ragg Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Hei Har tenkt å hoppe fra film til digitalt speilreflekskamera. Ser på Pentax K100 at iso-verdien ikke går lavere enn 200. Ref:Pentax K100 Er tidligere vant til å bruke ned i 100 for å minimere støy på bildet. Tenker at det kanskje ikke er noe poeng i å ha lavere iso på digitalkamera pga teknologi som eliminerer problemet, men har ingen anelse. Noen som har et greit svar på dette. Karateriserer meg selv som ganske nybegynner. På forhånd takk! Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 HeiHar tenkt å hoppe fra film til digitalt speilreflekskamera. Ser på Pentax K100 at iso-verdien ikke går lavere enn 200. Ref:Pentax K100 Er tidligere vant til å bruke ned i 100 for å minimere støy på bildet. Tenker at det kanskje ikke er noe poeng i å ha lavere iso på digitalkamera pga teknologi som eliminerer problemet, men har ingen anelse. Noen som har et greit svar på dette. Karateriserer meg selv som ganske nybegynner. På forhånd takk! Det er ganske mange kameraer med denne 6MP-sensoren som bare har støtte for ISO200 som laveste. Årsaken er visst, sier noen, at det blir mer støy på ISO100 enn ISO200. Støy er ikke noe problem i ISO200, men det hender man gjerne skulle hatt det for å få rett eksponering, særlig når du ønsker å holde både lukkertid og blender konstant. Men det er vel mulig å bruke eksponeringskompensjasjonen likevel, så du kan antakelig omgå problemet. Som sagt - det er en liten ulempe, men ikke pga støy... Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Støy er nok ikke viktigeste grunn til å ikke ha ISO 100 (eller helst 50 som enkelte kamera har). Verre er det nok (for endel) at det får lukkeren til å gå 'i taket' ved bruk av raske objektiv på vidt gap. F.eks et f/1.4 objektiv vil være umulig/vanskelig å bruke ute i godt dagslys på ISO200 når du ønker å bruke størst mulig blender. For mye lys rett og slett. Andre ganger er det ønskelig med lengre lukkertid for å oppnå ønskede effekter (blurring av bevegelse), og da er det også et poeng med lavest mulig ISO. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Dersom man er den typen fotograf som ønsker å bruke f/1.4 i sterkt sollys, eller ønsker seg begrenset dybdeskarphet kombinert med bevegelsesuskarpher, så vet man nok det, og kan utstyre seg med et ND-filter for å simulere lavere ISO-verdier. Ikke helt optimalt, men det fungerer. Lenke til kommentar
ragg Skrevet 23. november 2006 Forfatter Del Skrevet 23. november 2006 Takk for svarene! Kjempegod hjelp! Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Dersom man er den typen fotograf som ønsker å bruke f/1.4 i sterkt sollys, eller ønsker seg begrenset dybdeskarphet kombinert med bevegelsesuskarpher, så vet man nok det, og kan utstyre seg med et ND-filter for å simulere lavere ISO-verdier. Ikke helt optimalt, men det fungerer. Selvfølgelig, men det hadde jo vært vel så greit om muligheten lå i kameraet. Det er ikke alltid man vi dra med seg gråfilter, og da risikerer man å miste noen bilder, eller få dem litt annerledes enn man skulle ønske seg. Noen verdenskrise - neppe - men det skader jo ikke å ha muligheten. Autoprogrammene trenger jo ikke bruke det. Om de hadde vært implementert på samme måte som "ISO3200" er på D80 f.eks, ville man fått en advarsel om at det ikke var helt optimalt, men kan brukes dersom man vet hva man gjør... Lenke til kommentar
Anew Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 (endret) Jeg er ikke uenig i at det hadde vært en fordel å ha det i kameraet, men det er nokså spesielle situasjoner vi snakker om her - situasjoner som langt de færreste kommer opp i. Jeg tror kanskje jeg har savnet lavere ISO én gang på min D70: foss i kjempesol. Jeg ønsket lang lukkertid, men selv f/22 ga for kort lukkertid. I den situasjonen tror jeg ikke ISO 100 hadde hjulpet heller. Kanskje 50. Det er noen (Samsung?) som har implementert ISO 100 på denne berømmelige Sony 6Mp CCD'en, og resultatet var - i følge Fotografi - ikke bra. Tap av dynamikk, økt støy mv. Endret 23. november 2006 av Anew Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Som flere er inne på her så *kan* det i gitte situasjoner være greit å sette til ISO100, men rent kvalitetsmessig er det neppe stort å tjene. Jeg oppgraderte fra Nikon D70s -> D200 nå nylig og fikk dermed tilgang til ISO100. Etter en del testbilder har jeg kommet frem til at forskjellen mellom 100 og 200 (på mitt kamera da) er så utrolig liten (så godt som ikke-eksisterende vil jeg påstå) at jeg nå tar omtrent alle bilder på 200 alikevel. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Jeg er ikke uenig i at det hadde vært en fordel å ha det i kameraet, men det er nokså spesielle situasjoner vi snakker om her - situasjoner som langt de færreste kommer opp i. Jeg tror kanskje jeg har savnet lavere ISO én gang på min D70: foss i kjempesol. Jeg ønsket lang lukkertid, men selv f/22 ga for kort lukkertid. I den situasjonen tror jeg ikke ISO 100 hadde hjulpet heller. Kanskje 50. Det er noen (Samsung?) som har implementert ISO 100 på denne berømmelige Sony 6Mp CCD'en, og resultatet var - i følge Fotografi - ikke bra. Tap av dynamikk, økt støy mv. 7343837[/snapback] Konica Minolta hadde ISO 100 på sine Dynax 5D og 5D (faktisk har de ISO Lo80) Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Jeg er ikke uenig i at det hadde vært en fordel å ha det i kameraet, men det er nokså spesielle situasjoner vi snakker om her - situasjoner som langt de færreste kommer opp i. Jeg tror kanskje jeg har savnet lavere ISO én gang på min D70: foss i kjempesol. Jeg ønsket lang lukkertid, men selv f/22 ga for kort lukkertid. I den situasjonen tror jeg ikke ISO 100 hadde hjulpet heller. Kanskje 50. Det er noen (Samsung?) som har implementert ISO 100 på denne berømmelige Sony 6Mp CCD'en, og resultatet var - i følge Fotografi - ikke bra. Tap av dynamikk, økt støy mv. Samsung har ikke gjort det - de har bare kopiert Pentax (som heller ikke har det) ut over smådetaljer i firmware... Men Konica Minolta har som nevnt både ISO100 og ISO3200 på 5D og 7D. Uansett hvordan resultatet ble - jeg synes godt at muligheten skal være der, så kan heller automatikken la være å bruke den, og kundene frarådes det for best mulig resultat... Lenke til kommentar
Anew Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Jeg er sikker på at jeg leste om en "ny" 6Mp-modell med (dårlig) ISO 100 i forrige nummer av Fotografi. Det var jelt sikkert ikke en KM. De to som ble testet var K100D (som åpenbart ikke har det) og en eller annen Samsung. Må sjekke når jeg kommer hjem. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Jeg er sikker på at jeg leste om en "ny" 6Mp-modell med (dårlig) ISO 100 i forrige nummer av Fotografi. Det var jelt sikkert ikke en KM. De to som ble testet var K100D (som åpenbart ikke har det) og en eller annen Samsung. Må sjekke når jeg kommer hjem. Verken Samsung GX-1L eller GX-1S har i hvert fall. På Fotografi.no finner jeg denne artikkelen, men det de skriver der henger ikke sammen i det hele tatt. GX-1L er et amatør-kamerahus, som verken er vann- eller sandavstøtende og koster ikke 9000 kr. Det ser ut som det er GX-10 de har testet, altså Samsungs klone av Pentax K10D. Det har riktignok ISO100, men er jo et 10MP-kamera. GX-1L er ikke noe dårlig kamera, men i en helt annen prisklasse (Trumf har hatt det i dobbeltkit med 18-55 + 50-200 til den fantastiske prisen 5490 en stund nå)... Ikke vet jeg om kvaliteten på bladet er bedre enn nettsidene, men nettsidene deres er virkelig lavmål. Som de skriver om lanseringen av GX-10. Bare det å prestere å skrive noe som Samsung lanserer det nye GX-10, et digitalt speilreflekskamera, i oktober. Det er det andre speilreflekskameraet fra Samsung etter lanseringen av det første digitale speilreflekskameraet som ble utviklet i samarbeid med Pentax. Det het GX-1S og GX1L og ble lansert i januar i år. sier vel sitt... Lenke til kommentar
Anew Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Det kan nok være lurt å prøve bladet før du konkluderer. Websidene er ganske riktig nokså verdiløse, og har ikke samme redaksjon som bladet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå