Gå til innhold

[Løst] Får ikke startet opp.Installert XP sammen m/W2000

Anbefalte innlegg

Har fått et h..... problem med min HP Armada. Etter å ha kjørt XP installasjon, gjorde jeg den superblemma å ikke reformatere disk først. Kjørt backup av det jeg må ha med videre. Ved installasjon kom jeg dit hvor en legger inn CD-key, så rebootet den og følgende skjer:

Ved oppstart, får jeg opp bilde med valg av OP. Det ligger Win2000 og XP der. Uansett valg, kommer feilmeldingen : <windows root>\system32\hal.dll - kan ikke starte fordi denne filen mangler eller er skadet. Installer en kopi av filen på nytt

Har forsket litt og funnet ut at dette er et prbl ved dual-installasjon av W2000/XP. Har lastet ned Segates DiscWizard fra http://www.kellys-korner-xp.com/xp_haldll_missing.htm. Funnet fila på DLL-Files.com. Har laget oppstartsdisketter for XP(6stk). Har selvfølgelig en gammel Win98 oppstartdiisk. Får selvfølgelig ikke brukt HP sine oppstartsdisketter for å komme inn til biosen slik at jeg kan sette oppstart kun til floppy, da den ikke lar seg starte fra floppy'n! Den vil heller ikke starte fra CD.

Har også resatt bios for å få den til å starte fra floppy. Ingen suksess.

Snodig er det at om jeg trykker F8, uansett valg fra menyen samt WIn2000/XP, så restarter den, snuser på floppy/cd-rom men går så rett til meny for valg av OP.

Med andre ord, jeg får ikke lastet inn noe som helst. Den vil ikke lese fra floppy eller CD-rom.

Hvordan i h...... skal jeg komme meg inn så jeg får kjørt kopiert inn denne fila eller kjørt F-disk eller andre wipe-program (DBan etc)??

Kan jo bare opplyse at begge OS er med lisens, mao ingen piratsaker.

Må jeg rett og slett anskaffe en ny harddisk?? Ingen stor greie det, men er så forbannet på meg selv nå. Går det an å være så hjernedød som meg? Var sikker på at jeg ville få spørsmål om jeg ville beholde gammelt OP elelr formatere for clean install. Men nei, installasjonsprogrammet dro av gårde for full muskikk.

FINNES det håp eller noen kloke hoder der ute ??

Mvh

Trondelomski :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Takk for svar. Som det går frem, vil maskinene ikke boote, hverken fra floppy eller CD.

Bruke F10 under oppstart (v/Compaq-logo) gjør at jeg kun får opp Diagnostic menyen. Alle tester lar seg kjøre, men kommer ikke inn i oppsett hvor bios, etc kan endres.

Er ikke helt stø med dette, men kan det være mulig å kople ut/ta ut harddisk og starte opp? Da vil jo intet OP forstyrre eller må den ha harddriven?

Har den gamle, men den er jo på tok for liten (4 GB)

HJÆLP!"

Trondelomski :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...