vargaz Skrevet 24. november 2006 Forfatter Del Skrevet 24. november 2006 Har win2k på den nå... og den går greit... litt for treigt for å være funksjonabelt egentlig.. men visst man virkelig er i nød fungerer den... hva med DSL da? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Har win2k på den nå... og den går greit... litt for treigt for å være funksjonabelt egentlig.. men visst man virkelig er i nød fungerer den... hva med DSL da? 7350138[/snapback] Brukte datamaskiner koster ikke allverdens i dag. Man kan få bygd opp en brukbar maskin for en tusenlapp. Det er bare å gå på bruktmarkedet og se hva du finner. En Pentium 133 er for treg til å kjøre en nybegynnervennlig distro i dag. Den er rett og slett for treg til det meste. Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Jeg ser ingen problemer med å gjøre et grafisk miljø på denne maskinen. Vargaz må bare være litt forsiktig med hvilken software han velger å installere. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 (endret) Har win2k på den nå... og den går greit... litt for treigt for å være funksjonabelt egentlig.. men visst man virkelig er i nød fungerer den... hva med DSL da? 7350138[/snapback] Du kan jo f.eks. prøve å installere Firefox på den (i Windows) og se hvordan det føles. Poenget er at Firefox vil ikke være noe kjappere i linux. Nå fins det lettere browsere, og kanskje Opera kunne gjort nytten, men du kan i hvertfall møte veggen når det gjelder valg av software på en så svak PC. Selv mener jeg slike PCer er altfor dårlige til all round bruk, men den kunne fint vært brukt til ulike serveroppgaver. Har faktisk en P1 133MHz selv som brukes som server med Debian stable (sarge). Dønn stabil maskin som er mer enn bra nok til sitt bruk Endret 24. november 2006 av Langbein Lenke til kommentar
comicz Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 (endret) Jeg ser ingen problemer med å gjøre et grafisk miljø på denne maskinen. Vargaz må bare være litt forsiktig med hvilken software han velger å installere. 7350446[/snapback] Det er jo det som er problemet, han vil helst ikke måtte velge noe selv. Det skal helst funke automatisk, etter install. Jeg kjører Ubuntu på en 300Mhz m/384MB RAM og et GF2MX-kort(av typen PCI, så ikke særskilt heftig), og selv om det ikke byr på store problemer er det ikke verdens smootheste opplevelse heller - en P1 m/96MB RAM vil neppe imponere. Å kjøre PekWM/*box/whatever av lettvekter-WMs er ikke noe problem, men det forutsetter at vargaz selv er i stand til å velge software, konfigurere denne + fintuning og hacks - og det er ikke det jeg vil kalle noe som bare fungerer. vargaz: Sokken kan du gjerne beholde, jeg har ikke sagt at dette er dødfødt, men at du kommer til å styre og ordne og "ende" med en løsning du helt sikkert ikke er fornøyd med etter å ha lagt ned alt for mye tid i det... What's with the attitude, dude? Dersom dette er på jobb kan du jo gjøre regnestykket enkelt: betale deg for noen dager i fakturerbart arbeide, eller bruke noen hundrelapper på en ny maskin? Jeg tuller ikke når jeg sier dynga, jeg fant en pentium 4 som kun mangler ram(forutsatt at maskinen fungerer ellers) for å være operativ her om dagen, kastet i søpla. Når jeg nå snart går fra jobb kommer jeg til å gå forbi flere maskiner som er trasha, der flertallet helt sikkert danker ut maskinen du sitter på. Endret 24. november 2006 av comicz Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Det er jo det som er problemet, han vil helst ikke måtte velge noe selv. Det skal helst funke automatisk, etter install. Jeg kjører Ubuntu på en 300Mhz m/384MB RAM og et GF2MX-kort(av typen PCI, så ikke særskilt heftig), og selv om det ikke byr på store problemer er det ikke verdens smootheste opplevelse heller - en P1 m/96MB RAM vil neppe imponere. Å kjøre PekWM/*box/whatever av lettvekter-WMs er ikke noe problem, men det forutsetter at vargaz selv er i stand til å velge software, konfigurere denne + fintuning og hacks - og det er ikke det jeg vil kalle noe som bare fungerer. Skal han ha en slik maskin til å fungere skikkelig, er han tvunget til å velge hva han skal bruke. Derfor er en nybegynnervennlig distro som Ubuntu, Fedora, SuSE osv uaktuelt. Da må han velge en mer avansert distro som gir muligheten til å fintune systemet slik at det kan kjøre så bra som mulig. Slik er dessverre realiteten. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Distroen har i realiteten lite å si. Det er hva du installerer på den som har noe å si. Eneste stedet jeg kan si at "distroen har noe å si" er hvordan ting er pakka som standard, om ting henter "unødvendige" deps etc. og derved sløser diskplass. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 (endret) Archlinux med fluxbox alltid funket bra på min p2 7348489[/snapback] Bare synd at maskina hans ikkje er i686........... Mitt tips er dsl eller slackware. @ kyrsjo Distro har noko å seie, siden dei ofte har forskjellig filosofi med tanke på arkitektur og optimalisering. T.d. -O3 på ein maskin med lite minne er kanskje ikkje det smartaste. Endret 24. november 2006 av Mr.Elendig Lenke til kommentar
wil Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Mr. Elendig: Så satt det litt på spissen da, så anbefaler du faktisk Windows du på den pc`en der. Du sier det jo selv en distro på en maskina med lite ram er ikke særlig lurt. Lenke til kommentar
sim Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Mr. Elendig: Så satt det litt på spissen da, så anbefaler du faktisk Windows du på den pc`en der. Du sier det jo selv en distro på en maskina med lite ram er ikke særlig lurt. 7352088[/snapback] Hvordan i helvete klarer du å trekke den slutningen? Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Mr. Elendig: Så satt det litt på spissen da, så anbefaler du faktisk Windows du på den pc`en der. Du sier det jo selv en distro på en maskina med lite ram er ikke særlig lurt. 7352088[/snapback] Wil, kva slags fluortabletter er det du har fått i deg idag? Det eg skreiv var at valget av distro har ein betyding, fordi dei forskjellige distroane optimaliserer pakkane mot forskjellige mål. T.d. pakkane i archlinux er kompilert mot i686 (og x86_64) noko som utelukker bruken av arch, på allt eldre enn P2 + ein del andre, slik som K6 og C3, vist ein ikkje kompilerer alle pakkane sjølv. Eg bruker sjølv nesten dagleg ein maskin med p2 233 og 197mb ram, som køyrer win 2000, og for å være litt diplomatisk... ein får god tild til å drikke kaffi/lese dokumentasjon/skrive raporter. Eg bruker også ein laptop med tilsvarande spesifikasjon, som køyrer debian + openbox, og den maskina er fullt brukandes. Begge maskinane vert brukt til tilsvarande oppgåver. Lenke til kommentar
wil Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Jamen hvorfor i hælvete sier du det da? at det ikke er lurt å kjøre Linux på en maskin med så lite ram. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 (endret) Jamen hvorfor i hælvete sier du det da? at det ikke er lurt å kjøre Linux på en maskin med så lite ram. 7352350[/snapback] Kvar har eg skrevet at det ikkje er lurt å køyre gnu/linux på ein maskin med lite ram? Vil du være så venleg å sitere der eg skriv det? Endret 24. november 2006 av Mr.Elendig Lenke til kommentar
wil Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Gidder ikke å sittere. Her er det du skrev iallefall: Mr. Elendig skrev: T.d. -O3 på ein maskin med lite minne er kanskje ikkje det smartaste. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 (endret) put a sock in it would you? Altså, dette er en jobb pc.. det er en barnehage som hadde den og de ville bruke den igjen.. Win98 Kjører greit på denna pc'n. Men tanken var å ikke belaste dem for noen utgifter, dermed hadde jeg tenkt å bruke noe uten lisensiering. 7350021[/snapback] Ein liten notis: Til prisen av ein Windows XP home OEM lisens, så kan du få ein brukt P3 1GHz +/- med 256ram og 20-40GB hd. @ wil Gidder ikke å sittere. Her er det du skrev iallefall: Mr. Elendig skrev: T.d. -O3 på ein maskin med lite minne er kanskje ikkje det smartaste. 7352484[/snapback] Ja, det er mykje arbeid å trykke på "svar" knappen på inlegget mitt.............. Eg kan ikkje sjå at eg har avbefalt å bruke gnu/linux i den settninge. Korleis du klarer å lese -O3 som linux er for meg eit mysterium. På tide med ein tur til optiker wil? Endret 24. november 2006 av Mr.Elendig Lenke til kommentar
wil Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 HÆ? Jeg skjønte ihvertfall ikke hva -03 i hele tatt var for noe. Dæven for en rar dialekt du har. Ikke lett og forstå. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 HÆ? Jeg skjønte ihvertfall ikke hva -03 i hele tatt var for noe. Dæven for en rar dialekt du har. Ikke lett og forstå. 7352697[/snapback] -O3 er et optimaliseringsflagg. Det er ikke alltid like anbefalt, og spørsmålet er hvor mye man egentlig tjener på det. Lenke til kommentar
sim Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 HÆ? Jeg skjønte ihvertfall ikke hva -03 i hele tatt var for noe. Dæven for en rar dialekt du har. Ikke lett og forstå. 7352697[/snapback] Igjen åpenbarer du ditt enorme intellekt. Lenke til kommentar
wil Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Da regner jeg med at du kan forklare meg hva -03 betyr å da, sim? Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Så du vurderte ikke i det hele tatt å finne ut hva -O3 er før du svarte ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå