Gå til innhold

Når Kommer Spill Som Bare Støtter dx10

eXtreme-501

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fikk vel følelsen av at den kilden der ikke var helt nøytral. Så ut som en reklameposter for Windows Vista.

7381569[/snapback]

helt nøytral? Det er informasjon fra Gamespot, no mer sannhet går ikke! Er akkurat som de skulle ha skrivd den artikklen på vgnett, like mye sant!

Men hvis du søker på google, finner du mange andre kilder som sier det samme også. tror noen norske sider har skrevet om dette også.

Kan lese om det her!

directX10 (eller - som noen ønsker å kalle det - Direct3D10), som faktisk vil være såpass optimalisert mot operativsystemet at det KUN vil være for Vista.
Lenke til kommentar
Det vil jeg gjerne ha en kilde på. Tviler sterkt på at DX10 er eksklusivt for Vista fordi det er umulig å kjøre det på XP, på grunn av drivere.

Samme her. Det er en ganske bombastisk og bastant påstand, og jeg vil gjerne se dokumentasjon før jeg tror på det utsagnet.

7381196[/snapback]

Ingenting er umulig! :)

Jeg sitter på ganske mye dokumentasjon fra nVidia som er under NDA, så kan desverre ikke linke til noe av det, men skulle XP fått DirectX 10 støtte måtte grafikkdriver-modellen blitt fulstendig re-designet.

Vil vel tro at Microsoft ikke prioriterer å sette inn resurser på å implementere det inn i XP, siden det ville har krevd mye re-design.

DirectX 9.0L kommer ikke for XP. 9L er emulering av DirectX 9.0c på toppen av DX10 i Vista.

Men XP-brukere kan jo få "DX10-effekter" igjennom OpenGL 2.x da! ;) Er bare synd at det ikke er flere som bruker det...

Det skal også føyes inn her at OpenGL er bedre integret i UNIX/Linux enn hva det er i XP/Vista, derfor fungerer OpenGL ofte mer effektivt i Linux enn i Windows på nVidia sine drivere... :D

Lenke til kommentar
helt nøytral? Det er informasjon fra Gamespot, no mer sannhet går ikke! Er akkurat som de skulle ha skrivd den artikklen på vgnett, like mye sant!

Men hvis du søker på google, finner du mange andre kilder som sier det samme også. tror noen norske sider har skrevet om dette også.

Kan lese om det her!

directX10 (eller - som noen ønsker å kalle det - Direct3D10), som faktisk vil være såpass optimalisert mot operativsystemet at det KUN vil være for Vista.

7381625[/snapback]

Nå er vel ingen av de kildene du nevner der mye til stole på da. Og hvordan er du så skråsikker på alt dette? Jobber du for Microsoft?

Og når det kommer til om dx10 blir eksklusivt for Vista, kan man vel ikke si noe sikkert før Microsoft kommer med en "offisiell" uttalelse?

Lenke til kommentar
Raptor,28/11-2006 : 23:29]

Det skal også føyes inn her at OpenGL er bedre integret i UNIX/Linux enn hva det er i XP/Vista, derfor fungerer OpenGL ofte mer effektivt i Linux enn i Windows på nVidia sine drivere...  :D

Akkurat det tviler jeg ikke et sekund på. M$ bryr seg ikke så mye om OpenGL og ser på OpenGL som et torn i siden. Husker til og med at de hadde planer om å legge OpenGL som et sekundært lag oppå DirectX i Vista. Hvilket gikk ut på at OpenGL-instruksjoner måtte bli oversatt til DirectX-instruksjoner for å kunne bli kjørt i grafikkortet. Med andre ord at OpenGL ikke skulle ha noen mulighet til å kjøres direkte i skjermkortet, hvilket ville bety en enorm overhead og et ekstremt handicap i forhold til DirectX. For alt jeg vet, kan M$ fortsatt ha planer om dette. Det er sånne ting jeg reagerer på, og nok en grunn til å ikke anskaffe meg Vista.

@faris: Microsoft har allerede sagt at DX10 kun vil bli tilgjengelig for Vista. Denne uttalelsen har i hvert fall ikke jeg noen grunn til å tvile på. Det er på hvilket grunnlag hvor jeg tviler på M$ sine uttalelser.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Kan lese om det her!

7381625[/snapback]

Nå er vel ingen av de kildene du nevner der mye til stole på da. Og hvordan er du så skråsikker på alt dette? Jobber du for Microsoft?

Og når det kommer til om dx10 blir eksklusivt for Vista, kan man vel ikke si noe sikkert før Microsoft kommer med en "offisiell" uttalelse?

7381767[/snapback]

hvis du hadde lest linken til gamespot, var det en utalelse fra microsoft. OG innom alle netsidene som skriver om dette, skriver at DX10 kun er for vista.

Selv håper jeg jo at det faktsik hadde gått ann med DX10 for XP, men det ser dårlig ut. DX9L er DX10 i XP versjon, bare ikke like bra.

Lenke til kommentar
Mye bra i vente. Spill ser ufattelig bra ut med dx10.

Men skal være enig at jeg ikke liker markedsføringen til microsoft, burde vært åpen kode. Men som sagt, microsoft er kjent for å prøve å oppnå monopolstatus. Noe som dem forsåvidt har...

:)

7382013[/snapback]

Jeg vil ikke kalle det markedsføring. Har en mistanke om at overgangen fra DX9 til DX10 vil skje ganske raskt. Windows XP har vært ute en stund, og nå er Microsoft i en slik posisjon at de vil at folk skal over på noe nytt fort. Så jeg tror at M$ vil gjøre mer enn å markedsføre Vista, de vil bruke DX10 som et pressmiddel.

Lenke til kommentar
Mye bra i vente. Spill ser ufattelig bra ut med dx10.

Men skal være enig at jeg ikke liker markedsføringen til microsoft, burde vært åpen kode. Men som sagt, microsoft er kjent for å prøve å oppnå monopolstatus. Noe som dem forsåvidt har...

:)

7382013[/snapback]

Åssen vet du det? Har du link til noen tester der man sammenligner DX10 og DX9? Jeg vil gjerne like å se forskjellene alle snakker om snart...

Lenke til kommentar
@faris: Microsoft har allerede sagt at DX10 kun vil bli tilgjengelig for Vista. Denne uttalelsen har i hvert fall ikke jeg noen grunn til å tvile på. Det er på hvilket grunnlag hvor jeg tviler på M$ sine uttalelser.

7381818[/snapback]

Jeg har sett en utalelse fra en spill utvikler som sier at om MS la inn det abeidet med å bringe DX10 til XP så ville det likevel ikke vært det samme som det DX10 er på Vista, mtp virtualisering av ressurser, CPU vs GPU bruk etc. Man måtte mao ha behandlet dem forskjellig som hadde gjordt ting en god del mer problematisk. Så det er tydligvis noe i MS sine utalelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...