Gå til innhold

Når Kommer Spill Som Bare Støtter dx10

eXtreme-501

Anbefalte innlegg

når Windows Vista kommer ut, siden det er det eneste OS'et som kommer til å ha støtte for DX10 kommer ikke spillene ut før det er rett rundt hjørnet!

7342350[/snapback]

og når kommer vista ut??

7342391[/snapback]

Vista er sluppet det, så fremt du er bedrift og har Gold Partner tilgang hos Microsoft. Men for hjemmemarkedet kommer det ikke før tidlig i 2007.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det ender vel opp med at det støtter både DX9 og DX10, sånn som det har vært til nå med DX8 og DX9. Tror ikke vi vil se noen annen løsning på dette problemet enn på det forige. Riktignok var DX8 og 9 litt mer kompatible, men likevel...

7373801[/snapback]

Om jeg ikke tar feil, så var vel Battlefield 2 en av de første spillene som kom med bare støtte for DX9 kort. Husker selv at jeg hadde Geforce 4 Ti4200 på den tiden og spillet ville ikke fungere til det, siden det bare hadde DX8.1 hardware støtte.

Hvor lang tid tar det før spill vil slutte å støtte DX9 hardware? Det er ikke lett å svare på, men det skjer nok ikke før markedet er klar for det, som folk har allerede nevnt. Allikevel skal man ikke se vekk ifra at det kan skje tidlig (1år?).

Er det ikke slik at man programmerer både pixel- og vertexshadere i en shader, istedenfor to ulike shadere, med DX10? Vil det da bli et problem for DX9 baserte kort å kunne lese dette?

Lenke til kommentar
Det at DX10 kun er tilgjengelig på Windows Vista, er jo et ledd for å få folk til å bytte fortere. Alle ser det.

7380170[/snapback]

Enig. Det er den eneste grunnen til at jeg kommer til å bytte til Vista. Driter egentlig i å ha fancy OS.

7380201[/snapback]

Synd at du ser det slik. Jeg kommer nemlig ikke til å bruke Vista på mine maskiner for alt i verden, når jeg tenker på hva Vista vil inneholde av forskjellig møkk. DX10 eller ikke, det er mindre viktig. Håper det blir lenge til at eventuelle DX-spill ikke vil støtte noe annet enn DX10, siden DX10 kun blir tilgjengelig i det motbydelige Vista.

Lenke til kommentar
Det at DX10 kun er tilgjengelig på Windows Vista, er jo et ledd for å få folk til å bytte fortere. Alle ser det.

7380170[/snapback]

Enig. Det er den eneste grunnen til at jeg kommer til å bytte til Vista. Driter egentlig i å ha fancy OS.

7380201[/snapback]

Synd at du ser det slik. Jeg kommer nemlig ikke til å bruke Vista på mine maskiner for alt i verden, når jeg tenker på hva Vista vil inneholde av forskjellig møkk. DX10 eller ikke, det er mindre viktig. Håper det blir lenge til at eventuelle DX-spill ikke vil støtte noe annet enn DX10, siden DX10 kun blir tilgjengelig i det motbydelige Vista.

7380253[/snapback]

Hva er det som er så ille med Vista da... :nei:

Hvorfor må alle tråder spames ned med sånn sur anti-Microsoft, fy fy DRM "popaganda"?? At du mener Vista er møkk, og motbydelig har null relevanse for denne tråden.

Lenke til kommentar

Har en mistanke om at Palladium-systemet er integrert i Vista. Og jeg mener at DX10 også burde være tilgjengelig i XP, ikke bare i Vista. Man må da få lov til å være bekymret for at folk frihet vil bli skadelidende i Vista når det har vært så mye skriverier om dette. Og for mye DRM i nåværende form er jo helt klart negativt.

Lenke til kommentar
DX10 krever ting av vista, som ikke XP har siden det er for ræva. Dere vil jo lenge kunne spille DX9 spill, men skal dere oppleve DX10 Eyecandyen må dere legge til en liten sum.

Har altid vært dyrt å ha det beste!

7380858[/snapback]

Akkurat dette punktet stiller jeg meg svært tvilende til. Kanskje du kan nevne hva slags ting DX10 krever, siden du mener at XP "er for ræva" for DX10?

Edit: og jeg er absolutt ikke enig med deg hva som er "det beste".

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

DX10 bruker ting som vista har innebygd i driverne sine, eller systemet sitt. XP har ikke disse, og er derfor umulig for XP for å kjøre DX10. dette er ikke noe en simpel patch eller oppdatering kan fikse. Nå har de lagt DX fra bunnen av igjen, det er derfor du må kjøpe et DX10 kort + vista for å få nytte av det.

EDIT:

Hvis du vet noe som er bedre til gaming enn windows, og vil se bedre ut enn DX10 vil jeg gjerne høre det!

Endret av Andreas045
Lenke til kommentar
DX10 bruker ting som vista har innebygd i driverne sine, eller systemet sitt. XP har ikke disse, og er derfor umulig for XP for å kjøre DX10. Nå har de lagt DX fra bunnen av igjen, det er derfor du må kjøpe et DX10 kort + vista for å få nytte av det.

EDIT:

Hvis du vet noe som er bedre til gaming enn windows, og vil se bedre ut enn DX10 vil jeg gjerne høre det!

7380930[/snapback]

Noen folk innen GNU/Linux-miljøet har rapportert om høyere fps i spill som Doom 3 i forhold til hva samme spill klarer i Windows på samme maskinvare. Og jeg er svært spent på hvordan OpenGL 2.x vil gjøre det mot DX10. Doom 3 bruker OpenGL 1.x, og det så ganske pent ut. Har selv spilt Doom 3 i GNU/Linux med et GF6800GT, og det så skremmende bra ut da jeg spilte det. Man burde enes om en felles, åpen standard som er lik for alle plattformer. OpenGL er universell, og fungerer over alt. DirectX gjør ikke det, og jeg synes det er synd at DirectX blir brukt en del mer enn OpenGL. Jeg mistenker at Microsoft ikke har hatt helt rent mel i posen med å spre DirectX. Dette er et tema det utrolig nok ikke har vært så sterkt fokus på.

PS: jeg var tidligere nesten helt ukjent med alt annet enn Microsoft-produkter, men etter at jeg stiftet nærmere bekjentskap, har jeg begynt å se ting i et litt annet perspektiv enn før.

Edit: til dere som lurer: OpenGL ser ganske bra ut det også, og jeg mener det ikke viker tilbake for DirectX.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
DX10 bruker ting som vista har innebygd i driverne sine, eller systemet sitt. XP har ikke disse, og er derfor umulig for XP for å kjøre DX10. Nå har de lagt DX fra bunnen av igjen, det er derfor du må kjøpe et DX10 kort + vista for å få nytte av det.

EDIT:

7380930[/snapback]

Noen folk innen GNU/Linux-miljøet har rapportert om høyere fps i spill som Doom 3 i forhold til hva samme spill klarer i Windows på samme maskinvare. Og jeg er svært spent på hvordan OpenGL 2.x vil gjøre det mot DX10. Doom 3 bruker OpenGL 1.x, og det så ganske pent ut. Har selv spilt Doom 3 i GNU/Linux med et GF6800GT, og det så skremmende bra ut da jeg spilte det. Man burde enes om en felles, åpen standard som er lik for alle plattformer. OpenGL er universell, og fungerer over alt. DirectX gjør ikke det, og jeg synes det er synd at DirectX blir brukt en del mer enn OpenGL. Jeg mistenker at Microsoft ikke har hatt helt rent mel i posen med å spre DirectX. Dette er et tema det utrolig nok ikke har vært så sterkt fokus på.

PS: jeg var tidligere nesten helt ukjent med alt annet enn Microsoft-produkter, men etter at jeg stiftet nærmere bekjentskap, har jeg begynt å se ting i et litt annet perspektiv enn før.

7381013[/snapback]

Okei dette er sikkert mulig. Men uannsett, windows er best til gaming uannsett når det gjelder konfirtablehet osv.

F.eks, hvordan vil et DX10 spill fungere i Linux? Linux er sikkert bra det å, men for meg er windows en sikkerthet. 99 % av alle spill som lages er konfirtabel med windows. DX10 tror jeg vil være ganske mye bedre enn opengl foresten oxo.

Til gaming er ihvertfall windows et sikkert valg.

Endret av Andreas045
Lenke til kommentar
Okei dette er sikkert mulig. Men uannsett, windows er best til gaming uannsett når det gjelder konfirtablehet osv.

F.eks, hvordan vil et DX10 spill fungere i Linux? Linux er sikkert bra det å, men for meg er windows en sikkerthet. 99 % av alle spill som lages er konfirtabel med windows. DX10 tror jeg vil være ganske mye bedre enn opengl foresten oxo.

Til gaming er ihvertfall windows et sikkert valg.

7381061[/snapback]

Hadde OpenGL blitt brukt i mye større grad, og flere hadde fulgt iD Software sitt eksempel, hadde nok bildet vært et annet. Husk at nVIDIA lager drivere for GNU/Linux (x86/AMD64/EM64T), FreeBSD (x86) og Solaris (x86/x64) som ikke viker tilbake for Windows-driverne på noen måte. OpenGL-ytelsen som disse driverne gir er like bra som i Windows, kanskje bedre. Dessuten får man nyttegjort seg av ordinær SLI og quad SLI i både GNU/Linux og i Solaris, 32bit og 64bit. Det sier seg selv at DirectX-spill ikke vil fungere like godt i GNU/Linux, BSD eller UNIX som i Windows. Men du kan da ikke mene at Linux/UNIX skal ta skylden for dette? DirectX er en proprietær standard som Microsoft alene eier kildekoden på, og dette er nok et stykke arbeid som Microsoft aldri kommer til å utgi som open-source programvare. DirectX er slik jeg ser det helt klart et middel for at Microsoft skal opprettholde det nesten-monopolet de har nå. Jeg tror ikke det vil bli så stor forskjell mellom f.eks. DX10 og OpenGL 2.1, men dette gjenstår å se.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
DX10 bruker ting som vista har innebygd i driverne sine, eller systemet sitt. XP har ikke disse, og er derfor umulig for XP for å kjøre DX10. dette er ikke noe en simpel patch eller oppdatering kan fikse. Nå har de lagt DX fra bunnen av igjen, det er derfor du må kjøpe et DX10 kort + vista for å få nytte av det.

EDIT:

7380930[/snapback]

Det vil jeg gjerne ha en kilde på. Tviler sterkt på at DX10 er eksklusivt for Vista fordi det er umulig å kjøre det på XP, på grunn av drivere. Som gamer er jeg tvunget til å få meg Vista, hvis jeg vil ha det nyeste og det råeste innen grafikk. Dette er dårlig gjort av M$, og viser igjen at det eneste de er opptatt av, er å tjene penger. Forbrukeren gir de størst mulig faen i, så langt det er mulig uten å tape penger.

Lenke til kommentar

en av flere kilder

hvis du gidder å kjøpe vista, kan du nøye deg med det nest beste: DX9L, som kommer til xp.

This change also means that Microsoft will not release DirectX 10 for Windows XP, because many of the Direct3D10 improvements will need the new Windows Vista Display Driver Model.
Endret av Andreas045
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...