Gå til innhold

P133mhz, 96mb ram, tips til OS..linux?

vargaz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bruk den som tynnklient mot linux eller windows terminalserver. Du mister muligheten til lyd (i allefall uten mye styr), men du får en ellers "ny" pc.

7344001[/snapback]

Med rette distro og windowmanager kan man få en maskin til å fungere tilfredsstillende. Men selvfølgelig er denne maskinen litt i svakeste laget i dag. Slackware sin installer har såpass lave systemkrav at en 486 er nok for å legge inn Slackware på en slik maskin.

Lenke til kommentar

Du kan kjøre de fleste distroer på de fleste maskiner, problemet er å få gjort noesomhelst fornuftig. Nettlesere f.eks. bruker stort sett en grei ram-mengde, og skal du ha flash i tillegg eter den cpu som en sulten elefant...

Så ja, jeg kunne sikkert installert linux på 386'ern min og brukt den som dhcp-server, eller kjørt emacs og latex eller noe slikt, men det er litt lite poeng.

Lenke til kommentar

Prøv DeLi Gnu/Linux http://www.delilinux.de/

"Desktop Light" GNU/Linux is a GNU/Linux Distribution for old computers, from 486 to Pentium MMX 166 or so. It's focused on desktop usage. It includes email clients, graphical web browser, an office package with word processor and spreadsheet, and so on. A full install, including XOrg and development tools, needs not more than 350 MB of harddisk space (.....) The test computer is a 486 laptop with 16 MB RAM, and all apps which comes with DeLi GNU/Linux are running smoothly
Lenke til kommentar

vargaz: Jeg vil nesten anbefale deg å scrappe prosjektet. Det der er en eldgammel maskin, og det virker vel ikke akkurat som du er klar for å fin-tune den for bruk... Noen heftig skrivebordsopplevelse blir det ikke akkurat, og å kjøre Firefox på den kan fort bli tungt i seg selv.

Så: Det er ikke for mye å be om noe ferdiginstallert, men det er for mye å be om at en moderne desktopdistro skal kjøre glatt på eldgammel hardware. Å bruke den som server(uten alt for stor pågang) fungerer fint, å bruke den som desktop kan fort bli en mindre behagelig brukeropplevelse(...med mindre du vet hva du driver med). Jeg foreslår heller at du stikker på dynga og finner noe nyere hardware ;-)

Endret av comicz
Lenke til kommentar

put a sock in it would you?

Altså, dette er en jobb pc.. det er en barnehage som hadde den og de ville bruke den igjen.. Win98 Kjører greit på denna pc'n. Men tanken var å ikke belaste dem for noen utgifter, dermed hadde jeg tenkt å bruke noe uten lisensiering.

Lenke til kommentar

Men vi snakker om en PC som var moderne for over 10 år siden (første ordentlige PC'en jeg fikk, var en Pentium 133MHz, og den kom i '95). I dag er det faktisk begrenset hva du kan kjøre på den. Ubuntu kan du bare glemme, den distroen er alt for tung. Du er begrenset til en lettvekt-distro med et lettvekt GUI som f.eks. fluxbox, Xfce osv, og da må du nok på distroer som ikke er så "nybegynnervennlige", distroer som Slackware.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...