eXtreme-501 Skrevet 23. november 2006 Forfatter Del Skrevet 23. november 2006 Jeg håper det kommer spill som bare støtter OpenGL...GF8800 støtter OpenGL 2.0. 7342645[/snapback] Hva er OpenGL, eller hva er forskjellen mellom OpenGL og Dx?? Lenke til kommentar
Intern Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 eXtreme må vel få lov til å spørre da! 7343093[/snapback] Det var ment til deg... Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 (endret) Jeg håper det kommer spill som bare støtter OpenGL...GF8800 støtter OpenGL 2.0. 7342645[/snapback] Hva er OpenGL, eller hva er forskjellen mellom OpenGL og Dx?? 7343291[/snapback] OpenGL er et fritt 3D-API, åpen kildekode og en åpen standard innen 3D-programmering. DirectX er også et 3D-API, men er strengt proprietært og fungerer kun skikkelig i Windows. OpenGL finnes derimot på alle plattformer, enten det er OS X, GNU/Linux, BSD eller UNIX System V. Spill som benytter seg av DirectX er mer eller mindre låst til Windows. OpenGL-baserte spill, derimot, kan man få til å fungere over alt, bare man har 3D-aksellerasjon. Og nVIDIA støtter 32bits og 64bits GNU/Linux , 32bits FreeBSD og 32bits og 64bits Solaris i tillegg til Windows. SLI (dual og quad) er tilgjengelig i GNU/Linux og Solaris i både 32bit og 64bit. Spillprodusenten iD Software bruker OpenGL på spillene sine og konstruerer spillene slik at de fungerer i native mode over alt (GNU/Linux samt andre OS med linux-binærkompabilitet, f.eks. FreeBSD, Solaris?), uten bruk av emulator. Kjente titler fra iD Software er Doom og Quake. Hadde de andre spillprodusentene fulgt iD Software sitt eksempel ville DirectX vært langt mindre utbredt, og fokus på OpenGL-støtte i skjermkortet ville vært mye større. Edit: OpenGL er eneste gjeldende 3D-API på andre plattformer enn Windows. Her er 3D og OpenGL synonymer. Og skal man bruke en slik plattform vil OpenGL-ytelse bety alt. Og her er nVIDIA sine grafikkbrikker en god del bedre enn ATI sine brikker, samt at nVIDIA har mye bedre plattformstøtte. Endret 23. november 2006 av stigfjel Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Det som er så fint med grafikkort fra nVIDIA er at de er generelt gode på OpenGL. Her har ATI en del å lære. Og dessuten er plattformstøtten så god. Man får nå Quad SLI både i GNU/Linux og i Solaris UNIX. Selv har jeg spilt både Doom 3 og Unreal Tournament 2004 i GNU/Linux, og det fungerer strålende. Så jeg håper spillprodusenter satser mindre på DirectX og mer på OpenGL. Linux/UNIX-markedet er økende, og spillprodusentene kunne nådd ut til mange flere hvis de hadde satset på OpenGL. 7342714[/snapback] Det er det jeg også liker, at OpenGL er plattformuavhengig. For min del har jeg kjørt eller kjører både Quake 3, Doom 3 og Unreal under Linux uten problemer og med flott grafikk. Lenke til kommentar
eXtreme-501 Skrevet 23. november 2006 Forfatter Del Skrevet 23. november 2006 Jeg håper det kommer spill som bare støtter OpenGL...GF8800 støtter OpenGL 2.0. 7342645[/snapback] Hva er OpenGL, eller hva er forskjellen mellom OpenGL og Dx?? 7343291[/snapback] OpenGL er et fritt 3D-API, åpen kildekode og en åpen standard innen 3D-programmering. DirectX er også et 3D-API, men er strengt proprietært og fungerer kun skikkelig i Windows. OpenGL finnes derimot på alle plattformer, enten det er OS X, GNU/Linux, BSD eller UNIX System V. Spill som benytter seg av DirectX er mer eller mindre låst til Windows. OpenGL-baserte spill, derimot, kan man få til å fungere over alt, bare man har 3D-aksellerasjon. Og nVIDIA støtter 32bits og 64bits GNU/Linux , 32bits FreeBSD og 32bits og 64bits Solaris i tillegg til Windows. SLI (dual og quad) er tilgjengelig i GNU/Linux og Solaris i både 32bit og 64bit. Spillprodusenten iD Software bruker OpenGL på spillene sine og konstruerer spillene slik at de fungerer i native mode over alt (GNU/Linux samt andre OS med linux-binærkompabilitet, f.eks. FreeBSD, Solaris?), uten bruk av emulator. Kjente titler fra iD Software er Doom og Quake. Hadde de andre spillprodusentene fulgt iD Software sitt eksempel ville DirectX vært langt mindre utbredt, og fokus på OpenGL-støtte i skjermkortet ville vært mye større. Edit: OpenGL er eneste gjeldende 3D-API på andre plattformer enn Windows. Her er 3D og OpenGL synonymer. Og skal man bruke en slik plattform vil OpenGL-ytelse bety alt. Og her er nVIDIA sine grafikkbrikker en god del bedre enn ATI sine brikker, samt at nVIDIA har mye bedre plattformstøtte. 7344026[/snapback] Ok.. Tusen takk for alle svar folkens... Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Det som er så fint med grafikkort fra nVIDIA er at de er generelt gode på OpenGL. Her har ATI en del å lære. Og dessuten er plattformstøtten så god. Man får nå Quad SLI både i GNU/Linux og i Solaris UNIX. Selv har jeg spilt både Doom 3 og Unreal Tournament 2004 i GNU/Linux, og det fungerer strålende. Så jeg håper spillprodusenter satser mindre på DirectX og mer på OpenGL. Linux/UNIX-markedet er økende, og spillprodusentene kunne nådd ut til mange flere hvis de hadde satset på OpenGL. 7342714[/snapback] Det er det jeg også liker, at OpenGL er plattformuavhengig. For min del har jeg kjørt eller kjører både Quake 3, Doom 3 og Unreal under Linux uten problemer og med flott grafikk. 7344149[/snapback] Unreal Tournament har jeg tilogmed spilt i FreeBSD med stor suksess. Så Windows er ikke noen "spillplattform" der spillene fungerer best. Hvis alle spillene for Windows også hadde fungert i GNU/Linux, BSD eller Solaris er jeg sikker på at Windows ville bli slått når det kommer til ytelse. nVIDIA-driverne for GNU/Linux, FreeBSD og Solaris viker ikke tilbake på noen områder i forhold til Windows-driverne, i hvert fall ikke når det kommer til OpenGL-ytelse. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Edit: OpenGL er eneste gjeldende 3D-API på andre plattformer enn Windows. Her er 3D og OpenGL synonymer. Og skal man bruke en slik plattform vil OpenGL-ytelse bety alt. Og her er nVIDIA sine grafikkbrikker en god del bedre enn ATI sine brikker, samt at nVIDIA har mye bedre plattformstøtte. 7344026[/snapback] Jepp, OpenGL implementasjonen til nVidia er faktisk raskere i Linux enn i Windows i mange tilfeller. Jeg har testet både Doom III og Quake4 i Linux med to nVidia-kort i SLI modus. Lurer på når ATi har tenkt til å komme med BSD eller Solaris drivere, eller for ikke å snakke om Crossfire støtte i andre OS enn Windows... Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Edit: OpenGL er eneste gjeldende 3D-API på andre plattformer enn Windows. Her er 3D og OpenGL synonymer. Og skal man bruke en slik plattform vil OpenGL-ytelse bety alt. Og her er nVIDIA sine grafikkbrikker en god del bedre enn ATI sine brikker, samt at nVIDIA har mye bedre plattformstøtte. 7344026[/snapback] Jepp, OpenGL implementasjonen til nVidia er faktisk raskere i Linux enn i Windows i mange tilfeller. Jeg har testet både Doom III og Quake4 i Linux med to nVidia-kort i SLI modus. Lurer på når ATi har tenkt til å komme med BSD eller Solaris drivere, eller for ikke å snakke om Crossfire støtte i andre OS enn Windows... 7345522[/snapback] Det skjer vel aldri. ATI har bare crossfire-støtte, og kun 2 kort kan brukes. nVIDIA har allerede kommet ut med quad-SLI, og det kan utnyttes i både GNU/Linux og i Solaris. De er også raske med å støtte nye grafikkbrikker. Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 (endret) Raptor,23/11-2006 : 19:49]Edit: OpenGL er eneste gjeldende 3D-API på andre plattformer enn Windows. Her er 3D og OpenGL synonymer. Og skal man bruke en slik plattform vil OpenGL-ytelse bety alt. Og her er nVIDIA sine grafikkbrikker en god del bedre enn ATI sine brikker, samt at nVIDIA har mye bedre plattformstøtte. 7344026[/snapback] Jepp, OpenGL implementasjonen til nVidia er faktisk raskere i Linux enn i Windows i mange tilfeller. Jeg har testet både Doom III og Quake4 i Linux med to nVidia-kort i SLI modus. Lurer på når ATi har tenkt til å komme med BSD eller Solaris drivere, eller for ikke å snakke om Crossfire støtte i andre OS enn Windows... 7345522[/snapback] Det skjer vel aldri. ATI har bare crossfire-støtte, og kun 2 kort kan brukes. nVIDIA har allerede kommet ut med quad-SLI, og det kan utnyttes i både GNU/Linux og i Solaris. De er også raske med å støtte nye grafikkbrikker. 7345553[/snapback] Det kan jo godt det(kansje ikke GNU/linux drivere), de har jo kommet med det nye crossfire systemet som ligner veldig på Sli, for ikke å snakke om at det er 2 connectere pr kort så det kan godt hende de har noe spesielt i tankene Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Endret 23. november 2006 av Spec-ops-j Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 (endret) Det kan jo godt det(kansje ikke GNU/linux drivere), de har jo kommet med det nye crossfire systemet som ligner veldig på Sli, for ikke å snakke om at det er 2 connectere pr kort så det kan godt hende de har noe spesielt i tankene Nå var det Linux/UNIX-drivere for Crossfire jeg tenkte på, samt FreeBSD- og Solaris-drivere fra ATI. Tror ikke ATI vil gidde å fylle dette gapet, her er nok nVIDIA alt for sterke. Husk også at nVIDIA generelt er bedre på OpenGL enn hva ATI er. Dette er hovedårsaken til at jeg gikk fra ATI til nVIDIA. Nå kan jeg aldri tenke meg et ATI-kort. GNU/Linux bruker jeg mye, og FreeBSD samt Solaris fremstår som reelle alternativer til operativsystem som jeg skal bruke. Da nytter det ikke med komponenter som ikke vil støttes. ATI har ingen sjanse i dette segmentet. Her er nVIDIA eneste alternativ når det kommer til kort med 3D-aksellerasjon. Endret 23. november 2006 av stigfjel Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Det kan jo godt det(kansje ikke GNU/linux drivere), de har jo kommet med det nye crossfire systemet som ligner veldig på Sli, for ikke å snakke om at det er 2 connectere pr kort så det kan godt hende de har noe spesielt i tankene Nå var det Linux/UNIX-drivere for Crossfire jeg tenkte på, samt FreeBSD- og Solaris-drivere fra ATI. Tror ikke ATI vil gidde å fylle dette gapet, her er nok nVIDIA alt for sterke. Husk også at nVIDIA generelt er bedre på OpenGL enn hva ATI er. Dette er hovedårsaken til at jeg gikk fra ATI til nVIDIA. Nå kan jeg aldri tenke meg et ATI-kort. 7345737[/snapback] Det er greit at de er bedre på openGL og på andre os, men jeg personlig(betyr min mening!)synes at hvis du har Windows og ikke bare spiller Doom er du trangsynt hvis du ikke tenker på å se på Ati skjermkort. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Det er greit at de er bedre på openGL og på andre os, men jeg personlig(betyr min mening!)synes at hvis du har Windows og ikke bare spiller Doom er du trangsynt hvis du ikke tenker på å se på Ati skjermkort. 7345773[/snapback] Klart, bruker man bare Windows, så kan man velge fritt. Har da aldri sagt noe annet. Men hvis man skal bruke et annet OS enn Windows, så er nok nVIDIA et mye bedre alternativ. Riktignok er ATI et godt valg på Mac, der har de alltid gjort det bra. Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Klart, bruker man bare Windows, så kan man velge fritt. Har da aldri sagt noe annet. Men hvis man skal bruke et annet OS enn Windows, så er nok nVIDIA et mye bedre alternativ. Riktignok er ATI et godt valg på Mac, der har de alltid gjort det bra. 7345791[/snapback] Enig Windows: velg de som får best i test. Linux/GNU: Velg nvidia pga. openGL og superb støtte. Mac: Aner ikke Lenke til kommentar
Intern Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Veldig offtopic dette ble...! Holde dere til topic? Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 (endret) Veldig offtopic dette ble...! Holde dere til topic? 7345968[/snapback] Nå er vel egentlig denne tråden besvart tidlig på side 1. Men hvis du insisterer, Ontopic: Forløpig blir fortsatt spill laget i Dx9 men de får bare patcher som gjør dem kompitable med Dx10(de får også noe ekstra "eyecandy"). Kort oppsumering: Første "ordentlige" Dx10 spill kommer Crysis eller så kan du spille spill som Flightsim x som skal/eller har fått en patch som gjør det kompitabelt med Dx10... Endret 23. november 2006 av Spec-ops-j Lenke til kommentar
ketle Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Hvis du har tenkt å bytte grafikkort en gang til i løpet av de neste 6 måneder så kjøp gjerne ett kort uten DX10 støtte. Hvis du har tenkt å ha kortet i ett års tid eller mer ville jeg helt klart å gått for ett DX10 støttet kort. Det vil komme DX10 støtte på flere og flere spill framover og om 6 måneder vil jeg tippe at de fleste PC spill vil støtte DX10. DX10 gir store forbedringer i grafikken. Ikke bruk 4000,- på en gammel teknologi som DX9 når du får DX10 til samme prisen. Har du tid til å vente til febr/mars neste år er det sikkert kommet flere billigere kort som støtter DX10 også. Open GL er fint det, men det er nok mer ønsketenkning fra Linux brukerne, Vista støtter DX10 og jeg tviler sterkt på at Open GL blir noen "standard" framfor DX på Windowssystemter de neste 4 årene. Off topic: Hadde vært fint om folk holdt seg til topicen i stedet for å begynne å spamme om Linux og Open GL vær gang det er snakk om MS og deres produkter. 90 % av PC brukere bruker ikke Linux og driter i det, i hvert fall når det er ett MS relatert spørsmål som ikke har noe med Linux å gjøre i det hele tatt. Foreslår at moderatorene på dette forumet slår hardere ned på dette. Synes det har sklidd litt ut i det siste. Ref; at folk er veldig flinke til å foreslå hw til 6000,- når folk spør etter hw til maks 2000,- . Skjerpings! Lenke til kommentar
Faris Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Hadde vært fint hvis utviklerne kunne laget spill som støtter både eldre dx versjoner, i tillegg til dx10:) Lenke til kommentar
ketle Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Det kommer de til å gjøre også. De fleste har skjermkort som ikke støtter DX10 og det kommer til å ta mange år før DX10 er det de fleste har. Ergo er det ikke noe must å bytte. Vista vil støtte eldre DX versjoner, men eldere Windows versjoner vil ikke støtte DX10. See the difference? Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Det ender vel opp med at det støtter både DX9 og DX10, sånn som det har vært til nå med DX8 og DX9. Tror ikke vi vil se noen annen løsning på dette problemet enn på det forige. Riktignok var DX8 og 9 litt mer kompatible, men likevel... Lenke til kommentar
Sjulimann Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Jeg trur de fleste utviklerne kommer til å lage DX10-spill heretter. Man vil jo uansett kunne bruke dem på DX9-kort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå