sprenger. Endret 23. november 2006 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
Stinger Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Hei! Hadde samme problem som deg (P5B og E6400)! Selv en nyinstallasjon av WinXp hjalp ikke. Men fant en side på internet som viste løsningen. Problemet var ifølge den instillingen i BIOS. Gå inn i BIOS og på POWER-fliken Hos meg (og i brukerveiledningen) står "ACPI 2.0 support" på [Disabled]. Sett denne til [Enabled]. Etter denne endringen installerte jeg WinXP enda en gang og da var begge kjernene der. Du kan kanskje unngå å installere WinXp på nytt ved å forsøke installere driver for CPU på nytt. Foreta da manuelt valg av driver og velg ACPI multiprosessor PC (jeg har engelsk versjon så det kan ha et navn som er litt forskjellig på norsk). Håper dette var til hjelp! Lykke til Lenke til kommentar
mantra17 Skrevet 25. november 2006 Forfatter Del Skrevet 25. november 2006 Takk for alle innspill, men ingenting hjalp, så det ble til at jeg fikk byttet HK tilet Abit AB9 PRO. Nettopp ferdig med install OS, ja, jeg har to kjerner nå. Jeg har holdt meg til Asus, men de hadde ikke samme Asus-HK på lager, så det ble til Abit, for første gang. 7 sata-porter, det liker man. En liten avsporing: Jeg skulle bytte Yonah og sette i en Merom på et Aopen 975 YDG, jeg hadde begge CPU'ene i handa. Plutselig ringer mobilen og jeg skvatt slik at jeg mistet begge cpu'ene rett ned i kabinettet. Resultat: Bøyde og brukne pinner på begge; ca. 5000 rett i dass. Rett før jeg trenger anti-depressiva. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå