Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

DMZ-porter og VPN

Anbefalte innlegg

Hei!

hadde satt stor pris på om noen kunne hjelpe meg med dette:

1. Dersom en server skal nåes utenfra med en VPN-forbindelse, må det som skal nåes utenfra da være plassert på DMZ-porter på routeren (demilitarized zone) ? Eller kan den være plassert inne i LANet koblet til switch`en og samtidig nåes med en VPN-forbindelse utenfra?

2. Dersom denne serveren er plassert i DMZ. Vil da det indre nettverket (LAN) kunne nå denne serveren. Dersom det for eksempel er en file-storage server? Kan maskiner inne i LANet lagre filer på serveren dersom den står i DMZ ?

håper noen kan dette! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom hva jeg har forstått, så er DMZ bare en måte å sette en hel intern enhet utenfor brannmuren i routeren. Så til spm 2, ja, servern vill forsatt ha en fysisk adresse i nettverket, og du kan kjøre så mye du vil frem og tilbake fra servern og til andre enheter på nettverket.

Hva VPN-forbindelse er for noe, har jeg ikke den fjerne anelse om. ô_0

Lenke til kommentar
1. Dersom en server skal nåes utenfra med en VPN-forbindelse, må det som skal nåes utenfra da være plassert på DMZ-porter på routeren (demilitarized zone) ? Eller kan den være plassert inne i LANet koblet til switch`en og samtidig nåes med en VPN-forbindelse utenfra?

det kan være plasert innenfor du må bare NATe (network address translation) sånn at routeren vet hvilken ip traffiken skal sendes til.

2. Dersom denne serveren er plassert i DMZ. Vil da det indre nettverket (LAN) kunne nå denne serveren. Dersom det for eksempel er en file-storage server? Kan maskiner inne i LANet lagre filer på serveren dersom den står i DMZ ?

jeg ville tro det... så lenge maskinen er i samme subnet og har samme subnetmask så menner jeg ikke det vil være noe problem

lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...